Grand Danois

Sv: Grand Danois

Då har jag något att se fram emot! haha;)

Hur är era GD vad gäller aktivitet? Min blir ALDRIG trött han är i princip aldrig stilla. Jag är helt nervös, läste överallt att dom inte fick springa för mycket när dom växte:crazy:

Fram tills min GD var 2 år så var hon från golv till tak mest hela tiden men det lugnade ner sig sen som tur var :D
Det gör inget att hunden springer mycket så länge han har valt det själv. Ibland kanske man måste dämpa dem lite så att lära dem "plats" och "stanna kvar" kan vara rätt bra. Som sagt att de springer omkring är ingen fara så länge man inte drar ute dem på motionsspåret och springer halvmilen... Sen när de blir äldre så är det ju inte det några problem heller. Jag gjorde det med min gumma så länge hon orkade och tyckte det var roligt men nu är hon mest en soffpotatis. :D Med ålderns rätt...

Nej, jag vil helst slippa träna lydnad osv.... bara ha en trevlig hund att ha med mig i skogen på promenad som ska vakta huset och inte jaga vilda djur...

Ehm, min jagade tyvärr rådjur och lite annat smått och gott i skogen. Eller rättare sagt, hon sprang efter dem ca 100 meter i full fart innan hon vände. Som tur är har hon alltid jagat mest med ögonen, hon har aldrig spårat upp något.

Visst har han? Å än är det inte färdigt.
Gulleponken :)

Sådär brukar helges öron se ut ibland också :D Och i bland så lägger han dom "ut och in" på huvudet. Man måste höööra allt och då lägger man ögonen på huvudet.

Min förra var rätt så lugn faktiskt. Hon fick springa och leka dagligen, och lite enkla uppletanden osv. Det räckte bra för henne, och hon var nästan alltid lugn inomhus. Som liten valp så var det en hel del bus dock, för min mamma hade en jämngammal valp hemma, så dom hade väldigt kul ihop.

Nästa valp, lär ha och göra om vi säger så. Min 2 åriga Amstaff leker ihjäl dom flesta andra hundar ;)

-KL-

Ni som kan GD!! Hur är de i tempramnetet, är de ofta aggresiva med andra hundar?
Jag undrar för vi är nyinflyttade i en by där det finns en kennel som föder upp GD. En av vara bästa promenad (och rid-..)vägar passerar deras hundgard. Det kommer tio GD utrusandes och hoppar, klättrar, skäller och vralar pa oss...Jag blir rädd faktiskt, min 1 1/2 arige colliehane bryr sig dock inte ett smack utan springer tyst förbi :love:.
Men vad kan jag vänta mig om de hoppar över och kommer lösa? Tror ni de attackerar min collie? I hundgarden närmast vägen star en jättelik hane och han hänger över staketet sa ut kommer han lätt, om han vill.

En GD är generellt inte en hund som attackerar hur som helst, men alla hundar i en stor flock kan lätt bli triggade av varandra. Mest troligt så vaktar dom bara sitt område = innanför stängslet, och skulle inte göra något om dom kom ut. Och jag tvivlar på att dom skulle hoppa över bara för att få komma ut till din hund.

Får jag vara nyfiken och fråga vilken by det är? Jag bor också på Österlen nämligen :D

Då har jag något att se fram emot, år som soffpotatis;)
Min buse är världens kelpojke :love: Men alla i familjen avskyr honom:(
Han är som sagt aldrig lugn, varken inne eller ute. Inte ett dugg nervös utan bara SÅÅÅ glad & vill vara med överallt...Man kan säga till honom tusen gånger, likaväl gör han det igen. Har provat snälla verisionen & den lite hårdare metoden.
Men sen hjälper det inte att han är världens bästa kramkompis & tittar på en med sina "är jag inte sötast i världen ögon" :p

Min har aldrig visat tecken på att vilja flyga på någon annan hund. Han vill bara leka med alla eftersom han bara är en bebis. Vilket inte alls uppskattas av andra hundägare, vilket jag förstår;)

Men oss vaktar han däremot, inte en kotte kan slinka in obemärkt här.

Har du provat att aktivera honom lite mer? Vissa GD's behöver mer mental stimulans än andra. Han låter precis som en understimulerad hund i alla fall, som har för mycket energi för att vara lugn alls.

Ja han verkar definitivt understimulerad. Men jag har med honom överallt, han är emd mig hos hästarna varjedag. jag jobbar med hästar så vi är där i många timmar, där springer han som en fåne:D Jag tränar agility hemma, han älskar att hoppa. sen så brukar min pappa gå långa promenixer.
Sen brukar jag ta med honom när jag är ute & cyklar, men när vi är klara så är det jag som ligger och flåsar, haha:rofl:

Äh, jag gillar att han är aktiv & busig. Men familjen håller ju inte med mig. Annars hade jag inte brytt mig så mycket.

