Minnaa

Trådstartare
Förlåt för ännu en kolik tråd men tipsa gärna om trådar där jag kan hitta svar om den är överflödig. Som hästägare i över 10 år har jag "peppar peppar" (lite sent nu men) aldrig haft kolik hos mina egna hästar. Hänt någon enstaka gång 1800 kallt att jag hjälpt andra promenera med kolikhäst.

Men ikväll var det min tur :( Gamle man gick in i sin box o jag gick in till grannen för att plocka av täcket. Då lägger han sig ner utan att ens titta på maten och har aldrig sett han göra något liknande på dom 10 åren jag ägt han :eek: Står chockad och iakttar han en stund och inser att han inte mår bra. Jagar upp han, av med täcke, tar temp 36.8, normalt 37.7 för han. Brukar dom få undertemp vid kolik? Magen var lite väl tyst. Går ut o går med han o efter över 1 timmes traskande börjar han piggna till och försöka nappa åt sig grenar m.m. Tar in han o han äter men ingen bajs. Väntar ett tag och kollar igen, fortfarande inget bajs. Går en runda till o bara efter en kvart kommer det äntligen en bajs. Men jag är fortfarande väldigt orolig, är faran över? Magen mullrar på ordentligt nu. Försökte få i han kli blandat med olja men det gick inte hem. Tog bort det o gav han bara kli som slank ner iaf. Vad mer kan jag göra? Vad ska jag tänka på dom närmsta dagarna?

Vilken är den troligaste orsaken till koliken? Följande har "hänt" senaste dagarna.

* Rimfrost och ny hage. Vet att det inte är lämpligt men andra hagen ser ut som en plöjd åker och denna var ordentligt nerbetad så trodde inte det skulle vara någon fara.

* Kallt vatten. Har vatten i hagen utan värme, fast har haft så genom alla år...

* Ökat kraftfodret minimalt för han ska börja tränas igen (har vilat ca 1 mån), dock börjat promenara han samtidigt + att dom busar i hagen nu när dom inte riskera bryta benen.

Kan inte komma på något annat just nu... Han är 16 år, regelbundet avmaskad, nyligen kollad tänder. Tar träckprov minst en gång om året.

Kan tillägga att jag inte kontaktade vet eftersom han inte visat några jätte symptom o bara förbättrats sen jag upptäckte att han inte verkade kry + att han bajsat nu. Men givetvis ringer jag vet vid minsta försämring.

Sv: Kolik

Lite trött, låter som jag är hel nojig, visserligen sant. Kan tillägga att han flemmade konstant, tittade mot magen, skrapade och ville lägga sig ner igen när han stod i boxen. Men ändå lugn om ni förstår vad jag menar.... Inte något riktigt anfall men på god väg....

Gå är bra. Maten brukar man snabbt ta bort från veterinärhåll. Lite hö brukar mina få, max. Mullrar magen mycket kan det vara gaskolik. Då brukar det låta rejält när det släpper. Linfrö är bra. Någon deciliter som man häller hett vatten över och låter stå ett tag. Blanda i maten men kanske inte just nu utan när du vet att faran är över. Just nu är det koliksäsong. Mycket lera och sand har det varit i hagarna nu. När våra hästar får kolik brukar det vara december-januari. Håll koll på honom. Mycket annat kan man inte göra. Samt vänta inte om du märker att han får kolik igen utan ring vet. Kan de slanga i tid är mycket vunnet. Kanske bland annat dyrbara djursjukhusbesök och givetvis smärta för hästen.

Tusen tack för ditt svar :bow:

Han har bara ätit hö i natt förutom kliet, är vad dom får på kvällarna. Får musli på morgonen men den hoppade vi över idag. Han är sig själv igen (Inte matte som sovit 3 timmar :crazy:) varit ute o gått en runda nu o han bajsade o var pigg o glad. Ska lyda ditt råd och servera han linfrö och hålla ett vakande öga på han.

Min häst fick kolik för några veckor sen. Han bajsade och pruttade som vanligt, så veterinären trodde att det var mag-kramp av kallt vatten. Han rekommenderade varmvatten i hinken i stallet och varm vetekligröt. Resten av vintern. Det har inte blivit några återfall, och ponny är överlycklig varje gång han får sin grötblandning!

Skippa kraftfodret helt tills magen är igång som vanligt. Ge extra blöt betfor. Det är bra för mage/tarmar. Själv ger jag hästarna betfor varje dag just för magen skull. Får hästen betfor?

Nej, har inte fodrat med betfor på över 5 år. Anser att det finns bättre saker för magen utan en massa socker. Ska se om jag kan få tag på Irish mach idag.

Tack igen för era svar :)

Min häst fick kolik slutet av november och det blev till slut en tur till Ultuna där dom kollade igenom honom. Råden som jag fick nere i Ultuna var mycket motion för hand tills vidare och fri tillgång till vatten och då helst inte kallt vatten utan lagomt ljummet. Mycket hö skulle också vara bra så det fick min.
Dock klarade inte min det länge utan fick bli nerkörd till strömsholm för vidare undersökningar och där fick jag ungefär samma råd som på Ultuna. Dock sa veterinärerna där nere att visar hästen någon symptom på kolik ska man genast ta bort kraftfodret och lägga till extra hö. Som någon skrev så är Betfor jättebra men jag är själv lite skeptisk till betfor då det innehåller mkt socker men det låter som du försöker hitta annat.

Min veterinär nere på Strömsholm sa till mig att kolla upp fodret och eftersom han under tiden där nere fick äta Krafft Rehab så skulle han fortsätta med det då det hjälper att hålla magen i trim och peppar peppar har det fungerat.

Men se till att hålla hästen igång på ett bra sätt och motionera för då minskar du risken. Se till att den har fri tillgång till vatten dygnet runt, ge mycket hö och ha för vana att tempa hästen och kolla pulsen för även där märker du om något är fel.

Hoppas att allting går bra med din häst

Nej, har inte fodrat med betfor på över 5 år. Anser att det finns bättre saker för magen utan en massa socker. Ska se om jag kan få tag på Irish mach idag.

Tack igen för era svar :)

Fundera på sockerhalten i betfor och jmfr med sockerhalten i gräs. Inte så många tänker på det. :laugh:

Enl våra veterinärer (har lite olika beroende på anledning :angel:) anser alla att betfor är oskadligt. Iallafall vad man vet fårman väl tillägga. Sockerhysterien kommer från människovärlden.

Fundera på sockerhalten i betfor och jmfr med sockerhalten i gräs. Inte så många tänker på det. :laugh:

Enl våra veterinärer (har lite olika beroende på anledning :angel:) anser alla att betfor är oskadligt. Iallafall vad man vet fårman väl tillägga. Sockerhysterien kommer från människovärlden.

Ja det är kanske sanningen men som sagt tycker jag det finns bättre alternativ, typ Irich Mach (eller hur den stavas :) ) 23% socker talar för sig själv tycker jag, sen om det är jag som förmänskliga det :)

Tar min egen knapp lite.

Av nyfikenhet: Brukar dom få undertemp vid kolik eller var det en tillfällighet?

Förresten är han pigg o glad nu och magen funkar som den ska. Verkar mest varit magknip. Men fortsätter ha ett öga på han och promenera. Tack för alla tips! Har jag mer kött på benen om det händer igen :D

Hej, de kan få både undertemp, feber och ibland är det ingen skillnad. Det är lite beroende på hur smärtan är och vad det är de får kolik utav. Min fick jätte hög feber i somras när han blev dålig och det utlöste kolik (veterinärerna misstänkte erlichia och han hade kolikkänningar i 2dygn med höga febertoppar)
Men en vår för tre år sedan hade han ingen feber när han fick kolik.

Om det är under den kalla årstiden, lägg alltid på ett flecetäcke för att hjälpa dem att hålla sin rygg och mage varm.

Som sagt, det är lite olika, men bra att du har koll på tempen för det hjälper veterinären när de luskar reda på orsaken till kolikanfallet.

Hoppas att din häst mår bra nu! :)

Dessutom finns det betfor nästan utan socker om man är beredd att betala lite mer.

Liknande trådar

Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med... 2
Svar
34
· Visningar
3 789
Senast: Freazer
·
Hästhantering Hej! Jag känner att jag måste få bolla lite med folk som har mer vana av sånna här typer av hästar än mig. I ungefär ett år nu har jag...
Svar
6
· Visningar
1 636
Katthälsa Hej Jag provar att fråga här. Snälla inga påhopp, jag är här för att be om tips o råd. Jag gör det bästa jag kan för mina katter efter...
Svar
18
· Visningar
4 894
Hästvård Obs! Jag är i tät kontakt med veterinär och han är under utredning. Men vill kolla om fler har erfarenheter av samma sak. Har ni andra...
Svar
12
· Visningar
2 340
Senast: miniola
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka