Grannars inställning till utomhuskatter på landet.

På landet har man ofta katt. För oss så är det nödvändigt för att hålla mössen nere och dessutom så gillar jag katter och kan erbjuda ett suberbt kattliv. Ett varmt hem, bra käk och frihet att vara katt.
Men något är inte som förr;
Folk matar andras katter. Ok förr kunde någon ladugård tillhandahålla lite extrakäk men då en bunt lagårdskatter är rejält revirhävdande så var det nog inte något tillgängligt mathak för andra katter.
Övriga kattägare tog in sina egna katter och gav dom mat. Ingen möjlighet för andras katter att få käk där. På landet har det alltid varit ett stort NONO för att katter just är så lätta att få att byta hushåll om dom får godare käk någon annanstans. Och vår katt får god mat. Men inte mjölk/grädde och nötfärs.
Sen i höstas har jag upptäckt att vår katt är hos minst 4 andra hushåll och äter.
En granne ställer ut mat till sin katt när dom åker till stan några timmar!??
En annan har kattlucka till pannrummet där det finns fri tillgång på torrfoder.
Ännu en släpper in honom och ger honom mjölk - han tycker det är gott och knackar på rutan för att bli insläppt är anledningen!
Ännu en matar alla katter som kommer förbi. Hon har ingen egen katt.
När jag väl upptäckte detta så har jag bett dom sluta mata. Några av dom har då sagt; -Vi visste inte vems den var?? Nähä, så om det då kommer en tjock fin kisse som uppenbarligen är omskött med fästingmedel och rena öron så utgår man ifrån att den behöver stödmatas?!?
Igår blev vår katt kastrerad sent om sider. Det är nämligen så att det har varit ett problem att beställa tid då jag aldrig vetat om han skulle komma hem då han ju var på matrundor någon annanstans. Där fick jag tillsägelse om att jag fick passa honom nu så att han inte blev tjockare då han redan var på gränsen. HUR FASEN SKA DET GÅ TILL? Då kan jag ju inte mata honom alls vilket innebär att han aldrig kommer att komma hem. SLUTA MATA ANDRAS KATTER!

Jag håller med dig om att man inte medvetet ska ta in och mata andras katter, men för mig är det självklart att man får mata sina egna katter utomhus eller i pannrummet med kattlucka om man vill.
Många gårdskatter är inne alldeles för få timmar för att hinna få i sig den mat de behöver, det vore ju orimligt att inte mata dessa ute.

Ursäkta om detta låter hårt, men det är ju faktiskt så att om du hade tagit ditt ansvar som kattägare och sett till att katten blev kastrerad så fort det var fysiskt möjligt att utföra så finns det en god chans att din katt hade stannat kvar på din gård. Dina ursäkter om att katten inte varit hemma är rent ut sagt löjliga. En okastrerad, könsmogen hankatt har inget att göra utomhus. Alls. Över huvud taget. Katten skulle ha hållits inomhus tills dess att du fick tummen ur att åka iväg med den. En katt dör inte av att vara innekatt en period, vissa katter spenderar hela livet inomhus. Jag är så hopplöst trött på folk som låter sina okastrerade hankatter löpa fritt på byn.

Jag håller med dig om att man inte medvetet ska ta in och mata andras katter, men för mig är det självklart att man får mata sina egna katter utomhus eller i pannrummet med kattlucka om man vill.
Många gårdskatter är inne alldeles för få timmar för att hinna få i sig den mat de behöver, det vore ju orimligt att inte mata dessa ute.

Ursäkta om detta låter hårt, men det är ju faktiskt så att om du hade tagit ditt ansvar som kattägare och sett till att katten blev kastrerad så fort det var fysiskt möjligt att utföra så finns det en god chans att din katt hade stannat kvar på din gård. Dina ursäkter om att katten inte varit hemma är rent ut sagt löjliga. En okastrerad, könsmogen hankatt har inget att göra utomhus. Alls. Över huvud taget. Katten skulle ha hållits inomhus tills dess att du fick tummen ur att åka iväg med den. En katt dör inte av att vara innekatt en period, vissa katter spenderar hela livet inomhus. Jag är så hopplöst trött på folk som låter sina okastrerade hankatter löpa fritt på byn.
Fast i detta fall har det inte med könet att göra. Jag har haft flera grannars katter här på besök under mina femtio år här i huset. Man ser dom på gärdet och ibland hör man hur det dunkar på altanen och det fräser till då dom diskuterar med min katt (jag har alltid haft kastrerade hankatter). Under de femtio åren har någon av katterna varit borta under några sommarveckor. Troligtvis sommarstugegäster en bit bort som adopterat.
Det är under senare år folks inställning till att mata katter ändrats. Och jag menar fortfarande att ställa ut mat.
Det ska inte förekomma alls! Jag är så hopplöst trött på folk som inte kan se till att deras egna katter äter inomhus, att dom inte får tummen ur att sätta låst kattlucka med chip på kattens halsband.
Och att dom inte skulle hinna äta? Va? Låter du din katt vara ute och frysa på vintern så långa perioder? Vilken fruktansvärd kattägare du är.

Fast i detta fall har det inte med könet att göra. Jag har haft flera grannars katter här på besök under mina femtio år här i huset. Man ser dom på gärdet och ibland hör man hur det dunkar på altanen och det fräser till då dom diskuterar med min katt (jag har alltid haft kastrerade hankatter). Under de femtio åren har någon av katterna varit borta under några sommarveckor. Troligtvis sommarstugegäster en bit bort som adopterat.
Det är under senare år folks inställning till att mata katter ändrats. Och jag menar fortfarande att ställa ut mat.
Det ska inte förekomma alls! Jag är så hopplöst trött på folk som inte kan se till att deras egna katter äter inomhus, att dom inte får tummen ur att sätta låst kattlucka med chip på kattens halsband.
Och att dom inte skulle hinna äta? Va? Låter du din katt vara ute och frysa på vintern så långa perioder? Vilken fruktansvärd kattägare du är.

Jag känner nog inte till en enda gård med katter som inte har mat ståendes framme, utomhus eller i pannrum/sadelkammare/annat utrymme med kattlucka. Varför är det gårdsägarens ansvar att se till att grannarnas katter inte har tillgång till kattmaten? Om man inte har något emot att det går åt lite extra?
Du vet att året har fler årstider än vinter. Min katt är gärna ute från maj till september, och kommer bara in och kollar läget en gång om dagen i tio minuter. Om ens det. Såklart får han då ha sin mat ute.

Jag känner nog inte till en enda gård med katter som inte har mat ståendes framme, utomhus eller i pannrum/sadelkammare/annat utrymme med kattlucka. Varför är det gårdsägarens ansvar att se till att grannarnas katter inte har tillgång till kattmaten? Om man inte har något emot att det går åt lite extra?
Du vet att året har fler årstider än vinter. Min katt är gärna ute från maj till september, och kommer bara in och kollar läget en gång om dagen i tio minuter. Om ens det. Såklart får han då ha sin mat ute.
Men jag pratar inte om gårdar. Jag pratar om hus på landet i skogen. Och varför vill du mata grannarnas katter? Om din katt bara fick mat inne så skulle hen ju komma in oftare?

Men jag pratar inte om gårdar. Jag pratar om hus på landet i skogen. Och varför vill du mata grannarnas katter? Om din katt bara fick mat inne så skulle hen ju komma in oftare?

Okej, du kan byta ut ordet 'gård' till 'hus' i mitt inlägg i allt utom första meningen. Jag vet mängder med folk som matar sina katter ute även om de bor i hus.
Min katt vill inte vara inne om det inte är riktigt dåligt väder, och jag ser ingen anledning att tvinga honom genom att bara mata honom inne. Jag har försökt att enbart mata inne just för att det är trevligt att ha katten i huset ibland. Följden blir att katten går ner i vikt.
Hos oss kommer inga katter och äter, min katt har markerat sitt revir. Men, om andra katter hade ätit av maten så hade jag sett det som svinn jag får räkna med när maten står ute. Precis som att skålen kan blåsa omkull och maten far iväg.
Jag ser helt enkelt inte hur det kan bli andra människors problem att din katt äter saker den inte borde äta.

Fast @Luff skriver ju att det är hon som får problem, inte grannarna. Katten ska hålla diet och det går inte när andra matar honom.

Men jösses. Du är sur på att andra ställer mat som din katt kommer åt, men själv lät du en okastrerad katt springa omkring ute :banghead:.

Jag skulle aldrig ta in någon annans katt och mata den (eller för något annat heller), men jag ser inte problemet med mat som står framme i stall, ladugårdar och uthus. Eller att katter kan komma in till mat genom en kattlucka. Så vill jag ha det för att min katt ska trivas, och då kan det inte hjälpas om andra katter kommer och trivs lite också.... Jag matar säkerligen möss också... ;)

Hur ska jag göra med min senaste tänkte du? Han dök upp mager och skräckslagen för människor i oktober. Idag är han en knubbig kelgris. Men han bor fortfarande i stallet. Han får komma in och bo inne om han vill men han törs inte.

Ska han svälta? Eller är det faktiskt grannarnas ansvar att om de misstycker se till att deras katter inte går hit och äter av maten i stallet?

Halsband på utekatt tycker jag är väldigt mer oansvarigt! (Den finns kattluckor som läser chipet i nacken. Men dels hjälper det inte min nämnda och dels så fortfarande - är det mitt ansvar att chippa och stänga undan mat för att grannens katter ska hålla sig hemma?)

Men som sagt. Under alla år så aldrig haft det problem som beskrivs i tråden. Och anser att har man dylika besvär får man SJÄLV ta ansvar. Man kan inte ha en frigående katt och hävda att resten av världen ska anpassa sig.

Senast ändrad:
Med tanke på hur många oönskade katter det finns så känns det ju som att det ena problemet är en aning större än det andra.
Det må så vara. Mitt problem kvarstår. Min nu kastrerade katt kommer att äta sig för fet hos andra.

Fast @Luff skriver ju att det är hon som får problem, inte grannarna. Katten ska hålla diet och det går inte när andra matar honom.

Fast det är ändå mer Luffs problem än att alla andra ska anpassa sin katthållning pga Luffs katt. Exkl ta in och mata andras katter - det gör man inte. Men ha mat framme i stall/ladugård/etc åt sina egna anser jag inte är något fel. Att det ställer till problem för Luff förstår jag - men det är sas dennes problem och inte alla andras. Som jag ser det.

När jag läser tråden så kommer jag att tänka på forskarna i England som satte sändare och kameror på katterna i en by för att dokumentera katternas hemliga liv! Programmet har gått på TV. Där var det flera katter som smet in i olika hus och åt grannkatternas mat! Ett rätt normalt kattbeteende med andra ord!

Jag har GPS på min katt - det är extremt intressant att se hans promenader. Han går ganska exakt samma vända varje dag i princip i sina egna fotspår - det han anser vara sitt revir är supertydligt. Jag är rätt så säker på att han inte går in och äter hos någon - allai närområdet vet vem han är

Väldigt onödigt iaf att släppa in någon annans katt och ge den mat inomhus, tycker du inte det? :confused:

Alltså, katter jagar och äter annat än grannars foder och det har man inte koll på när katten går ute. Den kan äta precis vad som helst. Finns det inte torrfoder så tar den väl en mus eller en fågel. Nu är det förvisso alldeles strålande mat för en katt och knappast något den blir fet av. Oavsett så går det inte ha koll om katten är ute själv.

Hur ska jag göra med min senaste tänkte du? Han dök upp mager och skräckslagen för människor i oktober. Idag är han en knubbig kelgris. Men han bor fortfarande i stallet. Han får komma in och bo inne om han vill men han törs inte.

Ska han svälta? Eller är det faktiskt grannarnas ansvar att om de misstycker se till att deras katter inte går hit och äter av maten i stallet?

Halsband på utekatt tycker jag är väldigt mer oansvarigt! (Den finns kattluckor som läser chipet i nacken. Men dela hjälper det inte min nämnda och dels så fortfarande - är det mitt snavar att chippa och stänga undan mat för att grannens katter ska hålla sig hemma?)

Men som sagt. Under alla år så aldrig haft det problem som beskrivs i tråden. Och anser att har man dylika besvär får man SJÄLV ta ansvar. Man kan inte ha en frigående katt och hävda att resten av världen ska anpassa sig.
Men då är det ju en katt som inte har ett bra hem? Sådana har jag hjälpt. Satt upp lappar, letat ägare och i det fall där ägare fanns kommit överens om hur katten ska ha det. Har en sådan katt boende här.
Jo, jag tycker man kan ge tusan i att släppa in andras katter och mata utan att ta reda på om det är en övergiven katt. Jag tycker också att det är ett otyg att ställa ut mjukmat.

Liknande trådar

Övr. Katt Nu är det såhär att vi bor utanför "på landet" eller hur man ska säga.. För drygt en vecka sen eller nåt såg vi två unga katter...
Svar
6
· Visningar
1 919
E
Övr. Katt Skaffade lilla Ärtan i början av december. Hon var väldigt liten som kattunge och därför har vi hittills inte släppt ut henne. I...
Svar
9
· Visningar
1 440
Senast: Heulwen
·
Katthälsa Det är så att vi har tre katter för tillfället och vi vet inte alls hur vi ska göra med den äldsta längre.. Rasmus, som han heter...
Svar
10
· Visningar
1 433
Senast: soffa
·
K
Katthälsa Långt inlägg, men snälla läs någon ! Hej, mitt första inlägg (heter de så? ) på något forum nånsin och hoppas på hjälp. Min katt...
Svar
1
· Visningar
951
Senast: Sol
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Valp 2024
  • Kattraser bomba mig med info
  • Målbilder för trubbnosar.