Graviditet och rökning

Status
Stängd för vidare inlägg.
H

Hoppla10

Jag vill veta hur ni som är/har varit gravida och är rökare har gjort, tråden ska inte handla om rökningens/rökarens vara eller icke vara.

1. Slutade ni när ni försökte bli gravida?
2. Slutade när ni fick reda på att ni var gravida?
3. Successivt eller omedelbart?
4. Börjat igen? Varför?
5. Rökte genom graviditeten? Varför?
6. Har barnen påverkats, om ni rökte, hur har det märkts?

Jag vet att rökning är farligt för alla, rökare, bredvid stående och foster/barn. Men jag vill veta hur ni har gjort och varför.

Sv: Graviditet och rökning

Har varit rökare sen tonåren, och röker fortfarande. När jag var gravid var det jättelätt att sluta röka. Jag hade ju motivation då. Kunde inte tänka mig att sitta och amma med en cigarett i munnen, och låta ungen andas in röken. Så det var inte svårt. Men min man rökte. Mina 2 barn rökte också i många år. Men i 50-årspresent fick jag höra att de skulle sluta röka som en present. Den bästa födelsedagspresent jag fått. Det har gått några år nu, men de röker fortfarande inte. Är det nåt jag ångrar så är det att jag över huvudtaget började med skiten. Funderade på att sluta för några år sen, men vadå, har jag rökt i hela mitt liv så ser jag ingen anledning att sluta nu. Har inte mått dåligt av det heller, förutom ekonomiskt i så fall.

Jag har varit rökare, och eftersom första barnet var "oväntat" så rökte jag fram till den dagen jag förstod att jag var gravid.

Sen var det ganska lätt att sluta, jag tyckte det smakade illa osv, när jag var lite illamående.

Visst tog jag något bloss då och då, men rökte inte ens en cigg/dag, och i v. 20 hade jag slutat helt!

Började aldrig igen sen, och nu har jag inte rökt på snart 5 år.

Min graviditet var inte planerad så jag slutade så fort jag fick ett plus var inga problem alls att sluta. Har inte rökt något alls under graviditeten och har inga planer på att börja när den är över heller. Är i V 38.

Jag svarar utan att vara rökare. Jag har nämligen varit snusare i några år.
Ja, det gjorde jag, men jag började slarva och fuska under en semester några veckor före jag blev gravid...

Jo, när jag anade att jag var gravid så tänkte jag att nu måste jag sluta. Tog kanske 1-2 snusar till efter att jag fått plus på stickan (och hade världens ångest för det).

Se ovan....

4. Börjat igen? Varför?
Inte än. Jag är ju gravid fortfarande. Och jag vet inte hur det blir i framtiden. Bara att jag definitivt inte kommer snusa som gravdi. Nu när jag är fri från snuset så borde jag ju verkligen aldrig mer ta en påse. Men jag känner mig inte säker på att jag kommer låta bli för all framtid när väl barnet är fött och jag ammat klart.

slutade samma dag jag testade plus... började röka igen efter jag slutat amma. Röker aldrig i närheten av dottern.

Vill bara säga att jag blir jätteglad av alla inlägg i den här tråden!!!:)
Det visar mammor som tar ansvar, tummen upp för er alla!!!!!!!!!:bump::banana::idea:

Vill bara säga att jag blir jätteglad av alla inlägg i den här tråden!!!:)
Det visar mammor som tar ansvar, tummen upp för er alla!!!!!!!!!:bump::banana::idea:

Oj!
Ja, och egentligen så har man ju ingen bättre motivation för att sluta än just när man blir gravid. Och SÅ svårt är det faktiskt inte då. Tycker jag.

Min första var ju oplanerad så jag slutade direkt när jag förstod att jag var gravid. Det var i februari 2003 och jag har inte börjat igen, har heller inte för avsikt att någonsin göra det!

Min graviditet var inte planerad men ändå slutade jag efter ett infall att röka ungefär i dagarna som jag måste ha blivit gravid. Klarade det i nästan en månad, sen när jag flyttade hit till Norge började jag om att röka *stupid me*. Men när jag testade positivt slutade jag genast och har inte rökt sen dess och hoppas att jag aldrig mer kommer att börja röka.

Snart firar jag 1 månad med vetskap om bebis i magen. :D

Jag slutade när illamåendet satte in, sen började jag igen. Röker ungefär 3-4 cigaretter om dagen, ibland inga alls. Men att sluta helt har jag inte lyckats med. :(

Otroligt karaktärslöst, jag vet.

* Ja, men det tog sån tid att bli gravid så jag hann börja igen.

* Slutade en vecka innan jag testade positivt.

* Omedelbart.

4. Börjat igen? Varför?
* Började dum som jag var när jag slutat amma. Sonen var väl över 1 år då.

* Aldrig i livet!

Andra barnet var oplanerat. Men jag slutade röka ett par månader innan jag blev gravid.
Var tacksam för det när det visade sig att jag var gravid.

Jag svarar oxå, fast jag är/var snusare.

Ja, men det tog lång tid innan det tog sig, så jag hann börja igen.

Ja, direkt. Med första barnet sa jag att jag skulle trappa ner under fem dagar, men jag fick så dåligt samvete när jag tog första ned-trappnings-prillan att jag spottade ut den efter två minuter och sen blev det inga fler.

Omedelbart alltså.

4. Börjat igen? Varför?
Ja, jag började igen ett tag efter sonen var född. Fast jag snusade mycket, mycket mindre än innan. Jag kan själv inte svara på varför. Helt knäppt! Nu är jag snusfri igen, eftersom jag väntar tvåan, men jag räknar redan ner dagarna tills jag ska få snusa igen.:o:crazy:

Innan jag fick mitt första barn hade jag ett missfall. Det var under en period då jag festade och snusade mycket, drack mängder med kaffe och glömde att äta ordentligt. Jag visste inte om att jag var gravid. Det slutade med missfall i vecka 8, och jag tror det beror på att jag levde så illa.

Jag slutade ungefär ett år innan jag blev gravid - ungefär när vi började tänka tankar om att försöka bli med barn.

Att vi hade barntankar var egentligen inte huvudanledningen till att vi bestämde oss (både min man och jag) för att sluta. Jag mådde hemskt dåligt av rökningen - mer än jag någonsin vågade erkänna för mig själv - det är en befrielse att inte röka - även om jag blir småsugen ibland fortfarande!

Tack till alla som svarat! Känner mig lite lugnare nu, när de flesta säger att det går ganska lätt att sluta när man blir gravid. Har varit helnojjig av tanken att bli gravid och inte kunna sluta.

Jag försökte aldrig bli gravid så jag får passa på den här frågan.
Jepp, det var enkelt, mådde illa hela tiden, samt att om jag tänkte behålla barnet kunde det vara vettigt att sluta.
Omedelbart, hade 4-5 st kvar när jag testat mig och de röktes för jag var helt uppstirrad.
4. Börjat igen? Varför?
Nej, tycker det verkar jäkligt dumt, jag har faktiskt någon annans hälsa än min egen att tänka på.
--
--

Det handlar inte om dålig karaktär. Rökning är som vilket drogberoende som helst, bara att många anser att: rökare minsan ska ta sig i kragen. Säg detta åt en Heroinist eller annan...det är presis samma sak. Ett drogberoende.

Så karaktären har nada med att sluta att göra.

Senast ändrad:

Jag rökte när innan jag blev gravid med mitt första barn...

Näe för graviditeten var oplanerad.

Japp, på en gång. Började må illa av starka dofter flera dagar innan jag hade gått över tiden så jag kunde helt enkelt inte röka.

Omedelbart.

4. Börjat igen? Varför?
Nej, mår fortfarande illa av cigarettstank så jag feströker inte ens :banana:

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Gravid - 1år Barnlängtan börjar komma ikapp mig och huvudet börjar snurra… Det som snurrar mest för tillfället är mina rökande svärföräldrar. Som...
3 4 5
Svar
86
· Visningar
8 488
Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
3 841
Senast: Anonymisten
·
Juridik & Ekonomi Jag vet inte vad jag vill med tråden men,, jag behöver lämna. Jag har koll på alla bostadsköer, privata hyresvärdar och blocket bostad...
2 3 4
Svar
75
· Visningar
8 339
Senast: Enya
·
Hundträning Något luddig trådstart kanske men jag har ett problem med att min ena hund har gjort utfall mot barn i koppel. Med utfall menar jag att...
2
Svar
38
· Visningar
4 587
Senast: Liran
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar