Jag har blivit attackerad av hundar flera gånger och har således en del "respekt" för dessa djur, särskilt större och/eller kamplika sådana. När jag några år senare skulle försöka vänja mig mer vid hundar var kvarterets tre greyhounds det självklara valet. Det var ett äldre par som hade dessa tre otroligt försiktiga och lättsamma varelser. :love: Mycket tack vare dessa är jag inte direkt hundrädd idag längre. Och vad jag hörde, så var de alldeles utmärkta som sällskapshundar. Visst, dem "behövde" springa i skogen någon dag i veckan, men annars var dem tydligen lika nöjda med att ligga framför TVn och titta på Disneyfilm med barnbarnen.

Och vad jag hörde, så var de alldeles utmärkta som sällskapshundar. Visst, dem "behövde" springa i skogen någon dag i veckan, men annars var dem tydligen lika nöjda med att ligga framför TVn och titta på Disneyfilm med barnbarnen.
Det där är dock lite "problemet" med vinthundar. Många vinthundar idag får på tok för lite motion just för att de gärna sover i soffan, framförallt om det är dåligt väder. Även min äldsta saluki gör det och hon hade inga problem med att i några månader(!) knappt röra sig öht när hon hade brutit knät och pga det inte kunde röra sig så mycket.

MEN de behöver också tränas för att må bra. De behöver likt alla hundar fysisk träning för att allt i kroppen ska fungera optimalt. De behöver det för ett friskt hjärta, för alla funktioner i kroppen i övrigt, för muskler och leder m.m. Det räcker således inte med promenader runt huset även om hunden skulle vara av sådan modell som bara slappar och ser ut att tycka att ett sådant liv är ok.

Kan man inte ge sina vinthundar dagliga långpromenader (då räknar jag en långpromenad som minst en timmes sammanhängande promenad) och lösspring några gånger i veckan, då bör man inte ha en heller. Sedan är det klart att de får acceptera att ta det lugnt om ägaren råkar vara sjuk eller liknande, men ingen hund vill sova sig genom livet. Det är inte ett värdigt hundliv.

Min äldsta tik märker jag skillnad på henne när hon fått trötta ut sig rejält fysiskt. Hon blir nöjd och glad på ett annat sätt och även om hon både innan och efter motion sover i soffan så märks det tydligt om hon sover för att inget annat erbjuds eller för att hon är helt slut fysiskt.

Min första hund var en helt fantastisk greyhoundtik som jag fick när hon var fyra år (kennel la ner och de hade ett överflöd av hundar). Hon var en framgångsrik kappgrey men också skvallertränad sedan valp vilket gjorde att jag kunde underhålla det. Hon gick alltid lös i skogen, visserligen fick jag hålla stenkoll på omgivningarna men med tiden utvecklas förmåga att se djuren innan hunden gör det. Inne var hon en gosegris med integritet. Valde sina människor o var mycket ointresserad av de hon inte kände. Skyddade mig vid ett flertal obehagliga tillfällen. En once in a lifetimehund.

Min första hund var en helt fantastisk greyhoundtik som jag fick när hon var fyra år (kennel la ner och de hade ett överflöd av hundar). Hon var en framgångsrik kappgrey men också skvallertränad sedan valp vilket gjorde att jag kunde underhålla det. Hon gick alltid lös i skogen, visserligen fick jag hålla stenkoll på omgivningarna men med tiden utvecklas förmåga att se djuren innan hunden gör det. Inne var hon en gosegris med integritet. Valde sina människor o var mycket ointresserad av de hon inte kände. Skyddade mig vid ett flertal obehagliga tillfällen. En once in a lifetimehund.
Det var inte en typisk grey. De är i allmänhet väldigt sociala och gillar alla.

Det där är dock lite "problemet" med vinthundar. Många vinthundar idag får på tok för lite motion just för att de gärna sover i soffan, framförallt om det är dåligt väder. Även min äldsta saluki gör det och hon hade inga problem med att i några månader(!) knappt röra sig öht när hon hade brutit knät och pga det inte kunde röra sig så mycket.

MEN de behöver också tränas för att må bra. De behöver likt alla hundar fysisk träning för att allt i kroppen ska fungera optimalt. De behöver det för ett friskt hjärta, för alla funktioner i kroppen i övrigt, för muskler och leder m.m. Det räcker således inte med promenader runt huset även om hunden skulle vara av sådan modell som bara slappar och ser ut att tycka att ett sådant liv är ok.

Kan man inte ge sina vinthundar dagliga långpromenader (då räknar jag en långpromenad som minst en timmes sammanhängande promenad) och lösspring några gånger i veckan, då bör man inte ha en heller. Sedan är det klart att de får acceptera att ta det lugnt om ägaren råkar vara sjuk eller liknande, men ingen hund vill sova sig genom livet. Det är inte ett värdigt hundliv.

Min äldsta tik märker jag skillnad på henne när hon fått trötta ut sig rejält fysiskt. Hon blir nöjd och glad på ett annat sätt och även om hon både innan och efter motion sover i soffan så märks det tydligt om hon sover för att inget annat erbjuds eller för att hon är helt slut fysiskt.

Jag har funderat lite på en grey som nästa hund.
Jag vill ha en hund som en smidig inomhus, enkel för en hundvakt, dvs inte river huset och lever rövare i brist på aktivering.
Har egentligen inget behov av att kunna ha hunden lös, går minst en timme per dag, cyklar när vädret tillåter och skulle gärna ha med hunden när jag rider. Lös vid ridning är inget alternativ ändå pga järnväg och motorväg.
Har bra ytor att kunna släppa den på. Jag är aktiv men vill inte träna hund mer än vardagslydnad.

