Grönt kort och licensfrågor.

Sv: Grönt kort och licensfrågor.

*kl*

Fråga:

Jag hade ett grönt kort för hundra år sedan (!) i min ungdom, men som slarvats bort efter att jag la tävlingarna på hyllan. Nu känner jag att tävlingarna kommer plockas ner från hyllan igen:D...men vet inte vart kortet är:confused:

Står det registrerat någonstans så jag kan få hem ett nytt automatiskt eller måste jag skaffa ett nytt genom att göra om provet?

Tacksam för svar :bow:

Aha, jag behövde inte leta så länge för att hitta svaret... :)

Du kontaktar distriktet som klubben tillhör (där du tog kortet), de ska dig registrerad. Hittar dom dig inte så får du nog ta om kortet... Ett nytt kort brukar kosta ca en hundring.

Hejhej, jag ska göra provet nu på lördag men tycker att det verkar så svårt. Har pluggat som en dåre men får ändå inte in allt i skallen. Vi har fått ett tjockt häfte att träna på men får ändå inte in det i huvudet :/
Men är det skriftliga provet svårt? Är det mycket om olika klasser, unghästar m.m. eller ädet mer om hur man lastar en häst osv?

Vore jättetacksam för svar, börjar få lite panik nu. Vill verkligen klara det, men det är så mycket att plugga på! :(

Hejhej, jag ska göra provet nu på lördag men tycker att det verkar så svårt. Har pluggat som en dåre men får ändå inte in allt i skallen. Vi har fått ett tjockt häfte att träna på men får ändå inte in det i huvudet
Men är det skriftliga provet svårt? Är det mycket om olika klassen, unghästar m.m. eller ädet mer om hur man lastar en häst osv?

Vore jättetacksam för svar, börjar få lite panik nu. Vill verkligen klara det, men det är så mycket att plugga på! :(

Men får du inte ha TR till hands? Det fick vi. Har aldrig varit med om att man inte får ha TR till hjälp. Man ska inte behöva kunna TR utantill, utan kunna slå i den. TR uppdateras och ändras ju hela tiden.

KL

Om man byter klubb, som jag gjort nu vid årsskiftet. Byter man licensnummer då också? Nu har jag fått ett nytt nummer som står på min sida vid TDB. Söker man på mitt gamla nummer via resultat-servern så står det tre X efter mitt gamla nummer. Samt att när man söker på mitt nya nummer kommer inget namn eller något upp. Är detta någon övergångsperiod?

Plus, är det någon som vet vad man har som licensunderlag fram tills dess att den riktiga licensen kommit? Är så ovan vid det här nya systemet. Känner mig riktigt dum!

Tacksam för svar!

Jag har haft samma licensnummer trots tre olika klubbar. Varför det blir så med ditt licensnummer vet jag faktiskt inte alls.

Utskrift från internetbank på att licensen är inbetalad funkar säkert utmärkt :laugh:

Jaha, det känner jag ju förstås igen när jag tänker efter :o Är inte tanken att det ska reggas så snabbt att det inte går att anmäla, via TDB, om inte licensen är betald?

Hejhej, jag ska göra provet nu på lördag men tycker att det verkar så svårt. Har pluggat som en dåre men får ändå inte in allt i skallen. Vi har fått ett tjockt häfte att träna på men får ändå inte in det i huvudet
Men är det skriftliga provet svårt? Är det mycket om olika klassen, unghästar m.m. eller ädet mer om hur man lastar en häst osv?

Provet går ju ut på att kunna hitta rätt i TR, dvs du ska kunna slå upp rätt paragraf och hänvisa till den. Du behöver inte kunna TR utantill :)

Det tror jag inte det är många som kan av oss vanliga dödliga ;)

Hej!

Jag ska gå en Grönt Kort-kurs nu nästa vecka.
Måste man göra det praktiska provet oavsett ridgren? Hur brukar det gå till?
Jag hörde någonstans att det enbart är för fälttävlan som man måste ha gjort det praktiska provet, stämmer det?

Tack för svar! :)

Det praktiska provet måste göras av alla. Undantaget är ridprovet som inte behöver göras av kuskar och 'medföljande förälder'. Dessa får då ett kryss i en speciell ruta på kortet och det gör att de sedan inte kan tävla någon uppsutten gren.

Okej. Men ridprovet görs av alla som går kursen alltså (oavsett ridgren)? Och med "alla" menar jag de som gör det för att tävla. ;)
Vad jag förstår är det i så fall tre delar som ingår, praktiskt prov, ridprov och teoriprov, stämmer det?

Tycker det finns fasligt dåligt med info om detta både hos klubben som jag ska gå kursen och i övrigt. Informationen som finns känns lagom flummig.. eller så är det jag som är trög. :o

Om någon vet en bra sida med info, PM:a gärna.

Ridprovet ingår i det praktiska provet och måste göras av alla som vill kunna tävla någon uppsutten gren (alla grenar där man sitter på hästen, dvs allt utom körning). Kuskar som bara vill kunna tävla körning behöver inte visa att de kan rida, likaså föräldrar som bara tar kortet för att de har barn under 13 som ska tävla.

Info finns på ridsportförbundets sida.
http://www3.ridsport.se/Tavling/Licensguide/Gront-Kort/
strax till höger om själva texten finns det en pdf-fil med detaljerad info.

Jag behöver också hjälp att förstå en grej:

Får man inga platskort (ryttarlicenser) längre?
Jag beställde både licens till mig och hästen långt innan jul, och fick hästens i början av januari.
Om man fortfarande får plastkort, hur gör jag nu då på tävling?
Gör det faktum att min anmälan godkänts av TDB att de inte längre behöver fråga efter uppvisandet av licenser? För jag har ju ingenting att visa upp, när man beställer genom TDB får man ju inget "kvitto" eller vad man ska kalla det..?

Tacksam för svar! :crazy:

I början av säsongen så brukar det ta väldigt lång tid att få sin ryttarlicens. Det räcker med en kopia av inbetalningen för ryttarlicensen om de vill att du visar upp din licens.

*kl*

Ska börja tävla "på riktigt" för första gången i år. Vad behöver jag för licenser? Vi planerar att ingå i klubbens div II-lag i dressyr i vår, är det lokal eller regionala tävlingar?

Vad div II har för status ser du i propparna eller på ditt distrikts hemsida. (Det brukar vara lokal nivå för det mesta tror jag).

Har du tänkt tävla regionalt eller ska du hålla dig på lokal nivå? Om du ska tävla lokalt så löser du en lokal licens för dig själv, hästen behöver ingen licens. Ska du tävla regionalt så behöver hästen licens (engångskostnad, han kanske har en licens redan?) och du behöver en seniorlicens.

Tack för svar. Det verkar som om det räcker med lokal licens som det ser ut nu. Men det är inte ute så mycket proppar ännu?

Pålle har nog redan licens ja. :D Han har tävlat liiite mer än mig...

Liknande trådar

Övr. Hund Personligen tycker jag att det allmänna debatt-klimatet börjar bli riktigt ruggigt, det har varit det ett tag också. Nu pratar jag...
2 3
Svar
49
· Visningar
7 273
Senast: IngelaH
·
Hundavel & Ras Hejsan! Jag går i tankarna om att köpa hund men får inte ordning på mina tankar om vad jag vill ha riktigt. Kan ni hjälpa mig bolla...
2 3 4
Svar
68
· Visningar
10 865
Senast: inverterad
·
Hästmänniskan Gammal användare - nytt nick för att få helt utomstående åsikter på problemet, som inte grundar sig på inlägg jag skrivit tidigare...
2
Svar
38
· Visningar
12 199
Senast: QueenLilith
·
Katthälsa Hej! Har läst massa trådar men inte specifikt hittat det som jag söker så jag provar här. 2016 reagerade jag på att vår (mina...
Svar
12
· Visningar
5 692
Senast: mackan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama