Grönt kort och licensfrågor.

Sv: Grönt kort och licensfrågor.

*KL*

hur länge fick ni vänta på ert gröna kort? nu har jag väntat i nästan 5 månader på mitt! så lång tid ska det väl ändå inte ta? inte för att jag skulle tävlat något i våras, men man vill ju ha valuta för pengarna x( OM jag funderar på att börja lixom...

jag fick mitt kort efter kanske en månad eller mer :)
beror väl på hur fort klubben orkar fixadet ;)

ok, då får jag väl prata med dem när ridskolan börjar igen :( typiskt X)

Hej folket :D

Jag ska ta grönt kort i vår någon gång och har lite frågor.

Måste man köpa TR själv? Isf vad kostar det.
Hur många frågor är själva provet?
Vad kostar det med grönt kort?

TR finns på förbundets hemsida att printa ut (men finns också att köpa häftade). Kostnaden varierar från klubb till klubb. Hur många frågor vet jag inte, det är så många år sedan jag tog mitt kort.

Jo, men då går det ju lite papper och färg...

Hej folket! :D

Vilket TR ska man ha med till provet? Allmäna?

Nu måste jag få fråga. Har inte hittat något svar ännu.

Om jga fattat rätt måste jag ha grönt kort för att få starta en distans pp. Pga hur min sambo jobbar har jag inte haft någon möjlighet att närvara i någon grönakortkurs. Men kan jag bara göra provet istället om jag fattat rätt? Jag måste alltså vara medlem i en klubb för att få tävla? Men kan man vara med som inaktiv medlem? Jag står inte på en klubb utan i privatstall och kommer förmodligen inte tävla särskilt mycket heller.

*kl*

Fråga:

Jag hade ett grönt kort för hundra år sedan (!) i min ungdom, men som slarvats bort efter att jag la tävlingarna på hyllan. Nu känner jag att tävlingarna kommer plockas ner från hyllan igen:D...men vet inte vart kortet är:confused:

Står det registrerat någonstans så jag kan få hem ett nytt automatiskt eller måste jag skaffa ett nytt genom att göra om provet?

Tacksam för svar :bow:

Kontakta det distrikt som klubben där du tog ditt kort tillhör. De ska ha dig registrerad. Jag tog mitt kort -95 och kunde få ett nytt kort utan problem när det behövdes. Ett nytt kort brukar kosta runt hundralappen.

Hej! Ska iväg o göra kortet snart här och är jättenervös! Är det svårt??? Svara snabbt! :)

Ja.. kan ju säga som så att jag nu gjort provet. Herregud, förstår inte hur folk kan påstå att det skulle vara lätt. Det var ju hur svårt som helst! Svåra frågor + att det var svårt att hitta i TR. Nej, jag säger då det... herregud!

Jag undrar hur det går till att gå kurs och ta grönt kort.
jag ska göra det efter nyår.

är det 2 prov? ett teori och ett praktiskt? vad gör man då?

KL
Jag ska börja tävla min ungponny nu + en storhäst, hur blir det med licens?

Licens för dig?

Ska du endast tävla lokalt löser du lokallicens, ska du rida regionalt el högre löser du junior/seniorlicens beroende på hur gammal du är.
Man får (om det inte är ändrat till i år) tävla för olika klubbar på häst resp ponny, men då måste man lösa dubbla licenser.

Jag tänkte på Junior osv, har inte så stor koll men det kostar väl olika beroende på?

Antingen löser du lokallicens (samma pris oavsett om du är junior el senior) och får då endast starta på lokal tävling. Kostar 200:-

Eller, om du ska rida regionalt el högre löser du juniorlicens, kostar 600.

HÄR finns all info.

kl

Jag har kuggat TVÅ gånger (!!!!!!!!!!!!! pinsamt!!) på det teoretiska provet på grönt kort. Detta var för några år sedan, har inte vågat visa mig offentligt efter det.. ;)
Ska nästa vecka ta mod till mig och delta på en ny kurs med prov. Är det någon som har tips på hur jag klarar provet!? Hade läst på i TR innan, kunde slå i det. Fick inte veta efter proven hur många frågor jag lyckats svara fel på. När jag skulle göra proven sist så hade de gjorts om så att man inte visste hur många svar man skulle ringa in och inte så man fick chansa lite om det var en lite luddig fråga. Tips?!

Liknande trådar

Övr. Hund Personligen tycker jag att det allmänna debatt-klimatet börjar bli riktigt ruggigt, det har varit det ett tag också. Nu pratar jag...
2 3
Svar
49
· Visningar
7 273
Senast: IngelaH
·
Hundavel & Ras Hejsan! Jag går i tankarna om att köpa hund men får inte ordning på mina tankar om vad jag vill ha riktigt. Kan ni hjälpa mig bolla...
2 3 4
Svar
68
· Visningar
10 865
Senast: inverterad
·
Hästmänniskan Gammal användare - nytt nick för att få helt utomstående åsikter på problemet, som inte grundar sig på inlägg jag skrivit tidigare...
2
Svar
38
· Visningar
12 199
Senast: QueenLilith
·
Katthälsa Hej! Har läst massa trådar men inte specifikt hittat det som jag söker så jag provar här. 2016 reagerade jag på att vår (mina...
Svar
12
· Visningar
5 692
Senast: mackan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama