Gravid - panik...

12345

Trådstartare
Upptäckte för någon vecka sedan att jag äntligen är gravid, vilket jag har längtat efter ca ett halvår.

Men nu när det väl hände fick jag panik... kommer jag klara det här? Tusen frågor dyker upp, och jag har hunnit ångra mig tusen gånger. Ändå vill jag ju det här på något sätt. Jag vet ju ingenting om barn, kommer jag bli en dålig mamma?

Hur ska jag ha tid med hästen? Kan bebisar sova i egen säng från dag ett? Är man en dålig mamma om man väljer att flaskmata barnet? Föräldrapenning, hur funkar det, får man pengar 7 dagar i veckan, eller 5 arbetsdagar/vecka? När kan barn börja vara på dagis och hur länge till att börja med? Hur ofta äter en bebis? Ska dom äta och sova när dom vill eller går det att strukturera upp på något vis?

Som ni ser har jag noll koll, och det ger mig fullständig panik. :cry:

Sv: Gravid - panik...

Plöjer du igenom alla vårtrådarna kommer du få mängder av svar på dina frågor :)

Sen blir jag nyfiken- På dina frågor låter det som om du har bråttom tillbaka till det liv du har nu. Har jag rätt? Jag menar inget illa med frågan...

Jag trodde jag skulle bli galen av att gå hemma men jag tycker det är supermysigt och jag har ändrat hela min livssyn på detta året :)

Grattis!

Svarar så gott jag kan!

Hur ska jag ha tid med hästen? Jag vet många som har både häst och barn så det är garanterat ingen omöjlighet att ha tid med hästen oxå. Känner du att du inte har tid så kanske medyttare eller fodervärd är alternativ att ta till en period?

Kan bebisar sova i egen säng från dag ett? Ja det kan de absolut! Det har min son gjort och han mår alldeles utmärkt! ;)

Är man en dålig mamma om man väljer att flaskmata barnet? Nej det är man inte.

Föräldrapenning, hur funkar det, får man pengar 7 dagar i veckan, eller 5 arbetsdagar/vecka? Man kan ta ut 7 dagar/vecka. Det avgör man själv.

När kan barn börja vara på dagis och hur länge till att börja med? Tror att de får vara på förskola från att dom är ett år. Tid beror på hur föräldrarna arbetar.

Hur ofta äter en bebis? Theo var som en klocka från dag ett, han åt var fjärde timme. Vissa äter oftare.

Ska dom äta och sova när dom vill eller går det att strukturera upp på något vis? Beror på vem du frågar, men det vanligaste är nog att barnet (spädbarn) får äta så ofta de vill. Samma med sovandet. Är svårt att ha struktur på sånt när barnet är litet. Jag, personligen, tycker att "konstant matande", som vissa verkar ta till så fort barnet gnäller, verkar väldigt jobbigt. Och onödigt. Men det är säkert olika barn. Vissa nöjer sig kanske inte med annat än bröstet. Jag själv ser dock inte bröstet som tröst utan som mat. Är inte barnet hungrigt utan bara gnälligt så tycker inte jag det finns nån anledning att låta det dia. Men det är bara min egen högst personliga åsikt! Kan grunda sig i att jag själv inte hade tillräckligt med mjölk utan fick komplettera med ersättning efter varje måltid, samt att Theo hade kolik och hans mage mådde bäst av att äta var fjärde timme. Småslattande gjorde hans kolik värre.

Tankar om att man inte klarar av det dyker upp titt som tätt även efter att barnet är fött. Det hör nog till! Lycka till!

GRATTIS!!!!!!!

Kan jag trösta dig genom att skriva att du har 9 månader på dig att bli förberedd?! :laugh:

Svarar på dina frågor utifrån MINA egna erfarenheter.

Hur ska jag ha tid med hästen? Det tänkte jag med, okej, första veckorna blev det inte mkt stallvistelse, kanske någon timmer per dag max, men efter 4 veckor red jag för första gången. Okej, inte full träning men nu försöker jag rida varannan dag iaf och i stallet är jag dagligen!

Kan bebisar sova i egen säng från dag ett? JA, våran son har gjort det sedan dag 1, var kanske så illa tvungen iochmed att han blev inlagd på vårdavdelning natten efter han föddes men vi hade ändå bestämt att han hur som helst skulle sova i egen säng.

Är man en dålig mamma om man väljer att flaskmata barnet? NEJ NEJ NEJ!!! Jag ammade i knappt 2 veckor, fick det aldrig att fungera så nu är det bara flaska som gäller. (vilket är rätt bra ifall man känner att man vill komma iväg själv någon timme...typ till stallet eller så :angel:)

MEN, på BVC och BB vill dom oftast att man iaf ska försöka amma. För dom som amningen fungerar för är det ju ändå guldvärt, när ammningen väl fungerar så kan man prova ge bröstmjölk i flaska man inte vill bli lika "låst". Detta är dom jätteduktiga på på både BVC och BB, men som sagt, dom kommer att propagera för amning, men har ändå förståelse för om det inte fungerar. Bröstmjölken har man ju som gratis, ersättning är inte billigt...

Föräldrapenning, hur funkar det, får man pengar 7 dagar i veckan, eller 5 arbetsdagar/vecka? Det bestämmer du själv hur många dagar du vill ta ut per vecka. Kolla runt lite på deras hemsida och boka upp dig/(er?) på en informationsträff.

Hur ofta äter en bebis? Detta tror jag är lättare att "styra" när man flaskmatar, då ser man ju hela tiden hur mkt barnet äter. Men ammar man så lär man sig rätt fort ändå. Theo äter i dagsläget 5 gånger per dygn, från början åt han var 3e timme.

Ska dom äta och sova när dom vill eller går det att strukturera upp på något vis? Både och, en av tjejerna (Lottch tror jag att det är) i vårmammetråden har som strukturerad vardag eller hur man ska kalla det med fasta mat och sov tider. Theo har hyffsat strukturerad vardag också. Är nog lite som min ena syster säger att det lättare blir så när man ger flaska.

Sen ska du veta att, iaf jag och min sambo, fick/får ett bra stöd från MVC/BVC, förlossningen och BB. Har visserligen vana av små barn då min ena syster redan har 2. Du/ni kommer säkerligen bli erbjudna att vara med i en föräldrautbildning innan barnet föds, sen är dom väldigt hjälpsamma på BB och BVC. Du behöver nog inte oroa dig att du inte kommer kunna ta hand om barnet. Man får ju vara kvar på BB tills man känner att det är okej vilket man känner rätt fort.

Men som sagt, du har ju några månader på dig att läsa på!
Återigen GRATTIS!!! :bump:

Ska kika igenom vårtrådarna, och får väl så småningom vara med i en sådan tråd själv också med mina tusen frågor ;)

Har inte direkt bråttom tillbaka till mitt vanliga liv, utan detta var bara några av tusen frågor som dyker upp. För jag har verkligen ingen aning om dagis, föräldrapenning osv osv osv... Självklart får jag lite panik över att mitt "gamla liv" är borta, för alltid. Men förhoppningsvis kommer mitt "nya liv" att bli ännu bättre, och mer innehållsrikt.

Jaaa, 9 månader är lång tid, så jag hoppas att jag hinner få nog med info om allt och att jag hinner "landa" i det här.

Jag tror själv att amning, om det funkar såklart, är det bästa och smidigaste. Men jag kommer vara tvungen att vara borta emellanåt och då går det ju inte att amma... men det kanske går att pumpa och flaskmata? Eller går det inte att blanda flaskmatning och amning?

Ska på inskrivning på MVC om någon vecka, kommer trötta ut den stackars kvinnan med mina frågor ;)

Grattis får jag börja med att säga!!

Jag känner igen mig i dina tankar. Min man har "tjatat" om barn sedan -07/-08 någongång, men först nu har jag känt mig mogen. När vi fick besked, såg plustecknet, fick han ändå panik. Jag började också ifrågasätta om vi verkligen klarar det. Vi pratade t.o.m om abort, vilket jag inte kan förstå idag. Vi är verkligen jätteglada att vi ska få vår lilla tjej snart. Är i v 34.

Som Emmah.S skrev så är faktiskt dom där nio månaderna just nio månader. Man hinner växa in föräldraskapet. Första tiden går åt till att acceptera att man är gravid på riktigt, sen börjar man fundera på hur det kommer påverka livet, sen tittar man på sin situation (hemmet, jobbet, resurser osv), ja sen faller bitarna på plats en i taget. :D

Det är ett sunt tecken att du ventilerar dina tankar. Fråga bekanta med barn, skriv av dig på Bukefalos och prata med din barnmorska. Jag lovar att det kommer klarna vart efter.

Det brukar gå bra att blanda amning och flaskmatning, men visst finns det barn som vägrar att ta flaskan.

Upptäckte för någon vecka sedan att jag äntligen är gravid, vilket jag har längtat efter ca ett halvår.

Men nu när det väl hände fick jag panik... kommer jag klara det här? Tusen frågor dyker upp, och jag har hunnit ångra mig tusen gånger. Ändå vill jag ju det här på något sätt.

Jag vet ju ingenting om barn, kommer jag bli en dålig mamma?
Nej, man lär sig! Vill man läsa på så finns det mycket bra litteratur, bl a Bonniers Stora Bok Om Barn, som är nyutgiven o tar upp typ allt. Du kommer att få en bok om graviditet, förlossning o spädbarnsvård på MVC oxå, o när barnet är fött har du BVC att vända dig till. JAg hade noll erf av spädisar, men det gick bra ändå. Man får känna sig osäker, det är OK, och det är jobbigt i början för de flesta, men om man bara är beredd på det och accepterar det så löser sig det mesta :)

Hur ska jag ha tid med hästen?
I samband med förlossning o nyföddhetsperiod (kanske ett par månader) får man nog vara beredd att sänka ambitionsivån rejält, fixa någon som rider om du inte vill ställa av. Sedan får du strukturera ditt liv så du hinner helt enkelt. Barnet har ju en pappa oxå. Jag satt på häst efter 19 dagar, men kom inte i gång att rida på allvar förrän efter kanske 4 månader. Dock var dessa 4 månader mitt i vintern, vilket bidrog. När L var 6 mån tävlade jag igen.

Kan bebisar sova i egen säng från dag ett?
JA det kan de, många bebisar sover dock bättre nära mamman. Men om du inte trivs med det så går det såklart att ha barnet i egen säng. Lås inte fast dig för mycket vid hur det ska vara innan barnet är fött - här har vi en unge som absolut skulle sova i egen säng från början, som fortfarande sover hos oss, snart 2 år gammal, och alla trivs. Det hade jag aldrig trott innan.

Är man en dålig mamma om man väljer att flaskmata barnet?
Nej, det viktigaste är att barnet blir mätt och nöjt. Men samma sak här, lås inte fast dig vid hur du ska göra innan barnet är fött. Amning har ju många fördelar trots allt, men om man inte vill amma av en eller annan anledning så funkar flaska finfint oxå. Jag är uppfödd på flaska o tror inte jag har fått några men ;). Själv tyckte jag det var en pina att amma de första veckorna tills vi började komplettera med ersättning. Då blev allt enklare o jag blev inte lika låst.

Föräldrapenning, hur funkar det, får man pengar 7 dagar i veckan, eller 5 arbetsdagar/vecka?
Man tar ut så mycket man vill/ behöver för att fixa ekonomin. Allt står på FKs hemsida

När kan barn börja vara på dagis och hur länge till att börja med?
Tidigast vid ett års ålder, och man får tid efter föräldrarnas arbetstider. Är man arbetslös eller föräldraledig med yngre syskon kan man ha barnet 15h / veck på dagis ändå. MAn skolar in dem under et patr veckor så att de succesivt kommer upp i den tid de ska vara. Det finns ettåringar som börjar full tid direkt efter inskolning då båda föräldrarna jobbar heltid, men vanligare är väl, i alla fall här, att en förälder går ner lite i tid så att det inte blir så länga dagar när de är små.

Hur ofta äter en bebis? Ska dom äta och sova när dom vill eller går det att strukturera upp på något vis?

>Det finns olika läror vad det gäller det där. Här har hungrigt barn fått mat och trött barn fått sova. Han hittade en skaplig dygnsrytm vid ca 3 månaders ålder. Äldre barn, kanske från ett halvår och uppåt, kan äta o sova på mer bestämda tider.

Som ni ser har jag noll koll, och det ger mig fullständig panik. :cry:

Och ramförallt, Lycka till o ta det lugnt!!!! Lyssna på det du tycker är vettigt o sålla bort resten, det finns så mycket tyckande!

Liknande trådar

Gravid - 1år Sonen blev 5 veckor i lördags, och har sen ett par dagar tillbaka börjat med något när han sover eller håller på att somna. Armarna åker...
Svar
1
· Visningar
659
Senast: Bufera
·
Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
4 690
Senast: Anonymisten
·
Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 490
Senast: Freazer
·
Juridik & Ekonomi Jag vet inte vad jag vill med tråden men,, jag behöver lämna. Jag har koll på alla bostadsköer, privata hyresvärdar och blocket bostad...
3 4 5
Svar
86
· Visningar
13 170
Senast: lizzie
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar