Minnaa
Trådstartare
Förlåt för ännu en kolik tråd men tipsa gärna om trådar där jag kan hitta svar om den är överflödig. Som hästägare i över 10 år har jag "peppar peppar" (lite sent nu men) aldrig haft kolik hos mina egna hästar. Hänt någon enstaka gång 1800 kallt att jag hjälpt andra promenera med kolikhäst.
Men ikväll var det min tur
Gamle man gick in i sin box o jag gick in till grannen för att plocka av täcket. Då lägger han sig ner utan att ens titta på maten och har aldrig sett han göra något liknande på dom 10 åren jag ägt han
Står chockad och iakttar han en stund och inser att han inte mår bra. Jagar upp han, av med täcke, tar temp 36.8, normalt 37.7 för han. Brukar dom få undertemp vid kolik? Magen var lite väl tyst. Går ut o går med han o efter över 1 timmes traskande börjar han piggna till och försöka nappa åt sig grenar m.m. Tar in han o han äter men ingen bajs. Väntar ett tag och kollar igen, fortfarande inget bajs. Går en runda till o bara efter en kvart kommer det äntligen en bajs. Men jag är fortfarande väldigt orolig, är faran över? Magen mullrar på ordentligt nu. Försökte få i han kli blandat med olja men det gick inte hem. Tog bort det o gav han bara kli som slank ner iaf. Vad mer kan jag göra? Vad ska jag tänka på dom närmsta dagarna?
Vilken är den troligaste orsaken till koliken? Följande har "hänt" senaste dagarna.
* Rimfrost och ny hage. Vet att det inte är lämpligt men andra hagen ser ut som en plöjd åker och denna var ordentligt nerbetad så trodde inte det skulle vara någon fara.
* Kallt vatten. Har vatten i hagen utan värme, fast har haft så genom alla år...
* Ökat kraftfodret minimalt för han ska börja tränas igen (har vilat ca 1 mån), dock börjat promenara han samtidigt + att dom busar i hagen nu när dom inte riskera bryta benen.
Kan inte komma på något annat just nu... Han är 16 år, regelbundet avmaskad, nyligen kollad tänder. Tar träckprov minst en gång om året.
Kan tillägga att jag inte kontaktade vet eftersom han inte visat några jätte symptom o bara förbättrats sen jag upptäckte att han inte verkade kry + att han bajsat nu. Men givetvis ringer jag vet vid minsta försämring.
Men ikväll var det min tur
Vilken är den troligaste orsaken till koliken? Följande har "hänt" senaste dagarna.
* Rimfrost och ny hage. Vet att det inte är lämpligt men andra hagen ser ut som en plöjd åker och denna var ordentligt nerbetad så trodde inte det skulle vara någon fara.
* Kallt vatten. Har vatten i hagen utan värme, fast har haft så genom alla år...
* Ökat kraftfodret minimalt för han ska börja tränas igen (har vilat ca 1 mån), dock börjat promenara han samtidigt + att dom busar i hagen nu när dom inte riskera bryta benen.
Kan inte komma på något annat just nu... Han är 16 år, regelbundet avmaskad, nyligen kollad tänder. Tar träckprov minst en gång om året.
Kan tillägga att jag inte kontaktade vet eftersom han inte visat några jätte symptom o bara förbättrats sen jag upptäckte att han inte verkade kry + att han bajsat nu. Men givetvis ringer jag vet vid minsta försämring.