Kl

Jag har en blå tjej på 6år. Världens underbaraste hund.
Tyvärr så är hon rädd för hästar så det blir lite svårt med stallet.
Har inget bra kort på bara henne nu men lägger in två stycken tagna innan idag när hon leker med en 4 månaders Jack Russelvalp!

16444133.jpg

16444135.jpg

Världens finaste!:love::love:

Fast det där är ju ingen direkt mental stimulans, utan bara fysisk motion. Han kanske behöver tänka mer? Det är en väldigt intelligent och lättlärd ras, dom flesta av dom i alla fall.

Träna lite spår, godissök, uppletande av favoritleksaken osv osv. DÅ blir dom trötta.

Jag kan be min Amstaff om att gå flera mil, leka i 5-6 timmar, kampa med bildäck och allt annat sådant. Det gör han gladeligen hela dagarna, men är ändå hela tiden på vid nästa aktivitet och är inte alls trött. Får han däremot använda hjärnan lite mer, så lägger han sig platt på golvet och snarkar högt efteråt.

*KL*

Jag är också, precis som Bebben, uppvuxen med GD. När jag föddes hade vi en tigrerad tik som hette Belinda "Linda" och min moster hade en blå hane som hette Elvis. Elivis var född i en kull om 17 valpar (!) men fick tyvärr avlivas som femåring p.g.a skelettcancer.

Linda var en ganska liten dam för att vara GD. Hon fick en kull valpar, vill minnas att det vart 9 st, varav hälften reggades i FKK för mina föräldrar iddes inte avliva någon av dem (8 valpars regeln).
Linda dog själv hemma som 13 år gammal :)

Har tyvärr ingen bild på henne här i datorn men däremot på Elvis och mig, jag tar min första ridtur i livet ;) Jag var väl en 2 år gammal.

jagrider.jpg

Jag låter elak när jag säger detta, men han är faktiskt inte en av dom smarta GD isf, han är otroligt korkad...haha

Alla sakerna du beskriver brukar jag göra, & har gjort det massor av gånger. Han fattar aldrig vitsen med att behöva tänka. Jag la till & med hans favorit godis lite varstans (eftervarann) men han fattade aldrig trots att jag visade honom & har gjort det flera gånger :D

Jag har även testat att lära honom lite trick & sånt för att ha nått att tänka på, men som sagt han är en snäll hund som älskar människor,

*KL*

Här kommer min lilla Indra på 9 månader.
Helt klart den bästa valp jag nåonsin haft. Lugn som en filbunke inne och ligge mäst framför brasan och ett träningssuget yrväder uteomhus med ett osynligt koppel och skulle aldrig komma på tanken att dra efter vilt. Lagom resarverd mot folk vaktar huset och säger till om nån kommer. Hälsar mjukt på de som kommer och hälsar på och sen är det bra. Lättlärd, godmodig och dessutom snygg;)
Tränar för fullt för att bli utställnings proffs nu lilltjejan och har debuterat med goda resultat. Håller även på med lite hobby lydnad och är inklickad för trix inlärning. Springer efter hästen när jag rider ut.
Som ni förstår så gillar jag denna hund skarpt och det är inte bara för att det är min hund utan jag skulle nog vilja säga att hon är helt enket perfekt;):D

15127210.jpg

Senast ändrad av en moderator:

Liknande trådar

Hundavel & Ras Hej! Någon här som har gråhund eller erfarenhet? Vi står just nu på kö på en kull som ev föds i januari om de tog sig. 2a plats på en...
Svar
9
· Visningar
1 060
Senast: _Taggis_
·
Övr. Hund Hej, Jag och min sambo skaffade hund i mars, en springer spaniel hane. Vi har sen innan pratat om att vi gärna skulle ha två hundar. Vi...
2
Svar
25
· Visningar
1 944
Hundhälsa 2018 tog jag lite hastigt och lustigt emot en liten omplacering som for illa i dåvarande hem. Hunden var och är trots det relativt glad...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
5 382
Senast: Tonto
·
Hundhälsa Två små barn på 4 år har börjat sätta spår på vår 7 åriga tik. Hon har alltid varit speciellt, på ett bra sätt. Men nu har det allt mer...
Svar
13
· Visningar
1 062
Senast: snöflingor
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Födda-24
  • Dressyrsnack nummer 18