Gravid och lite funderingar.

_bed_of_roses_

Trådstartare
Nu är jag i v 11+4 och skall göra ett KUB ultraljud den 23 mars nu. Om det skulle vara några oklarheter vid ultraljud vill dom ta ett fostervatten prov. Men jag är så rädd för att som har med srutor och allt som gör ont. Är det någon som gjort gjort fostervatten prov och vet hur det är?

Sen läste jag att redan i v 14 kan man se könet på fostret och nu undrar jag varför man inte kan få veta det redan så tidigt om man nu själv vill? Här hos oss vill dom inte säga det till än fören det är tredje barnet och sen skulle det kosta en hel del. Varför är det så om man själv vill veta?

Sv: Gravid och lite funderingar.

På vanligt ultraljud är det svårt att avgöra kön så tidigt ( även om det är möjligt ).

Vill ni gärna veta könet på erat barn så tipsar jag om att boka ett speciellt könsul :). Vi gjorde vårat i v.26 eftersom risken att BM ser fel är betydligt mindre när man gått så pass långt in i graviditeten.

Vissa BM vill inte säga alls på vanliga ultraljudet i och med risken att säga fel, andra BM lägger inte ner tid på att leta kön under det vanlig ultraljudet eftersom det inte är för att leta kön som man gör ultraljudet.

Det är så olika beroende på vart i landet man gör, vilket man givetvis kan tycka är orättvist.

Däremot kan jag inte svara för Fostervattenprovet, däremot om du söker i gamla trådar här på Buke så får du nog några träffar. Vet att det diskuterades för några månader sedan här :)

okej men om dom såg vad det är för kön när man gör ett ultraljud och man skulle fråga då, får dom inte lov att säga det då?

Jag tycker allt känns så mycket lättare att veta vad det blir lite innan så¨man kan köpa grejer som är till pojk eller tjej.

Jo egentligen måste dom berätta OM dom sett könet och NI frågar, däremot så kan dom ju svara att dom inte sett könet alls :)

Men varför bokar ni inte ett könultraljud för, om ni redan nu vet att dom inte tittar efter kön på erat RUL menar jag.

Till diskussionen pojk vs tjej.

Att handla bebisgrejer idag som är könslösa är ju ganska enkelt, Lindex har massor av schyssta unisexkläder :D

Boka ett könsul då :D

Finns det spjälsängar som är så uppdelade ? Vi har en vit ( den måste ju matcha våra tapeter i sovrummet ;) ) och liggdelen på vagnen är svart ( sittdelen är mörklila )

Iof är jag väl fel person att diskutera detta för jag inte ser kön i färger, jag köper kläder/saker i färger jag tycker är fint oavsett om det av andra ses som pojkigt eller flickigt :D

Okej får göra det :P Finns det på alla vanliga ställen där man kollar vanligt ultraljud?

Nu är jag i v 11+4 och skall göra ett KUB ultraljud den 23 mars nu. Om det skulle vara några oklarheter vid ultraljud vill dom ta ett fostervatten prov. Men jag är så rädd för att som har med srutor och allt som gör ont. Är det någon som gjort gjort fostervatten prov och vet hur det är?
Jag har gjort fostervattenprov, tre gånger till och med.
Det är inte ett dugg läskigt egentligen, mer än att det är någon procents ökad missfallsrisk.
De använder en speciell ultraljudsmojäng - den de kör med över magen för att få fram bilden - med ett "hål" för en kanyl, så att de kan sticka på ett ställe där fostret inte ligger.
Sen när de sticker in kanylen så känns det knappt något alls, mindre än ett myggbett faktiskt. Man är inte så smärtkänslig på den delen av magen - är väl därför man ofta sticker just där som diabetiker...

Det jag dock skulle rekommendera dig är att dels berätta för den som ska ta provet på dig att du är spruträdd och dels att du kanske ska hålla ögonen på bildskärmen i stället för att titta på kanylen... Själv tycker jag ju bara att det är intressant med kanyler och sånt, så jag är nästan med och sticker :angel:...

Liknande trådar

Juridik & Ekonomi Jag vet inte vad jag vill med tråden men,, jag behöver lämna. Jag har koll på alla bostadsköer, privata hyresvärdar och blocket bostad...
3 4 5
Svar
86
· Visningar
13 013
Senast: lizzie
·
Gravid - 1år Gammal användare, men anonymt nytt konto... Komplicerat är väl en enkel förklaring av situationen jag själv satt mig i, och jag vet inte...
Svar
9
· Visningar
1 780
Relationer För en vecka sedan fick jag ett positivt graviditetstest. Har med min tidigare partner gått igenom en barnlöshetsutredning där läkarna...
2 3
Svar
57
· Visningar
12 984
Senast: Nixehen
·
Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 478
Senast: Freazer
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar