Gravid-vad gör jag nu????

Sv: Gravid-vad gör jag nu????

Barnet sov vägg i vägg med men inte med föräldrarna, det här låter väl sjukt i era öron men han sov hela nätterna från det då han var två månader, fast mamman eller jag väckte honom för att mata en gång mitt i natten.

Jo jag kommer som alla här inne få det överjävligt, jag kömmer att svära varje vaken natt över hur mkt jag ångrar allt, mitt äktenskap kommer nog krascha och jag kommer bli ensamstående. jag kommer aldrig vilja skaffa syskon eftersom att jag inte har tid ens för en man. Givetvis kommer mitt barn bli ett skrikbarn som aldrig någonsin är nöjd, vi kommer inte ha en enda mysig stund ihop babyn o jag. Och givetvis så fort jag får ut honom kommer jag glömma allt vad bakterier heter, jag kommer att suga i mig all info jag bara kan om bajs eftersom att jag komemr att ha omvärderat hela livet. jag komemr att bo på ÖF from dag ett och inte ha en enda vän kvar.

Ok bättre så ? nöjda o glada?

Låt mig leva i min bubbla om att jag kommer älska min småbarnsperiod, låt mig tro att mina/min mans syskon och föräldrar faktiskt LÄNGTAR och jättegärna vill vakta deras första barnbarn/kusin/systerson om min man och jag (gud bevars) kommer vilja ta ett glas eller äta en middag eller bara vara vi två (vi är nygifta och lyckliga och tror fortfarande på framtiden).

Låt mig tro i min vildaste fantasi att mina vänner fortfarande kommer att få betyda något, låt mig tro att min man gärna tar några nätter i veckan (och givetvis jag det för honom) så kanske den andre får sova.

Kan man inte bara få hoppas utan att alla ska skriva en på näsan liksom ?

NEJ NEJ NEJ jag har inget barn än men ni får en ju nästan att vilja adoptera bort mitt barn så djävulskt som allt komemr att bli ??

Låt mig leva i min bubbla om att jag kommer älska min småbarnsperiod,

Jag kan säga att jag älskar Li som hon är nu, jag tycker det är helt underbart. Jag har i 7 månader nu älskat, okej nästan, varje minut med henne.

Men, det kommer faktiskt bli skönt att hon blir äldre. För jag känner att jag är trött. Nu är jag ensam, och har valt att ha kvar hästarna, kanske skulle det vara lite annorlunda om jag och Lis pappa bodde ihop och jag valde bort djuren.

Jag äte micromat eller hämtmat så gott som varje dag, för jag hinner/orkar inte laga mat, dammsuga gjorde jag idag för första gången på tre veckor, bara för att jag blev barnledig, hey! Jag har till och med tvättat underkläder i handfatet för att jag inte kunnat ha med lillan ned i tvättstugan.

Det är helt fantastiskt med en liten, liten människa. Jag älskar tiden jag har nu med henne, men jag kan även med handen på hjärtat säga att bitvis är det jävligt jobbigt.

Kortfattat, jag tycker det är underbart med småbarn, men det är ganska skönt att veta att hon växer upp också.

AMEN!

Tack så jättemassor, inte bara jag som ändå vill försöka då.

Jag äter gärna hämtmat (älskar det) o har över 150 par trosor så jag får gå ner till wooken i string o handla med baby på armen.

Jag damsuger knappt idag, blir liksom inte smutsigt o jag tror inte att ett spädbarn dammar så mkt, däremot kommer jag nog få TON med tvätt, får hoppas att jag orkar tvätta ändå, elelr att min man (så länge han stannar hos oss) orkar slänga in 10 maskiner om det så behövs.

Annars får vi lämna tvätten till mamma har hon sagt (hon jobbar bara deltid o längtar ihjäl sig tills vi kommer att kunna umgås på dagtid, jag vet att hon kommer att laga mat och eller tvätta/vakta babyn om det behövs, hon är sån liksom likaså sambons mamma, hon kan inte heller bärga sig.

Vilken härlig humor du har! :D Jag tycker visst att du ska se fram emot din tid som småbarnsförälder, låt dig inte nedslås av alla negativa kommentarer.

Men, det är skillnad på egna barn och andras! Jag har själv tagit hand om andras bebisar, varit med om nattvak osv. Men, som förälder måste jag säga att det kan inte jämföras. Den stora skillnaden för mig är de känslor som jag har för mina egna barn. Sen är det så att alla har inte tillgång till hjälp, alla har inte någon som kan ställa upp. Var och en måste fatta beslut ifrån sin egen situation. Man kan inte veta hur någon annan har det.

Ts, jag tror att du kommer att fatta det beslut som är bäst för dig. På något sätt landar vi alltid med fötterna ner, hur svår det än kännts innan.

TACK! Herre jesus en till som tror på att familjen kanske kommer att hålla!!

Jag har aldrig skrivit att ni kommer få det överjävligt. Jag varken tror eller hoppas det.

Men när du ifrågasätter vad det är som är så fruktansvärt jobbigt med småbarn eller en småbarnsperiod, ja då tycker jag det tyder på brist på kunskap och insikt över hur det verkligen kan vara att ha småbarn.

Det går inte att komma ifrån att det är jobbigt, hus pass jobbigt beror ju på. Men det är ju också givetvis alldeles fantastiskt. När man är mitt upp i det, så älskar man det nog mest hela tiden. Och man trivs, det är ju faktiskt underbart med småbarn. Men det kommer ju en tid när barnen blir mer och mer självständiga, och då helt plötsligt hittar man tillbaka till alla de sakerna som fick stå tillbaka under småbarnstiden, hur skönt det kan vara att ta en fika på stan själv, eller hur en riktig sovmorgon känns. Att sedan få en ny liten, då börjar ju allt om igen, med allt vad det innebär. Och kanske just precis när man börjat få tillbaka lite av sina gamla intressen som inte hunnits med de senaste fem-tio åren. (Nu syftar jag på TS som blev oplanerat gravid. Att jag fick två barn så tätt är helt självvalt)

Jag fick en väldigt nöjd förstabebis, som bara nöjt hängde med, vad jag än gjorde. Shopping, fika, utflykter. Han sov hela nättern från han var någon månad, han lekte alltid själv och jag hann med mycket på dagarna.

Baka bullar, sy barnkläder och gardiner, storstäda, fixa i trädgården etc. På kvällarna somnade sonen vid sju, och jag orkade teckna, fota, greja med hästen etc. Jag tyckte nog att mitt första år var till 95% dans på rosor, och 5% jobbigt. Sedan kom hans bror, och då helt plötsligt upptäckte jag hur det är att ha en bebis som minsann inte är nöjd med allt, det spelar ingen roll hur du än gör, det blir inte bra ändå. Och det var först då, vid andra barnet, som jag insåg att hey, detta är jobbigt. Med första tänker jag aldrig så, eftersom allt bara flöt på. Insikten kom när jag insåg att barn kan vara så himla olika.

Men andre sonen har jag hittills aldrig bakat bullar, har ett berg med kläder som enbart måste lagas, och inte ens det hinner jag. Barnen sover i olika skift under dagen, vilket innebär att jag själv aldrig hinner vila. Jag är glad om jag hinner springa ner i tvättstugan och kasta i en maskin tvätt, tyvärr hinner jag aldrig plocka upp den utan det kommer jag alltid på något dygn senare, eller så fixar en muttrande sambo det. På kvällarna somnar jag i soffan under Bolibompa, innan barnen somnar.

Nu har jag lärt mig att till viss del ignorera yngste sonens skrikande. Han vill bli aktiverad, hela, hela tiden. Kan inte vara själv, vill inte sitta still. Trots att han snart är ett år, så bär jag honom fortfarande mycket. Eftersom det är mycket att göra hemma, med en tvååring och hund, får lillebror helt enkelt hänga med på höften om han inte ska sitta/krypa efter mig och vara arg. Jag tackar gudarna för att äldste bror är så enormt självständig och inte kräver så mycket uppmärksamhet när jag måste aktivera lillebror, för då skulle jag gå under.

Dock har jag aldrig någonsin ångrat mina barn. Inte ens när jag är så slut att jag har lust att låsa in mig i garderoben för att få lugn och ro har jag önskat mitt liv annolunda.

Men jag har full förståelse för att andra också har det jobbigt, och värre.

men jag ställde först o främst frågan som en fråga och inte som ett påstående:

Alltså: Vad var värst med småbarnsperioden?

Inte: Varför påstår ni alla att det är så vidrigt när det itne är det?

Jag frågade mer frågan för att jag ville veta vad folk tyckte var värst som sagt.

Barnet sov vägg i vägg med men inte med föräldrarna, det här låter väl sjukt i era öron men han sov hela nätterna från det då han var två månader, fast mamman eller jag väckte honom för att mata en gång mitt i natten.

Unikt och unikt.... Jag sov hela nätter från att jag var 1 vecka, min lillasyster också, och lillasyster lyckades mamma aldrig väcka på natten för att mata, så hårt sov hon...

Min dotter å andra sidan vaknade 5-6 ggr/natt fram tills hon var 7-8 månader

men jag ställde först o främst frågan som en fråga och inte som ett påstående:

Inte: Varför påstår ni alla att det är så vidrigt när det itne är det?

Jag frågade mer frågan för att jag ville veta vad folk tyckte var värst som sagt.

Men då blir det ju en helt annat sak :idea:

Och svaret på det har jag ju då skrivit redan :laugh:

Mitt svar: att alltid vara bunden och ha noll och ingen egentid (och dåligt samvete de få gånger man faktiskt unnat sig att vara iväg själv på något (när äldsta dottern slutat ammas, innan hennes lillasyster kom). Att BARA få tänka på sig själv och vara egoist för en stund...
Bäst med småbarnsperioden: småbarnen :love:

Känner du dig dålig för att du vill göra något som du innerst inne vet att du kanske mår bra av?

Lever ni alla ensamstående som menar att man inte har en sekund över till sig själv efter att babyn kommit?

Jag lever med min man o han förväntar sig att få ta ansvaret för sin son i alla fall ibland.

Sen ser jag det som ett plus och som "kittet i vårt fårhållande" att vi får göra något så stort som att bli föräldrar, tycker bara det är synd att man ska bli så nedslagen då man bara önskar att få ha kvar sin utopi om att vissa kanske faktiskt ÄR lyckliga under småbarnsperioden och målar faan på väggen redan innan storken kommit, folk verkar ha ett otroligt begär att behöva varna mig liksom.

Jag är gift, gifte oss när första barnet var ca 1 år, och min man avlastar mig väldigt mkt. Visst är vi lyckliga, och visst är barnen det största som hänt oss, men det säger sig självt att det sliter på ett förhållande när båda parter alltid är trötta och barnet//barnen kommer i första rummet så mamma/pappa inte får tid att vårda sitt förhållande på samma sätt som innan barnen, det är helt enkelt en omställningsperiod (oftast varar den i 1-2 år) och under den perioden tror jag att det är vanligt att man glider ifrån varandra, mest pga tröttheten.

Jag får dåligt samvete när jag vill göra något själv, bara just för att jag vill göra det SJÄLV. Har iaf nu kommit såpass långt att jag är på väg att skaffa häst igen (sålde min när jag väntade barn nr 1 pga att fodervärden inte tog hand om hästen som utlovat, och att hitta ny fv åt en nyligen inriden 3-åring är inte det lättaste). Att få tid för sig själv med en bebis som helammas är näst intill omöjligt
Jag är just nu inne i en "fas" där jag mår dåligt... Flyttat till ny ort (långt från vänner/familj/bekanta), prestationsångest för studier, näst intill utbränd (har fått "erbjudande" om sjukskrivning), minsta motgång får mig att börja lipa m.m... Vet ATT jag behöver tiden för mig själv, men inte HUR det praktiskt ska kunna lösas med en 2-månadersbebis. Älskar mina barn över allt annat, men vill ändå bara komma BORT hemifrån själv för en gångs skull (att bara åka iväg till affären själv för att handla en liter mjölk är f.t lyx för mig)

Jag hoppas det ordnar sig för dig o att du snart har samvete att gå ut o både handla mjölk o fika med en nyfunnen väninna, jag tror du fixar det.

Tack! :bow: På ett eller annat sätt SKA jag fixa det. Har iaf haft turen att träffa 2 personer här på buke som bor i mina trakter, en av dem hoppas jag på att kunna fika med nästa vecka (inplanerat till idag egentligen, men saker kom emellan)

Livet med barn blev 1000000 gånger bättre & lättare än jag hade föreställt mej från början.

Men hallå AMEN igen!!

Jag börjar få tillbaka tron på ett familjeliv efter förlossningen, MED min lilla givetvis!

Nu måste du bara komma och hälsa på mina pållar :D! Vill du ta en tur på en halvtossig 5-åring som i princip bara är riden "rakt fram" får du GÄRNA göra det också ;)!

Men din stackars totto kommer gå av på mitten om jag sätter mig på den nu, med alla överflödiga graviditetskilon kvar. :angel:

Men hälsa på tänkte jag göra, när du har semester (eller är ledig iaf)

Vad kul :D! Jag är ju ledig v 29-31, men vill du komma innan dess går det också bra... Och, nej, pållan skulle definitivt inte gå av på mitten...:D

Liknande trådar

Relationer Träffade min nuvarande sambo för ca 4 år sedan och vi har ett barn tillsammans som nu är ca 2 år. Förhållandet är inte alls bra och de...
4 5 6
Svar
101
· Visningar
7 806
Senast: Palermo
·
Relationer För en vecka sedan fick jag ett positivt graviditetstest. Har med min tidigare partner gått igenom en barnlöshetsutredning där läkarna...
2 3
Svar
57
· Visningar
12 924
Senast: Nixehen
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Fortsättning från VGV Kids. Vi träffade en sköterska på närakuten som verkade oroad. Hon verkade inte riktigt få grepp om varför han...
Svar
12
· Visningar
2 166
Ridning Hej! (det kanske är fel tråd men hoppas att det är ok) Min dotter har vid två tillfällen denna termin ramlat av en häst som har...
Svar
17
· Visningar
1 768
Senast: mamman
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama