Vad anser ni vara hård träning?

Sv: Vad anser ni vara hård träning?

Jag tror du menar knapplån, för jag är väl medveten om dessa definitioner och jag håller med dig ang. vad som är lätt, medelhårt och hårt arbete : )

Inga privathobbyhästar i hobbyryttar sverige, kommer upp i hårt arbete, vågar jag påstå. Och medelhårt arbete på en hobbyhäst - ja då är det verkligen en riktigt satsande tävlingsryttare vi pratar om samt ridskolehästar. Övriga arbetar lätt, vare sig ägaren gillar den tanken eller ej : )

Tror det är en ypperligt dålig ide att jämställa vad som för en människa är hårt arbete och vad som är hårt arbete för en häst...
det är nog snarare just där det går snett i hästägarnas uppskattning skulle jag snarare vilja påstå.

Det beror väl så fall på att hästägare är j**ligt lata!

Om jag som 50-årig gubbe tål 15 timmars träning i veckan, varav två trdjedelar på eller över mjölksyratröskeln så är det väl få ryttare som behöver oroa sig för att de övertränar hästarna?

Min häst gick sin första CR för några veckor sen. Hon kom i mål pigg och fräsch, med en slutpuls på 48 slag/minut.

Hon hade stått hela våren, pga skador (en transportskada och en luftvägsinfektion)

Efter det har hon gått 2-4 dagar i veckan då jag inte har någon sadel som inte glider fram. Emellanåt har hon gått längre turer som längst 2 mil.

På denna träning som mest innehöll skritt och långsam trav, så klarade hon 5 mil utan problem.

Däremot håller jag med om att nybörjare gärna rider fort i början och sedan orkar hästen inte i slutet. Nu visste ju jag att min hästs kondition inte var den bästa och red därefter! Jämn och lugn hastighet genom hela banan.

Jag har dock faktiskt aldrig suttit på en trött häst, dock så ser de helt döda ut när man hoppar av :angel:

Det där är rätt intressant, jag har de sista månaderna kommit igång med min löpträning (äntligen). Jag var helt slut efter 3 km i början, idag när jag var ute och sprang 5km så kände jag mig knappt ansträngd och ville bara fortsätta.
När jag då jämför med många ryttare som travar hästen i 2 km och sedan måste låta den vila inser jag att jag går hårdare än vad många ridhästar gör! Då räknar jag även in allt stallarbete jag gör utöver att jag sprungit och ridit några hästar på samma dag. Ser man till hästens träning för dagen utöver ridningen så gör den inte av med mer energi än när den äter och avger värme! Oftast står hästarna 16 timmar rätt opp o ner i en box när den inte står o trycker i en lerig hage eller går under ryttare (många hästars vardag iaf i Stockholmsområdet).

Och då är det egentligen inte jämförbart (som Mackan påpekade) med en hästs rörelsebehov och människans rörelsebehov.
Vissa tar hästen på en 30 min promenix och tror att de har fått samma motion för dagen, men oftast rör sig ju människan mycket mer på en dag. En dag på jobbet kan för många ge 1 mils promenad, enligt stegmätaren.

Det beror väl så fall på att hästägare är j**ligt lata!

Om jag som 50-årig gubbe tål 15 timmars träning i veckan, varav två trdjedelar på eller över mjölksyratröskeln så är det väl få ryttare som behöver oroa sig för att de övertränar hästarna?

Tyvärr tror jag inte alla är så insiktsfulla utan de drar en parallell mellan när de själv tycker att de anstränger sig extremt, till att det är samma för hästen. därav den katastrofala felberäkningen.

Jag räknar som att min häst promenadrids/lätt arbete. Han går oftast 6, ibland 5 dagar i veckan, uteridning 4-5 dagar ca 1,5 timme åt gången, alla gångarter. 1-2 dagar i paddocken, dressyr/hopp/tömkörning 0,5-1 timme beroende på vad vi gör.

Pratade med en kompis om det här med träning häromdan, vi kom fram till att det är alldeles för sällan som våra hästar går för fullt, alltså tex en snabb galopp så att hästarna blåser ordentligt när man saktar av. Oftast galopperar man (jag!) bara någon km i taget, och det är sällan man har möjlighet (underlag, trafik osv) att låta hästen gå för fullt.

Jag vill ha milslånga skogsvägar så att hästen kan få sträcka ut, och jag kan pressa honom att gå lite till, så han blir sådär flåsig o nöjd som han nästan aldrig blir.

ett roligt exempel: starthästen hade vinter"vila" den bestod av långa ridturer i skog och mark helt utan travträning, en till häst i stallet red jag ut med i stort sätt varje dag och för den hästen så blev det en period med intensiv motionsträning. två hästar på helt olika nivåer helt enkelt, för starthästen var det "vila" och för den andra hästen så var det ganska tuff träning för just den individen.

men som ni säger så hård träning det utövar högpresterande hästar. och maten skall alltid anpassas därefter!

Hur tränar ni era hästar och hur pass hårt anser ni att de går?

Tränar min häst med cirka entimmespass (något kortare pass och något längre, kanske 1½ - 3 timmar) 4-6 dagar i veckan. Försöker komma upp till fem pass men vissa veckor blir det inte så. Anser att han tränas för grundkondition/lätt träning. Målsättningen är blott och enbart att han ska må bra, ha en ok kondis, kunna gå längre turer mellan varven och att vi ska ha roligt.

Utfodras med cirka 20 kg hö per dag och så en skvätt betfor (kring 3 dl torr betfor uppblött i massor med vatten) och en knapp halvliter havre samt mineraler och nu på hösten b-vitamin. På morgonen får han lite havre också.

Skälet till havren är väl dels som komplement till höet men främst faktiskt för att de andra hästarna i stallet får kraftfoder morgon och kväll (travstall). Foderstaten är tyvärr inte helt exakt, vi har ingen höanalys men vet på ett ungefär.

Min häst håller hullet ganska väl över året och jag är rätt noga med att kontrollera hullet. En 900 kgs häst behöver liksom ingen extra vikt!

Inga privathobbyhästar i hobbyryttar sverige, kommer upp i hårt arbete, vågar jag påstå. Och medelhårt arbete på en hobbyhäst - ja då är det verkligen en riktigt satsande tävlingsryttare vi pratar om samt ridskolehästar. Övriga arbetar lätt, vare sig ägaren gillar den tanken eller ej : )

Håller fullständigt med! Har hjälpt några kompisar med att räkna fram foderstat till deras hästar. Alltid så börjar det med att privathobbyryttaren påstår att deras häst går HÅRT arbete. När man sedan frågar vad det hårda arbetet består av så visar det sig att det är LÄTT arbete det handlar om.

Tror att de flesta hobbyryttare faktiskt har rätt dålig kondition och därför tillskriver det lätta arbetet som hårt för det är hårt för ryttaren.

Jag vet att jag har dålig kondis och inte klarar mer än 1 timmes hyfsat intensivt ridpass. Så pållan rid 1 timme åt gången, 5-6 gånger i veckan. Alltså lätt arbete för hästen även om det är hårt arbete för mig ;-).

/Lizzie

Jag har faktiskt också reagerat på detta. När en häst rids hårt är det inte 40 min/ 5 dagar vecka. För mig är det som du sa i din tråd att man rider längre, högre tempo och/eller oftare. :)

Jag tror definitivt många hästar både rör på sig för lite o tränas för lite.
Framförallt reagerar jag på dem som rider 1-2 ggr per vecka på en otränad häst och kör för fullt tills den är svett.

Jag anser dock att träningsintenisteten beror på vilken kondis o nivå hästen ligger på.
Hård träning för en häst är inte dte för en annan.

När jag tycker min häst går hårt innebär det att han tränas alla dagar utom en, i veckan. Vi rider aldrig ut o lallar i skogen, utan de 2 dagar vi rider i skogen är det alltid arbete i form i minst 20 minuter på någon vändplan, det är övergångar o olika samling längs med grusvägarna, emellan det skrittar vi mycket över kalhyggen för att han ska få upp rörlighet o få lyfta ordentligt på benen.
En av dagarna är ren konditionsträning på sandslinga, där hästen blir rejält maxad, och brukar avslutas med nedläggning på utebana i 20 minuter.
2 dagar rider jag för tränare, en hopp i 1 1/2h och en dressyr, båda gör honom mentalt o fysiskt trött.
Sedan har jag en dag till träning i ridhus (markarbete) eller tävling. Så ser våra standardveckor ut.
Men hur hårt han jobbar varje pass är ju utifrån hans nivå, och den är nog inte hög om jag jämför med en fälttävlanshäst i trestjärnigt;)
Han är relativt ung och sent tillriden o jag jobbar mycket med rakriktning och att han ska kunna samla ihop sig på rätt sätt mer o mer.

Mina hästar går varje dag ev. en vilodag- sommar vår.
Rider då ca 2, 2,5 timme med dem vardera.( under sem.har jag tagit långturer på 3-4 h)
När de går på bete får de ca 1-2 v semester.

Mkt trav och galopp arbete.
Rids för det mesta även i form ute. Ibland tar jag en tur då det får halvlånga tyglar och vi bara busar av oss :)

Under höst vinter går det varannan dag under veckorna på ridbanan och så rider jag ut med bägge under helgerna ( då ca 2 i skogen)

När jag rider på banan så blir det mkt volt arbete, sidvärtsrörelser så som öppna/sluta, skänkelvikningar (skritten och traven sitter, nu är vi inne på att få det befäst i galoppen.) Har även börjat jobba på byten, med den ena.

Jag har två arabston, ligger inte på samma nivå men den ena har lättare för att hitta formen och bära sig korrekt , än den andra.

De i min omgivning tycker mina hästar går mkt hårt!
Fick tom kritik, när jag i vintras körde konditions träning på en äng full med djup snö.

Vad skulle ni säga att den ridning är? Lätt, medel eller hård?

Själv så tycker jag det är ganska normal ridning.
Skulle jag rida mellan en halvtimme/timme per dag. och ställa av de vintertid skulle de bli deppiga och framför allt stressade.

Tror även att när en del säger att de går hårt (ex. en lc eller cl) så tycker ägarna att det är hårt för just deras individ.?

Själv så har jag aldrig förstått varför man har en häst om man inte vill rida.
Fick frågan en gång om jag håller igång bägge mina hästar själv.. självklart. Det är ju därför jag har två hästar- för att jag brinner för att rida och träna.

Helst skulle jag vilja visa upp oss på en och annan tävlig, för att få ett utlåtande men det har jag varken nerver eller själförtroende för, i dagsläget iaf.. :)

Ha det gått alla!

Hur tränar ni era hästar och hur pass hårt anser ni att de går?

Väldigt intressant ämne!

Mitt ungsto rids 2-3 gånger i veckan upp till en timme, nästan enbart snabb skritt. Ibland kan det slinka in ett pass med longering, men det är ganska sällan. :p Då hon går på lösdrift räknar jag att hon går lätt arbete (25 % energipåslag på underhållet), hade hon stått på box nattetid hade jag inte ens kallat det arbete. :p

Min valack är ridskolehäst, han går på lektion sex dagar i veckan, sedan rider jag honom tufft ett par pass i veckan. Men eftersom lektionerna (än så länge) bara är nybörjarlektioner med ett fåtal inslag av trav, räknar jag ändå hans arbete som lätt. :cool:

kl

http://www.runhennyrun.com/

Om vi utgår ifrån att "henny" här ovan är en hårt arbetande häst, så skulle jag tro att det är ytterst få hobbyhästar som hamnar under kategorin hård träning.

Senast ändrad av en moderator:

Mina hästar går varje dag ev. en vilodag- sommar vår.
Rider då ca 2, 2,5 timme med dem vardera.( under sem.har jag tagit långturer på 3-4 h)
När de går på bete får de ca 1-2 v semester.

Mkt trav och galopp arbete.
Rids för det mesta även i form ute. Ibland tar jag en tur då det får halvlånga tyglar och vi bara busar av oss :)

Under höst vinter går det varannan dag under veckorna på ridbanan och så rider jag ut med bägge under helgerna ( då ca 2 i skogen)

När jag rider på banan så blir det mkt volt arbete, sidvärtsrörelser så som öppna/sluta, skänkelvikningar (skritten och traven sitter, nu är vi inne på att få det befäst i galoppen.) Har även börjat jobba på byten, med den ena.

Jag har två arabston, ligger inte på samma nivå men den ena har lättare för att hitta formen och bära sig korrekt , än den andra.

De i min omgivning tycker mina hästar går mkt hårt!
Fick tom kritik, när jag i vintras körde konditions träning på en äng full med djup snö.

Vad skulle ni säga att den ridning är? Lätt, medel eller hård?

Själv så tycker jag det är ganska normal ridning.
Skulle jag rida mellan en halvtimme/timme per dag. och ställa av de vintertid skulle de bli deppiga och framför allt stressade.

Tror även att när en del säger att de går hårt (ex. en lc eller cl) så tycker ägarna att det är hårt för just deras individ.?

Själv så har jag aldrig förstått varför man har en häst om man inte vill rida.
Fick frågan en gång om jag håller igång bägge mina hästar själv.. självklart. Det är ju därför jag har två hästar- för att jag brinner för att rida och träna.

Helst skulle jag vilja visa upp oss på en och annan tävlig, för att få ett utlåtande men det har jag varken nerver eller själförtroende för, i dagsläget iaf.. :)

Ha det gått alla!

Vet inte vad jag skulle sätta dig i för kategori, du rider ju klart mer än medel iaf, men det verkar inte vara så jätteintensiva pass?
Medelhårt kanske?
Jag anser mig som sagt träna medelhårt själv också, men rider kortare pass än du, men mer intensiva kanske. Har nyligen läst att det sliter mer på hästen att rida långa sega pass än kortare intensiva.
Lägger även in mycket fler vilodagar då det är då dom bygger upp sig :)

kl

http://www.runhennyrun.com/

Om vi utgår ifrån att "henny" här ovan är en hårt arbetande häst, så skulle jag tro att det är ytterst få hobbyhästar som hamnar under kategorin hård träning.

Wow säger jag bara :bow: !!! Jag har aldrig sett detta ur hästens/ryttarens perspektiv förut, alla respekt för dessa hårt kämpande hästar.
Vilken kondis !!!! :laugh:

Min häst går promenadridning :p

Med "hård" träning tänker jag på näringsbehovsbenämningen och till de hör trav/galopphästar samt övriga tävlingshästar på elitnivå.

Skogsridning/hobbyridning=lätt träning.
Tävlingshästar etc som tränas lite hårdare=medelhård träning.

Liknande trådar

Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 106
Senast: Freazer
·
Skola & Jobb Någon som är mer insatt än vad jag är nu för tiden? Om det är ok för PA att jobba dygn, och om det får fortsätta vara ok? Jag har i...
2
Svar
23
· Visningar
1 920
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
15 127
Senast: Juli0a
·
Hästhantering Jag rider på en ridskola där om man är stallvärd får åka och tävla med ridskolehäst samt tävla på lokala tävlingar som klubben anordnar...
Svar
18
· Visningar
3 540
Senast: Cambrie
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Kemnevall sadel
  • Ny sits