Gravid och nytt jobb?

Sv: Gravid och nytt jobb?

Jag skulle spara den informationen tills dess att jag fick ett faktiskt erbjudande, på det mötet man förhandlar lönen och skriver kontrakt. Även för arbetsgivarens skull - då kan de ju vara helt säkra på att de valt den mest lämpade för tjänsten, och inte omedvetet påverkats av graviditetsinformationen. Så jag skulle inte nämna det spontant, dock svara ärligt om de frågade.

Precis så planerar jag att göra på arbetsintervjun jag ska på idag. Det syns inte direkt att jag är gravid, men om frågan dyker upp så svarar jag naturligtvis ärligt.
Slutar det med att jag blir erbjuden jobbet så informerar jag om graviditeten då.

Förlåt, jag hade fel.

Så här svarar Diskrimineringsombudsmannen på frågan:

"Är det tillåtet att fråga i en anställningsintervju om den sökande planerar att bli gravid eller tänker vara föräldraledig?

Det är inte förbjudet enligt lagen att ställa frågor om graviditet och föräldraledighet i en anställningsintervju så länge svaren inte används för att diskriminera eller missgynna, det vill säga så länge svaret inte påverkar arbetsgivarens anställningsbeslut negativt för den sökande. Om svaret påverkar rekryteringen kan det vara fråga om könsdiskriminering och/eller missgynnande enligt föräldraledighetslagen.

En sådan fråga kan dock påverka den sökande vid en anställningsintervju negativt eftersom det kan vara svårt att veta vad man ska svara, exempelvis om man är rädd för att ett jakande svar kan leda till att man blir sämre behandlad. Det kan i sin tur leda till osäkerhet. Om frågan enbart ställs till kvinnor kan förhållningssättet och själva bemötandet vara könsdiskriminering. Samma frågor bör därför ställas till samtliga sökande oavsett kön."

Källa: http://www.do.se/sv/Forebygga-diskr...tgarder-i-arbetslivet1/Fragor-om-rekrytering/

Risken för att svaren på de där frågorna används missgynnande är ju rätt uppenbar, om man tänker sig att rekryterare vanligtvis resonerar som tex No1.

Sådana frågor som jag har fått har handlat om hur jag har tänkt om jag har sökt jobb i en stad 50 mil från där jag bodde vid tidpunkten. Det tycker jag ändå är en rimlig fråga.

Frågor om familjesituation, planerade barn, sjukdomshistorik och ev kriminell bakgrund har jag aldrig fått. Nu tror jag iofs att min uppenbarelse och vanliga människors fördomar överensstämmer ganska väl när det gäller de där sakerna, i mitt fall.

Jag har både sökt och fått nytt jobb trots att jag är gravid. Var helt ärlig redan från början om att jag var gravid, när det var beräknat och hur länge jag planerade att vara hemma. Och fick jag det :D

Så jag tycker att du ska söka. Söker du inte så är det ju helt garanterat att du inte får det, men söker du så finns ju alltid chansen att de tycker att just du passar perfekt!

Liknande trådar

Övr. Barn Det kommer ett barn till mig och rider rätt ofta och har gjort så i drygt ett år. Barnet är 12 år och har det rätt jobbigt med en...
Svar
14
· Visningar
1 661
Senast: Ninnurur
·
L
  • Låst
Relationer Jag vill bara veta OM nån har gått genom nånting som var så extremt jobbigt så ni inte trodde att ni skulle klara det men att ni ändå...
5 6 7
Svar
127
· Visningar
7 757
Senast: Gunnar
·
Juridik & Ekonomi Jag vet inte vad jag vill med tråden men,, jag behöver lämna. Jag har koll på alla bostadsköer, privata hyresvärdar och blocket bostad...
3 4 5
Svar
86
· Visningar
12 463
Senast: lizzie
·
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
3 635
Senast: Lavinia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar