Gravid och sommarplanering...

Druvan

Trådstartare
Tror ni man orkar sitta i en bil 300 mil t&r samt ställa ut hundar när man har 1 månad kvar av graviditeten? Måste boka boende nu om vi ska åka på denna utställning (vilken jag har sett framemot) :angel:. Jobbigt att vara höggravid sommartid! Ridtävlingar, hundutställningar, valpar, bröllop, renovering :crazy:
 
Sv: Gravid och sommarplanering...

Jag hade inte gett mig in på en sådan lång resa så nära inpå. Visst sjutton går det, om man mår bra och så, men risken att det blir jobbigt är ju ganska stor. Dessutom, så nära inpå vill jag vara i närheten av hemmet. Åkte bort själv en månad innan (100 mil tor), det gick väl ganska bra, lite sliten var jag, men ingen större fara. Däremot fick jag barn dagen efter vi kom hem, så det var rena turen att vi hann hem igen innan dottern kom. Sjukhus finns det ju överallt, så visst kan man få barn även om man inte är hemma. Men jag var glad att jag hann hem.

Jag hade nog stannat hemma, risken att det blir så jobbigt så man inte får speciellt roligt är för stor.
 
Sv: Gravid och sommarplanering...

Jag har en månad kvar av min graviditet nu och jag var mer död en levande efter en resa på 40 mil för några veckor sen... :smirk:
Så jag hade aldrig gett mig ut på en sån resa i slutet av graviditeten.
 
Sv: Gravid och sommarplanering...

Riskabelt. Kan hända nåt även om du mår hur bra som helst före.
Jag skulle inte ha åkt.

Ps! Vad är det för häst på avatarn, liknar finnhäst?
 
Sv: Gravid och sommarplanering...

Jag skulle inte klara det. men alla är vi olika=)

Svärmor jobbade (inom vården) till och med samma dag hon födde sin senaste son utan att gnälla=).

Jag har 8 veckor kvar och orkar ingenting=)
 
Sv: Gravid och sommarplanering...

Nej det tror jag ärligt talat inte. När jag bara hade en månad kvar så var varje, liten bilresa jobbig. Minsta lilla gupp eller ojämnheter så fick jag extra sammandragningar. Man brukar vara ganska trött också i slutet. Jag tycker du ska ta det lugnt och enbart planera för att vila och ladda upp inför förlossningen när du har en månad kvar. Du ska ha krafter över till den + bebisen sen.
 
Sv: Gravid och sommarplanering...

hehehehe... beror ju på.... hur du mår och känner dig osv. Jag kom knappt ur sängen vid den tidpunkten. Aircondition i bil är ju då ett MÅSTE!
 
Sv: Gravid och sommarplanering...

He he, kanske bäst att strunta i hela idén :angel:. Grejen är den att jag hör hela tiden från folk hur pigga och smala dom var ända fram till förlossningen, ungefär. Hur dom red en månad innan, sprang på hundutställning två veckor innan o.s.v. Man kanske förtränger att man mår skit- hur blir annars syskon till :devil:
 
Sv: Gravid och sommarplanering...

Huvva, jag skulle gruva mig även som ogravid.

Men det beror ju på hur du mår.

Kan du inte åka tåg istället ? Miljövänligare och mycket bekvämare för dig ...
 
Sv: Gravid och sommarplanering...

Nä, man åker inte på hundutställning med tåg. Hundar, burar, utställningstält... Vi brukar ha fullpackad bil + fullpackad takbox :D. Avståndet oroar mig inte så mycket. Körde 300 mil senast förra veckan, ned till Helsingfors. Man är ju norrlänning :angel:
 
Sv: Gravid och sommarplanering...

Hade själv planer på att köra till Holland i vår, men det får bli flyget, även om jag nu må bra, men ta risken och sitta flera mil i bil och få ont i rygg och bäckenet skulle förstöra hela upplevelsen
 
Sv: Gravid och sommarplanering...

Större delen av vägen borde det ju gå att lösa.
Du kan ju alltid bli mött på stationen av bilande partner.
 
Sv: Gravid och sommarplanering...

Jag hade inte gett mig på en sån resa..

Jag har 1 månad kvar idag, och det är pest!!! att åka till/från jobbet om dagarna.. Då har jag "bara" ca 6 mil.. Men det är tufft.

Då har jag ändå haft en väldigt lätt graviditet, inga komplikationer alls.

Åkte 75+75 mil för ca 1 månad sedan och det tog på ryggen måste jag säga.. Det går ju bra några timmar, men sen kommer man till en tid då inte en enda ställning passar att sitta i.. Så, nä, jag hade inte orkat med en sådan resa idag...aldrig
 
Sv: Gravid och sommarplanering...

Jag hade nog orkat för jag mådde bra! MEN, risken hade varit stor att min son föddes under resan då han föddes en månad tidigare än beräknat.
 
Sv: Gravid och sommarplanering...

Jag hade helt klart orkat med att åka när jag väntade sonen, men jag vet ändå inte om jag skulle ha velat göra det.
Sen är det ju svårt att veta och planera nu hur du kommer att må då. Man vet ju aldrig, endel kan ju få en massa krämpor på slutet, foglossning, trött i ryggen, vätska osv.
 
Sv: Gravid och sommarplanering...

He he, kanske bäst att strunta i hela idén :angel:. Grejen är den att jag hör hela tiden från folk hur pigga och smala dom var ända fram till förlossningen, ungefär. Hur dom red en månad innan, sprang på hundutställning två veckor innan o.s.v. Man kanske förtränger att man mår skit- hur blir annars syskon till :devil:

Jag var definitivt en av de pigga och smala, red till åttonde månaden, sprang omkring på longeringslektion veckan innan BF och hade just ingen övervikt.

Men jag hade ändå aldrig planerat en sån resa!

Det är stor skillnad på att rida i sitt eget tempo en liten stund, så där 15 min, och på att vara tvungen att sitta i en bil i många timmar i sträck. Det blir inte heller nån vila när du kommer fram antar jag utan full fart hela tiden. Visst orkar man en massa om man mår bra men man orkar inte lika mycket lika länge.

Det är också trevligt att vara på hemmaplan om nåt skulle ske med bebisen. Jag lämnade inte Gotland efter 7-8 månaden för jag ville absolut inte bli tvungen att föda i Stockholm.
 
Sv: Gravid och sommarplanering...

Smart, det tänkte jag inte ens på :D.
Undrar om det går flyg eller tåg till Morokullien i Norge föresten...

Kanske inte just till Morokulien, men ta tåget till Arvika eller Charlottenberg och be partnern hämta upp dig där.
 

Liknande trådar

Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever...
2 3
Svar
49
· Visningar
4 306
Gravid - 1år Jag är ännu bara i v.6 av min graviditet och mår riktigt bra förutom att jag är tröttare än vanligt. Idag gick jag på semester, och en...
Svar
17
· Visningar
1 847
Senast: Andromedae
·
Ekonomi & Juridik Jag hyr boxplats i ett stall där jag betalar för box, grovfoder samt tjänsterna utsläpp/insläpp och alla fodringar. Jag betalar en...
2 3 4
Svar
70
· Visningar
8 412
Senast: Efwa
·
Övr. Barn Hej! Har skrivit en till tråd om min oplanerade graviditet som hittas här där lite bakgrundshistoria finns. Jag vill börja inlägget...
2
Svar
25
· Visningar
7 555

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp