Grand National på Aintree

Sv: Grand National på Aintree

Comply or Die vinnare av det 161:a Grand National!!!!

Var där. Tippade Comply or Die och vann lite pengar. Besökte Red Rums grav samt gick banan.
Beechers ser inte så farlig ut längre nu när diket är igenfyllt samt att de har fyllt upp landnings sidan, Valentines ser värre ut med det smala diket på landningssidan samt lite "drop".
Cirka 70 000 personer, härlig atmosfär. Många av damerna såg frusna ut då de hade klätt sig som till Ascot i tunna klänningar utan ärmar. En hel del mycket ostadiga åskådare kunde ses på vägen hem.
Tyvärr så blev McKelvey (förra årets 2:a) avlivad efter att ha sprungit in i stängslet och skadat sig för svårt efter att hans ryttare hade ramlat av.
Verkligen värt ett besök. En jättebra födelsedags present ifån min make.

Senast ändrad:

e de det där 7 km loppet med en massa höga hinder???
så hemskt att så få hästar kommer i mål o att en del skadsa svårt och får avlivas.
Inte så kul precis..

Det tycker jag också...

40 starter och 15 i mål i år... Detta borde man väl ändå se över?
Det är ju inte precis så att man startar en otränad häst i det här loppet heller.......

I år höll startfältet högre klass än någonsin enligt de flesta förståsigpåarna.

Att hästar pullas up av sin jockey när denne känner att hästen för dagen inte hoppar så bra som krävs eller är för trött är väl ett sundhetstecken tycker jag, det är trots allt ganska höga hinder.

Visst är Grand National ett tufft lopp. När du säger att det är något som är fel med att så få hästar kommer i mål, måste du tänka på att det är inte alla hästar som klarar av den långa distansen även om de naturligtvis är i toppkondition. Har de inte startat över så lång distans förrut vet man ju inte om de klarar det förrän man har provat, kloka jockeys pullar upp sin häst när de inte har mer att ge.
Naturligtvis är det alltid tragiskt när hästar förolyckas, Mcelvey som skadades i år gjorde det inte när han föll utan när han sprang lös igenom ett staket.
Grand National är ett extremt styrkeprov och farligt för både häst och ryttare, men hästar bryter ner och får avlivas efter slätlöp också, det ser inte lika spektakulärt ut för de kanske tar sig i mål ändå, inte lika synligt för publiken.
Detta är baksidan av en fantastisk sport, men att hindersport skulle ara "grymmare" än slätlöp som en del tycker kan jag inte hålla med om. Har man jobbat med hinderhästar i England vet man att det är väldigt harmoniska hästar som ofta får gå ut på sommarbete t ex..

Fast varför inte korta ner loppet och göra hindren lägre? enklare än så blir det inte..

Jag såg youtube-filmen från i år, det är ju i alla fall 2-siffrigt antal hästar som ramlar efter hinder och eller ryttaren flyger av och hästarna sedan springer lösa och kan orsaka mer skada.....

Att korta ner och sänka hindren gör att tempot ökas istället - det ger trötta hästar som faller/ skadar sig i slutet i alla fall.

Förmodligen skulle ett färre antal startande hästar göra att frekvensen av fallna/skadade hästar och ryttare minskade en del. All insamlad statistik (i GBR) pekar på ett samband mellan stora startfält och hög andel fall och skador.

Är det kval till grand national?

Det skulle man ju kunna införa för att få ner startfältet.. som i elitloppet. Fast kvalet behöver ju inte vara lika hårt och inte på samma dag som GN....

fleur: det skulle kunna vara som ett "vanlig" hinderlöp... Eller korta banan ELLER sänk hindrena...

Det finns ju faktiskt massa saker man kan göra för att minska olyckorna och få fler i mål..

Jag har samma tanke som de flesta här säkert: Då mister loppet sin glans och sin prestige...

Men det är väl ändå upp till människorna... Det är vi som roar oss på hästarnas bekostnad.
Och ja, jag vet, hästarna älskar att springa och hoppa!

Men hur högt och hur länge dom ska springa kan dom aldrig välja själva...

JÄTTEBRA att jockeys pullar upp hästarna när dom känner att det ändå inte går vägen..
Men fortfarande... många olyckor i ett och samma lopp

Det jag menade var att det är ett vanligt argument ,om man kortar ner eller sänker hindren kommer det att gå fortare och olyckorna kommer inte att minska.
Förstår tjusningen med GN men skulle aldrig våga utsätta mina hästar för risken:crazy:

Det jag menade var att det är ett vanligt argument ,om man kortar ner eller sänker hindren kommer det att gå fortare och olyckorna kommer inte att minska.
Förstår tjusningen med GN men skulle aldrig våga utsätta mina hästar för risken:crazy:

Visst skulle du det! Och jag hade stått och hejat på.:banana:
Din svenska är föredömlig. Tänk om alla här skrev som du!

Fast så vanligt är det inte att hästar faller i hinderlöp om man tänker på "vanliga" löp, även om det händer oftare än i banhoppning tex..

så det argumentet köper jag inte till 100% även om det ligger en del sanning i det...
jag tror inte det blir värre än det är idag, men det kanske inte heller skulle bli bättre, det vet vi ju inte...

Men som sagt, finns ju en hel del fler åtgärder man kan ta en titta på!

Är det kval till grand national?

Det skulle man ju kunna införa för att få ner startfältet.. som i elitloppet. Fast kvalet behöver ju inte vara lika hårt och inte på samma dag som GN....

I år har jag för mig att det var över 160 anmälda hästar till GN och som jag förstår så sker urvalet till de 40 som får starta på grundval av poäng. Det är dessutom en handikapp så de riktigt bra hästarna får bära mer vikt, så allt kan hända när det gäller vem som vinner. Allt (vikter etc.) meddelas under högtidliga former under en fin middag...

Fram till någon gång under 1950-talet (har jag för mig) så var antalet startande betydligt högre, kanske 70-80 hästar, det måste har varit riktigt scary.:eek:

Heja på andras hästar är ju riskfritt, starta du din ilskna märr:rofl:
hälsar skolfröken

Hästarna som startade i GN var de 40 högst handikappade hästarna. Handikappen får de på prestationer i andra steeplechaser tidigare på säsongen och det är verkligen de bästa hinderhästarna som går i detta löp. Det är ett enormt styrkeprov att gå ett GN och det krävs tur för att få en störningsfri resa men det är samtidigt ett av de största loppen man kan vinna.

Jag vet att alla har olika åsikter om vilken nivå vi ska tävla på och så är det inom alla sporter. Den här disskusionen kommer upp varje år när GN har ridits och jag har suttit bänkad framför datorn hela den gångna helgen och tittat på alla löpen från Aintree då jag tycker att det är härligt att se alla dessa hästar klara hindren. Många av löshästarna fortsätter ofta hoppa när de tappat sina respektive ryttare. I ett löp var det en löshäst som hoppade klart hela löpet och såg till att "vinna" med ett huvud sen att ryttaren fick bita i gräset ett par hinder hemifrån var en annan sak...

Det är ju inte så konstigt, det är ju flockdjur... Ryttaren behöver ju inte ha trillat efter ett fall heller, en del flög ur sadeln över hindret :o

RedRum: Shit, det måste varit riktigt scary och farligt för alla!

--

Ja idiotiska seder finns det ju gott om i världen.
Vad är prispengarna i GN?
Jag antar att det är rätt mycket och tror ni skulle hända om man tog bort prispengarna? Loppets prestige skulle ju säkert finnas kvar?

Skulle folk ställa upp i det med sina världsrankade hästar om det inte var prispengar? (eller sänka summan betydligt som till ett "vanligt" löp..)

Lite funderingar jag har bara....

Total vinst summa GN £800 000.
Vinnare £344 320, 2a; £141 920, 3a; £70 960, 4a; £35 520, 5a; £17 760, 6a; £8 880, 7a; £4 400, 8a; £2 240.

Hedgehunter den högst handikappade hästen var 12 år, bar 11 stones och 12 pounds (ca 75.3 kg) i vikt, hans officiella rating var 156.
Ardaghey (Ire) den lägst handikappade hästen var 9 år han bar 10 stones och 7 pounds (ca 66.7 kg) i vikt, hans officiella rating var 137.

Liknande trådar

Hästhantering Jag har ett helt fantastiskt halvblodsto som alltid har fungerat med alla hästar hon gått med. Unga, gamla, stora som hus, småttingar...
Svar
5
· Visningar
2 671
Senast: Stereo
·
Hästmänniskan Hej! Jag har flyttat till ett nytt stall. Stallet jag stod i fanns inga jourer mer än när stallägaren åkte iväg, då hjälptes vi alla...
2 3
Svar
58
· Visningar
10 169
Senast: Skye
·
Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
166
· Visningar
25 410
Tjatter Ni är alla varmt välkomna till Bukes stora nyårsfest! Detta år är det en färgsprakande maskeradbal som anordnas av Idahoe och...
52 53 54
Svar
1 060
· Visningar
40 063
Senast: Hedinn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar