Graviditet och rökning

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Graviditet och rökning

Det sägs att nikotin är mer beroendeframkallande än Heroin !

Jag slutade röka under mina graviditeter nästan helt. Jag rökte en cigg om dagen bägge gångerna. Barnen har mig veterligt inte tagit stryk av det - svårt att veta hur de skulle varit - man har ju bara ett facit.

Det fanns skäl till denna enda cigarett, men egentligen inte goda skäl nog.

Det sägs att nikotin är mer beroendeframkallande än Heroin !

De säger det ja. Men jag undrar..... i så fall borde inte heroinister heller ha så förbannat svårt att sluta...? :crazy:
Nog för att jag fortfarande kan bli sugen på snus. Och visst var det tungt att sluta, men man klarade ju faktiskt av att både arbeta, sköta hemmet och fixa resten i sitt liv även under slutatiden....

Äsch, jag ska inget säga (eftersom jag aldrig knarkat) men jag har svårt att tro på det där..

Att jämföra nikotin med heroin tycker jag är lite överdrivet.
Ingen kan få så kraftig abstinens av nikotin.
Vill man inte sluta röka kanske man inte ska bli gravid.

Att jämföra nikotin med heroin tycker jag är lite överdrivet.
Jag har sett experter göra denna jämförelse också. Kommer dock inte ihåg argumenten.

Så har jag också tänkt. Jag blev gravid av olycka (dock inte mindre lyckliga när vi upptäckte) och jag har verkligen kämpat hårt för att bli rökfri. Jag VILL sluta, men klarar faktiskt inte av det. Jag är väl inte stark nog helt enkelt. Jag klandrar mig själv dagligen, vilket gör det ännu svårare att sluta röka. Jag skäms varje gång jag tänder en cigg (även om det bara sker max 3ggr dagligen numera). Jag gråter och känner mig värdelös, som en mindre värdig förälder.

Hade jag klarat av att sluta rakt av hade jag gjort det. Hade jag planerat att skaffa barn så hade jag kämpat för att sluta innan. Jag tror det är få gravida kvinnor som fortsätter att röka och mår bra med det. Och det enda som är värre än skulden man får av omgivningen, är skulden man ger sig själv.

Jag försöker inte ursäkta mitt rökande - men upplysa om att nedvärderingar från omgivningen inte gör rök-slutandet lättare.

hur gamla är dina barn?
nikotinet från en cigg ligger väl i flera dagar så röker man en per dag är det ju j-ligt illa det med.

Då kanske du kan svara på vad det är som gör att du inte kan sluta.
Jag förstår faktiskt inte varför man inte skulle kunna.
Det är bara låta bli att tända den där cigen.
Visst, man mår dåligt av abstinensen. Men det får man ta.
Bebisen mår sämre av den där cigen.

Jag har slutat 2 ggr själv.
Man dör inte av abstinensen. Man mår bara lite dåligt.
Men det är bebisens hälsa värd.

Giftet från 1 cig/dag är tillräcklig för att det ska vara skadligt för både en själv och bebisen.

Dom är 17, 17 och 12.

Fullt normala. Men jag vet ju inte om de hade varit annorlunda utan den ciggen...

För övrigt är det väl många av oss som är uppfödda av rökande föräldrar. Den tiden när det röktes överallt...

Skillnaden är att abstinensen är mycket svårare med heroin, men själva beroendet är lika illa. Har jag hört - så jag vet inte hur sant det är.

jag är "inrökt" men mina fel upptäcktes (eller diagnostiserades) först när jag var 23-25 år..... inte för att det finns bevis på att jag fått mina skador av rökningen men det finns inget annat som liksom går att hitta som skulle kunna vara orsaken..... (adhd, bipolär depression)

Det är verkligen tråkigt om det är så att det är rökningen som är orsaken ! Jag har vet å andra sidan exempel på folk med samma diagnoser där det inte förekommit rökning.

Ingen av mina barn har någon diagnos och ingen av dem kommer att få någon de är högst normalfungerande.

Jag försöker inte ursäkta mitt rökande - men upplysa om att nedvärderingar från omgivningen inte gör rök-slutandet lättare.

Fast jag kan inte låta bli att nedvärdera rökande gravida, det finns INGA ursäkter och om mitt nedvärderande (som dock inte yttrar sig i särkilt mycket mer än få inlägg på detta forum) skulle få någon gravid att sluta röka så var det banne mig värt det.

Jag tror faktiskt att omgivningens tryck kan vara det som till slut får gravida att sluta röka/snusa. Jag håller på att längta ihjäl mig efter en snus ibland. Om jag skulle falla för frestelsen (vilket tack och lov inte har hänt) så skulle jag definitivt inte snusat offentligt. Jag skulle gömt mig och snusat i sällskap enbart av ånger och skam - och hur kul är det?:crazy:

Och mamma rökte när hon var gravid med mig också. Jag har Bipolär sjukdom, bland annat.

Min pappa hade en mycket grövre "grad" av denna sjukdom, och farmor har aldrig rökt.

Så vad är oddsen, generna eller rökningen? :smirk:

Jag tror på socialt arv och det faktum att sjukdomen nedärvs i 13% (eller var det 14%?) av fallen.
Rökningen tror jag dock inte på, eftersom mina syskon också är "inrökta" men inte fick någon sjukdom. Pappan är förstås inte samma som min heller, men är det då rökningens fel så borde dom också ha fått något fel på sig.

faktum att sjukdomen nedärvs i 13% (eller var det 14%?) av fallen.

Om de kommit fram till den siffran genom att enbart titta på barn som växt upp med andra föräldrar än sina biologiska, och jämfört med en grupp adopterade från icke-sjuka föräldrar, så visst...då köper jag den siffran. Men jag tror det är svårt att hitta tillräckligt med underlag för att genomföra en sådan undersökning.

Jag minns inte hur den är gjord, det är amerikansk forskning gjord för några år sedan.

Men jag är å andra sidan inte av samma åsikt som dig över hur den behöver utföras heller.
Jag har inte växt upp ihop med min pappa särskilt mycket. Han och mamma flyttade isär när jag var ca 2½ år, så 90% av tiden har jag spenderat med henne. Och han blev inte illa däran förrän jag närmade mig 12, 13 år ungefär. Innan dess visste jag inte om det ens, han var som dom flesta andra på det stora hela.

Och mamma rökte när hon var gravid med mig också. Jag har Bipolär sjukdom, bland annat.

Min pappa hade en mycket grövre "grad" av denna sjukdom, och farmor har aldrig rökt.

Så vad är oddsen, generna eller rökningen? :smirk:

ja man kan ju undra.....
jag har ingen psykisk ohälsa bakåt i släkten vad vi vet om och jag var såhär "ko-ko" redan direkt vet inte om uppväxten gjort så mkt då jag redan var såhär! Det är jag själv som tror att min mammas rökning och stressade liv som gravid är orsaken till mkt... vilket gjorde att jag va lugn som en ko som gravid och absolut inte rökte :rofl: .... (hade inte diagnosen ADHD förrän efter graviditet ska tilläggas... bara bipolära diagnosen)...
Jag föddes iofs rakt in i ett stressat och ångestladdat liv med en mamma som levde på existensminimum och med hundra järn i elden, hennes stress kanske är mer orsak än rökningen?

En sak som är säker, både jag och min inrökta bror behövde bara röka EN ynka cigg för att vara fast..... kan det ha att göra med att vi är "inrökta"? Att man redan är rökare från man var bebis?

Jag håller helt och fullt med, men passar på att ändra lite ..

Vill man inte sluta röka SKA man nog göra allt i sin makt för att inte bli gravid ...

Jag slutade när jag skulle påbörja IVF behandlingen. Det kändes som om jag inte gjorde mitt bästa om jag rökte, och målet var ju att bli gravid vilket är lättare om man inte röker. Tidigare hade jag slutat och hållt upp i ett halvår innan jag slarvade på vår bröllopsresa, så jag visste att det inte var omöjligt att sluta.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Gravid - 1år Barnlängtan börjar komma ikapp mig och huvudet börjar snurra… Det som snurrar mest för tillfället är mina rökande svärföräldrar. Som...
3 4 5
Svar
86
· Visningar
8 488
Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
3 840
Senast: Anonymisten
·
Juridik & Ekonomi Jag vet inte vad jag vill med tråden men,, jag behöver lämna. Jag har koll på alla bostadsköer, privata hyresvärdar och blocket bostad...
2 3 4
Svar
75
· Visningar
8 339
Senast: Enya
·
Hundträning Något luddig trådstart kanske men jag har ett problem med att min ena hund har gjort utfall mot barn i koppel. Med utfall menar jag att...
2
Svar
38
· Visningar
4 587
Senast: Liran
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Valet i USA
  • Black Friday
  • Avstå jobbresor