Det där är dock lite "problemet" med vinthundar. Många vinthundar idag får på tok för lite motion just för att de gärna sover i soffan, framförallt om det är dåligt väder. Även min äldsta saluki gör det och hon hade inga problem med att i några månader(!) knappt röra sig öht när hon hade brutit knät och pga det inte kunde röra sig så mycket.
MEN de behöver också tränas för att må bra. De behöver likt alla hundar fysisk träning för att allt i kroppen ska fungera optimalt. De behöver det för ett friskt hjärta, för alla funktioner i kroppen i övrigt, för muskler och leder m.m. Det räcker således inte med promenader runt huset även om hunden skulle vara av sådan modell som bara slappar och ser ut att tycka att ett sådant liv är ok.
Kan man inte ge sina vinthundar dagliga långpromenader (då räknar jag en långpromenad som minst en timmes sammanhängande promenad) och lösspring några gånger i veckan, då bör man inte ha en heller. Sedan är det klart att de får acceptera att ta det lugnt om ägaren råkar vara sjuk eller liknande, men ingen hund vill sova sig genom livet. Det är inte ett värdigt hundliv.
Min äldsta tik märker jag skillnad på henne när hon fått trötta ut sig rejält fysiskt. Hon blir nöjd och glad på ett annat sätt och även om hon både innan och efter motion sover i soffan så märks det tydligt om hon sover för att inget annat erbjuds eller för att hon är helt slut fysiskt.