Sv: "BUTTA-KRIGET"-ett utmärkt exempel på svensk dubbelmoral!!
För det första undrar jag varför du drar upp detta med att folk i sverige skulle få sina hästar utdömda, i samma tråd som du vill diskutera tillåten doping?
Hur hör de ihop?
Om man nu skulle anta att någon drar land och rike runt för att få sin häst utdömd och avlivad(oasvett orsak), hur är det dåligt för hästen?
En död häst lider inte, och i vissa fall är det nog snällare mot hästen att den får somna in, än gå resten av livet med smärtor.
Att däremot dra iväg en häst till en tävling man vet att den inte kommer klara utan att få ont, DET är djurplågeri enligt mig!
Hur proffsigt är det? Att inte ens träna upp hästen så att den orkar dessa tuffa meetings? Eller, om det inte går att träna hästen så, tacka nej?
Sedan undrar jag hur du kan påstå att era hästar tas om hand på bästa sätt, när denna omvårdnad endast innebär EN (?!) timme i hagen om dagen??
DET är också djurplågeri enligt mig.
Kanske skulle man testa att låta hästarna få röra på sig större delen av dygnet på varierat underlag, som de är skapta för, då kanske de tom skulle klara den hårda träningen?
Nej, det är inte OK att medicinera ett oskyldigt djur för att det ska prestera mer än det klarar. Om man har sådana krav på sin hobby/tävlingsambition så ska man nog som sagt ägna sig åt motorsport, DE hästkrafterna kan man trimma i det oändliga, utan att oskyldiga drabbas.
Jag förstår inte ens hur det kan vara en debatt om detta? Är helt främmande för mig? Kan inte se tjusningen att betrakta ryttare vrida ur det sista ur sina slutkörda hästar, pressa dem över hinder de inte orkar osv. HUR är det imponerande?
Nej, det som imponerar mig är att se ett samspelt ekipage, som med respekt och kärlek gör något tillsammans. Det kan inte vara "horselovers" som ägnar sig åt dessa "sporter", varför tävlar man med häst om man inte älskar dem? Då kan man väl lika gärna använda motorfordon?