Grannars inställning till utomhuskatter på landet.

En långhårig utekatt som inte regelbundet ses till är det synd om. Pälsen tovar sig och den får stora knutar som i värsta fall kan växa in i huden och i varje fall gör fruktansvärt ont. Den behöver regelbunden borstning och koll på pälsen. Så jag tycker nog att det var bra om grannarna tog hand om katten, gav den pälsvård och förhoppningsvis kastrerade den också.
Eh?

bara för att den bodde på landet förutsatte du fräckt att den inte borstades igenom och sköttes?

Det finns katter av olika hårlag även på landet. Eftersom det inte är kontrollerad avel så föds det långhåriga katter emellanåt. Jag har haft långhåriga stallkatter. Deras pälsar skötes som vilken innekatts som helst.

Jösses vilka fördomar. Jag baxnar

Märkligt förresten att det är så accepterat att katter springer omkring lösa och går in hos andra :confused:. Sån dålig uppsikt får man ju inte ha på en hund liksom.

Här har jag en katt som försöker smita in i min lägenhet jämt. Blir galen på den.

Det tänker jag faktiskt rätt ofta på. Mina katter är ju såna att de går ut och in som de vill. Det brukar slå mig att det är märkligt att katterna som inte kommer när man ropar (om de inte vill just då) kan gå ut i frihet i området medan hundarna som oftast kommer när man ropar får inte gå i frihet.

Va? Nu blev det ännu märkligare? Att det det, och var ska "om" vara?
Märkte du ord alltså? Och det är inte smickrande för mig? Fullständigt obegripligt.:confused:
Den som inte vill förstå kommer aldrig att förstå. Det är ingen vits att öda tid på att förklara då.

Jag ska ändå göra ett försök, men har du inte fattat att ingen säger emot dig när det gäller att medvetet släppa in katterna och mata dem så lär du inte förstå nu heller.

"Det här inlägget upplyser nog mest OM din förmåga att läsa. Inte en enda har skrivit att de tycker just den här saken är okej. Varför propsar du på det? Däremot kan du inte göra så mycket åt det. Det är tveksamt vad som är minst mest okej. Att låta katten löpa fritt alternativt släppa in den och mata den."

Det är alltså här om ska in. Var det så svårt? Ett ord saknades och ja antingen har du problem med läsförståelsen eller långt troligare ville inte svara utan valde att märka ord hellre än att diskutera sakfrågan. Inte konstigt det skulle jag också gjort om jag fightades med väderkvarnar (dvs tilldelat folk åsikter för att sedan såga dem).

Fast det är ju något alla vetat i urminnes tider. Man matar inte andras katter för då får man dom på halsen. På landet funkar det ju inte så att katterna går att "hålla reda på". Oerhört konstigt sagt.
Man matar sin katt inne. Lagårds/stallkatter brukar hävda sitt revir så pass att det inte är ett problem. Men jag har alltså folk som INTE har egna katter som tar in min och matar honom.
Jag är uppväxt på landet och här har alltid alla matat allas katter så att det skulle vara ngn oskriven lag går stå för dig.

På landet har man ofta katt. För oss så är det nödvändigt för att hålla mössen nere och dessutom så gillar jag katter och kan erbjuda ett suberbt kattliv. Ett varmt hem, bra käk och frihet att vara katt.
Men något är inte som förr;
Folk matar andras katter. Ok förr kunde någon ladugård tillhandahålla lite extrakäk men då en bunt lagårdskatter är rejält revirhävdande så var det nog inte något tillgängligt mathak för andra katter.
Övriga kattägare tog in sina egna katter och gav dom mat. Ingen möjlighet för andras katter att få käk där. På landet har det alltid varit ett stort NONO för att katter just är så lätta att få att byta hushåll om dom får godare käk någon annanstans. Och vår katt får god mat. Men inte mjölk/grädde och nötfärs.
Sen i höstas har jag upptäckt att vår katt är hos minst 4 andra hushåll och äter.
En granne ställer ut mat till sin katt när dom åker till stan några timmar!??
En annan har kattlucka till pannrummet där det finns fri tillgång på torrfoder.
Ännu en släpper in honom och ger honom mjölk - han tycker det är gott och knackar på rutan för att bli insläppt är anledningen!
Ännu en matar alla katter som kommer förbi. Hon har ingen egen katt.
När jag väl upptäckte detta så har jag bett dom sluta mata. Några av dom har då sagt; -Vi visste inte vems den var?? Nähä, så om det då kommer en tjock fin kisse som uppenbarligen är omskött med fästingmedel och rena öron så utgår man ifrån att den behöver stödmatas?!?
Igår blev vår katt kastrerad sent om sider. Det är nämligen så att det har varit ett problem att beställa tid då jag aldrig vetat om han skulle komma hem då han ju var på matrundor någon annanstans. Där fick jag tillsägelse om att jag fick passa honom nu så att han inte blev tjockare då han redan var på gränsen. HUR FASEN SKA DET GÅ TILL? Då kan jag ju inte mata honom alls vilket innebär att han aldrig kommer att komma hem. SLUTA MATA ANDRAS KATTER!
Där jag bor schasar man fortfarande bort andras katter.
Så har man gjort i urminnes tider. Jag kan inte förstå varför man matar in andras katter.
En av våra har specialkost och får åka till veterinär om den får i sig fel mat. Den har ett väldigt kulört halsband på sig i "avskräckande/markerande" syfte eftersom den är väldigt liten och tunn.

En sak är väl om man har utekatt och matar sin/sina katter på sin loge eller stall där andra katter kommer åt.
Men jag hade nog blivit irriterad i alla fall, kattmat är ju inte gratis, 60-70 kr kg även om man köper storsäck. Jag hjälper gärna katter i nöd, men vill inte föda grannskapets katter som har lust att gå ut och äta på ett annat hak liksom.
Att andra släpper in er katt, ger mjölk och ställer ut mat för att man är borta i ett par timmar är ju helt galet!
Jag hade gjort som någon annan sa, sagt att katten behandlades för skabb och annan ohyra samt eller har svår allergi som endast medgav specialfoder (upplys gärna att de ligger på 150-200 kr kg). ;)
Lycka till!

Grannen är väl inte jätteroad av att ha andras katter där men hans nya sambo som ordnat luckan då hon kom med ett gäng nya katter till honom har nog inställningen att hon är snäll som matar.
Tyvärr tyckte inte hans gamla katta om de nya så hon bor hos oss nu. Efter överenskommelse ska jag säga.
Uppenbarligen är det inte tillräckligt för att köpa den dyrare kattluckan. För dig är det ett problem att din katt går in till honom och äter mat. Eftersom du inte vill hålla din katt inne och grannen(s sambo) vill erbjuda sina katter mat de har tillgång till ute så kanske du kan hjälpa till att begränsa din katts tillgång till maten genom att erbjuda dig att betala för en chipstyrd lucka.

Fast det är ju något alla vetat i urminnes tider. Man matar inte andras katter för då får man dom på halsen. På landet funkar det ju inte så att katterna går att "hålla reda på". Oerhört konstigt sagt.
Man matar sin katt inne. Lagårds/stallkatter brukar hävda sitt revir så pass att det inte är ett problem. Men jag har alltså folk som INTE har egna katter som tar in min och matar honom.

Jag har katt, bor på landet.
Tre av mina katter går gärna till grannen och förser sig.
Grannen har en äldre katt som är ibland ute, ibland inne. Den katten får gå in på grannens altan, där det finns mat och värme.
Mina katter tar för sig.

Vems är felet?
Eller har någon ens gjort fel?

Jag tycker att det är OK att grannen matar sin katt. Jag tycker egentligen inte att det är OK att mina katter stjäl, men det kan jag inte göra så mycket åt så länge jag låter dem vara utekatter.

Grannen skäms lite för att hon ger mina katter tillgång till mat...

Jag tycker att varken grannen eller jag gör fel.

Däremot det som du beskriver, att man TAR IN en främmande katt och matar, tycker jag är fel.

Det tänker jag faktiskt rätt ofta på. Mina katter är ju såna att de går ut och in som de vill. Det brukar slå mig att det är märkligt att katterna som inte kommer när man ropar (om de inte vill just då) kan gå ut i frihet i området medan hundarna som oftast kommer när man ropar får inte gå i frihet.
Det kan bero på att det finns hundar som ger sig på människor men det är högst ovanligt när det gäller katter och hundarna är i snitt långt större. Men det finns länder med gatuhundar och det är väl knappast hundarna folk oroar sig för om de går ut på stan. Personligen blri jag aldrig rädd om jag stöter på en lösspringande katt men kan bli det när det gäller framförallt större hundar.

Jo, och lite torrfoder i ett stall tror jag inte lockar någon normalfuntad katt att flytta. Men varför ställa ut mjukmat på trappen när man åker till staden i några timmar?

för att man månar om sin katt.

Själv tycker jag att det är överdrivet.
Mina katter får torrfoder inne. Färskmat får de själva förse sig med utomhus (och det gör de).
Grannen tillhandahåller också torrfoder, fast sådant som mina katter också stjäl.

Mina katter verkar inte vara intresserade av att flytta till grannen trots att de kan sno käk där dagtid. De kommer hem. Inte varje kväll på sommaren, men tillräckligt ofta. Och jag siktar dem dagligen (i stort sett) även på sommaren när de inte vill in alls.

Du tar det nog lite för allvarligt. Uppenbarligen finns det folk som tycker det är helt ok att ta in andras katter och mata dom. Den här tråden tror jag belyser ett problem.

Ingen har skrivit i trådrn att det är okej att medvetet försöka ta in andras katter och mata dom.

Nä, det har jag väl aldrig påstått.

Och det var inte första gången du skrev det. För all del du skriver det inte rent ut men en mycket tydlig insinuation i synnerhet som det inte var första gången du skrev något i den stilen.

Den som inte vill förstå kommer aldrig att förstå. Det är ingen vits att öda tid på att förklara då.

Jag ska ändå göra ett försök, men har du inte fattat att ingen säger emot dig när det gäller att medvetet släppa in katterna och mata dem så lär du inte förstå nu heller.

"Det här inlägget upplyser nog mest OM din förmåga att läsa. Inte en enda har skrivit att de tycker just den här saken är okej. Varför propsar du på det? Däremot kan du inte göra så mycket åt det. Det är tveksamt vad som är minst mest okej. Att låta katten löpa fritt alternativt släppa in den och mata den."

Det är alltså här om ska in. Var det så svårt? Ett ord saknades och ja antingen har du problem med läsförståelsen eller långt troligare ville inte svara utan valde att märka ord hellre än att diskutera sakfrågan. Inte konstigt det skulle jag också gjort om jag fightades med väderkvarnar (dvs tilldelat folk åsikter för att sedan såga dem).
Varför känner du att du måste trycka till mig? Stäm dom? Dålig läsförståelse? Var det så svårt? Inget att öda tid på?
Jag tycker att man ska sluta mata andras katter. Jag vet att flera personer i den här tråden har funderat några varv på hur dom egentligen ser på grannarnas matfriare. Någon har säkert insett att man kanske ska kolla runt lite med grannarna innan man fodrar in en "stackars, stackars svältande kisse" (läs normalhullad).
Jag tycker. Läsförståelse på det?

Här själ katter från stallet om min gör det säkert hos andra.

Om någon har problem med att deras katter kommer hit och äter så håll katten under ständig uppsikt och vill någon inte att min kommer och snor mat så mata inte då där vilken katt som helst kan komma åt.

Varför känner du att du måste trycka till mig? Stäm dom? Dålig läsförståelse? Var det så svårt? Inget att öda tid på?
Jag tycker att man ska sluta mata andras katter. Jag vet att flera personer i den här tråden har funderat några varv på hur dom egentligen ser på grannarnas matfriare. Någon har säkert insett att man kanske ska kolla runt lite med grannarna innan man fodrar in en "stackars, stackars svältande kisse" (läs normalhullad).
Jag tycker. Läsförståelse på det?
Problemet är att ingen här tycker man ska mata andra katter, det är inte folk som tänkt ett var till utan du som äntligen lyckats uppfatta det.

Det folk inklusive mig tycker är att man har rätt att mata sina egna katter på önskat vis, det är där konflikten legat hela tiden.

Det är ett givande och tagande.
Jag matar inte mina katter ute för att jag vet att det skulle locka hit andras. Lagårdskatterna skulle definitivt komma hit och äta, dom får bara torrfoder när mjölken är slut morgon o kväll. Grannens med kattluckan också troligen, en har ju reda gjort det utan fodring. De andra katterna som jag ser passera förbi skulle naturligtvis också stanna. Och bråka med mina katter. Nä, jag begriper inte varför man matar andras katter - definitivt inte avsiktligt men inte heller oavsiktligt.

Problemet är att ingen här tycker man ska mata andra katter, det är inte folk som tänkt ett var till utan du som äntligen lyckats uppfatta det.

Det folk inklusive mig tycker är att man har rätt att mata sina egna katter på önskat vis, det är där konflikten legat hela tiden.
Vilken konflikt? Kriget i Syrien är en konflikt. Det här är olika åsikter på ett diskussionsforum.
Jag har Bukefalister på facebook. Någon har redan lagt ut en efterlysning på ägare till en katt som dykt upp. Så jo, det har haft effekt.

Märkligt förresten att det är så accepterat att katter springer omkring lösa och går in hos andra :confused:. Sån dålig uppsikt får man ju inte ha på en hund liksom.

Här har jag en katt som försöker smita in i min lägenhet jämt. Blir galen på den.

Enligt lagstiftning har inte kattägare samma ansvar för frigående katt som hundägare eftersom 'det ligger i kattens natur' att vara utekatt. Tyvärr blev det aldrig lagstiftat (var ute på remiss) under förra regeringen att utekatter ska vara kastrerade och ID märkta. Mycket elände och lidande katter skulle då undvikas.

Vilken konflikt? Kriget i Syrien är en konflikt. Det här är olika åsikter på ett diskussionsforum.
Jag har Bukefalister på facebook. Någon har redan lagt ut en efterlysning på ägare till en katt som dykt upp. Så jo, det har haft effekt.
Ja vill man missuppfatta och märka ord istället för att diskutera sakfrågan så går det. Du förstod precis vad jag avsåg eller hur?

PS - Slå upp vad konflikt betyder så inser du att det knappast alltid handlar om krig, men det visste du säkert redan.

Liknande trådar

Övr. Katt Nu är det såhär att vi bor utanför "på landet" eller hur man ska säga.. För drygt en vecka sen eller nåt såg vi två unga katter...
Svar
6
· Visningar
1 919
E
Övr. Katt Skaffade lilla Ärtan i början av december. Hon var väldigt liten som kattunge och därför har vi hittills inte släppt ut henne. I...
Svar
9
· Visningar
1 440
Senast: Heulwen
·
Katthälsa Det är så att vi har tre katter för tillfället och vi vet inte alls hur vi ska göra med den äldsta längre.. Rasmus, som han heter...
Svar
10
· Visningar
1 433
Senast: soffa
·
K
Katthälsa Långt inlägg, men snälla läs någon ! Hej, mitt första inlägg (heter de så? ) på något forum nånsin och hoppas på hjälp. Min katt...
Svar
1
· Visningar
951
Senast: Sol
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Valp 2024
  • Kattraser bomba mig med info
  • Målbilder för trubbnosar.