Sv: Gravid???
Detta hör inte hit egentligen, men jag måste få passa på att fråga.
- Hur hanterar du (Ådi) oron för att missfallet skall upprepas? Jag är nu i 7:e graviditetsveckan och har 2 missfall bakom mig de senaste året. Jag har fått tid för VUL den 9 okt och väntan känns olidlig... är så himla orolig för att det skall hända igen, vågar knappt känna någon glädje alls för jag har så svårt att tro att det skall gå bra den här gången. Känner efter i kroppen och inbillar mig att jag får mindre ont i brösten vilket jag kände även förra gången. Usch, jag vill sluta att tänka på det och bara låta tiden rulla förbi men det är f*n lättare sagt en gjort.
Till Lillajag88
- försök att känna vad DU verkligen vill och orkar. Ofta kan man ha en magkänsla över vad som är rätt och fel. Men försök också att se barnet som kommer i hela ditt liv, hur det växer åldras, kommer in i trotsålder osv. Hur du än bär dig åt kommer du att hamna i beroende ställning av din omgivning, och det är något du måste acceptera redan innan du bestämmer dig för om du vill behålla barnet eller inte.
Känner du att du vill våga bli mamma så ska du satsa stenhårt på det! Bara du förstår att du måste göra val i livet som du inte hade behövt göra om du inte hade barn.
Jag fick min son när jag var 22 år och ångrar inte det för en sekund, det har varit jobbigt ibland men han är mitt liv nu. Däremot så har jag haft en helt underbar pappa och man som har tagit precis lika mycket ansvar som mig och det underlättar nog en hel del.
Kort och gott som min mormor alltid säger:
- Man skaffar inte barn, man får dem. De är den största gåvan vi kan ta emot.
/Cet