Grisfrågor

Sv: Grisfrågor

Ti_Ti skrev:
Jag hade definitivt valt de 10 kvm som angränsar till hagen.
Låter som rena drömmen för nassar. Murad vägg att klia sig mot, svalt på sommaren samt fullkomligt bäddbar vinterlya.
Helt klart mitt val.
Behöver inte byggas nåt du har allt klart.
En lerpöl bara så.

Lycka till

Ti_Ti

De behöver inget lite mindre hus därinne att kura i för att lättare få upp värmen alltså? Utan det räcker med en redig halmhög att böka ner sig i?

Då kommer två följdfrågor ang det utrymmet:

1. Det finns ett fönster, kanske 50 cm upp på frontväggen. Hur stor är risken att grisarna hoppar upp mot det och krossar det? Dvs ska jag spika för en skiva eller något?

2. Det finns ett träskåp (inte löst utan byggt på plats) i ett hörn. Går från golv till tak. Är det stor risk grisarna bökar sönder det? Det finns även en (STADIG) trädörr till det inre utrymmet (murade, där köttkrokarna är) som ju är stängd (därinne vill jag inte ha grisar), är det risk de har sönder den?

Sen är det inte murade väggar i det yttre utrymmet, det är stenväggar (eller vad det nu kallas, men sådana som är klassiska i ladugärdar etc, med fördel vitkalkade).

Och så en annan fråga (frågvis jag, fast jag blir alltid såhär att jag ställer tusen frågor för att vara SÄKER fast jag eg har en teori själv, men inte kan nog för att vara säker). Bör man stänga in grisarna på natten?

Kul med grisar!

Håller med TiTi. Källaren blir säkert perfekt.
Jag är inte lika orolig för att dom ska skita inne, ens i ett stort utrymme (se nr 3). Dom är alltså väldigt renliga av sig. Här hemma hade dom två st "toaletter", som användes beroende på vilken del av hage/tomt dom var på. Ingen annanstans.
Jag ska kolla måtten på våra grishus och återkomma om dom.

1 Fönstret? Ja, sätt för det. Om möjligt, ta ur glaset först.

2 Skåpet? Är det stabilt, så låt det vara kvar. Min erfarenhet är, att dom inte bråkar så mycket med det som finns i deras bostad. Dom bara sover där.

3 Innerdörren. Troligen inga problem. Fast om det luktar godis därinnifrån .... :o

4 Stänga in? Nej, absolut inte! DÅ river dom antagligen hela kåken. ;) Dom går nog upp mycket tidigare än du, och vill absolut inte vara instängda.

5 Ytterdörren? Lämna den alltså öppen. Sätt däremot en skiva över övre halvan av dörrhålet, så att det bildas lite av grotta därinne. Jmfr gryt. Häng skivan i krokar eller annan konstruktion, så du enkelt kan gå in och ut.

6 Halm? Överdriv inte. Som vi sagt, läg halmen utanför och låt grisarna bädda själva. Sedan kan du ta bort det dom inte vill ha.

7 En eller två? Vi har ju oftast bara en hund? Om du ger grisen frihet, tyr den sig till dig. Men visst, det kräver att du och/eller mamma umgås med grisen i rejäl utsträckning. Och det ÄR KUL!

8 Trynen? Dom är sanslöst starka och hållbara. När man tar på dom, känns dom mjuka och sköra, men inte! Effektiva spadar är dom också.

9 Vattenpöl? JA!

LIA

Håller med TiTi. Källaren blir säkert perfekt.
Jag är inte lika orolig för att dom ska skita inne, ens i ett stort utrymme (se nr 3). Dom är alltså väldigt renliga av sig. Här hemma hade dom två st "toaletter", som användes beroende på vilken del av hage/tomt dom var på. Ingen annanstans.
Jag ska kolla måtten på våra grishus och återkomma om dom.

Skita inne är inte hela världen heller (för mig) jag passerar dem med dyngkärran när jag varit i stallet så är väl bara lassa på lite grisskit med isf.

1 Fönstret? Ja, sätt för det. Om möjligt, ta ur glaset först.

Inte möjligt ta ur glaset tyvärr, men går att sätta för en skiva på INSIDAN iaf.

2 Skåpet? Är det stabilt, så låt det vara kvar. Min erfarenhet är, att dom inte bråkar så mycket med det som finns i deras bostad. Dom bara sover där.

Ingen aning hur stabilt det är, fast jag frågade mamma (till syvene och sist är det hennes gård och hennes grejer som riskerar demolering) om det gjorde något om det ev blev brasved, och det gjorde det inte. Jag tror det är rätt stadigt dock, å andra sidan har jag en liten krypande känsla av att med två linderödssvin som hållbarhetstestare kommer jag få omvärdera begreppet 'stadigt' *angel*

3 Innerdörren. Troligen inga problem. Fast om det luktar godis därinnifrån .... :o

Det luktar nog mest bara urk och gammal unken källare? fast det kanske är godis i grisvärlden. Men den är bra stadig, etts tycke skodd häst har kickat bakut på den utan att den ens knakade, så..

4 Stänga in? Nej, absolut inte! DÅ river dom antagligen hela kåken. ;) Dom går nog upp mycket tidigare än du, och vill absolut inte vara instängda.

Okej =) För mig får de gärna lalla ut och in som de vill, tänkte mer omd et fanns t ex säkerhetsaspekter på att man borde stänga in dem.

5
Ytterdörren? Lämna den alltså öppen. Sätt däremot en skiva över övre halvan av dörrhålet, så att det bildas lite av grotta därinne. Jmfr gryt. Häng skivan i krokar eller annan konstruktion, så du enkelt kan gå in och ut.

Okej, för att grisarna ska tycka det är mysigare eller varför?

Det leder oss in på en annan fråga - finns det vits/ide/är övht något att överväga - att sätta köldridå? (Sådan där köldridåplast) för?

6 Halm? Överdriv inte. Som vi sagt, läg halmen utanför och låt grisarna bädda själva. Sedan kan du ta bort det dom inte vill ha.

Sisi, hur mkt halm kan man sådär mellan tummen och pekfingret räkna med att det går i veckan?

Med 'massa halm' menade jag fö mest att ge dem rejält med halm så de kan boa med halm, om de inte har något hus? De drar ju in halm och boar i ett hus med, men omd e inte får ngt hus utan 'bara' får det där utrymmet, räcker det då med att ge dem så mkt halm som de vill ha att boa med, och så bökar de ner isg där och håller värmen?

7 En eller två? Vi har ju oftast bara en hund? Om du ger grisen frihet, tyr den sig till dig. Men visst, det kräver att du och/eller mamma umgås med grisen i rejäl utsträckning. Och det ÄR KUL!

Hundar bor med oss inne, de får människor som flock på ett annat sätt. (och jag har förvisso två vovvar med och ser hur de trivs med varandras sällskap).

8 Trynen? Dom är sanslöst starka och hållbara. När man tar på dom, känns dom mjuka och sköra, men inte! Effektiva spadar är dom också.

Bra bra, jag tyckte det lät som rent TRAMS att de skulle böka sönder trynena, men lika bra att fråga

9 Vattenpöl? JA!
Mycket tjat om lerpöl, antagligen för jag inte frågat omd en. Men det är väl en av de få grejerna jag har STENKOLL på både ATT de ska ha, HUR de ska ha och VARFÖR de ska ha. Så de kommer få sitt gyttjebad, ingen fara =)

Senast ändrad:

Skita inne är inte hela världen heller (för mig) jag passerar dem med dyngkärran när jag varit i stallet så är väl bara lassa på lite grisskit med isf.
Nej, men svinen vill inte ha det, eller göra det, i "grytet".

5 För att det blir mer likt den boplats dom själva skulle välja, om dom kunde.
Köldridå? NEJ! Vi provade det första vintern. Morgonen efter hade suggan slitit bort den. Den är fullständigt onödig och skapar bara dålig luft.

6 Knappt någon halm alls, när dom väl inrett sitt bo. Beroende på individ, lokal etc skulle jag säga 2-3 balar. Öppna en bal utanför grytet, vänta tills den är inplockad, öppna sedan nästa osv.
Kommer att tänka på en sak. Jag refererar hela tiden till vuxna djur, medan du kommer att få ungdjur. Med tanke på det, är det nog inte fel att hjälpa till lite i början med halmen. Utan överdrifter!

7 Vovvar och svin går också bra ihop.

Det blir säkert bra med dina grisar. Tänk på att dom är intelligenta varelser, minst lika smarta som hundar. Dessutom väldigt duktiga på att klara sig själva i naturen, så ju mindre man pjoskar desto bättre.

LIA

Liknande trådar

Övr. Barn Jag är lite rådvill... dottern vill ju ha ett husdjur, och jag har tittat på massor av olika djur som kanske kunde funka men jag vet...
2 3
Svar
42
· Visningar
5 043
Senast: Amha
·
Kropp & Själ Jag är sedan en tid tillbaka sjukskriven på grund av utmattningssyndrom, och har från flera håll fått höra att jag ska "ge mig själv tid...
7 8 9
Svar
161
· Visningar
12 782
Senast: MML
·
Hundträning Igår var vi ute ett par timmar men såg till att Alvin och Milou hela tiden hade tillgång till skugga och vatten och dom hade kylvästar...
Svar
16
· Visningar
2 638
Senast: Pilot
·
Hundavel & Ras Som rubriken lyder, vad har ni för ras med er i stallet och på ridturer? Nästa hund SKA jag köpa från valp, där jag får vara med från...
2 3
Svar
56
· Visningar
8 289
Senast: Fetaost
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Störiga saker vi stör oss på, del 36.
  • Valet i USA
  • Secret Santa 2024