Grönt kort, licenser?

Sv: Grönt kort, licenser?

Solafekub skrev:
JO, det behöver man visst. Trodde inte heller det förrän igår, när någon annan påpekade det för mig och visade exakt var det står (ordagrant) i regelboken. Så det behöver man visst. :)

(Jag hade inte riktigt koll på den regeln själv, eftersom jag alltid är medlem i en WRAS-ansluten klubb i alla fall...)

Men varför är det så många som INTE är medlem i någon klubb när de tävlar på d-tävlingar då? :confused:

Sellan skrev:
men vad ska man ha i en Y-klass då?
eller WT?
räknas det som D-klasser?

LÅNAR TRÅD

helt LOST på western men vill börja tävla/träna
tränar själv på att öppna grindar, back mellan bommar/L, gå på lastpallar("bro"), Sidepass över bom, bak-framdelsvändning, rida slalom mm. just nu i skritt men ska börja trava&gallopera snart.
kan då Y-Trail vara nånting?

är JOG typ "jogga i trav"? finns det några mer westernord?
sökt runt på massor av sidor på bla wras mm men hittar inte riktigt vad jag söker.

i en WT-pleasure då är det väl "bara" skritt-trav-halt-ryggning?

vilka sorts kläder ska man ha på sig?/är det OK med vanliga "ridkläder" eller får man mer poäng om det är "westerninspererat"?
får man tävla med Benskydd/benlindor i pleasure?

Youthklasser är för ungdomar, (till och med det år man fyller nitton). Det är alltså åldern på ryttaren, och inte på hästen.

Walk&Trot klasser är precis som det låter - skritt och trav, och ingen galopp. Om det är en sådan pleasureklass, så är det som du skriver - bara dom gångarterna.

Jag skulle nog inte tävla i vanliga ridkläder, utan du kan ju försöka ha något enkelt. Jeans och en skjorta eller liknande?

Nej, benskydd är inte tillåtet i Pleasure. (Det är inte tillåtet i Trail och så heller...)

:)

real_cowgirl skrev:
Men varför är det så många som INTE är medlem i någon klubb när de tävlar på d-tävlingar då? :confused:

Bra fråga, dom har väl inte läst regelboken? :idea: Jag tycker inte att det är så vanligt att folk inte är med i en klubb, men det varierar väl säkert lite...

*kl*

Tack för era svar.

Men om jag förstör min egen tråd lite nu:

När jag tog mitt gröna kort för tävling så var det ju hur enkelt som helst. Även om man har kortet så behöver man inte ha kunskaper om tävlingsregler.

Alltså det jag vill säga är att vi fick ha TR framför oss och bläddra i när vi skrev "provet", det var inget man var tvungen att lära sig.
Ridprovet ska vi inte tala om....skritta lite,,,trava lite....klart....det fixar ju alla....så egentligen vet jag inte varför man ska ha grönt kort överhuvudtaget.......det ställs ju inga krav på en liksom

Ni pratar mycket om licenser i den här tråden att man måste ha det om man ska tävla i c-klasser och uppåt men vart kan man göra det och vad är det man gör?:confused:

_Sarah_ skrev:
Ni pratar mycket om licenser i den här tråden att man måste ha det om man ska tävla i c-klasser och uppåt men vart kan man göra det och vad är det man gör?:confused:

Licenspapper kan du få av din klubb, en för hästen och en för ryttaren, du kan endara skaffa C-licens eller A-B-licens. Man kan också skaffa endagarslicens för varje tävling. (om det är någonting jag har missat så får någon tillägga det)

Solafekub skrev:
Bra fråga, dom har väl inte läst regelboken? :idea: Jag tycker inte att det är så vanligt att folk inte är med i en klubb, men det varierar väl säkert lite...

Vart i regelboken kan man hitta detta? tänkte få en sida så slipper jag leta genonm hela... ;)

Om man inte är med i någon klubb då? Ska man då skaffa licensen vid anmälan till tävlingen för en dag?

Det är på C-tävling och uppåt man behöver licens, och på samma tävlinga måste man även vara medlem i WRAS-klubb. Men jag vet inte, det kanske skulle funka att betala medlemskap i arrangörsklubben och lösa endagslicens samtidigt, om du inte hittar någon annan klubb att gå med i.

Sitter precis och läser i min regelbok, väntade mig att finna medlemskapsreglerna för D på samma ställe som de andra (sid 8-9) men där stod det bara att det var öppet för alla. På sid 10, allmänna tävlingsanvisningar 132 E, står det att man ska kunna uppvisa gällande medlemskap i till WRAS ansluten klubb, men det framgår faktiskt inte om det är undantag för D.

/Ida

real_cowgirl skrev:
Vart i regelboken kan man hitta detta? tänkte få en sida så slipper jag leta genonm hela... ;)

På sid 10, i regelboken för 2005/2006 så står det följande under punkten 132 E:

"Tävlingsdeltagare skall kunna uppvisa gällande medlemskap i till WRAS ansluten klubb".

Själva punkten 132 står ju liksom under rubriken för "D-tävling", och då tolkar jag det som att det syftas på just D-tävling? Men jag kan ju missuppfatta? :confused:

Solafekub skrev:
På sid 10, i regelboken för 2005/2006 så står det följande under punkten 132 E:

"Tävlingsdeltagare skall kunna uppvisa gällande medlemskap i till WRAS ansluten klubb".

Själva punkten 132 står ju liksom under rubriken för "D-tävling", och då tolkar jag det som att det syftas på just D-tävling? Men jag kan ju missuppfatta? :confused:

tror du inte att detta kan vara orsaken till att många tolkar det som om att inte ALLA behöver ha medlemskap? :confused:

sarma skrev:
Det är på C-tävling och uppåt man behöver licens, och på samma tävlinga måste man även vara medlem i WRAS-klubb. Men jag vet inte, det kanske skulle funka att betala medlemskap i arrangörsklubben och lösa endagslicens samtidigt, om du inte hittar någon annan klubb att gå med i.

Sitter precis och läser i min regelbok, väntade mig att finna medlemskapsreglerna för D på samma ställe som de andra (sid 8-9) men där stod det bara att det var öppet för alla. På sid 10, allmänna tävlingsanvisningar 132 E, står det att man ska kunna uppvisa gällande medlemskap i till WRAS ansluten klubb, men det framgår faktiskt inte om det är undantag för D.

/Ida

Tänk bara på att den klubb man ansluter sig till måste man tävla för hela året, man får inte byta klubb under årets gång. citat ur regelboken:
"Ryttare får bara tävla för en klubb under kalenderåret på A - D tävlingar.
Bara för att förtydliga det du skrev ;)

real_cowgirl skrev:
tror du inte att detta kan vara orsaken till att många tolkar det som om att inte ALLA behöver ha medlemskap? :confused:

Förstår inte riktigt hur du menar? :confused: Att man ska kunna uppvisa, det betyder ju just det - man ska kunna? Är man inte medlem så kan man ju inte uppvisa nåt medlemskort? Eller hur menar du?

Punkt 131 behandlar vilka klasser som kan anordnas på olika tävlingar. Punkt 132 är en ny punkt och är allmänna tävlingsanvisningar. Tyvärr är det lite klantigt utformat, så D-tävling ser ut att vara rubriken till 132. Men läser man mer noga på 132 ser man att de behandlar olika tävlingar och inte bara D. Sedan så står det inget under 132 E om det är undantag på D-tävlingar.

Hoppas ni fattade vad jag menar...

/Ida

Skulle vara mycket tacksam för att få reda på vilken sida i regelboken det står på, jag har letat men hittar det inte. Vi brukar inte kräva medlemskap på våra D-tävlingar så då är det bra om vi kan rätta till den missen men står det inte uttryckligen i regelboken att man måste vara medlem så spelar det ju ingen roll.
FG

Ok nu börjar en del trilla på plats. är lite trött just nu så jag hamnade inte riktigt där jag tänkt mig med mitt svar men det spelar inge roll för nu har jag hittat alla inlägg i denna tråd och tolkar man det ni skriver om hur det står i regelboken så är det medlemskap även på D-tävling som gäller. Skall sova lite nu. Godnatt alla

Youthklasser är för ungdomar, (till och med det år man fyller nitton). Det är alltså åldern på ryttaren, och inte på hästen.
så om det bara står Y i proppen så behöver man ingen licens?

Jag skulle nog inte tävla i vanliga ridkläder, utan du kan ju försöka ha något enkelt. Jeans och en skjorta eller liknande?
jo det var åt det hållet jag tänkte, visste bara inte HUR mycket man skulle klä sig... och får man extrapoäng om man klär sig fint??:angel:

*svär över sin dator som la av mitt i inlägget*

Slängde boken i scannern. Färgerna visar de olika styckena, har luddad det som inte har med saken att göra. Men det står faktiskt inte uttryckligen att medlemskap krävs på D-tävling.

Sid09.gif

Sid10.gif

Licenser krävs för alla klasser från C-tävling och uppåt. En C-licens kan uppgraderas till AB när man vill, man betalar mellanskillnaden. Ryttarlicens betalas per år. Hästlicens kan betalas för ett år, livstid, eller ridskolelicens. En hästlicens gäller för ABC. Man kan även lösa endagslicens för ett ekipage, dock ej för westernallsvenskan. Ungdomslicens är billigare än vuxen

Hoppas det här kan lösa en del frågor.
/Ida

sarma skrev:
*svär över sin dator som la av mitt i inlägget*

Slängde boken i scannern. Färgerna visar de olika styckena, har luddad det som inte har med saken att göra. Men det står faktiskt inte uttryckligen att medlemskap krävs på D-tävling.

Sid09.gif

Sid10.gif

Licenser krävs för alla klasser från C-tävling och uppåt. En C-licens kan uppgraderas till AB när man vill, man betalar mellanskillnaden. Ryttarlicens betalas per år. Hästlicens kan betalas för ett år, livstid, eller ridskolelicens. En hästlicens gäller för ABC. Man kan även lösa endagslicens för ett ekipage, dock ej för westernallsvenskan. Ungdomslicens är billigare än vuxen

Hoppas det här kan lösa en del frågor.
/Ida

Så alltså står det inte exakt att på D-tävling behövs medlemskap, men det står inte heller att d-tävling är ett undantag... Så vet du hur det är i denna fråga?

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
3 772
Senast: Lavinia
·
Tävling Jag tänker att jag behöver ta grönt kort. När jag var liten och tävlade behövde man inget grönt kort. Sen flyttade jag till Irland och...
Svar
13
· Visningar
2 222
Senast: Kiwifrukt
·
Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
179
· Visningar
26 585
Senast: lizzie
·
Utrustning Har läst bland en hel del trådar här. Men sitter ändå fast! Jag har en haflinger korsning. Han är som en haflinger i kroppen. Söker...
Svar
0
· Visningar
600
Senast: Indigo15
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Bästa ledtillskottet?
  • Intressanta uppfostringsmetoder?
  • Uppdateringstråd 30