Sv: Dags att gå vidare? Byta häst eller bita ihop?
Tycker du gjort helt rätt!
Jag själv var med om liknande förra vintern. Igentligen så började det väll redan för 15 år sen när jag köpte första hästen,en kallblodstravare som knappt var riden,vi kom en bra bit på väg genom våra 11 år,men hon var extremt svårlastad,så vi kunde aldrig ta oss iväg på nån träning eller så.
Häst nummer två,unghäst,tyvär han hann knappt bli inriden förens jag tvingades sälja pga jag lämande sambon,samtidigt som jobbet gick i kk,så inget boende,inget körkort,inga pengar osv.
Nu kommer vi till häst nummer tre,en jättetrevlig dam,triangelmärkt,som funkade till lättare,enkla turer i skogen. Var dessutom min bästa vän som ägde henne,och jag hade på foder. Efter ett tag så kände jag att nej,jag vill faktist träna! Men samtidigt så tänkte jag att hallå,jag har ju inte gjort det alls under alla 15 år som hästägare,varför ska jag behöva göra det nu för?
Jag velade fram och tillbaka,och tillslut så bestämde jag mig för att lämna tillbaka. Då hade hon dessutom vilat ett tag för det vart jobbigt för henne med all snö som kom och fastnade under hovarna (hovbenssänkning,och pålagringar på kotor),så vännen berättade att då skulle hon få somna in,snacka om att man kände sig som en mördare! MEN i slutändan vet vi att det var det bästa för hästen också,hon ville träna och springa som hon gjort tidigare,nu fick hon mest skrittas. Fång hade hon haft så hon fick inte ens gå på gräs,så både vinter och sommar var jobbigt för henne.
Du får gärna uppdatera hur det går med ponnyn!
Och vad är det för nån? Ska du köpa eller ha på foder?