Grisfrågor

Sv: Grisfrågor

Kul, grisar är smarta och roliga djur.
Mitt tips är att köpa en gylta av nån uppfödare. Så gott som alla slaktsvin i Sverige är en treraskorsning, där mödrarna är korsning lantras/yorkshire och pappan endera hampshire eller duroc.
De dyker upp i lite olika färger, vanligast är naturligtvis vanligt vitt, men allt från prickiga till svart eller brunfläckiga dyker upp.
Sen ser ni till att seminera grisen när hon har åldern inne! Kalaskul med kultingar.
Värme behöver de inte ha, (om de inte får ungar vill säga, då ska det ju vara varm, vår eller sommar t ex om du inte har möjlighet till uppvärmt hus).
Däremot m halm så de kan borra ner sig.
Däremot får man inte längre mata grisar med visst hushållsavfall!! Det är stränga regler om det, kokning möjligen.
Svinpest är en fruktad sjukdom.
Pellegrisar är billigast. Oftast ska ju bonden, om han säljer sina grisar vid 20-25 kg, kunna leverera hela gruppen på en gång. Oftast finns det då några stycken som inte har vikten inne för att få säljas, och dom kan man få köpa lite billigt.
Så, summa kardemumma, ge din morsa en liten grsiflicka i vår, seminera den i december och få en griskull i april nästa år.

Men ni ska ju naturligvis sälja av alla kultingar till bekantskapskretsen, många vill ju ha sin egen julgris! :d

CK skrev:
Men ni ska ju naturligvis sälja av alla kultingar till bekantskapskretsen, många vill ju ha sin egen julgris! :d

Tyvärr har bekantskapskretsen inte riktigt faciliteter avpassade för grisar. Så det skulle sluta med att jag hade tolv grisar som demolerade allt i sin väg, och som jag fick en massa jobb med när de skulle förvandlas från grisar till julskinka. Och sen skulle jag stå med en jävla massa julskinkor när bekantskapskretsen tre dagar innans kinkavhämtning kom på att de npg ångrat sig och hade lite ont om pengar..

*luttrad*

Går alldeles utmärkt att ha ett par som enbart sällskap. Linderödare kostar mellan 800:- - 2000:- + moms beroende på ålder.
Köper du under 6 månader är de billigast (Rekommenderade priser från föreningen).

Ti_Ti

Alexandra_W skrev:
HUR mycket bökar de sönder, om man t ex skulle släppa två grisar i en stor hage (t ex då hästarnas vinterhage) på sommaren, hur mycket har de sönder?

(typ grisfor, men det finns ju det som inte är just tillväxtfoder utan mer som underhållsfoder) och hushållsavfall.
:

Jag har mini/hängbuk, de är i knähöjd och väger ca 60/70 kg.
Dem bökar inte alls upp så farligt mycket, och man kan absolut släppa hästar där de varit.

På granngården heter det fodret numer Orion.

Ang klövvård så använder jag en sån där grov klosax för hundar.
Man kan klippa både tån och sporren med den.

mimus skrev:
Jag har mini/hängbuk, de är i knähöjd och väger ca 60/70 kg.
Dem bökar inte alls upp så farligt mycket, och man kan absolut släppa hästar där de varit.

På granngården heter det fodret numer Orion.

Ang klövvård så använder jag en sån där grov klosax för hundar.
Man kan klippa både tån och sporren med den.

Jag skulle nog inte köpa foder från Odal iaf, men minns inte vad det min lokala foderhandlare har (grisfoder har ju inte varit min prio ett att stå och kika på ;))

Klövvård törs jag nog inte ge mig på om ingen erfaren visat först ;)

Ti_Ti skrev:
Går alldeles utmärkt att ha ett par som enbart sällskap. Linderödare kostar mellan 800:- - 2000:- + moms beroende på ålder.
Köper du under 6 månader är de billigast (Rekommenderade priser från föreningen).

Ti_Ti

tackar, ante mig att de var 'dyra' och det stämmer ju då. Mailat någon sån där förening, bara för det så glömde jag vad den hetter.. Landtsvinet kanske?

Alexandra_W skrev:
Jag skulle nog inte köpa foder från Odal iaf, men minns inte vad det min lokala foderhandlare har (grisfoder har ju inte varit min prio ett att stå och kika på ;))

Klövvård törs jag nog inte ge mig på om ingen erfaren visat först ;)

Varför inte på Granngården?

Ringde ett flertal veterinärer innan jag hämtade mina grisar och min distriktare hjälpte mig första gången. + att uppfödaren tippsade.
Men det knepiga är inte att klippa, det är att övertala grisen.
Nu är mina vana så det går bra.

En del vet säger att utegrisar som får pula och böka sliter ner klöven naturligt. Det är bara sporren man behöver hålla efter, och det stämmer i alla fall för mig.

När det gäller märkning så ska grisen ha ett produktionsplatsnummer från den gård den är född på och det numret ska följa grisen livet ut.
Ägaren till grisen ska däremot ha en journal som man skriver upp saker om grisen i. Sådant som kan ha betydelse för smittspridning som att den flyttats, vilken transport den åkt i, om den träffat andra grisar, sjukdommar o dyl.
Eget produktionsplats nummer behöver man inte om man inte "producerar" nya grisar.

En helt annan sak att tänka på när man funderar på att ha hästar och grisar ihop, är att vissa hästar är livrädda för grisar. Så det är nog större risk att hästarna får problem med grisen än att grisen får det med hästarna. Hade själv Linderödsgrisar på lösdrift ute med eget hus i många år, men fick sluta när vi köpte en ny häst. Hästen kunde för sitt liv inte komma över sin rädsla för grisarna trots att de andra hästarna inte brydde sig ett dugg. Snarare blev det värre och värre till sist kunde vi inte ens få ut henne ur stallet. Då var grisarna ändå ca 100 meter bort och bakom en annan byggnad. Så vi valde hästen före grisarna och gjorde av med allihopa.

Kan också säga att om grisarna/grisen gått länge på ett ställe och bökat blir marken steril, det dröjer länge innan någon växtlighet kommer tillbaka om man inte sår in den igen. Ett bra sätt att bli av med ogräs men det ser väldigt tråkigt ut länge, flera år med mest sten och grus.

Senast ändrad:

mimus skrev:
Varför inte på Granngården?

Ringde ett flertal veterinärer innan jag hämtade mina grisar och min distriktare hjälpte mig första gången. + att uppfödaren tippsade.
Men det knepiga är inte att klippa, det är att övertala grisen.
Nu är mina vana så det går bra.

En del vet säger att utegrisar som får pula och böka sliter ner klöven naturligt. Det är bara sporren man behöver hålla efter, och det stämmer i alla fall för mig.

För att jag försöker köpa så mkt foder som möjligt (dvs allt utom Krafft) via lokala foderhandlaren. Dels för att gynna bygden och se till att de lever kvar, dels för de är billigare men ffa för att jag endera ringer och beställer eller åker förbi och beställer och för 25 kr (plus moms) per leverans får det hemkört och inlastat i stallet. Och en faktura i brevlådan.

Dvs det är både enklare och billigare för mig att ta det via lokala foderhandlaren än att åka till Granngården. Så så mycket det går tar jag därifrån, och de har grisfoder med

Masse skrev:
När det gäller märkning så ska grisen ha ett produktionsplatsnummer från den gård den är född på och det numret ska följa grisen livet ut.
Ägaren till grisen ska däremot ha en journal som man skriver upp saker om grisen i. Sådant som kan ha betydelse för smittspridning som att den flyttats, vilken transport den åkt i, om den träffat andra grisar, sjukdommar o dyl.
Eget produktionsplats nummer behöver man inte om man inte "producerar" nya grisar.

http://www.sjv.se/startsida/amnesom...platsnummer.4.7502f61001ea08a0c7fff41605.html

http://www.sjv.se/startsida/amnesom...risregister.4.7502f61001ea08a0c7fff42648.html

"Du som har grisar, även om det bara är enstaka hushållsgris eller minigris, ska ha ett produktionsplatsnummer registrerat hos jordbruksverket och du ska rapportera varje gång du mottar grisar till din produktionsplats."

Kan inte tolka det annat än att HAR DU GRIS (oavsett om du producerar något av de grisarna) SKA du ha ett produktionsplatsnummer. Även om du har minigris i lägenhet som rent sällskap.

Och att förflyttningar hela tiden ska registreras (så man kan spåra smitta etc om det bryter ut).

Så, det handlar INTE om du producerar (då ska den dock märkas med produktionsplatsnummer), utan att det finns en gris på platsen, då ska du ha produktionsplatsnummer (SE nummer) alldeles oavsett.

Men man kan ringa jordbruksverkets grisregister och fråga, jag ska nog göra det bara för att veta säkert.

Men som sagt jag kan inte tolka den där informationen annorlunda än att även om du bara har gris så SKA du ha produktionsplatsnummer. Om så produktionsplatsen innebär tre trapport upp i en lägenhet på Stadsgatan 3 i Storstad där minigrisen Nöffan bor som keldjur ;)

Masse skrev:
En helt annan sak att tänka på när man funderar på att ha hästar och grisar ihop, är att vissa hästar är livrädda för grisar. Så det är nog större risk att hästarna får problem med grisen än att grisen får det med hästarna. Hade själv Linderödsgrisar på lösdrift ute med eget hus i många år, men fick sluta när vi köpte en ny häst. Hästen kunde för sitt liv inte komma över sin rädsla för grisarna trots att de andra hästarna inte brydde sig ett dugg. Snarare blev det värre och värre till sist kunde vi inte ens få ut henne ur stallet. Då var grisarna ändå ca 100 meter bort och bakom en annan byggnad. Så vi valde hästen före grisarna och gjorde av med allihopa.

Kan också säga att om grisarna/grisen gått länge på ett ställe och bökat blir marken steril, det dröjer länge innan någon växtlighet kommer tillbaka om man inte sår in den igen. Ett bra sätt att bli av med ogräs men det ser väldigt tråkigt ut länge, flera år med mest sten och grus.

Jo, jag är medveten om att det är hästarna som brukar ha problem med grisen. Fast de flesta brukar vänja sig enligt min erfarenhet. Om de INTE skulle det så får man ju ta tag i det då, men jag räknar optimistiskt med att hästarna komemr vänja sig, att det bara är en fråga om TID. Men skulle de inte vänja sig får man ju acceptera det och separera grisar och hästar såpass att alla parter är nöjda =)

Hur länge är länge och böka på samma ställe, dvs hur lång tid tar det innan marken blir steril? Kan ju vara bra att veta, både för att undvika det och för att veta hur länga man behöver ha dem på samma sätt om man VILL att marken blir steril?

Mina hästar var livrädda i början men efter att grisarna hade rymt ett antal gånger :devil: (Innan jag lärde mig hur jag skulle stänga in dem) :D och var ute i hästhagen och åt skit så slutade hästarna att bry sig.
De blev helt enkelt uttjatade av nassarna och slöt fred. sedan släppte jag dem med jämna mellanrum i hagen lagom för att få bort skiten men inte få den uppbökad.
Slapp mocka och nöjda grisar på köpet. :D

Ti_Ti

Hur länge beror lite på hur stor området är och hur många grisar som går där.
Ett exempel från mig är: Ytan cirka 2 tunnland och antal grisar var en sugga, en galt och fyra kultingar. Dom gick där ungefär ett år och det är nu fyra är sedan dom flyttade. I somras började det bli lite grön på marken i deras gamla hage, men det var inget som de gräsätande djuren gillade. Eftersom grisarna tar bort även insekter och mask i marken så vet jag inte om det blir bra att odla direkt på den efter deras markbearbetning.

Vi hade under några år liten uppfödning av Linderösvin, varför det jag skriver nedan, bygger på dom.

Vi försökte hålla kullarna instängda bakom elrep, vilket gick när dom var små resp stora. Ungsvinen var hopplösa. Dom bökade upp jord mm mot stängslet och klev över, om man inte höll koll varje dag. Men dom rymde aldrig, utan fanns alltid kvar runt gården.

Det går alldeles utmärkt att ha svin och häst ihop, men hästarna var lite närgånget intresserade ibland, när svinen gick ut i hagen.

Dom (svinen) luktar inte speciellt starkt, och är minst lika renliga som andra djur, bara dom får chansen. Dom är också oerhört sociala och keliga. Klövarna slits automatiskt på utesvin.

Dom bör absolut få vara ute! Det räcker bra med en liten koja och ordentligt med halm även den strängaste vinter. Kryper man då in till en sugga med kultingar, är det så varmt och gott därinne (och rent också!). Vi mätte över 40 graders skillnad i inne-ute temperatur. Dom ska ha halm, anser jag. Lägg en bal utanför kojan, så bär svinet självt in den mängd, det vill ha. Vi lärde oss detta, sedan vi av välvilja fyllt kojan första gången vi hade flyttat ut suggan. Hälften åkte ut.
En rejäl vattenpöl hör till.

Att marken skulle bli steril efter svinen, är en sanning med modifikation. Dom äter upp allt dom hittar i jorden, inkl en del frö och även jord, men inte blir marken steril för det. Sommaren efter vi tagit bort den sista suggan, blomstrade hagen (mest impediment) av div ogräs igen! Däremot blir marken jordfattig, om för många svin får gå på för liten yta för länge.

