Gratis kokta ägg

Mycket möjligt. Är lite oklart var det kommer ifrån, men funnits i min familj generationer tillbaka. Har övervägt att det från början var utfyllnad när kött var en större bristvara än ägg (kanske hade egna höns 😇) men egentligen har jag ingen aning 😅.
Scotch eggs är kokta ägg inslagna i typ korvfyllning och sedan tillagade i ugn. Folk äter dem som mellanmål eller lunch här, det är jättejättevanligt. Någon kanske hade skottskt påbrå? :D
 
Haha, jo om man redan gjort det nyligen så :) jisses lite fler ägg än jag trodde då. Tänkte det var kanske tio ägg över och två personer som hjälptes åt att göra processen kort med dem.

Curryägg är en ganska läskig måltid som trots allt går att äta när en väninna bjudit på det (studenter). Det är en 70-talsrätt tror jag. Eller rent av 60-tal. Nåja. Kokta ägg i currysås med ris :D
https://www.koket.se/agg-pa-risbadd-med-currysas (uhm hon hade mer currysås än på bilden)

När jag googlade kom den här upp också
https://www.expressen.se/alltommat/recept/indisk-aggcurry/

Sedan, soppa med ägghalva, nässel, persiljerot (tydligen) grön ärt, svartkål, grönkål, spenat osv (min största haträtt som liten. Men numera är det inte riktigt lika illa, kanske för att det inte brukar vara nässlor.)
Han tog hem 20 kokta ägg, och det fanns många många många fler.... De brukar inte direkt snåla på det företaget. I julklapp fick de en pryl som kostar typ 5500 kr. Alla anställda fick en. Typ 450 anställda...

Jag har helt klart valt fel bransch.
 
Tycker det där låter äckligare än min köttfärslimpa 😅
Det är inte riktigt mosad falukorv ju, utan framför allt typ fläskfärs med kryddning och så ströbrödade utanpå. Nu när jag tänker efter kanske de friteras snarare än steks? Jag har ingen aning! Med rätt smaksättning kan det vara helt okej, vi köpte några med olika typer av "omslag" på lokala marknaden för ett tag sedan. :)
1671093847572.png
 
Han tog hem 20 kokta ägg, och det fanns många många många fler.... De brukar inte direkt snåla på det företaget. I julklapp fick de en pryl som kostar typ 5500 kr. Alla anställda fick en. Typ 450 anställda...

Jag har helt klart valt fel bransch.
Hjälp! Man tycker ändå att de oavsett om de gillar att spendera pengar eller inte borde vara försiktiga med maten och långsamt dra ned antalet kokta ägg. :) (de är kanske en del i miljöproblemen o inflationen snarare än lösningen och du jobbar i rätt bransch :D)

Nudelsoppa har ägg i sig och är jättegott, och ganska komplicerat att göra. Men äggen ska dock vara löskokta. Men om man inte har ngt val så :D
 
Hjälp! Man tycker ändå att de oavsett om de gillar att spendera pengar eller inte borde vara försiktiga med maten och långsamt dra ned antalet kokta ägg. :) (de är kanske en del i miljöproblemen o inflationen snarare än lösningen och du jobbar i rätt bransch :D)

Nudelsoppa har ägg i sig och är jättegott, och ganska komplicerat att göra. Men äggen ska dock vara löskokta. Men om man inte har ngt val så :D
Det går åt ändå eftersom personalen ser till att det tar slut - tids nog. Så det är ovanligt att något kastas. Jag tror att de ser det som en del i att skämma bort sin personal. Det är annars en bransch där folk ofta byter företag för att kunna göra stora löneframgångar. Så i längden tjänar de nog på att skämma bort personalen ordentligt.

Igår fick han med sig en hel limpa glutenfritt bröd som vi ska ge bort till en vän som är glutenintolerant. Brödet såg riktigt lyxigt ut.
 
Hjälp! Man tycker ändå att de oavsett om de gillar att spendera pengar eller inte borde vara försiktiga med maten och långsamt dra ned antalet kokta ägg. :) (de är kanske en del i miljöproblemen o inflationen snarare än lösningen och du jobbar i rätt bransch :D)

Nudelsoppa har ägg i sig och är jättegott, och ganska komplicerat att göra. Men äggen ska dock vara löskokta. Men om man inte har ngt val så :D

Finns en massa komplikationer kring förmånsbeskattning (eller inte så komplicerat; mest att man måste förmånsbeskatta uttagen av mat som görs och då brukar intresset bli skralt) också om det är något som sker regelbundet och kan förväntas av personalen.
 
Finns en massa komplikationer kring förmånsbeskattning (eller inte så komplicerat; mest att man måste förmånsbeskatta uttagen av mat som görs och då brukar intresset bli skralt) också om det är något som sker regelbundet och kan förväntas av personalen.
Ja det är klart att han gör det.











:angel1:
 
Ja det är klart att han gör det.











