Grönt kort, licenser?

Sv: Grönt kort, licenser?

Nu har jag mailat distriktet och hoppas på att de kan svara, eller skicka vidare till någon som kan.

/Ida

Sellan skrev:
Youthklasser är för ungdomar, (till och med det år man fyller nitton). Det är alltså åldern på ryttaren, och inte på hästen.
så om det bara står Y i proppen så behöver man ingen licens?

Jag skulle nog inte tävla i vanliga ridkläder, utan du kan ju försöka ha något enkelt. Jeans och en skjorta eller liknande?
jo det var åt det hållet jag tänkte, visste bara inte HUR mycket man skulle klä sig... och får man extrapoäng om man klär sig fint??:angel:

Angående Youthfrågan - Vad är det för nivå på tävlingen? Är det en D-tävling så behöver du ingen licens, men är det en C/B/A-tävling så måste du ha en licens. Detta gäller både ungdomar och vuxna! :)

Hm, om man klär sig helt och rent (läs snyggt och prydligt ;) ) så får du väl säkert lite pluspoäng när det gäller helheten. Jag skulle självklart satsa på att klä mig så bra jag kan med dom förutsättningar man har... :)

Senast ändrad av en moderator:

sarma skrev:
Men det står faktiskt inte uttryckligen att medlemskap krävs på D-tävling.

Men samtidigt så står det ju inte uttryckligen att det INTE behövs? :confused: Det är lite luddigt skrivet i regelboken tycker jag, det ska bli spännande att höra vad distriktet säger... :)

Solafekub skrev:
Angående Youthfrågan - Vad är det för nivå på tävlingen? Är det en D-tävling så behöver du ingen licens, men är det en C/B/A-tävling så måste du ha en licens. Detta gäller både ungdomar och vuxna! :)

Hm, om man klär sig helt och rent (läs snyggt och prydligt ;) ) så får du väl säkert lite pluspoäng när det gäller helheten. Jag skulle självklart satsa på att klä mig så bra jag kan med dom förutsättningar man har... :)

Speciellt när man ska tävla i Werstern Horsemanship när man får "poeng" på klädsen också, för om två hamnar på samma poeng och den ena ser bättre klädd ut den andra så vinner den som har snyggare klädsel.. :)

Nu har jag fått svar. Verkar som om inte de heller vet exakt.

Citat:
Hej Ida!

Som jag förstår det så krävs det inte medlemskap i WRAS-ansluten klubb för att delta i en D-tävling. Du behöver inte heller ha westernutrustning, utan det går bra med engelsk sadel. Det som krävs är att din häst är vaccinerad mot hästinfluens.

Vänliga hälsningar,

//Katarina Eriksson, ledamot i Distrikt Mitt

okej, men då är det alltså som vi alltid har trott, att på D-tävingar krävs inget medlemskap i en WRAS-ansluten klubb...:)

Hm. Jag tycker iofs inte att det lät som om hon var så himla säker? :confused:

men man får väll lita på henne, och folk har ju långe tävlat på D-tävlingar utan medlemsskap i en klubb. Så det ska nog inte heller vara några problem att fortsätta med det heller...

Jag tycker inte heller det lät särskilt säkert. Funderar på att maila tillbaka, skulle väldigt gärna vilja ha det här helt klart eftersom jag sitter i sekretariat rätt vad det är.

/Ida

Ja, maila gärna tillbaka en gång till så att vi vet säkert... :) Det vore jättebra!

Jag tränar western och undrar var man kan få tag i en regelbok?
Är inte med i ngn förening eller klubb utan tränar för privat tränare.Var hittar man vad det finns för tävlingar man kan delta i?
Jag har en varmblodstravare som jag rider på stångbett, om jag ska tävla i en D-tävling, måste jag rida på en hand då?Hästen är 15 år)

http://www.wras.se/ Det finns under "Medlem"

Du kan beställa regelboken direkt på wras hemsida, eller hos din lokala klubb.

Om du rider på stångbett så måste du rida på en hand.

som alazzi sa så måste man ALLTID rida på en hand på stång, den enda åldersregen gällande stång är att när hästen är under 6 år får den inte tävlas på stång, och att på B- och A-tävlingar MÅSTE man rida på stång på hästar över 6 år.

Du kan också ta kontakt med klubben närmast dig och be om att få köpa en regelbok... :)

real_cowgirl skrev:
den enda åldersregen gällande stång är att när hästen är under 6 år får den inte tävlas på stång, och att på B- och A-tävlingar MÅSTE man rida på stång på hästar över 6 år.

Nu snurrar du väl till det? :confused: Man får väl visst tävla hästar som är under 6 år på stångbett, det finns det väl ingen regel emot så vitt jag vet. Däremot så får man tävla hästarna på annan betsling när dom är under 6 år, men man FÅR tävla på stång om man vill? Och sen så är det inte bara A-och B-tävling som den andra regeln gäller, utan är hästen över sex år så måste den ridas på stång oavsett vilken nivå det är! (kanske kan finnas lite undantag på D-tävlingar, men det är i såfall bara undantag).

Solafekub skrev:
Nu snurrar du väl till det? :confused: Man får väl visst tävla hästar som är under 6 år på stångbett, det finns det väl ingen regel emot så vitt jag vet. Däremot så får man tävla hästarna på annan betsling när dom är under 6 år, men man FÅR tävla på stång om man vill? Och sen så är det inte bara A-och B-tävling som den andra regeln gäller, utan är hästen över sex år så måste den ridas på stång oavsett vilken nivå det är! (kanske kan finnas lite undantag på D-tävlingar, men det är i såfall bara undantag).
Du har oxå snurrat till det...:angel:

På D och C-tävlingar är det alltid valfri betsling, oavsett hästens ålder.:D

3-5 åringar får, som du skriver, alltid tävlas på valfri betsling.

Hästar 6 år och äldre skall ridas på stång på B-nivå och högre.

Alltid när man tävlar på stångbett så skall man rida på en hand.

jo, jag tänkte fel där, man får rida på stång på hästar under 6 år... sorry och det som JHANA skrev är helt korrekt!

räknas pessoa som ledad stång?

bara undrar :D

Ett Pessoa är byggt på samma sätt som dom bett amerikanarna kallar slip-bit/gag bit, och sådana bett är enligt WRAS regelbok förbjudna att tävla på.

Vill bara förtydliga lite om det real_cowgirl säger om att man kan skaffa engångslicens.
Detta gäller enbart på C-tävlingar. Skall man ha AB-licens så måste den vara inbetald innan tävling. Tävlingsarrangörer får inte ta emot betalning för AB-licenser. Man kan heller inte lösa en C-licens direkt på tävling utan det måste också vara gjort innan om man vill ha en "riktig" C-licens. En engångslicens kan man lösa på plats för ett tävlingstillfälle på C-tävling och den kostar 100 kr oavsett det gäller häst eller ryttare eller båda. Hoppas detta är till nytta för någon.
FG

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
3 772
Senast: Lavinia
·
Tävling Jag tänker att jag behöver ta grönt kort. När jag var liten och tävlade behövde man inget grönt kort. Sen flyttade jag till Irland och...
Svar
13
· Visningar
2 222
Senast: Kiwifrukt
·
Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
179
· Visningar
26 585
Senast: lizzie
·
Utrustning Har läst bland en hel del trådar här. Men sitter ändå fast! Jag har en haflinger korsning. Han är som en haflinger i kroppen. Söker...
Svar
0
· Visningar
600
Senast: Indigo15
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Bästa ledtillskottet?
  • Intressanta uppfostringsmetoder?
  • Uppdateringstråd 30