Gravid- hur planerar man livet?

Amk

Trådstartare
Jag är ännu bara i v.6 av min graviditet och mår riktigt bra förutom att jag är tröttare än vanligt. Idag gick jag på semester, och en massa roliga aktiviteter väntar... eller? Jag har möjlighet att åka på långritt om en månad där det ska ridas 3 mil per dag i två dagar, i augusti är det hästtävlingar i tre dagar och i november funderade jag på att ta med hästen till stockholm horse show. Men, hur ska jag tänka kring att boka upp mig? I värsta fall är jag astung och sliten i november då jag dessutom jobbar som vanligt (45h/v), spyr konstant i augusti och är helt färdig efter en mil i sadeln om en månad.

Hur har ni andra som varit eller är gravida gjort? Ska man leva på som vanligt, avboka i sista stund och riskera att bli av med en hel del pengar eller är det bättre att safea och inte bestämma något förrän i sista minuten?
 
Det kan bara du svara på. Är det värt risken att förlora pengarna? Jag kunde leva som vanligt i stort sett men risken att det skiter sig är såklart större. Att inte kunna rida i v 10 skulle jag dock inte vara orolig för.
 
Ptjau.. hur vill du leva? Vill du räkna med att bli handikappad/sjuk även om du kanske inte märker av graviditeten alls? Eller föredrar du att räkna med att det bara fungerar och försöka lösa det vartefter problem uppstår?
 
Jag är ännu bara i v.6 av min graviditet och mår riktigt bra förutom att jag är tröttare än vanligt. Idag gick jag på semester, och en massa roliga aktiviteter väntar... eller? Jag har möjlighet att åka på långritt om en månad där det ska ridas 3 mil per dag i två dagar, i augusti är det hästtävlingar i tre dagar och i november funderade jag på att ta med hästen till stockholm horse show. Men, hur ska jag tänka kring att boka upp mig? I värsta fall är jag astung och sliten i november då jag dessutom jobbar som vanligt (45h/v), spyr konstant i augusti och är helt färdig efter en mil i sadeln om en månad.

Hur har ni andra som varit eller är gravida gjort? Ska man leva på som vanligt, avboka i sista stund och riskera att bli av med en hel del pengar eller är det bättre att safea och inte bestämma något förrän i sista minuten?
Jag har kört på helt som vanligt, i v 10 visste jag knappt ens om att jag var gravid och red lätt två hästar om dagen precis som vanligt. Att tävla i november är kanske lite mer tveksamt, vad är du i då, sjätte/sjunde månaden. Finns viss risk att du inte är i form för det så är det dyrt hade jag kanske avstått. Augusti däremot hade jag lätt kört på.

Jag hade mentalt inte pallat att redan i v 6 ge upp alla planer så jag hade (och har) kört på. Men jag har å andra sidan endast haft problem med det mentala i att vara begränsad och inte haft några fysiska bekymmer förrän nu senaste veckorna när jag börjat känna mig svullen och tung och trött i värmen. Omöjligt att säga om ngn annan alltså, hur mår du hittills?
 
Jag hoppa just av hästen efter en 15-20 min barbackaritt (fick skavsår av byxorna så sluta) och är i vecka 18. Tänker rida så länge kroppen fungerar
 
Jag tävlade (hoppning) sista gången v. 18. Nu i v. 30 rider jag 1-2 gånger i veckan. Ibland märks de knappt av att magen är där, någongång har jag fått hoppa av efter 5 min. Sitta i traven har inte varit bekvämt i ca 3-4 månader men föredrar ändå galopp. :o Jag tar det som de är, dag för dag.
Man vet aldrig hur de kommer bli och jag kanske måste sluta rida imorgon eller om 8 veckor. Har ingen aning.
 
Det beror helt på hur kroppen mår, olika krämper och ork.
Jag ställde av min 3åring i V 10 för att jag inte vågade riskera något, en unghäst är alltid en unghäst.
Men vår ponny körde jag framtill v 38.
Är nu i v 39 och sitter mest på en pall i stallet och "sällskapar".

Jag har dock verkligen fått anpassa mig efter graviditeten! Foglossning sen v 15, sjukskriven sen v 22. Ett HB värde som vart alldeles för lågt (fått järn intravenöst) och sjukligt trött.
Nu har jag visserligen haft en dotter (f. 2014) hemma på heltid också.

Jag utgick med inställningen att jag skulle vara pigg och stark, men fick snabbt dra ner på ambitionsnivån och bara gilla läget.
Alla graviditeter är unika och olika. :)
 
Kommer gå in med inställningen att jag kommer må bra. Gör jag inte det så får jag ändra saker och ting då.
 
Jag mådde så bra i min graviditet att jag red på och gjorde det jag ville i princip hela tiden. Slutade rida i v 36 för då fick jag lite mer foglossning. Jag mådde varken illa eller något annat, kunde leva som vanligt med det mesta.
 
Jag tänkte hela graviditeten att jag nog snart skulle behöva ställa av hästarna. Men på ngt sätt blev det att jag lyckades hålla igång två hästar hjälpligt fram tills en vecka innan förlossningen. Då tog orken slut. Bet dock ihop en hel del och var lite envis. Var ibland en ren plåga att rida, men vad gör man inte för att inte missa hela sommarsäsongen! Nu sitter jag fem veckor efter förlossningen och har redan fått igång hästarna, sjukt nöjd! Första tävlingen om en halv månad. Skulle jag bli gravid igen hade jag räknat med att kunna rida hela vägen i mål så jag tror att du klarar dina planerade saker, men räkna möjligen med att behöva bita ihop.. Sen om det är bra att bita ihop, därom tvistar de lärde:p
 
Min kompis red fram till sjunde månaden, slutade rida bara för att hon tyckte att magen var i vägen och foglossningen spökade. Men hon tömkörde fram tills dagen före förlossningen och mockade 5 boxar per dag.
Svårt att säga när det är så olika.
 
Jag hade nog avvaktat in i det sista med att lämna besked till tävlingen i november, det är ju länge till. Eller anmäl och stryk om du behöver? Resten hade jag planerat in men haft i minnet att det kan behöva ändras.

Jag fick tidigt rätt mycket besvär av foglossning och kunde bara rida mycket lätt utan att få sammandragningar från v 22-23. Fick sluta helt när magen tog i sadeln i v 29. Kunde ändå jobba och cykla till slutet. Jobbade på fredagen och födde barn (i vecka 36) på måndagen.
 
Jag är i v22 och har hittills kunna rida som vanligt, dock har jag bytt till min kompis häst oftast eftersom den har skonsammare gångarter, då jag tycker att det är jobbigt om den skumpar för mycket. Sitter inte ner i traven, men galopp går bra :)
Har fått en tjej som rider min häst nån/några gånger i veckan, men det var inte planerat att jag skulle ha nån extra hjälp med hästen, det hade sambon kunnat fixa (både skötsel och ridning, han är så duktig :love:). Men nu föll det sig så tursamt så det fixade sig ändå :up:

Jag hade levt på som vanligt, men kanske inte planerat in några typ ridläger/hårda träningar i den senare delen av graviditeten. Det kan man ju ta när man kommer dit och se hur man mår :)
 
Körde på så länge jag kunde, slutade rida i v30 för jag hade såna problem med ischias att det inte gick längre. Kunde ändå göra det mesta stalljobbet till sista månaden, då skickade jag hästen på bete.
 
Tack för alla svar, det är mycket värt att höra tankar från hästkvinnor som vet vad det kan innebära rent fysiskt att både ha häst och vara gravid. Jag är helt inställd på att jag ska rida så länge det bara går, och har inte en tanke på att det inte skulle gå hela graviditeten. Det kanske jag får tänka om kring senare, men det får bli då i så fall. Jag är nog mer rädd att boka upp mig för saker som kräver mycket ork, eftersom jag nu i vecka sju är så otroligt trött. I dagsläget hade jag inte varit så glad efter tre mil i sadeln, eftersom jag blir trött av 3-4 timmars aktivitet.

Jag känner att jag "spottar upp mig" lite grann efter era svar, och ska boka tävlingen i augusti.. långritten skippar jag nog, och eventet i november hoppar jag också. Det är ett evenemang som fler vill åka på men det finns bara en plats, så det känns orättvist att jag ska ta upp den platsen om jag sedan inte orkar.
 
  • Gilla
Reactions: Lo_

Liknande trådar

Gravid - 1år Hej alla !! Tyckte det nu var dax att skaffa sej ett användarnamn efter att ha "tjuv-läst" här under flera års tid. Är som...
Svar
14
· Visningar
2 090
Senast: Zody
·
Övr. Barn Jag har en son på snart 4år och tyvärr har jag aldrig fått uppleva den där glädjen över att ha barn som andra verkar känna. Man ser...
11 12 13
Svar
257
· Visningar
43 631
Senast: Dorinda
·
Z
Hästmänniskan Vet inte riktigt vart jag ska börja. Behöver hjälp. Jag och familj flyttade till ny ort för 3 år sedan. Allt var frid och fröjd, vi...
Svar
7
· Visningar
2 648
T
Övr. Barn Jag vet inte längre vart jag ska vända mig, så jag vänder mig hit. Historien är rätt lång och komplicerad, så jag hoppas att ni orkar...
Svar
10
· Visningar
2 596
Senast: YorkWann
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Vad gör vi? Del CCII
  • Hiss och diss del 5
  • Jämställt förhållande

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp