Gravidförsäkring?

EgoGirl

Trådstartare
Jag har inte haft en tanke på det här med gravidförsäkring tills för någon dag sen.

Är vi vecka 28 nu och är det en försäkring man bör ha?

Varför eller varför inte valde ni gravidförsäkring?

Överös mig med information så kanske jag kan bli lite klokare!

Sv: Gravidförsäkring?

Varför: Tänk om något går snett med dig eller barnet. Då får ni inte ut någon ersättning. Och en begravning/ lång sjukhus vistelse kan tära hårt på ekonomin! Dessutom skulle barnet födas med någon missbildning så är det inte säkert att du kan försäkra det när det väl är fött.

Vi har haft gravidförsäkring med första och tur var det! För det visade sig att han hade en testikel som ej ville vandra ner. Och det försäkringsbolag vi har nu vill ej ta sjukhuskostnader och ev komplikationer kring detta. Däremot det FB som vi hade när jag var gravid och de första 6 månaderna i sonens liv. Tar alla kostnader + ev komplikationer pga det är medfött. Resten av hans liv. Nu är sonen strax 2 år och opererades för snart 3 veckor sedan. Inga komplikationer har uppstått och kommer troligtvis inte uppstå. Hade vi inte haft gravidförsäkringen så hade vi stått utan ersättning/skydd pga det är medfött. Oavsett om vi tecknat försäkringen samma dag han föddes!

Vi har "samma" försäkring nu med nr 2, men i annat bolag. Har haft tillägg på båda barnen och skulle aldrig våga gå utan försäkring. Den skyddar ju även dig!

En kompis till mig ångrar bittert att de inte tog en gravidförsäkring.
De råkade ut för komplikationer vid förlossningen där barnet fastnade i förlossningskanalen. För att få ut barnet var de tvungna att knäcka ett nyckelben på bebisen varpå en nerv till armen blev skadad. Barnet fick även syrebrist så de tvingades lägga barnet på kylning för att minska risken för hjärnskador.
Barnet är nu 3 år och har fortfarande inte gått att försäkra. Eftersom det blev så mycket galet vid förlossningen så påverkar det hela försäkringen.
Ska tillägga att barnet mår bra och har troligtvis inte fått några bestående men. Hjärnskador är i och för sig svåra att upptäcka vid så här låg ålder men vi håller fortfarande tummarna att hen ska fortsätta vara frisk.

Med det i ryggen valde vi en gravidförsäkring man betalade för. Jag kollade upp villkoren noga och tittade speciellt på medfödda sjukdomar och komplikationer vid förlossning, typ cp-skada. Vi valde IF och har sedan fortsatt med deras barnförsäkring.

Mvh Miks

Jag tycker också att det är svårt och vi har hittills inte riktigt kunnat välja. Jag är i v 31. Jag har försäkrat oss med gratisförsäkringar i If, Folksam, Skandia, Länsförsäkringar och Trygg Hansa men vi har inte bestämt om vi ska ha någon att betala för än :p

Jag har inte haft en tanke på det här med gravidförsäkring tills för någon dag sen.

Är vi vecka 28 nu och är det en försäkring man bör ha?

Varför eller varför inte valde ni gravidförsäkring?

Överös mig med information så kanske jag kan bli lite klokare!

Jag förstår inte alls varför det är meningen att man ska tjäna pengar på att barnet dör eller får en skada. Mitt barn drabbades av komplikationer vid förlossningen, men det täcktes av den vanliga sjukvården och jag har inte haft några problem att försäkra barnet (om jag velat). Tvärtom får man slåss för att mota bort försäkringskrängarna från ytterdörren! Däremot tycker jag att personer som rider bör fundera över sina försäkringar, eftersom olycksrisken är så stor. Men det är en helt annan femma.

Jag förstår inte alls varför det är meningen att man ska tjäna pengar på att barnet dör eller får en skada.

Jag fattar inte (heller?) riktigt, tror jag. Resonemangen låter som om det gällde hästar. I Sverige får ju alla barn sjukvård, man behöver inte köpa en försäkring för det.

En försäkring som ger ersättning till föräldrarna om barnet dör, tycker jag känns helt feltänkt. Ska man vara extremt hårdkokt, så är det dyrare att ha barn än att inte ha det.

En olycksfallsförsäkring till barnet så att det får ut pengar om det blir handikappat av någon olycka, kan jag däremot förstå poängen med. Trots allt är många problem lättare att bära om det inte saknas pengar.

Barn som rider bör ju precis som vuxna som rider ha en försäkring som täcker olyckor vid extremsporter.

+Hiddeus
Det handlar inte om att tjäna pengar. Det handlar mer om att slippa förlora pengar om något tråkigt skulle hända. Vissa saker kan bli väldigt dyra. Säg att barnet är så pass allvarligt sjukt att man måste bygga om sitt hem, sätta in en hiss, köpa bil där rullstol får plats. Eller att både mamma och barn behöver bo på sjukhus 3 månader. Då är försäkringen skön att luta sig mot.
En familj i bekantskapskretsen har ett barn med svår astma. De har fått hjälp av försäkringsbolaget att installera en luftrenare tex.

Om barnet skulle avlida vid förlossningen så tror jag man vill tänka på andra saker än att få fram pengar till en begravning som kan vara ganska kostsam.

Såklart vill jag aldrig få användning av sonens försäkring men jag betalar den så gärna. En olycka händer så snabbt.

Mvh Miks

Jag kunde inte bry mig mindre om vilken summa man får ut om barnet skulle dö vid förlossningen eller senare i livet. Anledningen till att vi tecknade försäkring för barnet var ifall något händer som gör att vi måste spendera veckor eller månader på sjukhus, om vi måste rullstolsanpassa huset eller vad det nu kan vara.

Min sambo fick diabetes som 12-åring. Svärföräldrarna ångrade verkligen att de inte hade sitt barn försäkrat eftersom det hade underlättat situationen ekonomiskt när sambon (som barn) inte fick lämna sjukhuset på lång tid.

Senast ändrad:

+Hiddeus
Det handlar inte om att tjäna pengar. Det handlar mer om att slippa förlora pengar om något tråkigt skulle hända. Vissa saker kan bli väldigt dyra. Säg att barnet är så pass allvarligt sjukt att man måste bygga om sitt hem, sätta in en hiss, köpa bil där rullstol får plats. Eller att både mamma och barn behöver bo på sjukhus 3 månader. Då är försäkringen skön att luta sig mot.

Slippa förlora pengar eller tjäna pengar - vad är skillnaden, menar du? För mig är det cyniskt så det förslår.

Jag känner en familj med ett mycket svårt handikappat barn och kommunen har betalat för vissa ombyggnationer samt stödperson och assistens. Men antalet barn som får så svåra skador vid födseln är turligt nog förtvivlat få. Skulle tro att det mer handlar om att försäkringsbolagen hittat en särskilt nojig grupp att rikta sina erbjudande mot, nämligen gravida.

Anledningen till att vi tecknade försäkring för barnet var ifall något händer som gör att vi måste spendera veckor eller månader på sjukhus.

Men du får ju ersättning vid vård av barn. Som i storlek inte skiljer sig från föräldrapenningen. Vilket också innebär att du får behålla föräldrapennigen längre. Varför behöver du en extra försäkring för det?

g man vill tänka på andra saker än att få fram pengar till en begravning som kan vara ganska kostsam.

Men vänta. Har man inte råd att betala en begravning - hur har man då råd att försörja en familj? Eller ens stanna hemma med 80 % av lönen? För mig är det obegripligt att inte ha en buffert motsvarande några gånger denna summa om man väntar barn. Men en premie som med största sannolikhet inte genererar någonting alls, det har man råd med...

Jag fattar inte (heller?) riktigt, tror jag. Resonemangen låter som om det gällde hästar. I Sverige får ju alla barn sjukvård, man behöver inte köpa en försäkring för det.

En försäkring som ger ersättning till föräldrarna om barnet dör, tycker jag känns helt feltänkt. Ska man vara extremt hårdkokt, så är det dyrare att ha barn än att inte ha det.

En olycksfallsförsäkring till barnet så att det får ut pengar om det blir handikappat av någon olycka, kan jag däremot förstå poängen med. Trots allt är många problem lättare att bära om det inte saknas pengar.

Barn som rider bör ju precis som vuxna som rider ha en försäkring som täcker olyckor vid extremsporter.

Ja, jag kan bara hålla med. Man borde kanske i stället betala en premie för den eventualiteten att barnet överlever och utvecklas till en kostsam tonåring? Det kan ju bli många tusenlappar som ryker där. :(

Senast ändrad:

En gravidförsäkring är gratis, så varför inte? Jag hade den sortens försäkring som man betalar för, för att den täckte mer och med högre belopp.
Jag kände att om något skulle hända så skulle jag vilja ha en ekonomisk uppbackning för att klara av att ge mitt barn det den behöver.

Och jag antar att hiddeous inte har någon som helst aning om vad saker och ting kostar när man får ett svårt handikappat barn. Jag jobbar som personlig assistent till ett sådant barn och jag kan säga att det kostar att installera lift i huset, special barnvagn, rullstol, special säng, och alla andra miljontals hjälpmedel. Allt får man inte gratis. Och som sagt, kanske man vill kunna erbjuda sitt barn allt det den behöver?

Slippa förlora pengar eller tjäna pengar - vad är skillnaden, menar du? För mig är det cyniskt så det förslår.

Cyniskt? Jag tycker du är ute på väldigt hal is som uttrycker dig så dumt om saker som du inte har någon som helst aning om hur det är att faktiskt vara i den sitsen!

Cyniskt? Jag tycker du är ute på väldigt hal is som uttrycker dig så dumt om saker som du inte har någon som helst aning om hur det är att faktiskt vara i den sitsen!

Ja, cyniskt. Tror du att försäkringsbolagen erbjuder gravida försäkringar för att de tror att de som tecknar dem ska föda handikappade barn? Nej, de gör det för att det är big, big business.

(Skulle förresten tro att få gravida är i sitsen att hon har ett svårt handikappat barn när försäkringen tecknas. Så där är vi ju lika.)

Senast ändrad:

Eller att både mamma och barn behöver bo på sjukhus 3 månader. Då är försäkringen skön att luta sig mot.

Om barnet skulle avlida vid förlossningen så tror jag man vill tänka på andra saker än att få fram pengar till en begravning som kan vara ganska kostsam.

Jag förstår att tanken att pappa och barn skulle bo på sjukhuset inte slår dig.

Bortsett från det undrar jag hur välförsäkrad du är för övrigt? Är du försäkrad själv så att du inte förlorar något på att vara sjukskriven om du själv blir sjuk, tex? De flesta är nog inte det, i alla fall.

De handikappade personer jag känner har fått rätt omfattande ombyggnationer och fordon och annat av samhället, utan försäkringsbolag inblandade. Jag tycker att det verkar vara stor risk att man försäkrar sig i onödan här, bara för att man inte har koll på vad som gäller i samhället.

Om begravningskostnaderna är vad man oroar sig för, då skulle jag inte skaffa barn. Har man så tight ekonomi blir det ju snarast ett bekymmer att/om barnet överlever.

Varför är ni så emot en gratis försäkring?
Javisst att den vanliga sjukvården tar mycket- absolut... Men de försäkrade tar faktiskt ännu mer...
Sen är ju det en struntsumma som täcker kostnad för begravning som kommer om man föder ett dött barn. Man har ju betydligt mer hjälp ekonomiskt om det är sjukt.

Jag ser ingen anledning till att inte försäkra barnet för 200:- /mån... Precis som det är en självklarhet att jag o min sambo har extra sjuk/olycksfallsförsäkringar med...

Javisst att den vanliga sjukvården tar mycket- absolut... Men de försäkrade tar faktiskt ännu mer...

Det mest stötande för mig är den stora fokuseringen på pengar. Jag hade gladeligen halat upp för att bekosta min bebis begravning. Eller min frånvaro på jobbet. Det är liksom så oviktigt i sammanhanget att det nästan ger avsmak, att företag har det som sin affärsidé.

(Den jag dyvlades på förmedlades dock i samband med köp i en barnbutik, så det var ett kombinerat erbjudande, snarare än en gratis försäkring. )

Men om du skulle ligga på sjukhus i en månad så hade det väl varit skönt med en backup?
Är du själv försäkrad? Varför då? Det är väl samma sak?

Sen är det inte kul att gräva ner en massa pengar i marken- det är illa nog att man mist sitt barn. Du kan få ringa o fråga min syster om hur det kändes...
Så länge man inte är mångmiljonär så märks det väl i plånboken när det händer olyckor på ett eller annat sätt.. Nog är det trevligare o göra roliga saker för pengarna?

Jag valde Trygg Hansas graviditetsförsäkring som kostade 1.000kr tror jag och när barnet föds så övergår den automatiskt till deras barnförsäkring och barnet är försäkrat hos "Trygga Barn" i 6 månader.

För mig handlar det absolut inte om att jag ska ha råd att begrava mina barn :eek: Det handlar om att ha en så trygg väg genom livet som möjligt. Nu har väl jag inte vart med om så mycket, men en mamma med bröstcancer som haft en bra försäkring och en make med avsparkad knäskål och flera frakturer som inte haft någon bra försäkring.

Liknande trådar

Gravid - 1år Det känns fortfarande overkligt, men ni här vet ju redan om det iallafall! Jag hoppas på att få sällskap i tråden, men annars får jag...
2
Svar
24
· Visningar
1 040
Gravid - 1år Sonen blev 5 veckor i lördags, och har sen ett par dagar tillbaka börjat med något när han sover eller håller på att somna. Armarna åker...
Svar
1
· Visningar
627
Senast: Bufera
·
Gravid - 1år Hallå! Gammal hemvändande medlem med nytt användarnamn :) Väntat på att en vintertråd ska starta, men nu tar jag tag i saken själv...
2 3
Svar
52
· Visningar
5 276
Senast: Jahopp
·
Foder & Strö Jag har en islänningsvalack på dryga året. Har inte haft islänning tidigare. Skulle behöva hjälp med lämplig foderstat till honom...
2
Svar
28
· Visningar
1 487
Senast: Cattis_E
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Vilken försäkring?
  • Valp 2025