Gratis kokta ägg

Jag är mest nyfiken på historien bakom, varför du fick ett helt gäng med kokta ägg?
🤓
Sambons jobb bjuder på saker ibland. Igår var det frukost. När det blir mycket över, vilket det alltid blir, så tar han med sig hem. Så denna gång blev det 20 ägg, lussekatter, salami och något mer som jag inte kommer ihåg.

Och kokta ägg håller sig ju inte hur länge som helst.
 
Det har vi fått ett helt gäng nu.

Men mer än att äta dem som de är, ha de på mackan och i tonfiskröra.... Så vad gör man med dem? Kom med dina bästa recept för jag vet inte riktigt vad jag ska ta mig till här...
Torsk med äggsås :)

Hopps puckotia eller ngt, alla andra har också sagt det :D nåja såg ett recept häromdagen med lite dijonsenap i såsen, det verkar nice.
 
Åh, ta en tur till Finland... jag säger bara limpa med inbakt kålrot eller fisk! :D
Åh, detta förde mig on topic: i Italien innehåller påskbrödet hela kokta ägg. Jag säger inte att det är gott, men det är något som går att göra med kokta ägg. :angel:

Jag tycker en god variation till ägg med kaviar är att äta kokt ägg med sardellpasta (och ev majonnäs). I övrigt har nog mina idéer redan dryftats.
 
Det har vi fått ett helt gäng nu.

Men mer än att äta dem som de är, ha de på mackan och i tonfiskröra.... Så vad gör man med dem? Kom med dina bästa recept för jag vet inte riktigt vad jag ska ta mig till här...
Om jag ska vara helt ärlig skulle jag nog äta de flesta skivade på bröd, frukost, lunch middag ett par dagar, så försvann de :) eller sluka dem som ägghalvor. En kollega skulle äta typ fem med smör till frukost, men det är kanske lite överkurs.
 
Om jag ska vara helt ärlig skulle jag nog äta de flesta skivade på bröd, frukost, lunch middag ett par dagar, så försvann de :) eller sluka dem som ägghalvor. En kollega skulle äta typ fem med smör till frukost, men det är kanske lite överkurs.
Jag gjorde så förra gången. Men att äta ägg på macka en hel vecka till både lunch och middag blev lite mycket faktiskt - och det trots att jag älskar den maten.
 
Jag gjorde så förra gången. Men att äta ägg på macka en hel vecka till både lunch och middag blev lite mycket faktiskt - och det trots att jag älskar den maten.
Haha, jo om man redan gjort det nyligen så :) jisses lite fler ägg än jag trodde då. Tänkte det var kanske tio ägg över och två personer som hjälptes åt att göra processen kort med dem.

Curryägg är en ganska läskig måltid som trots allt går att äta när en väninna bjudit på det (studenter). Det är en 70-talsrätt tror jag. Eller rent av 60-tal. Nåja. Kokta ägg i currysås med ris :D
https://www.koket.se/agg-pa-risbadd-med-currysas (uhm hon hade mer currysås än på bilden)

När jag googlade kom den här upp också
https://www.expressen.se/alltommat/recept/indisk-aggcurry/

Sedan, soppa med ägghalva, nässel, persiljerot (tydligen) grön ärt, svartkål, grönkål, spenat osv (min största haträtt som liten. Men numera är det inte riktigt lika illa, kanske för att det inte brukar vara nässlor.)
 
Lite som scotch eggs. :)
Mycket möjligt. Är lite oklart var det kommer ifrån, men funnits i min familj generationer tillbaka. Har övervägt att det från början var utfyllnad när kött var en större bristvara än ägg (kanske hade egna höns 😇) men egentligen har jag ingen aning 😅.
 

Liknande trådar

Mat Jag har börjat fundera lite kring mina frukostvanor... De är inte direkt dåliga, kunde ha varit värre, men ganska tråkiga och skulle nog...
2 3 4
Svar
71
· Visningar
3 497
Senast: Pilot
·
Hemmet Vi har blivit ofrivilliga hyresvärdar åt ett gäng råttor som huserar i väggarna. Vi hörde dem redan förra vintern, men då hade jag inte...
3 4 5
Svar
85
· Visningar
2 679
Senast: vilde
·
Kropp & Själ Jag har varit väldigt illamående ett bra tag och jag vet inte varför. Jag har alltid varit petig med maten och saker jag älskat kan jag...
4 5 6
Svar
107
· Visningar
8 224
Senast: Inte_Ung
·
Relationer Konstig rubrik kanske men jag ska förklara. Jag har iprincip alltid varit väldigt blyg och så. Och ända från jag var liten så um gicks...
2
Svar
35
· Visningar
1 577

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp