Men då är det ju en katt som inte har ett bra hem? Sådana har jag hjälpt. Satt upp lappar, letat ägare och i det fall där ägare fanns kommit överens om hur katten ska ha det. Har en sådan katt boende här.
Jo, jag tycker man kan ge tusan i att släppa in andras katter och mata utan att ta reda på om det är en övergiven katt. Jag tycker också att det är ett otyg att ställa ut mjukmat.
Han hade inget hem alls när han kom.
Nu har han ett hem här, i stallet. Men ska jag mata honom inomhus så får han ingen mat, eftersom han inte är inomhus och inte törs vara det än. Kanske aldrig kommer vilja det. Så han får mat i stallet. Dit kan andra katter komma. Serverar främst mjukmat men även torrfoder. Oftast äter han ju upp sin portion ganska direkt. Men han lämnar lite ibland, och ibland så är han inte där när jag ger mat. Dvs annan katt kan komma och äta. Kan även (har hänt) komma och mota bort honom och ta hans mat framför ögonen på honom.
Släppa in eller medvetet mata (dvs locka och ge mat på trappen tex, riktat till den främmande katten) anser jag INTE man gör med mindre än att katten tydligt är på avvägar och svälter.
Men som sagt att ställa ut mat till sin katt och att andras katter kommer och äter - det är en helt annan sak. Och jag anser man kan kräva att folk ger fan i att medvetet mata, men inte kräva folk ska mata sina katter bara inomhus eller bara med en viss mat.