Sv: "BUTTA-KRIGET"-ett utmärkt exempel på svensk dubbelmoral!!
Nu har jag bara läst sida ett men jag väljer att kommentera lite av det du skrivit hittills.
Och jag måste ju påpeka att det du skriver kanske egentligen inte är så smart, eftersom du får internationellt tävlande ryttare att framstå som renodlade puckon som inte öht tänker på sina hästar.
Och ge hästen "det där lilla extra" (solarie, massage, osv) är ju givetvis ett tecken på GOD hästhållning, men att sen komma och mer eller mindre påstå att hästarna
behöver medicin för att klara av att tävla visar ju på att någonstans brister tänkandet.
Man kan inte säga att man har god hästhållning för att i nästa sekund säga att man måste ge hästen smärtlindrande för att kunna rida på den. Det är två helt skilda saker.
En häst som behöver butta är INTE i tävlingsmässigt skick, och om det är så att den inte klarar av ett meeting så kanske det är dags för ägaren/ryttaren att ÖKA motionen så hästen orkar med det.
En häst ska inte få sjukt mycket träningsvärk efter en tävling, och en person som tävlar på elitnivå borde väl själv veta att träningsvärk kommer utav att man presterar för mycket/är för otränad - och med tanke på att hästarna inte kan motionera sig själva när de står ute 1 timme i småhagar, så måste man ju som hästtränare se till att hästen får den motion som krävs för att klara av det man förväntar sig av den.
Skulle vara intressant hur ni ställer er till detta med utdömning och avlivning av hästar??? Har har utomlands berättat om det systemet för både veterinärer och ryttare och dom är minst sagt CHOCKADE!
Jag förstår också om de är chockade om det är så att du har överdrivit det så extremt som du har gjort på bara två meningar här i tråden
Om det är någon som "åker till klinik efter klinik" för att få sin häst utdömd så är det ju isåfall ryttare på HÖG nivå med DYRA hästar.
En hobbyryttare som får ut 50 000 på försäkringen skuller med 99%sannorlik inte göra det, eftersom halva försäkringsbeloppet skulle ju gå till klinikbesöken.
Jag tror att det är du som har missuppfattat ett och annat. Det som är VANLIGT är att ryttare tar hästen till olika kliniker för att hitta något som ingen kan hitta, sas. De flesta ställer av sina hästar och letar förtivlat efter fel (som kanske inte ens finns) medan folk som dig (?) stoppar i hästen smärtlindrande.
För att säga min åsikt i det hela, om det nu hade varit så som du tror så är det ju betydligt bättre att få ene häst avlivad än att fortsätta plåga den.
En död häst lider inte , men en häst som
måste användas med smärtlindring lär ju på något sätt lida när det går ur kroppen...