Sv: "BUTTA-KRIGET"-ett utmärkt exempel på svensk dubbelmoral!!
alexandra:
Böjprov på friskt häst?? Arbetsprov gör man ju dagligen, man känner ju om något inte stämmer, man masserar och borsta och känner ju dagligen, tycker jag. Risken är nog bara att man blir hysterisk och "hittar" saker som inte finns tror jag om man lägger för mycket på det... Då finns ju sen risken att man ställer till något genom att "tro" att det är något och sen kanske t o m behandla och vila hästen och då ökar risken för att något verkligen blir på tok sen, tror jag.
Ja, naturligtvis ersätter inte hälsokollerna den dagliga kollen/avkännandet.
Dock så hitills har som sagt *peppar peppar* inte en enda hälsokoll lett till medicinsk behandling, varken ledbehandling eller mer allmän.
Däremot så t ex fblvalackens första koll, så det kändes INGET, det SYNTES inget (för vet heller) etc, men han reagerade ca en grad på lågt böjprov BB. Han gick ren genom vetbes 6 mån tidigare.
Det var absolut inget tal om behandling, eller ja rent tekniskt nämndes det, vet sa att 'det är inget HON skulle behandla, men om jag absolut ville det så'. Jag ansåg dock inte heller det var något tal om behandling. Däremot så konstaterade vet att det hon trodde var anledningen var mest troligt en kombination av ryttarebyte, ökade krav och att herrn hade 'överambitiösa' bakben. Han klev under sig för mycket, och att när han inte riktigt orkade fick kotorna för stor belastning. Så vet rek att ge honom förlängd traktarm på BB.
Han fick det, och gick alla gånger efter det rakt igenom böjprov.
Det där är ett typexempel på varför jag vill hälsokolla. Inte för att 'behandla minsta lilla', utan för att fång upp det där lilla och åtgärda INNAN man behöver behandla det. Och just fånga upp det innan det besvärar hästen såpass att det märks.
Jag ändrar ju hellre en skoning litegrann än medicinerar t ex.
Sen, nu har ju jag ofta begåvats med opipiga hästar, som tyvärr inte visar ngt förrän det är rätt rejält, hade jag en häst jag visste var lite pipigare t ex, skulle jag utan problem kunna 'dra ut' tiden emellan, viss om att hästen kommer säga till INNAN det blivit ett stort problem, och då kommer jag känna det just i det dagliga.
Och, 'grundläge' för böjprov t ex är ju hus hästen normalt är. Jag brydde mig inte alls om den där 1 grad böjprovhältan från hasen på valacken, för det var liksom hans 'normala'. Så rörde han sig u.a. och var ren just förutom den graden, då hade han klarat sitt u.a. Medan om fblvalacken skulle reagera 1 grad från hasen men röra sig u.a. och vara ren i resten av benen så skulle han inte klarat sitt u.a. Däremot är det inte likhetstecken med behandling bara för det, men likhetstecken med åtgärd. Beroende på vad reaktionen kommit av så kan det ju vara vila, ändrad träning, ändrad skoning etc.
Sen är det - märk väl - inget jag säger alla borde/måste göra. Men jag gör det, just av ovan beskrivna anledningar, och jag kommer göra likadant med lillplutt här.