Graviditet och rökning

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Graviditet och rökning

1. Slutade ni när ni försökte bli gravida?
2. Slutade när ni fick reda på att ni var gravida?
3. Successivt eller omedelbart?
4. Börjat igen? Varför?
5. Rökte genom graviditeten? Varför?
6. Har barnen påverkats, om ni rökte, hur har det märkts?

1. rökte tills jag fick reda på att jag var gravid, (första gången planerade vi och nu andra gången blev jag det oplanerat)
2. Slutade när jag fick reda på att jag var gravid.
3. slutade samma dag jag fick reda på det.
4. började röka igen när pojken av 7 mån och slutat amma. men slutade igen sen när han var 2 år och jag är gravid med nr.2.
5 & 6, Kan jag inte svara på eftersom jag inte rökte...

Jag vill veta hur ni som är/har varit gravida och är rökare har gjort, tråden ska inte handla om rökningens/rökarens vara eller icke vara.

1. Slutade ni när ni försökte bli gravida?
2. Slutade när ni fick reda på att ni var gravida?
3. Successivt eller omedelbart?
4. Börjat igen? Varför?
5. Rökte genom graviditeten? Varför?
6. Har barnen påverkats, om ni rökte, hur har det märkts?

Jag vet att rökning är farligt för alla, rökare, bredvid stående och foster/barn. Men jag vill veta hur ni har gjort och varför.

1. helt oplanerad graviditet
2. ja
3.omedelbart
4.började igen. Abstinens,mådde psykiskt skit
5. är gravid nu och har inte slutat helt, även om dragit ner rejält6.Det gör de säkerligen,åtminstone tror jag astma och liknande förekommer oftare hos barn till rökare.

Har inget försvar alls. Har varit utbränd i ett år och mått psykiskt skit. Tanken på alla de föräldrar som rökte under 70-talet och har fått normala barn ligger väl där som ett slags försvar. Man är dum i huvudet helt enkelt och jag har inga argument. Jag skulle aldrig stå på stan och röka, men det kvittar väl egentligen, det är ju bebisen man ska skämmas inför. Ju mer folk tjatar,desto svårare tycker jag det är att låta bli cigaretterna.

Ju mer folk tjatar,desto svårare tycker jag det är att låta bli cigaretterna.

Ja, det där kan jag hålla med om. Man börjar snarare tänka på det mer och blir då mer sugen istället för att bli mer motiverad.

*KL*

Men ni som röker fastän ni är gravida; hur klarar ni av att tända cigaretten? Jag förstår inte hur man kan ta den risken! Hur man klarar av att faktiskt göra det. Ingen skulle ju sätta ciggen i munnen på bebisen antar jag... Det spelar ingen roll hur många mammor som får friska barn fastän de rökt under graviditeten, risken finns ju ändå där och det är så sjukt onödigt att chansa.

Jag tycker absolut inte att man är lämplig som förälder om man röker under graviditeten. Tyvärr alltså.

En sak som är säker, både jag och min inrökta bror behövde bara röka EN ynka cigg för att vara fast..... kan det ha att göra med att vi är "inrökta"? Att man redan är rökare från man var bebis?

intressant tänkande, men det stämmer dock inte på mig. Har prövat att röka och snusa vid flera tillfällen med aldrig blivit beroende(mest på fyllan). Struntar i båda helt nu, då jag tyckte att de vart en onödig utgift.

Tycker att min mamma var väldigt onödig som rökte under alla sina tre graviditeter. Hon sa som försvar att "det inte är bra att sluta heller för risken att bli deprimerad och må dåligt är stor och att det skulle ge större skada på fostret".

hur ser ni på det?
min egen åsikt är att jag skulle ha slutat iaf. Jag tror att rökningen skadar fostret mer, än att man är deprimerad. Man får väl kämpa, hur många som helst på buke har klarat av det iaf :D

Skitsnack säger jag om det.
Att det skulle vara värre att sluta för att man kan bli deprimerad.
Har man så starkt behov av att röka att man inte kan sluta när man är gravid så får man se till att skydda sig mot graviditet.

Det är BARA att sluta. Finns inga ursäkter.

Jag tycker absolut inte att man är lämplig som förälder om man röker under graviditeten.

Usch, vilket uttalande !

Hur fan kan du döma tex mig som olämplig förälder - du vet INGENTING om mig och mina barn förutom att jag rökt en cig om dagen under mina graviditeter.

Visst fasen är det korkat att röka under grav. Men det finns värre saker.

Jag tycker att man är olämplig om man väljer att röka fastän man vet att det finns risk att fostret tar skada.

Självklart finns det mycket som kan skada fostret men jag tycker ändå att det är fel att ta en sån onödig risk. Man borde liksom tänka på barnet i magen och inte på sig själv.

Jag tycker fortfarande att uttycka sig som olämplig förälder i de generella termerna är helt förskräckligt. Därmot är det ytterst olämpligt att röka under grav/amning. Jag är varken olämplig eller dålig förälder för att jag har rökt.

Jag försvarar INTE rökning.

Är man olämplig förälder om man väljer att fortsätta rida ? eller åka skidor ?

Det finns rätt mycket som är en risk för barnet och en egogrej för föräldern.

Jag vet att det finns mycket som är en risk för barnet men just rökning är ju så jäkla uppenbart att det är farligt. Att man ens överväger att fortsätta röka under graviditen visar, tycker jag i alla fall, att man felprioriterar grymt.

Och ridning ? Är det okej ? Det är också en stor risk för barnet.

BLir man automatiskt en OLÄMPLIG förälder då ?

Vet faktiskt inte vad jag anser om just ridning, har inte funderat på det. Vad det har för betydelse i sammanhanget förstår jag inte? Jag menar, att röka blir ju inte mindre farligt för fostret bara för att det finns andra saker man kan göra som också skadar fostret. Eller?

Jag förstår bara inte. Om man vet att man är gravid så borde man väl givetvis sluta röka på en gång? det är väl ändå en uppoffring man borde göra för sitt ofödda barn?

Jag slutade röka så fort jag upptäckte att jag var gravid, har inte tagit ett enda bloss sedan dess och har faktiskt inte varit sugen heller....och det är ganska precis 5 år sedan nu....:)

Har absolut inte tänkt börja igen!!!!

Självklart är det så.

Men man är inte en olämplig förälder om man inte lyckas.

Håller med...
Jag åt mögelost ett par ggr när jag var gravid...:eek:
Usch & fy vilket kräk till människa jag är...:o
En gång åt jag gravad lax...:eek:

Är det sånt som bedöms också? För isåfall kan mina barn omhändertas omedelbums...:angel:

Självklart är det så.

Men man är inte en olämplig förälder om man inte lyckas.

Jag skulle inte dra det så långt att jag tycker att man är olämplig sedan som förälder..

Men jag ifrågasätter varför man fortsätter när man vet hur skadligt det kan vara för fostret ??

Det är relevant att ifrågasätta !

Men även andra saker håller ju folk på med trots att det kan vara skadligt. Typ ridning. Men det är ju skadligt på ett annat sätt. Och bara om det händer en olycka...

Jag håller med om att man borde sluta nr man blir gravid Men att abstinens är olika för olika människor är ett faktum! Så vár inte så snara med att döma ut andra människor.
Själv hade jag inga problem att sluta under graviditeterna men jag vet vänner som haft det jättesvårt och fått jordens ångest av det....

Man kan i alla fall inte försvara sitt rökande med att det finns andra som gör farliga saker under graviditeten.
Rökning är farligt! Alltid. Varje cigarett är farlig.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Gravid - 1år Barnlängtan börjar komma ikapp mig och huvudet börjar snurra… Det som snurrar mest för tillfället är mina rökande svärföräldrar. Som...
3 4 5
Svar
86
· Visningar
8 488
Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
3 841
Senast: Anonymisten
·
Juridik & Ekonomi Jag vet inte vad jag vill med tråden men,, jag behöver lämna. Jag har koll på alla bostadsköer, privata hyresvärdar och blocket bostad...
2 3 4
Svar
75
· Visningar
8 339
Senast: Enya
·
Hundträning Något luddig trådstart kanske men jag har ett problem med att min ena hund har gjort utfall mot barn i koppel. Med utfall menar jag att...
2
Svar
38
· Visningar
4 587
Senast: Liran
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar