Sv: Gravid o Jobba i stall?!!!
Den här kan vara bra att läsa, kanske skriva ut och lämna till sin arbetsgivare.
Arbetsmiljöverkets föreskrifter om gravida och ammande arbetstagare.
Sen är ju allt så olika, en kompis höll i hoppträningar och 2 egna hästars utbildning hela graviditeten. Hon visade själv sin 3 åring när hon var i 7e månaden.
En annan anställd på ridskola blev tidigt sjukskriven på 50%. FK skickade t.om. ut en "kontrollant" för att se vad hon gjorde under en arbetsdag som bedömde att de ska hon inte göra som gravid.
Så hon jobbade 4h med att bara ha ridlektioner. Sen vart även de för tungt och hon skulle ha en kontorstjänst, som arbetsgivaren inte fixade åt henne! Så ytterligare en gång kom FK ut och de hade ett möte men arbetsgivaren vägrade. Och då vart hon havandeskapsledig på heltid istället.
För mig gick de bra att va i stallet, men när jag kom hem *aj aj aj* det enda jag inte klarade av att göra när jag var där var longera och tömköra.
Dagen innan Rasmus kom mockade jag ut 3 eller om de var 5 överfulla tunga kärror ur hennes box (och var riktigt förbannad på mina medryttare som inte kunde mocka ordentligt) Han kom i v.39+1 enligt UL och på BF enlig senaste mensen. Men nu har jag sagt att jag ska sälja hästen innan jag blir gravid. Och då är det bara 1 häst.
Fodringar (om man har lättkörda och smidiga vagnar) och lektioner för små barn tror jag inte skulle vara några problem för mig.