Upptäckte för någon vecka sedan att jag äntligen är gravid, vilket jag har längtat efter ca ett halvår.
Men nu när det väl hände fick jag panik... kommer jag klara det här? Tusen frågor dyker upp, och jag har hunnit ångra mig tusen gånger. Ändå vill jag ju det här på något sätt.
Jag vet ju ingenting om barn, kommer jag bli en dålig mamma?
Nej, man lär sig! Vill man läsa på så finns det mycket bra litteratur, bl a Bonniers Stora Bok Om Barn, som är nyutgiven o tar upp typ allt. Du kommer att få en bok om graviditet, förlossning o spädbarnsvård på MVC oxå, o när barnet är fött har du BVC att vända dig till. JAg hade noll erf av spädisar, men det gick bra ändå. Man får känna sig osäker, det är OK, och det är jobbigt i början för de flesta, men om man bara är beredd på det och accepterar det så löser sig det mesta
Hur ska jag ha tid med hästen?
I samband med förlossning o nyföddhetsperiod (kanske ett par månader) får man nog vara beredd att sänka ambitionsivån rejält, fixa någon som rider om du inte vill ställa av. Sedan får du strukturera ditt liv så du hinner helt enkelt. Barnet har ju en pappa oxå. Jag satt på häst efter 19 dagar, men kom inte i gång att rida på allvar förrän efter kanske 4 månader. Dock var dessa 4 månader mitt i vintern, vilket bidrog. När L var 6 mån tävlade jag igen.
Kan bebisar sova i egen säng från dag ett?
JA det kan de, många bebisar sover dock bättre nära mamman. Men om du inte trivs med det så går det såklart att ha barnet i egen säng. Lås inte fast dig för mycket vid hur det ska vara innan barnet är fött - här har vi en unge som absolut skulle sova i egen säng från början, som fortfarande sover hos oss, snart 2 år gammal, och alla trivs. Det hade jag aldrig trott innan.
Är man en dålig mamma om man väljer att flaskmata barnet?
Nej, det viktigaste är att barnet blir mätt och nöjt. Men samma sak här, lås inte fast dig vid hur du ska göra innan barnet är fött. Amning har ju många fördelar trots allt, men om man inte vill amma av en eller annan anledning så funkar flaska finfint oxå. Jag är uppfödd på flaska o tror inte jag har fått några men
. Själv tyckte jag det var en pina att amma de första veckorna tills vi började komplettera med ersättning. Då blev allt enklare o jag blev inte lika låst.
Föräldrapenning, hur funkar det, får man pengar 7 dagar i veckan, eller 5 arbetsdagar/vecka?
Man tar ut så mycket man vill/ behöver för att fixa ekonomin. Allt står på FKs hemsida
När kan barn börja vara på dagis och hur länge till att börja med?
Tidigast vid ett års ålder, och man får tid efter föräldrarnas arbetstider. Är man arbetslös eller föräldraledig med yngre syskon kan man ha barnet 15h / veck på dagis ändå. MAn skolar in dem under et patr veckor så att de succesivt kommer upp i den tid de ska vara. Det finns ettåringar som börjar full tid direkt efter inskolning då båda föräldrarna jobbar heltid, men vanligare är väl, i alla fall här, att en förälder går ner lite i tid så att det inte blir så länga dagar när de är små.
Hur ofta äter en bebis? Ska dom äta och sova när dom vill eller går det att strukturera upp på något vis?
>Det finns olika läror vad det gäller det där. Här har hungrigt barn fått mat och trött barn fått sova. Han hittade en skaplig dygnsrytm vid ca 3 månaders ålder. Äldre barn, kanske från ett halvår och uppåt, kan äta o sova på mer bestämda tider.
Som ni ser har jag noll koll, och det ger mig fullständig panik.