dee79

Trådstartare
Är det någon näringsmässig skillnad på gröt från 4, 5 resp 6 månader? Lillen älskar banangröten som är från 4 månader. Är det ok att fortsätta ge den och räkna det som fullvärdig frukost/kvällsmat etc?

Han äter av de andra också, så vi kör inte banangröten jämt. Har inte hittat att det skulle vara någon skillnad mer än att den är mindre grynig i konsistensen.

Sv: Gröt

Får jag bara passa på att fråga vilket märke det finns gröt från 4 månder?

men det står ju liksom inte att man bör sluta ge den när han är gammal nog att äta 6 månaders gröt. Eller menar du att jämföra innehåll? Det är ju också olika mellan risgröt och gröt gjord på havre, vete och ris.

Den största skillnaden tror jag är konsistensen, grövre gröt och mer mättande ju äldre dom blir. Sen tror (obs tror) jag att järnet blir mer ju äldre dom blir.

Snovind- Hipp och Nestlé har ocksa gröt fran 4 man (iaf här i österrike)

OK...men järnet får han ju i sig i den andra gröten, så det kanske inte är så illa. Konsistensen - tja, han äter ju gärna 1½ portion utan att blinka, så det kanske är sant att den inte mättar lika bra.

Nestlé har jag inte hittat 4 månaders gröt för i butiken, men den kanske inte är så välsorterad heller.
Hipp däremot glömde jag av, men den valde jag bort när han var liten för konsistensen var jättegrov och maken till söt gröt (trots osockrad) har jag nog aldrig smakat. Gillar iofs att det är ekologiskt.

Hipps är söt om man jämför med tex. sempers, men Hipp är den enda gröten som inte är sötad här (knäppt va?). En svensk kompis här berättade att hennes son vägrade äta gröten hon köpte när hon var pa besök i Sverige, han var väl för van vid den söta gröten här.

Ouch - då har ni rätt söt gröt med andra ord.

Min ville inte äta hipps, men det var nog mer för att den var så grov, nu äter han den utan att blinka. :)

Jag tror det ar mer en rekommendation. De flesta barn borjar tugga lite mer nar de ar 6 manader och ar saledes mer intresserade av aningen mer tuggbart. Eller inte. Sa om din bebis ar glad av att ata 4-manadersgroten sa fortsatt med det.

Om du ammar som storsta intag ar det fullvardig kost tills de ar ett ar. Jarnet i brostmjolken tar mycket lattare upp av barnet an det som finns i groten. Sa om du ammar sa mycket han vill behover du inte oroa dig naringsmassigt utan kan ge ditt barn precis vad han vill ha i matvag.

Jag ger fortfarande välling för 4 månaders barn till vår son som är två år åldre än så ;)

4 mån gröten innehåller mer kalorier och fett men färre fibrer än 1 års vällingen. Han blir lös i magen av för mycket fibrer.

Ahh, men dåså! Man får anpassa sig till vad ens barn gillar och tål då! :D

Sen är inte det det enda han äter, men går inget annat i så kan man nästan alltid truga i lite banangröt :)

Nestlés havregröt var ingen höjdare här hemma jämfört med banangröten:d.

Liknande trådar

Skola & Jobb Någon som är mer insatt än vad jag är nu för tiden? Om det är ok för PA att jobba dygn, och om det får fortsätta vara ok? Jag har i...
2
Svar
28
· Visningar
3 253
Senast: malumbub
·
Övr. Hund Hej! Jag har en valp/unghund på ca 6 månader idag. Det är en golden av jakttyp och jag tycker att hon klarar rätt lite för sin ålder...
2 3
Svar
47
· Visningar
7 812
Senast: Amaranthe
·
Samhälle Från en skogsägare till en annan: en förändring i ditt skogsbruk kan bli en jättestor miljövinst. Baserat på vad du skriver verkar det...
5 6 7
Svar
129
· Visningar
7 941
Senast: Mkb
·
Tjatter Wild Kids är ett överlevnadsspel likt Expedition Robinson, men istället för att vara på en öde ö utanför Europa befinner sig deltagarna...
18 19 20
Svar
381
· Visningar
15 587

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka