Grannars inställning till utomhuskatter på landet.

Märkligt förresten att det är så accepterat att katter springer omkring lösa och går in hos andra :confused:. Sån dålig uppsikt får man ju inte ha på en hund liksom.

Här har jag en katt som försöker smita in i min lägenhet jämt. Blir galen på den.

Det spelar ingen roll vad du tycker eller att du inte håller med, du har helt enkelt ingen talan när det gäller vad grannarna gör hemma hos sig liksom de inte kan komma och styra och ställa hemma hos dig.

Du kan för all del försöka stämma dem men det lär bara tömma ditt bankkonto.
Du tar det nog lite för allvarligt. Uppenbarligen finns det folk som tycker det är helt ok att ta in andras katter och mata dom. Den här tråden tror jag belyser ett problem.
Jag tycker det är helkorkat att lägga ut mat, att låta andras katter springa in i deras hus och äta.
Det är vad jag tycker. Jag är ingen myndighet
Tyck du något annat.

Märkligt förresten att det är så accepterat att katter springer omkring lösa och går in hos andra :confused:. Sån dålig uppsikt får man ju inte ha på en hund liksom.

Här har jag en katt som försöker smita in i min lägenhet jämt. Blir galen på den.
Spraya vatten på den med blomspruta. Hjälper och är ofarligt.

Spraya vatten på den med blomspruta. Hjälper och är ofarligt.

Jo, jag har funderat på att ställa en blomspruta i hallen. Fattar inte varför den fått för sig att den ska in här. Om jag är stressad och ska med tåg/buss glömmer jag bort det och vips är katten inne och jag får jaga efter den.

Men kom igen, det kan ju inte vara husägarens ansvar att se till att din katt inte tar sig in?
Nä, men husägaren borde vara intresserad av att inte ha en främmande katt i sitt hus.
För det är ju inte bara min som är i grannens pannrum.

Du tar det nog lite för allvarligt. Uppenbarligen finns det folk som tycker det är helt ok att ta in andras katter och mata dom. Den här tråden tror jag belyser ett problem.
Det här inlägget upplyser nog mest din förmåga att läsa. Inte en enda har skrivit att de tycker just den här saken är okej. Varför propsar du på det? Däremot kan du inte göra så mycket åt det. Det är tveksamt vad som är minst mest okej. Att låta katten löpa fritt alternativt släppa in den och mata den.

Jag tycker det är helkorkat att lägga ut mat, att låta andras katter springa in i deras hus och äta.
Tyck du något annat.
Jag är för att folk ska få göra vad de vill hemma hos sig. Din katt kommer och stjäl mat och du klagar på de som utsätts för stölden har mage att kräva folk att de ska anpassa sig så att din katt inte blir för fet.

Din katt=ditt ansvar och inte dina grannars.

Har du erbjudit grannen att betala en sådan? Det är ju viss prisskillnad på en med chipavläsare och en utan och grannen verkar ju inte tycka att det är något problem att din katt tar sig in.
Grannen är väl inte jätteroad av att ha andras katter där men hans nya sambo som ordnat luckan då hon kom med ett gäng nya katter till honom har nog inställningen att hon är snäll som matar.
Tyvärr tyckte inte hans gamla katta om de nya så hon bor hos oss nu. Efter överenskommelse ska jag säga.

Det här inlägget upplyser nog mest din förmåga att läsa. Inte en enda har skrivit att de tycker just den här saken är okej. Varför propsar du på det? Däremot kan du inte göra så mycket åt det. Det är tveksamt vad som är minst mest okej. Att låta katten löpa fritt alternativt släppa in den och mata den.

Jag är för att folk ska få göra vad de vill hemma hos sig. Din katt kommer och stjäl mat och du klagar på de som utsätts för stölden har mage att kräva folk att de ska anpassa sig så att din katt inte blir för fet.

Din katt=ditt ansvar och inte dina grannars.
Upplyser min förmåga att läsa? Det var ett underligt sätt att skriva.

Hela kommentaren att det det fallit bort ett "om". Alltså ordmärkeri, inget direkt smickrande för dig ;)
Va? Nu blev det ännu märkligare? Att det det, och var ska "om" vara?
Märkte du ord alltså? Och det är inte smickrande för mig? Fullständigt obegripligt.:confused:

Nä, det förstår jag inte. Du tycker en sak. Jag en annan.
Det kommer förbi en katt som helt uppenbart får mat hemma hos sig. Du tar in den och matar den?
Du ställer ut mat till din katt som någon annan katt äter upp - meningslöst för din katt som dessutom får en jobbig katt till sitt revir (oavsett kön o kastration)?
Kastrationen var liksom inte huvudsaken. Mina kastrerade katter har uppenbarligen också matats.

Läs om, läs rätt. Jag citerar mig själv med en fin liten fetning:
Bortsett från folk som plockar in katten och kastrationsfrågan så har jag svårt att se problemet. Det är din katt, du valde själv att släppa ut den, katten är ditt ansvar och inte grannarnas.
Ang kastrering så here's a thought, kastrera innan katten släpps ut alls :idea:

Jag ställer inte ut mat åt mina katter, jag håller de inomhus. Om jag hade haft utekatter och ställt ut mat åt de så hade jag verkligen inte bytt till dålig mat som den ena dessutom inte ens tål bara för att din katt nallar mat hos folk - det är liksom inte mitt problem. Likadant hade jag glatt ställt ut blötmat åt igelkottar om jag bott kvar på bottenplan och det är heller inte nånting jag någonsin skulle låta bli för att en fet katt kan sno mat. Det är din katt, ditt ansvar och ditt problem, som du frivilligt drog på dig och inte kan begära att omgivningen tar något som helst ansvar för eller anpassar sig till.

Kastrationen är relevant av den enkla anledning att du skyller dröjsmålet på din omgivning trots att du själv valde att låta katten gå ut innan kastrering var gjord.

Tyck du något annat.
Ingen har skrivit i trådrn att det är okej att medvetet försöka ta in andras katter och mata dom.

Liknande trådar

Övr. Katt Nu är det såhär att vi bor utanför "på landet" eller hur man ska säga.. För drygt en vecka sen eller nåt såg vi två unga katter...
Svar
6
· Visningar
1 919
E
Övr. Katt Skaffade lilla Ärtan i början av december. Hon var väldigt liten som kattunge och därför har vi hittills inte släppt ut henne. I...
Svar
9
· Visningar
1 440
Senast: Heulwen
·
Katthälsa Det är så att vi har tre katter för tillfället och vi vet inte alls hur vi ska göra med den äldsta längre.. Rasmus, som han heter...
Svar
10
· Visningar
1 433
Senast: soffa
·
K
Katthälsa Långt inlägg, men snälla läs någon ! Hej, mitt första inlägg (heter de så? ) på något forum nånsin och hoppas på hjälp. Min katt...
Svar
1
· Visningar
951
Senast: Sol
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama