Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Finns en och annan. Jag har sett både kappgrey och utställningsgrey på lc-fälten.Vem sjutton startar Grey i lc?
Edit ja kanske de är så långsamma att det inte blir farligt...
Wtf. Finns en här. Det är en mix och den är ganska bra på allt. Fast långsamFinns en och annan. Jag har sett både kappgrey och utställningsgrey på lc-fälten.
Ta för guds skull inte en utställningslinjad!
Race:
En gång när en greyhoundägande vän till mig var med på stora sthlm-utställningen så såg vi en greyhound i en av ringarna. Vännen frågade mig vad hunden var för ras. När jag påpekade att det var en sådan som hon har hemma så blev hon något förvånad (Yep, det var en kappgrey hon hade. Och då var han ändå ganska stor och grov för att vara sådan)Alltså jag hade knappt ens gissat att hundarna på den övre bilden är greys. De ser ju missformade ut .
Från rasklubbens hemsida:
"Kapplöpning må vara en intressant sport på sitt sätt, men de Greyhounds Du kommer att hitta på dessa sidor är av en större, kraftigare typ än de Du hittar på kapplöpningsbanorna.Våra Greyhounds kommer oftast ganska långt efter de sprinters som finns där, även om det finns exempel på standardgreyhounds som hävdat sig ganska bra på bana. De är mer anpassade för tex coursing vilket är jakt på hare (artificiell i Sverige) över öppet fält. Men givetvis är det först och främst som sällskap vi har våra Greyhounds och som det är de verkligen väl anpassade."
En vinthund "verkligen väl anpassad" för främst sällskap istället för minsta lilla jaktliknande sysselsättning kan knappast anses rastypisk på något sätt alls, hur mycket rasklubben än vill kalla dem för "standardgreyhound".
Vem sjutton startar Grey i lc?
Edit ja kanske de är så långsamma att det inte blir farligt...
På vilket sätt är det "extremt" att avla på hudrasens ursprungliga funktion??Det är dock inte samma sak som att inte kunna springa. Greyhounds utav alla typer är underbara sällskapshundar, sedan kan jag tycka att det finns extremavel i båda läger; en avel i alla fall jag inte står för.
För övrigt, så är rasklubben väldigt liten och består utav en bråkdel utav alla greyhoundägare därute, och de flesta i klubben anser att utställning är favoritmeriteringen. De är inte representativa för den stora massan greyhoundälskare.
Det är fler och fler som vill ha ett mellanting nu, det sjuder lite varstans i världen om behovet av att bredda avelsbasen och att inte extremavla åt vare sig det ena eller det andra hållet. Det tycker jag är bra.
Helt enig.Det är dock inte samma sak som att inte kunna springa. Greyhounds utav alla typer är underbara sällskapshundar, sedan kan jag tycka att det finns extremavel i båda läger; en avel i alla fall jag inte står för.
För övrigt, så är rasklubben väldigt liten och består utav en bråkdel utav alla greyhoundägare därute, och de flesta i klubben anser att utställning är favoritmeriteringen. De är inte representativa för den stora massan greyhoundälskare.
Det är fler och fler som vill ha ett mellanting nu, det sjuder lite varstans i världen om behovet av att bredda avelsbasen och att inte extremavla åt vare sig det ena eller det andra hållet. Det tycker jag är bra.
Ett problem med det just när det gäller greyhound är att hundarna går sönder. Jag har ett flertal gånger sett hundar som tex är blodiga runt klorna efter att ha sprungit på träning och när jag kommenterat det så säger ägarna "Äh, så blir det ju när de springer!". Det är inte heller helt ovanligt att folk struntar i om hundarna har ett korrekt bett eller inte, så länge de springer snabbt. Just hundkapp skiljer ju sig från mycket annan hundsport just eftersom det främst är framtaget för att kunna tjäna pengar på hundarna. Håller inte hunden? Tja, hejdå! Det är en helt annan sak med tex saluki som i grunden är en hund för riktig jakt.På vilket sätt är det "extremt" att avla på hudrasens ursprungliga funktion??
På vilket sätt är det "extremt" att avla på hudrasens ursprungliga funktion??
Helt enig.
Ett problem med det just när det gäller greyhound är att hundarna går sönder. Jag har ett flertal gånger sett hundar som tex är blodiga runt klorna efter att ha sprungit på träning och när jag kommenterat det så säger ägarna "Äh, så blir det ju när de springer!". Det är inte heller helt ovanligt att folk struntar i om hundarna har ett korrekt bett eller inte, så länge de springer snabbt. Just hundkapp skiljer ju sig från mycket annan hundsport just eftersom det främst är framtaget för att kunna tjäna pengar på hundarna. Håller inte hunden? Tja, hejdå! Det är en helt annan sak med tex saluki som i grunden är en hund för riktig jakt.
Ja taxar med långa benAlltså jag hade knappt ens gissat att hundarna på den övre bilden är greys. De ser ju missformade ut .