Sv: Gravid och nytt jobb?
Min graviditet var inte planerad och i samma veva som jag fick reda på det tog mitt säsongsjobb slut.
Fick sen ett sommarjobb på ett lager ganska så direkt efter, men det var såpass tidigt i graviditeten så talade inte om något och det var ju även ett tidsbegränsat jobb.
Berättade för arbetsgivaren runt v.18 för att få vara ledig vid ultraljudet och dem tog det bra.
Anställningen där tog slut i Augusti när ordinarie personalen kom tillbaka och det var inte tal om någon fortsättning då dom gick ner i personalstyrka och sa upp ganska många ordinarie.
När jag skrev in mig på arbetsförmedlingen sa killen som skrev in mig att jag skulle ljuga om min graviditet för att få jobb
Då hade jag gått över halvtid i graviditeten och magen syntes. Han menade på att det var viktigare att få ett jobb än att ha bra relation med AG. Där höll jag inte med alls! Dessutom är inte jag en oärlig person och det känns inte bra att börja ett jobb med att ljuga.
Fick ett erbjudande på en större kedja/varuhus att jobba deltid, men när jag berättade om graviditeten så var det inte aktuellt pga att det skulle vara en del tunga lyft och hon tyckte det var för tätt inpå förlossningen.
Märkte även innan jag var gravid och var runt på en hel del intervjuer i mitt län att de var som standard att dem tog upp frågan om barn. När ska du skaffa barn, vem kommer vabba, vem ska hämta på dagis osv redan på första intervjun.
Ogillade verkligen den frågan, det kändes som dem sorterade bort såna som skulle försöka skaffa barn inom en snar framtid.
Får man ens ställa den frågan? Jag kände mig kränkt när den kom upp i iallafall!