Gramantyglar

Status
Stängd för vidare inlägg.
S

stallkompis

Riskerar man att förlora kännslighet i hästens laner om man rider för mkt på graman? Endel anser att de är nödvändigt för att korrekt kuna få hästen i arbete. Men son regel är det ju inte tillåtet i någon tävlingsform och verkar inte heller vara så uppskattat av tränarna, tex tiblin.... :confused:

Sv: Gramantyglar

Sjävklart behövs inte graman för att man korrekt ska kunna få hästen i arbete. Långt ifrån alla som ens rider med graman över huvudtaget. Men jag har inget emot att använda den ibland. Brukar slänga på graman när jag rider ut eller när hästen är lite pigg, för min egen säkerhet.
I dressyr får man inte ha ngn hjälptygel öht på tävlingbanan eller framridning men i hoppning är det ju tillåtet att ha på framridning och prisutdelning.

Riskerar man att förlora kännslighet i hästens laner om man rider för mkt på graman? Endel anser att de är nödvändigt för att korrekt kuna få hästen i arbete. Men son regel är det ju inte tillåtet i någon tävlingsform och verkar inte heller vara så uppskattat av tränarna, tex tiblin.... :confused:

Han har helt rätt :D Det är definitivt inte bra att rida ofta på graman (helst aldrig). Och ska man göra det måste man göra det på rätt sätt och av rätt anledning, vilket de flesta inte gör.

Risken om man rider för ofta med graman är ju att hästen börjar ta för mykcket stöd från gramanen och om man då rider för ofta med den kan det resultera i att hästen blir framtung. Max 1 g/veckla har jag hört som rekomendation och då är det förstås bra om man rider med den på träningar för att miniemera felanvändning.

Hästarna brukar lära sig ganska snabbt att knäppa av i nacken, så man behöver inte oroa sig särskilt mycket för lanerna.

De som inte kan få en häst att arbeta utan graman ska du inte lyssna så noga på. Det finns gott om andra människor som klarar det utmärkt!

Det finns massor med trådar om gramananvändning, använd sökfunktionen och fortsätt diskussionen i dessa trådar.

/B_A_L, moderator

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hästvård Min häst har just konstaterats ha kotledsinflammation, vänster fram, efter att ha varit "trasig" hela det här året. Och jag är lite...
Svar
16
· Visningar
3 548
Senast: Liten
·
Hästmänniskan Jag är sedan två år tillbaka fodervärd åt ett 20 årigt halvblodsto. Det är en trevlig häst helt enkelt och jag tycker om henne. De...
2 3
Svar
41
· Visningar
6 491
Ridning Jag har reagerat över hur folk uppskattar hur hårt deras hästar tränas på sistonde. Många som rider hästen lätt 30min - 1 timme/dag...
2 3
Svar
47
· Visningar
6 729
Senast: mackan
·
Hästmänniskan Det här passar inte riktigt någonstans tycker jag och lägger det därför här där jag tycker det passar bäst. Härom veckan satt jag och...
2 3
Svar
46
· Visningar
8 494
Senast: Speedway
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Vad gör vi? Del CCVII
  • Burkmat
  • Vilket är ert favoritgodis?