Det här med bökandet är individuellt. Gammelsuggan, som vanligen gick helt fritt på gården, bökade aldrig. Vi stängde in henne och kultingarna i en fålla på vallen för att få jorden plöjd. Efter 3 veckor fanns inte minsta märke i grässvålen efter några trynen. Bökande svin är å andra sidan oerhört effektiva. Tror (minns inte säkert) att man talar om 1 ha/år/tryne. Suggan ovan vägrade f ö att vara instängd i stallbox. Hon hoppade över 135 cm medelst klättring, och då gav vi upp.

Det enda egentliga problemet var med suggorna, när vi inte ville ha smågrisar. Dom kom alltid och var besvärliga under brunstperioden. Enda sättet att komma undan uppvaktningen, var att klämma åt över ryggen på dom, så dom frös ett par minuter.

Förutom matrester, svinfoder etc, vill dom ha grönfoder. Gräs, sly mm samt fr a svinmålla!

Jag tycker nog att man kan ha ett svin ensamt, men det ställer då krav på människorna, att dom är extra sociala. På kuppen får man ett svin, som blir som en hund. Det går utmärkt att ta det med sig på promenader och ridturer.

LIA

Jättetack för svaret LIA! :bow:

fast det blir två grisar, jag kan inte riktigt försvara att jag anser att hästar SKA ha HÄSTkompis. Även om de är individer som funkar fint att ha ensam. och att då ha en gris med hänvisning till att den har människo- och hästsällskap känns lite för mycket dubbelmoral. Så två grisar blir det, och jag kommer bli ruinerad. Fått fatt i vad som verkar vara närmsta uppfödaren av linderödssvin ('bara' 25 mil härifrån..gah) och de väntar kultingar i april. Så jag har lagt en intresseanmälan på 2 stycken (svårt att 'boka' något innan suggan fått sina små liksom). Och 800 kr + moms/styck (500 + moms om det är kastrerad galt), blir ju typ 2000 spänn för tvås tycken. Gah, bara börja spaaara tror jag. Eller råna banken, fast det har ju ngt snille redan gjord (två beväpnade män rånade lokala banken 1½ mil härifrån idag. och jag tror det är dumt att råna den andra banken i samma samhälle just nu *s*)

Hmm, då kanske man törs ha svinen i hästhagen då? Jag vill inte ha dem där när hästarna går där tror jag, litar inte på hästarna. Men de får ju gärna gå där på sommaren t ex.

MER FRÅGOR förresten:

1. Är det sant att grisar kan böka sönder trynet om de går ute på vintern (dvs när det är tjäle?). Jag tycker det låter som trams, men hört det från flera håll och iaf en person hävdar att de minsann kollat med djurskyddet och de sa att det var så och man därför skulle ha grisarna inne när det var tjäle??

2. Hur viktigt är det med ett grisHUS? Hör uppfattningar från att de ska ha hus, till att det räcker med den redig halmhög i ett större utrymme?

3. Hur stort bör själva 'huset' vara om man ska ha sånt. För två linderödssvin alltså.

4. På sommaren när det är varmt, måste de ha hus med då, eller räcker det om de har ett större skjul där de kan gå in och söka skugga och så? Men utan ett lite mindre hus alltså?

Okej,jag utgår från mina svin:

1, Hade mina ute året runt och det var aldrig nåra problem med trynena. Aldrig hört att man ska hålla dem väck från tjälen.

2, Hade ett litet hus till dem lpå ca 3x1,5 m. De fick ut en bal halm som jag la rakt upp och ner i hagen så de fick själva bära in och bädda. (Du anar inte hur noga det är för dem) :D

3, Ha inte för stort då kan de skaffa sig en toalett inne utan så att de kan bädda ner sig i halmen och snarka bredvid varandra. De ska kunna vända sig också men mina tyckte att ju trängre desto bättre så de släpade in både grenar och granruskor för att sedan ligga nästan på varann när de sov.
Gud nåde matte när hon bar ut allt :devil: för att hon tyckte synd om dem så allt bars in igen och efter det gav jag upp. De vet bäst själva. :D

4, På sommaren är de glada för en skuggig plats men återigen inte för stort.Jag skulle inte vilja gå in i ett stort plåtskjul på sommaren om grisarna har gjort en toahörna där.
Viktigt är att de har tillgång till regn och vindskydd med skugga men också ett GYTTJEBAD. De håller sig rena och svala på att bada i gyttja.

Fråga gärna mer om du vill.Jag fullkomligt älskar de 'små' liven

Ti_Ti

1, Hade mina ute året runt och det var aldrig nåra problem med trynena. Aldrig hört att man ska hålla dem väck från tjälen.

Bra, jag tyckte det lät himla konstigt att de skulle böka sönder trynena. vad skulle då grisar som hålls inne på betong göra liksom? Och det finns KRAV-grisar nån mil härifrån och de går ute på vintern med.

2, Hade ett litet hus till dem lpå ca 3x1,5 m. De fick ut en bal halm som jag la rakt upp och ner i hagen så de fick själva bära in och bädda. (Du anar inte hur noga det är för dem) :D

Okej, de som jag i nuläget (jag kanske ändrar mig, vi har VÄLDIGT mycket olika utrymmen inkl en hel ladugård) är endera en källare i marknivå. Låter hemskare än det är, men vi har sommarstuga på tomten, ganska nära stallet. Och det är suterräng så det finns källare i markplan. Innerst är en jordkällare som är murad (med köttkrokar i taket, kan ju visa grisarna den och tala om vad som händer om man inte sköter sig *s*). Yttre utrymmet är kanske 10 kvm eller så (kan vara större) och cirkus dryga 2 meter i takhöjd. Jag har använt det som utebox när hästarna åkt på boxvila. Den angränsar till den del av hästhagen jag GÄRNA vill ha grisarna på, och gödseltacken. Dessutom om man nu kan ha grisarna i hästhagen så går den där direkt ut i hästhagen med, ligger i hästhagen alltså. Sen om grisarna ska bo där bara på sommaren eller permanent får jag se. Där är iaf SVALT på sommaren (och samma temp som ute på vintern). Den ligger så att det i princip aldrig ligger vind på rakt in. Så frågan var om det och massor med halm räckte, eller om det var bättre med ett hus därinne med (och då hur stort det skulle vara).

Andra alternativet är box i stallet. I stallet är takhöjden över 10 meter, och boxen de då skulle få är ehh..ja jag kallar den för ponnyboxen men så har jag udda uppfattning om boxstorlek och den är iaf 9 kvm, minst. Där hade jag tänkt ha dem från början, men jag börjar undra om den verkligen står emot två linderödssvin ;) Dessutom är kanthöjden bara 1.20.. och med tanke på de som klättrade över 1.35 såå :crazy: En annan nackdel är att det inte finns direktutsläpp i hage därifrån. Går att göra då bakre väggen är mot hästhagen, MEN det är suterräng där med så då måste jag bygga en ramp eller nåt åt grisarna. Dessutom där de då skulle komma ut är i en del jag INTE vill ha grishage i (kan de gå i hästhagen är de inga problem dock.

Sen finns ladugården, som just nu är fylld med en meter fårskit, men som ju är stooor och där det finns massa utrymme. Den är väl egentligen det som borde vara förstahandsvalet, men den känns som ett sistahandsval för det känns som grisarna skulle bli så 'isolerade' där, dvs jag skulle inte säga 'hej grisarna' varje gång jag gick till stallet.

Men om man har dem i det första alternativet, hur stor del ska man bygga hus av då, eller ska man inte bygga nåt hus utan bara ge dem massa halm? Hur högt i tak ska ett ev hus vara?

Jag hade definitivt valt de 10 kvm som angränsar till hagen.
Låter som rena drömmen för nassar. Murad vägg att klia sig mot, svalt på sommaren samt fullkomligt bäddbar vinterlya.
Helt klart mitt val.
Behöver inte byggas nåt du har allt klart.
En lerpöl bara så.

Lycka till

Ti_Ti

Liknande trådar

Övr. Barn Jag är lite rådvill... dottern vill ju ha ett husdjur, och jag har tittat på massor av olika djur som kanske kunde funka men jag vet...
2 3
Svar
42
· Visningar
5 043
Senast: Amha
·
Kropp & Själ Jag är sedan en tid tillbaka sjukskriven på grund av utmattningssyndrom, och har från flera håll fått höra att jag ska "ge mig själv tid...
7 8 9
Svar
161
· Visningar
12 782
Senast: MML
·
Hundträning Igår var vi ute ett par timmar men såg till att Alvin och Milou hela tiden hade tillgång till skugga och vatten och dom hade kylvästar...
Svar
16
· Visningar
2 638
Senast: Pilot
·
Hundavel & Ras Som rubriken lyder, vad har ni för ras med er i stallet och på ridturer? Nästa hund SKA jag köpa från valp, där jag får vara med från...
2 3
Svar
56
· Visningar
8 289
Senast: Fetaost
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar