Grannars inställning till utomhuskatter på landet.

I stallar, logar och på trappen.
Men tja ena katten flyttade till grannen (stort travstall) då de inackorderade gav honom grädde och leverpastej. Och en annan flyttade till en "granne" längre bort som fixade ett eget rum till henne ovanpå stallet med soffa och dylikt.
Sånt e livet. Båda kom och hälsade på ibland. Här har alla katterna ute året om så det finns ingen som skulle få för sig att mata inomhus då katterna ändå inte får gå in.

Det kan bero på att det finns hundar som ger sig på människor men det är högst ovanligt när det gäller katter och hundarna är i snitt långt större. Men det finns länder med gatuhundar och det är väl knappast hundarna folk oroar sig för om de går ut på stan. Personligen blri jag aldrig rädd om jag stöter på en lösspringande katt men kan bli det när det gäller framförallt större hundar.

Mina hundar är mindre än åtminstone en av katterna O_o
Och det är ju just mina djur som jag reflekterat över. För övrigt är chihuahuan på rymmen just nu - hon har lyckats få av sig sin krage och smitit genom maskorna på staketet.

Apropå att mata andras djur - det var så vi lärde känna bästa grannarna. Min förra hund Dagmar smet in till dom och la sig på deras köksgolv och tiggde salami. Olämpligt eftersom hunden hade diabetes - så fort de fick veta detta så fick hon aldrig mer nån extra frukost hos dom. Däremot så hörde de av sig så fort hon kom till dom - då kom vi över och fikade

Senast ändrad:
Och det är ju just mina djur som jag reflekterat över. För övrigt är chihuahuan på rymmen just nu - hon har lyckats få av sig sin krage och smitit genom maskorna på staketet.

Apropå att mata andras djur - det var så vi lärde känna bästa grannarna. Min förra hund Dagmar smet in till dom och la sig på deras köksgolv och tiggde salami. Olämpligt eftersom hunden hade diabetes - så fort de fick veta detta så fick hon aldrig mer nån extra frukost hos dom. Däremot så hörde de av sig så fort hon kom till dom - då kom vi över och fikade

Min första egna hund rymde hemifrån var gång min styvfar var förbannad. Ett par gånger såg hon inte att ena grannen hade "myggdörren" (heter det så?) för så hon sprang rakt igenom. :o

I stallar, logar och på trappen.
Men tja ena katten flyttade till grannen (stort travstall) då de inackorderade gav honom grädde och leverpastej. Och en annan flyttade till en "granne" längre bort som fixade ett eget rum till henne ovanpå stallet med soffa och dylikt.
Sånt e livet. Båda kom och hälsade på ibland. Här har alla katterna ute året om så det finns ingen som skulle få för sig att mata inomhus då katterna ändå inte får gå in.
Det är ju jättesorgligt. Om någon knyckte mina katter skulle jag bli jätteledsen. Inte ok. Jag köper ju katt för att ha katt. Inte till grannarna.

Min första egna hund rymde hemifrån var gång min styvfar var förbannad. Ett par gånger såg hon inte att ena grannen hade "myggdörren" (heter det så?) för så hon sprang rakt igenom. :o

Min rymmer för att det är roligt att gå på egna promenader hon kan till och med rymma när hon har sina kompisar här för att leka - en riktigt busig hund är det. Eller så hänger hon med katten på hans promenader - jag har dock noterat att han har gott omdöme och försöker ta med henne hem då

Det är ju jättesorgligt. Om någon knyckte mina katter skulle jag bli jätteledsen. Inte ok. Jag köper ju katt för att ha katt. Inte till grannarna.
Tror aldrig vi eller ngn annan i det området någonsin köpt en katt. Katt får man gratis om man vill ha en. Det är katter som man har för att ha koll på möss och råttor och även om man tycker om sina katter så är det inte alls samma sak som att ha en innekatt.

Det är ingen som "knycker" en katt utan katten väljer vart den vill bo, som de flesta bonnkatter gör.

jag har ju haft två katter som varit borta längre tid. Dels en kastrerad hona som bosatte sig hos ett äldre par i närheten (förstod vi sen) och dels en hane som hann sticka innan kastrering (nu är han på chip och som vilken kastrat som helst). Honan var borta i 6 månader och paret bodde mindre än 300 meter bort - men vi hade verkligen ingen aning hon var som bortblåst. Hanen hade lyckats ta sig till en ö utan broförbindelse - fråga mig inte hur.

Hanen var i perfekt skick - nästan lite för tjock och jag vet att han hittat en av katthjälpens matstationer där

Jo jag vet att dina är :heart är i miniformat och det hade säkerf fungerat lika bra som med katterna.

Hoppas du snart får tag på henne, håller tummarna.

Vill man vara säker på att ha sin katt kvar så skaffar man en innekatt.
Väljer man att låta sin katt gå ute lös så ger man ju också katten möjlighet att själv välja vart den vill gå och i förlängningen även möjlighet att välja en annan boplats. Såklart är det tråkigt om ens katt väljer att flytta, men det är en risk man tar när man har utekatt. Det hör liksom till spelets regler eller vad man ska säga. Och för många med mig så är det en stor del av charmen med att ha katt, att de är så självständiga och själva väljer vart de vill bo. Det heter ju att "Katter har inte ägare, de har tjänstefolk" och det stämmer bra tycker jag.

Det är ett givande och tagande.
Jag matar inte mina katter ute för att jag vet att det skulle locka hit andras. Lagårdskatterna skulle definitivt komma hit och äta, dom får bara torrfoder när mjölken är slut morgon o kväll. Grannens med kattluckan också troligen, en har ju reda gjort det utan fodring. De andra katterna som jag ser passera förbi skulle naturligtvis också stanna. Och bråka med mina katter. Nä, jag begriper inte varför man matar andras katter - definitivt inte avsiktligt men inte heller oavsiktligt.
Det är många som givit dig svar, bland annat matar man ute för att katten av en eller annan anledning aldrig är inne eller inte inne länge nog för att få nog med mat. Här handlar det inte om ett givande och tagande utan att andra ska avpassa din katthållning för att de ska passa dig. Det står dig fritt att fodra utomhus om det passar dig bättre.

Det är många som givit dig svar, bland annat matar man ute för att katten av en eller annan anledning aldrig är inne eller inte inne länge nog för att få nog med mat. Här handlar det inte om ett givande och tagande utan att andra ska avpassa din katthållning för att de ska passa dig. Det står dig fritt att fodra utomhus om det passar dig bättre.
Du vill verkligen bråka.
Det vill inte jag. Jag vill att folk ska sluta mata min katt.

Här läser jag om människor som knycker andras katter. Bra att veta att världen är så full med kattjuvar. Hade ingen aning om att man uppenbarligen sket i att katterna kunde vara någon annans. Wow, en kelig katt. Den snor jag. Det är ju ännu värre än att någon matar den för att dom tycker synd om den.

Människor hör inte hemma i den svenska faunan. Inte kajor heller. Finns ganska mycket däggdjur som ställer till det.

Människor hör inte hemma i den svenska faunan. Inte kajor heller. Finns ganska mycket däggdjur som ställer till det.
Kan du förklara på vilket sätt kajor utrotar andra djurarter?
Människan, den håller jag med om, men därför ska man som just människa ta ansvar. Dessutom kan du knappast jämföra människor med katter. Katter är människans husdjur och som ägare kommer ett ansvar.
Dessutom: Kajor är flyttfåglar, så nog fan hör dom hemma i Sverige :rofl:

Citat ur artikeln
"America’s cats, including housecats that adventure outdoors and feral cats, kill between 1.3 billion and 4.0 billion birds in a year, says Peter Marra of the Smithsonian Conservation Biology Institute in Washington, D.C., who led the team that performed the analysis. Previous estimates of bird kills have varied, he says, but “500 million is a number that has been thrown around a lot.”"

Detta är alltså bara USA´s katter! Tänk dig hur många fåglar som årligen dör pga katter.
Dessutom är det en stor risk för katten att vara utekatt. Många katter dör i olyckor och blir påkörda med mera.

Enkla knep till att hålla mössen borta är att förvara all spannmål i ordentliga tunnor, sopa efter sig efter fodring, hantera avfall bra samt skaffa några terriers. Våra stallhundar håller både mössen och katterna borta.

Här läser jag om människor som knycker andras katter. Bra att veta att världen är så full med kattjuvar. Hade ingen aning om att man uppenbarligen sket i att katterna kunde vara någon annans. Wow, en kelig katt. Den snor jag. Det är ju ännu värre än att någon matar den för att dom tycker synd om den.

Konstigt, jag kan inte se ett enda inlägg där någon säger sig stjäla andras katter?

Liknande trådar

Övr. Katt Nu är det såhär att vi bor utanför "på landet" eller hur man ska säga.. För drygt en vecka sen eller nåt såg vi två unga katter...
Svar
6
· Visningar
1 919
E
Övr. Katt Skaffade lilla Ärtan i början av december. Hon var väldigt liten som kattunge och därför har vi hittills inte släppt ut henne. I...
Svar
9
· Visningar
1 440
Senast: Heulwen
·
Katthälsa Det är så att vi har tre katter för tillfället och vi vet inte alls hur vi ska göra med den äldsta längre.. Rasmus, som han heter...
Svar
10
· Visningar
1 433
Senast: soffa
·
K
Katthälsa Långt inlägg, men snälla läs någon ! Hej, mitt första inlägg (heter de så? ) på något forum nånsin och hoppas på hjälp. Min katt...
Svar
1
· Visningar
951
Senast: Sol
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Valp 2024
  • Kattraser bomba mig med info
  • Målbilder för trubbnosar.