Grönt kort, licenser?

lakrits

Trådstartare
Satt och kollade på väldigt,väldigt gamla trådar här på westernforumet och så rubriker om Grönt kort.

Behöver man ha det även i western?
Är det samma gröna kort som för engelsk ridning?

Är D tävlingar den lägsta nivån?
Vad behövs för att tävla där?
Några licenser eller dyl?

Sv: Grönt kort, licenser?

man behöver inget grönt kort när man ska tävla i western. D-tävlingar är den lägsta nivån och det enda du igentligen behöver för att tävla på D-tävlningar är en häst, sadel och träns. Du behöver varken licens, westernutrustning ovs. Men när men ska tävla på C-tävlingar behöver man C-licens, westernutrustning, westernklädsel.

Det har jag ingen aning om, men man böhver det inte i alla fall, kanske någon annan har svar på den frågan..?

Skulle ju vara intressant att veta hur man vet att de som kommer in på tävlingsbanan har koll på alla regler och så menar jag. :) Grönt kort är ju ett kvitto på att man är redo för att tävla.

Jag tror att här ligger en stor skillnad mellan klassisk och western. Kommer det en helt orutinerad tävlingsryttare till en tävling så hjälper man den till rätta efter bästa förmåga på en westerntävling. D-tävlingar är till för orutinerade och man är där för att lära sig att tävla. Kanske det borde ingå i den gröna-kort kursen hur man tar hand om nya medtävlande på hoppclearunder istället, för ställer man upp i någon tävling oavsett inriktning så är hjälpsamhet och medmänsklighet ett måtto för mig som wesyternryttare och det brukar få osäkra ryttare att känna sig lite tryggare. Alla har vi varit nybörjare eller???

Men de här med grönt kort är ju nått som ridsportförbundet har, vilket WRAS inte är med i.

Kickis skrev:
Men de här med grönt kort är ju nått som ridsportförbundet har, vilket WRAS inte är med i.
Betyder det att reiningryttarna som tävlade i Falsterbo var tvugna att ha klarat av grönt kort? Eller på Globen eller Linköping? Eller gäller det andra regler när det är stortävlingar?

Mia L:s svar tycker jag var ett VÄLDIGT bra svar! man ser ju till så att nybörjare får det rätt från början, stöttar dem, hejar på dem och ger dem tips. Vad jag tycker och vet så är WRAS ute efter att få så många som vill att börja tävla och inte ha för stora krav på d-tävlingarna.

Vet faktiskt inte hur det fungerar när de blandar ridsportsförbundets tävlingar med westerntävlingar. Men kräver de gönt kort för tävlande även på högre nivåer?

Kickis skrev:
Vet faktiskt inte hur det fungerar när de blandar ridsportsförbundets tävlingar med westerntävlingar. Men kräver de gönt kort för tävlande även på högre nivåer?
Bra fråga:) Det borde ju vara lika för alla?

lakrits skrev:
Satt och kollade på väldigt,väldigt gamla trådar här på westernforumet och så rubriker om Grönt kort.

Behöver man ha det även i western?
Är det samma gröna kort som för engelsk ridning?

Är D tävlingar den lägsta nivån?
Vad behövs för att tävla där?
Några licenser eller dyl?

Man har inget grönt kort i Westernridning, däremot så diskuterar man (och jag tror att det är krav på det nu?) att man måste ha ett slags grönt kort när man tävlar i boskapsklasser. Då har man väl gått igenom saker som har specifikt med kor att göra, och så är man tvungen att ha kortet för att tävla i dom klasserna. (Vissa specialföreningar har väl dock inte krav på grönt kort för boskapsklasser, utan det är väl i princip bara WRAS?). Men kort sagt - nej, man behöver inget grönt kort för att tävla i westernridning.

På D-tävlingar, som är den lägsta nivån, behöver man ingen licens för att tävla, men däremot ska man vara medlem i en WRAS-ansluten klubb. :)

MagicMadonna skrev:
Skulle ju vara intressant att veta hur man vet att de som kommer in på tävlingsbanan har koll på alla regler och så menar jag. :)

Hm, jag tror att det står i regelboken att tävlar man så SKA man ha koll på reglerna och ha läst regelboken innan. Så dyker man upp på en tävlingsplats och ska tävla, så har man automatiskt redan hyfsad koll på reglerna genom att ha införskaffat en regelbok. Det är förstås alltid nån som inte har riktig koll, men då får man väl hjälpa till och förklara. Bara för att man har gått en grönt kort kurs, så innebär ju inte det automatiskt att man alltid följer reglerna för det, eller hur? (nu menar jag inte att folk bryter mot regler med flit, utan att man helt enkelt glömt bort/eller missuppfattat). Även på "vanliga engelsk" tävlingar så händer det ju att folk gör fel eller hur? ;)

Solafekub skrev:
Man har inget grönt kort i Westernridning, däremot så diskuterar man (och jag tror att det är krav på det nu?) att man måste ha ett slags grönt kort när man tävlar i boskapsklasser. Då har man väl gått igenom saker som har specifikt med kor att göra, och så är man tvungen att ha kortet för att tävla i dom klasserna. (Vissa specialföreningar har väl dock inte krav på grönt kort för boskapsklasser, utan det är väl i princip bara WRAS?). Men kort sagt - nej, man behöver inget grönt kort för att tävla i westernridning.

På D-tävlingar, som är den lägsta nivån, behöver man ingen licens för att tävla, men däremot ska man vara medlem i en WRAS-ansluten klubb. :)

Man behöver INTE vara medlem i någon Wras-ansluten klubb för att tävla på d-tävlingar....

Men den kunskapen tycks tyvärr saknas hos många. Det är ju bara att läsa trådar här på Buke, folk som ska tävla och inte ens äger en regelbok. Än mindre läst den eller har koll på regler. Nu brukar det ju gå bra ändå tack vare att folk hjälper varandra.

real_cowgirl skrev:
Man behöver INTE vara medlem i någon Wras-ansluten klubb för att tävla på d-tävlingar....

JO, det behöver man visst. Trodde inte heller det förrän igår, när någon annan påpekade det för mig och visade exakt var det står (ordagrant) i regelboken. Så det behöver man visst. :)

(Jag hade inte riktigt koll på den regeln själv, eftersom jag alltid är medlem i en WRAS-ansluten klubb i alla fall...)

Jag vara bara intresserad. :) Det är ju fint om alla hjälper varandra, något som kan saknas på engelska tävlingar. Jag håller dock fortfarande fast vid att någon form av Grönt kort för att få tävla gagnar alla vad gäller säkerhet och uppförande på tävling, oavsett vilken gren man tävlar i. Sen att många inte sköter sig ändå, det är en annan femma.

alazzi skrev:
Men den kunskapen tycks tyvärr saknas hos många. Det är ju bara att läsa trådar här på Buke, folk som ska tävla och inte ens äger en regelbok. Än mindre läst den eller har koll på regler. Nu brukar det ju gå bra ändå tack vare att folk hjälper varandra.

Ja, men så är det ju engelskridningen också! Läs bara på forumet "Tävling" så får du se! Det är absolut ingen som helst skillnad, där är det lika många som inte har koll trots att de har gått en grönt kort kurs. Så det verkar som att problemet universellt, grönt kort eller ej... :)

men vad ska man ha i en Y-klass då?
eller WT?
räknas det som D-klasser?

LÅNAR TRÅD

helt LOST på western men vill börja tävla/träna
tränar själv på att öppna grindar, back mellan bommar/L, gå på lastpallar("bro"), Sidepass över bom, bak-framdelsvändning, rida slalom mm. just nu i skritt men ska börja trava&gallopera snart.
kan då Y-Trail vara nånting?

är JOG typ "jogga i trav"? finns det några mer westernord?
sökt runt på massor av sidor på bla wras mm men hittar inte riktigt vad jag söker.

i en WT-pleasure då är det väl "bara" skritt-trav-halt-ryggning?

vilka sorts kläder ska man ha på sig?/är det OK med vanliga "ridkläder" eller får man mer poäng om det är "westerninspererat"?
får man tävla med Benskydd/benlindor i pleasure?

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
3 772
Senast: Lavinia
·
Tävling Jag tänker att jag behöver ta grönt kort. När jag var liten och tävlade behövde man inget grönt kort. Sen flyttade jag till Irland och...
Svar
13
· Visningar
2 222
Senast: Kiwifrukt
·
Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
179
· Visningar
26 585
Senast: lizzie
·
Utrustning Har läst bland en hel del trådar här. Men sitter ändå fast! Jag har en haflinger korsning. Han är som en haflinger i kroppen. Söker...
Svar
0
· Visningar
600
Senast: Indigo15
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Bästa ledtillskottet?
  • Intressanta uppfostringsmetoder?
  • Uppdateringstråd 30