:angel1:
Det är arbetsgivarens ansvar att lämna de uppgifterna.

"Inkomstår 2023​

  • Helt fri kost (minst tre måltider): 275 kronor per dag
  • Fri lunch eller middag 110 kronor per dag
  • Fri frukost: 55 kronor per dag
Andra smårätter och styckesaker som du får av din arbetsgivare värderas till marknadsvärdet. Enklare förfriskningar som räknas som en personalvårdsförmån i samband med arbetet, till exempel frukt eller kaffe med bulle är skattefria.

Din arbetsgivare ska lämna uppgift om din kostförmån till Skatteverket."

Kanske är ett motiv till att uppgradera frukostarna istället :) eftersom skattebeloppet ändå är schablon. Kan tänka mig ägg benedict med hyvlad tryffel, ett glas champagne och en handgjord dubbel espresso av inhyrd barista :-)
 
Det är arbetsgivarens ansvar att lämna de uppgifterna.

"Inkomstår 2023​

  • Helt fri kost (minst tre måltider): 275 kronor per dag
  • Fri lunch eller middag 110 kronor per dag
  • Fri frukost: 55 kronor per dag
Andra smårätter och styckesaker som du får av din arbetsgivare värderas till marknadsvärdet. Enklare förfriskningar som räknas som en personalvårdsförmån i samband med arbetet, till exempel frukt eller kaffe med bulle är skattefria.

Din arbetsgivare ska lämna uppgift om din kostförmån till Skatteverket."

Kanske är ett motiv till att uppgradera frukostarna istället :) eftersom skattebeloppet ändå är schablon. Kan tänka mig ägg benedict med hyvlad tryffel, ett glas champagne och en handgjord dubbel espresso av inhyrd barista :-)
haha: et på
ägg benedict med hyvlad tryffel, ett glas champagne och en handgjord dubbel espresso av inhyrd barista :-)
 
Det är arbetsgivarens ansvar att lämna de uppgifterna.

"Inkomstår 2023​

  • Helt fri kost (minst tre måltider): 275 kronor per dag
  • Fri lunch eller middag 110 kronor per dag
  • Fri frukost: 55 kronor per dag
Andra smårätter och styckesaker som du får av din arbetsgivare värderas till marknadsvärdet. Enklare förfriskningar som räknas som en personalvårdsförmån i samband med arbetet, till exempel frukt eller kaffe med bulle är skattefria.

Din arbetsgivare ska lämna uppgift om din kostförmån till Skatteverket."

Kanske är ett motiv till att uppgradera frukostarna istället :) eftersom skattebeloppet ändå är schablon. Kan tänka mig ägg benedict med hyvlad tryffel, ett glas champagne och en handgjord dubbel espresso av inhyrd barista :-)
Jag tror att det är svårt att uppgradera frukosten faktiskt. Bortsett från champagne så är det nog ungefär så det ser ut, kanske inte varje gång, men ibland. Champagnen byts ut mot två öl och snacks varje fredag istället.

Min sambo brukar dock jobba hemifrån på fredagar istället så det är sällan han tar del av den delen.

Gåvan i julklapp tillhör branschen, så man skulle kunna sa den som att den tillhör arbetet. Spela spel gör de ofta på arbetstid, det ingår liksom när man tar fram spel. Så det kan vara ett smart sätt att få personalen att prova en ny spelplattform och få erfarenhet från den utan att för den skull behöva lägga den tiden på betald tid.
 
Det är inte riktigt mosad falukorv ju, utan framför allt typ fläskfärs med kryddning och så ströbrödade utanpå. Nu när jag tänker efter kanske de friteras snarare än steks? Jag har ingen aning! Med rätt smaksättning kan det vara helt okej, vi köpte några med olika typer av "omslag" på lokala marknaden för ett tag sedan. :)
Visa bifogad fil 107962
Jag är skeptisk till det där med typ planeringen. Men nästa gång jag tar mig till Skottland får jag välan prova 😅.
 

Liknande trådar

Mat Jag har börjat fundera lite kring mina frukostvanor... De är inte direkt dåliga, kunde ha varit värre, men ganska tråkiga och skulle nog...
2 3 4
Svar
71
· Visningar
3 497
Senast: Pilot
·
Hemmet Vi har blivit ofrivilliga hyresvärdar åt ett gäng råttor som huserar i väggarna. Vi hörde dem redan förra vintern, men då hade jag inte...
3 4 5
Svar
85
· Visningar
2 679
Senast: vilde
·
Kropp & Själ Jag har varit väldigt illamående ett bra tag och jag vet inte varför. Jag har alltid varit petig med maten och saker jag älskat kan jag...
4 5 6
Svar
107
· Visningar
8 224
Senast: Inte_Ung
·
Relationer Konstig rubrik kanske men jag ska förklara. Jag har iprincip alltid varit väldigt blyg och så. Och ända från jag var liten så um gicks...
2
Svar
35
· Visningar
1 577

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp