K

Kelas

Letar efter recept på varm (ljummen) mat till mina hästar. Förr var det vanligt att hästar fick varm mat, "gröpe"?, av olika anledningar. Tex. om dom jobbat hårt, kallt ute el. kall häst. Bra för magen också då jag har för mig att det är kli i. :d
Brukar ge dom Mash någon gång ibland vilket är ett foder som man bara tillsätter kokande vatten, likaså kokar jag linfrökok någon gång i veckan så koliken håller sig borta.:bump:
Vill ha tag på ett BRA recept av den typen som gamla stammen av duktiga hästgubbar använde på sina djur. Finns det någon i detta avlånga land som vet...så blir jag å mina hästar glada.:bow:

Sv: Gröpe?

jag brukar koka vatten och hälla på linfrö.
Sen har jag ett spann med betfor och vetekli som jag häller kokande vatten i.När båda är färdiga så blandar jag allt med lite havre och mineraler i.

Jag har då och då använt gröpe d v s mald korn (grismat) blir ungefär som grov mjöl.
Kan ju vara svårt att få tag på om man inte har kvarn eller grisbonde i närheten. Men det brukar vara uppskattat med varm gröpe till frusna hästar.

I ridsport två år sedan var ett reportage från ett galoppstall någonstans i Europa (italien, frankrike kanske) Där kokades gröt till hästarna varje dag. Kommer inte ihåg receptet men anledningen till kokandet var att hästarna ansågs ta upp näringen bättre om jag nu inte minns alldeles fel. Tyvärr har jag inte mina gamla ridsport kvar men vid sökning på tidningens hemsida så ska det vara nr 7 2008

Liknande trådar

Hästvård Igår kväll vid 16.30 tiden ringde en stallkompis, som skulle passa min häst för en gångs skull. Jag är annars i stallet veckans alla...
Svar
9
· Visningar
5 157
Senast: Siggan
·
L
Hästvård Varför reagerar ni hemmablinda svenskar så hysteriskt när ni hör ordet BUTTA?? Jag jobbar i ett internationellt tävlingsstall och...
5 6 7
Svar
133
· Visningar
13 257
Senast: TantEster
·
S
Hästvård Hej! Jag har ett sto på drygt tre år som vi kan kalla Julia. Jag har haft henne sedan hon var ungefär nio månader. Sedan i princip...
2
Svar
25
· Visningar
7 422
Senast: Madick
·
Hästvård Förlåt för ännu en kolik tråd men tipsa gärna om trådar där jag kan hitta svar om den är överflödig. Som hästägare i över 10 år har jag...
Svar
14
· Visningar
1 349
Senast: Ylva86
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka