Gravid o Jobba i stall?!!!

annso80

Trådstartare
Alla ni som är gravida och jobbar heltid i stall , hur länge klarade ni av att jobba? Är ju ganska tungt jobb, och funderar lite eftersom jag ev. är erbjuden ett sådant jobb men är nu i v. 18..Är ju jättesugen på det men frågan är om kroppen orkar med?
någon som har erfarenhet av det? tack.

Sv: Gravid o Jobba i stall?!!!

Jag jobbade tills jag det var ca. 3 månader kvar. Mest slutade jag jobba då för att jag fick foglossningar och det var ett helvete att gå, gick ju inte så bra att ta ut hästar och det gick ju framför allt inte att springa med dom hos vet! :crazy:
Jag fortsatte jobba lite med mina egna hästar, dom var ju fromma som lamm, men det var väldigt jobbigt och allt man gjorde tog en jävla tid!
Dagen innan dottern kom var jag i stallet och skulle hänge upp en hink full med vatten hos en av hästarna och då högg det till rejält i magen! Så då slutade jag och åkte hem, på morgonen gick vattnet sedan och dottern kom efter 19 timmar. Hon blev tre veckor för tidigt född. Jag vet inte om det beror på att jag faktiskt utförde en del tungt fysiskt arbete, eller om det bara blev så, men det kanske är något man ska ha i åtanke när man är gravid och arbetar fysikt.

men det är nog inte farligt att arbeta fysiskt, snarare är det nog bara bra att röra på sig! men du ska lyssna på din kropp och inte stressa och sluta genast om det känns för jobbigt!

PS det där med att inte stressa är jätte viktigt när du är gravid! Jag fick utföra en del stressigt arbete och det gör jag inte om! Så ta det lugnt, tala om för folk att du är gravid och be om hjälp när du inte orkar. Hantera inte hästar som är risk att de sparkar och håller på. Jag hade hand om ett stall med 9 hästar och det var ganska många hingstar en del var riktigt vidriga, men då gjorde jag så att jag bytte med andra som jobbade där, så om nån annan tog ut min stökiga hingst, tog jag ut ett sto eller en valack åt dom.

Var rädd om din mage, var gärna lite feg och ta det säkra före det osäkra och stressa inte!!!!:idea:

tack så jättemkt för svaret!
Jag har sagt att jag mår bra nu men det är ju sista månaden det kan bli väldigt tungt..:crazy: men jag är lite osäker eftersom detta är min andra grav och förra gången fick jag foglossningar runt v.24..men jag är ganska envis av mej och vill kämpa på så länge det går...och börjar jag ett nytt jobb vill man ju visa att man är duktig osv..och struntar då i att man har ont..men jag vill ju så gärna jobba med hästar och det är inte ofta den möjligheten dyker upp.
Är ju arbetlös nu men har jobbat i hemtjänsten hela sommaren och är timvik där nu , hoppar in då o då..och står som arbetsökande hos arbetsförmedlingen.
Senaste dagarna har jag haft lite ont i en höft svårt att ligga på den men kan det verkligen vara foglossning ? brukar väl komma på bägge sidor? Det gör ju också att jag tvekar litegrann , men jag vill ju jobba med detta , åååhh

fast du ska ju inte ta i om du tycker det är jobbigt! jag vet själv hur det är man måste hinna och alla andra jobbar ju bla bla bla....
men tar du i för mycket när du är gravid kan du ju sätta igång verkarna för tidigt. vad är det för jobb du fått?

Det är jobb i ett stall med ungefär tio hästar och det är det vanliga under fm fodra,ta ut alla, mocka, sopa och fräsha till..sedan är det longering m,m. insläpp och ev lektion för mindre barn om jag fattade rätt! :) Låter ju jättekul, men är som sagt orolig att inte palla med ricktigt och sen vara för envis för att säga det.

Den här kan vara bra att läsa, kanske skriva ut och lämna till sin arbetsgivare.

Arbetsmiljöverkets föreskrifter om gravida och ammande arbetstagare.

Sen är ju allt så olika, en kompis höll i hoppträningar och 2 egna hästars utbildning hela graviditeten. Hon visade själv sin 3 åring när hon var i 7e månaden.
En annan anställd på ridskola blev tidigt sjukskriven på 50%. FK skickade t.om. ut en "kontrollant" för att se vad hon gjorde under en arbetsdag som bedömde att de ska hon inte göra som gravid.
Så hon jobbade 4h med att bara ha ridlektioner. Sen vart även de för tungt och hon skulle ha en kontorstjänst, som arbetsgivaren inte fixade åt henne! Så ytterligare en gång kom FK ut och de hade ett möte men arbetsgivaren vägrade. Och då vart hon havandeskapsledig på heltid istället.

För mig gick de bra att va i stallet, men när jag kom hem *aj aj aj* det enda jag inte klarade av att göra när jag var där var longera och tömköra.

Dagen innan Rasmus kom mockade jag ut 3 eller om de var 5 överfulla tunga kärror ur hennes box (och var riktigt förbannad på mina medryttare som inte kunde mocka ordentligt) Han kom i v.39+1 enligt UL och på BF enlig senaste mensen. Men nu har jag sagt att jag ska sälja hästen innan jag blir gravid. Och då är det bara 1 häst.

Fodringar (om man har lättkörda och smidiga vagnar) och lektioner för små barn tror jag inte skulle vara några problem för mig.

Tack för svaret! :)
Jo antar att det är rätt olika, men man får ju alltid höra att man som gravid inte får lyfta för tungt..och det kan ju faktiskt vara en hel del tunga lyft i stall..Förra grav hade jag två hästar, red inte men åkte dit och fodrade släppte ut och mockade och bar en del vatten...gick över tiden över två veckor..och var ute och byggde sommarhage o slog ner stolpar med slägga..men inte satte det igång för det..:p
Men fick väldigt mkt vatten i kroppen på slutet och hade en del foglossningar...

så nu har man varit iväg o kollat in stället och pratat med hon som har det, supertrevlig..

Puttar upp..nån mer som jobbat i stall?

Jag jobbade i inackorderingsstall med 20 hästar + 6 unghingstar på lösdrift.

Jag jobbade fram till v 32 blir det väl.... sen fick jag havandeskapspenning.

Jag hade lätt kunnat jobba hela tiden ut, min härliga 74 åriga arbetskamrat ställde upp och gjorde de tunga sakerna som att slänga ner hö och sådant.
Men nu valde jag att hålla mig hemma och ta det lugnt.... och tog hand om mina två hästar hemma istället.... :rofl:

Nu hade jag ju en liten mage och inga direkta besvär. Inga problem att fixa hovarna här inte....

Men jag tycker man ska känna efter ordentligt och ha arbetskamrater som kan hjälpa till, dock inte förlita sig helt på dom.

Allt är upp till vad man känner själv.....

Liknande trådar

Kropp & Själ Egentligen har jag ett fantastiskt bra liv. Jag älskar mitt lilla hus, jag älskar mitt yrkesval, jag har bra kollegor och en bra chef...
2 3
Svar
42
· Visningar
2 207
Senast: Thaliaste
·
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
3 117
Senast: Lavinia
·
Hästhantering Jag träffade på en bekant i dag, och vi började prata om hästhållning eftersom vi har köpt gård och planerar för att ha hästar hemma...
13 14 15
Svar
283
· Visningar
14 324
Senast: MML
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag har funderat en hel del kring hur livet förändras, i bland relativt förutsägbart, och i bland åt helt oväntade håll. Jag förstår att...
6 7 8
Svar
151
· Visningar
19 534
Senast: MML
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Vad gör vi? Del CCV
  • Tjockistråden 4
  • Säng