Jag har funderat lite på en grey som nästa hund.
Jag vill ha en hund som en smidig inomhus, enkel för en hundvakt, dvs inte river huset och lever rövare i brist på aktivering.
Har egentligen inget behov av att kunna ha hunden lös, går minst en timme per dag, cyklar när vädret tillåter och skulle gärna ha med hunden när jag rider. Lös vid ridning är inget alternativ ändå pga järnväg och motorväg.
Har bra ytor att kunna släppa den på. Jag är aktiv men vill inte träna hund mer än vardagslydnad.
Ta för guds skull inte en utställningslinjad!
Crufts14_0216.jpg

Race:
Greyhound_Sjudraget_I_Am_Pluto-_3big.jpg

Lite OT, men jag undrar om det inte är Greyhound som min granne har (är urdålig på vinthundsraserna). Tre stycken har han, tyvärr otroligt otrevliga. Gör rejäla utfall och skäller, ägaren är tyvärr inte trevlig heller, rycker i kopplet och skriker på dem. Är det vanligt, eller är det bara han och hans hundar som är så?

Lite OT, men jag undrar om det inte är Greyhound som min granne har (är urdålig på vinthundsraserna). Tre stycken har han, tyvärr otroligt otrevliga. Gör rejäla utfall och skäller, ägaren är tyvärr inte trevlig heller, rycker i kopplet och skriker på dem. Är det vanligt, eller är det bara han och hans hundar som är så?

Men den typen av ägare kan nog de flesta hundar bli otrevliga :meh:

Säger som @em-pirre... Med sådan ägare blir nog många otrevliga.

Jag har visserligen mött (och haft/har) vinthundar som är "rasister", de som inte gillar annat än vinthundar och det är extremt vanligt att de älskar andra vinthundar men inte bryr sig ett skvatt om hundar av andra typer. Men ja, med vettig ägare så är det just obrydda de är.

Vissa låter dock inte sina vinthundar träffa annat än de vinthundar som redan finns i familjen och om det då råkar hända något otrevligt med annan hund (tex otrevlig hund framspringades på promenad) och man därefter agerar helt tokigt vid hundmöten själv, då är det inte konstigt om hundarna börjar göra utfall osv.

Det gäller nog alla hundar, men just eftersom vinthundar ändå är ovanliga och sticker ut lite med sitt utseende blir det nog att man lättare noterar när de beter sig illa. Det kanske bara finns en vinthund i ett större bostadsområde, men det finns troligen flera små sällskapshundar, några retrievers, ett knippe terriers och några brukshundar. Om då vinthunden råkar vara osäker/otrevlig så blir det lätt att folk tänker "vinthundar är otrevliga!". Även om en hund av varje övrig typ också beter sig illa, men där får man ju då se att det finns de som är trevliga också.

Hojta till när/om du vill ha en vintis så kan jag hjälpa dig att hitta någon bra ;)

Yay :D
Jag blir mer och mer sugen på en faktiskt. Växte ju upp med salukis och de var så trevliga, minns att jag och mina bröder hade med dem när vi åkte spark på vintern :p

Minns även våra höga staket och problemen med att ha dem lösa men när jag tänker efter så är det ju faktiskt helt oviktigt för mig.
Ruben kan gå lös överallt men är oftast kopplad ändå eftersom han är så jäkla långsam annars och kan vända och gå hem igen :p
Saknar att ha med en hund när jag är ute och springer och rider. Har ju ridit massor med handhäst och Molnet har gått som jakthäst med hundar så det känns helt klart genomförbart :)

Under mina år som hundägare är nog vinthundar de jag kan komma på just nu som aldrig gjort utfall mot oss.

Inte sant. Men visst, typen är oftast överdriven.
Från rasklubbens hemsida:
"Kapplöpning må vara en intressant sport på sitt sätt, men de Greyhounds Du kommer att hitta på dessa sidor är av en större, kraftigare typ än de Du hittar på kapplöpningsbanorna.Våra Greyhounds kommer oftast ganska långt efter de sprinters som finns där, även om det finns exempel på standardgreyhounds som hävdat sig ganska bra på bana. De är mer anpassade för tex coursing vilket är jakt på hare (artificiell i Sverige) över öppet fält. Men givetvis är det först och främst som sällskap vi har våra Greyhounds och som det är de verkligen väl anpassade."

En vinthund "verkligen väl anpassad" för främst sällskap istället för minsta lilla jaktliknande sysselsättning kan knappast anses rastypisk på något sätt alls, hur mycket rasklubben än vill kalla dem för "standardgreyhound".

Liknande trådar

Övr. Hund Min dotter vill ha en tax, och jag är skeptiskt. De är suveräna, men jag ser det mer som en jakthund än sällskapshund. Mentalitet och...
2
Svar
23
· Visningar
1 904
Senast: Tantan
·
Övr. Hund För att inte kapa sällskapshundstråden. Vad menas egentligen när uppfödare skriver så? Om det är en jaktras och de enbart säljer till...
6 7 8
Svar
145
· Visningar
7 647
Senast: Puffindog
·
Övr. Hund Jag ska välja tilltalsnamn till min valp, och jag har lite svårt att "hitta rätt". Jag har läst mig till att hundar hör vissa bokstäver...
2 3
Svar
59
· Visningar
3 001
Senast: MML
·
Övr. Hund Finns det några ”officiella” översättningar? :) Tänker då på grenarna vars namn inte rakt av är på engelska t.ex.: - Personspår -...
Svar
8
· Visningar
527
Senast: hastflicka
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka