Vad anser ni vara hård träning?

Sv: Vad anser ni vara hård träning?

Jag har fälttävlanshästar.

De hästarna som är fullvuxna rids i snitt 6 dagar i veckan. Ibland byts något pass ut mot tömkörning eller liknande. Träningen är mycket varierad (dressyr, hoppning, skogsridning, klättring, intervall mm). De går nog i snitt 45-60 min och inte överdrivet hårt för tillfället då det har varit mycket småskador och annat som gjort att de vilat mer än de ska.

När de är i tävlingskondition och fin form under tävlingssäsongen så skulle jag räkna det som medelhård träning. Då är det på medelsvår nivå.

Unghästarna (3 och 5 år) går självklart inte lika hårt eller lika många dagar i veckan.

Håller fullständigt med att många överskattar deras hästs träning, min häst motionerar alla dagar i veckan, rids 4-5 dagar, skrittmaskin 3-2 dagar. Ridpassen består av uteritter ( rätt ut i skog och mark, upp o ner för backar i galopp, sidvärtsövningar i backarna ), dressyrridning i paddock, tömkörning med eller utan bommar, lättare hoppövningar.

Ridpassen varar mellan 60-90 min inberäknat fram och avskrittning.

Tömkörningen ca 40-60 min

Skrittmaskinen 40 min

Detta är för mig en häst i lätt träning.

En häst ska helst gå 3 gge om dagen för att må bra och hålla:D

Tycker ni att det är hårträning för en ridskole häst (C ponny med ganska bra kondition) att:
Ridas av en ganska avancerad ryttare, i dressyr och sen hoppa några hinder.
Ridas av en avancerad ryttare, med skritt paus på ungefär en halvtimme emellan, som värmer upp lite och sen hoppar en bana.
Skrittas av lite och sen galoppera några varv med en nybörjare.
Skulle ni säga att det är alldeles för mycket för en ridskole häst att tränas på en dag??

*KL*

har två travhästar, tre dagar i veckan går de intervaller på rakan, ska ligga på 25-30 tempo men oftast går det fortare, går 5-6 intervaller, en dag i veckan går de snabbjobb på banan, vila en dag och kör sedan, den ena rids galoppintervaller, och den andra provlopp emmelanåt, jag räknar det som vanlig träning, inte hårdträning.

Trav och galopphästar. fältävlanshästar på hög nivå. Även hopp på hög nivå.

Min häst är sjuk för tillfället.

Liknande trådar

Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 106
Senast: Freazer
·
Skola & Jobb Någon som är mer insatt än vad jag är nu för tiden? Om det är ok för PA att jobba dygn, och om det får fortsätta vara ok? Jag har i...
2
Svar
23
· Visningar
1 920
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
15 127
Senast: Juli0a
·
Hästhantering Jag rider på en ridskola där om man är stallvärd får åka och tävla med ridskolehäst samt tävla på lokala tävlingar som klubben anordnar...
Svar
18
· Visningar
3 540
Senast: Cambrie
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Kemnevall sadel
  • Ny sits