Grisavel...???

B

Blå Bergen

Jag undrar om det är någon som vet om det är vanligt att använda far och dotter till avel. Alltså inavel.
Kultingarna är tänkt till slakt.
Är det ok rent etiskt att göra så med djuren?
Kan det bli defekter på avkommorna och hur stor är risken i så fall? Nån som vet?

Sv: Grisavel...???

Vad som är etiskt eller ej är ju upp till dig jag skulle inte para dom köp en obesläktad galt istället! Jag tror inte att kultingarna skulle bli missbildade men det skulle kunna resultera i att dom växer dåligt och du får magra grisar att slakta!

Jag Skulle Aldrig AnvÄnda Inavel Till Mina Grisar I Alafall,man FÅr Ju Vara SeriÖsa

finns stor risk för missbildning,tex bråck,3 el 5ben,2huvud osv,har själv upplevt detta efter att ha arbetat me grisar i ca 3år

Finns det någon litteratur att läsa om detta eller någon sida på nätet tror du? Vill veta mer. Vad säger djuskyddslagen om inavel? Är det fullt tillåtet på alla djurslag?

Jag undrar om det är någon som vet om det är vanligt att använda far och dotter till avel. Alltså inavel.
Kultingarna är tänkt till slakt.
Är det ok rent etiskt att göra så med djuren?
Kan det bli defekter på avkommorna och hur stor är risken i så fall? Nån som vet?

Eftersom att vi alla bär på defekta recessiva gener bör vi inte para oss med någon av våra föräldrar eller annan person av nära släkt eftersom att de recessiva generna då kommer fram.
Detsamma gäller för grisar och andra djur.
Risken är hög att det blir någon missbildning.

Man slipper köpa en galt.

Jag vet ingen som inavlat på grisar men jag har svårt att tro att det skulle bli så stora missbildningar om det inte förekommer tidigare inavel.
Ska du bara slakta så tror jag inte det spelar så stor roll.

"hukar mig för alla som ser djur som människor"

Nu är det lite krångligt med tanke på smittskydd o seminering kan vara dyrt.
Galtar är dessutom inte så roliga att "låna" så där över några dagar.

Hej
Jag arbetar själv med grisar. Visst kan man ta semin men kostar som sakt en del. Man måste även vara utbildad för att få lov att seminera själv. Om man inte är det så får man hyra en seminör.

Vad är det för ras du har på dina grisar?
Det är vanligt att man använder fader på döttrar inom svinavel, så jag ser inga problem med att göra det.
Missbildningar kan förekomma inom gris men inte så vanligt nu som tidigare. Man har medvetet inte avlat på dom individer som ger missbildning. dvs det är viktigare att undvika avel på linjer där det förekommer missbildning än att udvika fader dotter betäckning.

Far och dotter är inte lika illa som sysskonparning Det blir ju bara 50% inavel mot sysskon som är 100%(tror man räknar så i alla fall) det kallas ju även lite fint för linjeavel och används inte allt för sällan inom prestationsavel och rasaver på andra djur ialla fall. Ska det vara till slakt spelar det ju inte nån större roll driekt heller.

Liknande trådar

Övr. Barn Jag är lite rådvill... dottern vill ju ha ett husdjur, och jag har tittat på massor av olika djur som kanske kunde funka men jag vet...
2 3
Svar
42
· Visningar
5 067
Senast: Amha
·
Övr. Hund Hej Min Corgi gick bort för ca 3år sedan och saknar en hund i mitt liv Bor på landet med barn 5,9,11 varannan vecka och några katter som...
2 3 4
Svar
63
· Visningar
3 202
Senast: Maniac123
·
Juridik & Ekonomi Jag vet inte vad jag vill med tråden men,, jag behöver lämna. Jag har koll på alla bostadsköer, privata hyresvärdar och blocket bostad...
2 3 4
Svar
75
· Visningar
8 689
Senast: Enya
·
L
Relationer Dethär kanske är en konstig fråga så ursäkta då. Men jag undrar om ni hatar någon? Eller har gjort nångång? Alltså jag menar inte som...
4 5 6
Svar
106
· Visningar
4 770
Senast: LiviaFilippa
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar