Gramantygel *bilder*

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Gramantygel *bilder*

Jag har ridit på gramantygel när jag red ponny, och det var på den tiden när jag trodde att det var samma sak att gå på tygel som att böja på nacken. Jag är av åsikten att graman ska man inte rida på om man inte är otroligt skicklig, och är man så duktig så behövs det inte. Men det är min åsikt och jag är inte Gud.
Jag tycker det låter som om din häst behöver stärkas upp med övergångar, en stadig sits och annat som föreslagits i tråden. Behöver du konkreta förslag på övningar så kan vi nog hjälpa till med det med. ;) Vad är det för tränare som föreslår att rida på graman?? Den böjer nacken och sänker ryggen, det är inte så mycket att sträva efter.. Set kanske bra ut för folk som inte förstår bättre, men gör ont i själen på oss andra.
Jag tror alltså inte på hjälptyglar. Longering med chambong tror jag på, övergångar, klättring, cavaletti etc. Jag tror mycket på en duktig tränare, en som man kan lita på till 100%.
Lycka till, och folket här skriver ju inte att graman inte är den optimala lösningen bara för att vara elaka. Fundera lite över hur den funkar. Jag kommer aldrig att använda en igen. Det kan jag garantera.
Ulrika

Alltså, shit! Jag är imponerad över att du ens orkar svara på alla kommentarer som skrivs.
Jag tycker självklart att alla ska få ha sin åsikt, både de som är för och emot graman.
Själv tycker jag inte att man är en hästplågare om man använder det, för det är ett hjälpmedel.
MEN, då ska det användas rätt och av människor som kan.
Man ska inte slänga på det på vilken häst som helst, och med vilken människa som helst i sadeln, men jag tvivlar inte på att du vet hur man använder den Annika, för då skulle du nog inte skriva om det här, haha.

Folk tänder till så himla lätt och fort på det här stället, och det tycker jag är SÅ synd.
Frågor ställs här för att folk vill ha hjälp, inte för att de vill bli påhoppade. Tycker det är jättetråkigt att det ska vara så mellan hästfolk, det finns alltid någon som vet bättre.

Och, jag förstår inte hur en del här tänker, faktiskt.
Sitter ni bara upp på era hästar utan att göra någonting och sen går de i världens superform? Det verkar nästan så, för vad man än skriver om (sporrar, spö, hjälptyglar, tränare m.m) så verkar det som om det används fel, fel, fel.

Jag är inte ute efter något bråk, tycker bara att det är synd att så många andra är det.

Bra jobbat av dig iaf Annika, som kan ge svar på tal och vet vad du sysslar med.
:)

Sitter ni bara upp på era hästar utan att göra någonting och sen går de i världens superform? Det verkar nästan så, för vad man än skriver om (sporrar, spö, hjälptyglar, tränare m.m) så verkar det som om det används fel, fel, fel.

Eh? "Superform" = när hästen lyssnar på fram, stopp, åt sidan, vändningar, rör sig rytmiskt och har muskler att bära sig. Svårare än så är det inte. Jag har aldrig "tränat form" på mina hästar. Det kommer av naturen.

Ursäkta ett dåligt ordval.
Jag menar bara att när folk här på Buke diskuterar saker så låter det alltid som att man inte behöver göra ett skit, hästarna går jättebra ändå.
Jag menade inte att hoppa på någon, och ditt namn nämnde jag inte vad jag kan minnas. SÅ känn dig inte påhoppad!

Jag vet bara att det hjälpte mig att komma till ridning när jag skaffade en duktig tränare som jag litade på. Och när jag kommit till ridning så insåg jag att det där med graman inte behövdes. Nu har jag inte bara haft sådana okomplicerade hästar som den jag har nu, den hetaste var verkligen het, men efter instruktören hjälpte mig genom den inridningen så är jag ganska övertygad av att det mesta kan låta sig göras utan hjälptyglar.
Just gramanen är jag lite allergisk mot för att jag ser hur ofta den används för att bara tvinga hästen att böja på nacken, medan bakbenen kommer en meter efter hästen. Jag har inte sett någon rida med graman på ett sätt som jag tycker ser lyckat ut, och det kan ju också vara anledningen till att jag tycker att det iallafall skulle vara grönt kort på graman. ;)
U

Klart att man måste jobba för det, det handlar ju om att bygga upp hästens styrka och hållbarhet, genom diverse gymnastiska övningar. ;)
Och så se till att man kan styra, svänga, att hästen går fram och att man kan stanna - i balans. Och när den kan det så går den garanterat i form. Jag trodde när jag red ponny att det var att gå på tygel när hästen krökte på nacken, men tänk om jag fattat tidigare hur mycket större det med ridning var?
Men det krävs nog en tränare, jag tror att alla behöver en duktig tränare. Oftast är inte en i stallet duktig nog att kunna lösa större problem. Men prova att filma, lägg in filmen här, om ni tål kritik. Det handlar om balans som jag skrev, du ska hitta balansen, och ni ska hitta balansen.
U

Ursäkta ett dåligt ordval.
Jag menar bara att när folk här på Buke diskuterar saker så låter det alltid som att man inte behöver göra ett skit, hästarna går jättebra ändå.
Jag menade inte att hoppa på någon, och ditt namn nämnde jag inte vad jag kan minnas. SÅ känn dig inte påhoppad!

Nejdå, jag känner mig inte alls påhoppad. Men de flesta som förespråkar hjälptyglar krånglar till saker som egentligen är enkla! På många hästar räcker det faktiskt att hålla i tyglarna på så går de i rätt form. Det finns en massa knep för att få en häst att jobba rätt. Gramantyglar behövs inte.

Nu vet jag iofs inte om du menade det som om jag förespråkar det, men så tolkade jag det i alla fall. Och då vill jag säga att jag förespråkar det inte, men, jag har inget emot det så länge folk som rider med det kan hantera det, och inte har det för att tvinga ner hästens huvud så att det ska se "snyggt" ut.
Förhoppningsvis så har de flesta ryttare som rider med graman, tillräckliga kunskaper för att göra detta.

Med graman är hon ihopdragen fram och klart på bogarna. knappast den effekten man vill ha i en samlande rörelse. Orkar hon inte bära sig i dessa rörelser är hon inte stark nog för att göra dem.

Ja det är tyvärr effekten av graman tycker jag. Har aldrig sett någon, vare sig skicklig eller annan lyckas få hästen ärligt samlad eller ens i jämvikt med graman, utan det blir på bogarna. De har inte fått upp framkärran på hästen (eller ner bak). Det gäller alla jag har sett och det är en hel del under åren:crazy: Särskilt då hoppryttare men även folk som rider travare och även dressyrryttare ibland..

Nu vet jag iofs inte om du menade det som om jag förespråkar det, men så tolkade jag det i alla fall. Och då vill jag säga att jag förespråkar det inte, men, jag har inget emot det så länge folk som rider med det kan hantera det, och inte har det för att tvinga ner hästens huvud så att det ska se "snyggt" ut.
Förhoppningsvis så har de flesta ryttare som rider med graman, tillräckliga kunskaper för att göra detta.

Ja, det får vi hoppas. Jag såg inte dig som en förespråkare, utan talade mer generellt. Men en dressyrryttare som inte kan rida sin häst i form utan graman är ingen dressyrryttare i mina ögon.

Ja det är tyvärr effekten av graman tycker jag. Har aldrig sett någon, vare sig skicklig eller annan lyckas få hästen ärligt samlad eller ens i jämvikt med graman, utan det blir på bogarna.

Nej, jag håller med, och jag undrar om det ens är teoretiskt möjligt att få den i jämnvikt med en sådan hjälptygel.

Man ska inte slänga på det på vilken häst som helst, och med vilken människa som helst i sadeln, men jag tvivlar inte på att du vet hur man använder den Annika, för då skulle du nog inte skriva om det här, haha.

Folk tänder till så himla lätt och fort på det här stället, och det tycker jag är SÅ synd.

Har du sett någon enda som lyckats rida hästen på graman utan att den går på bogarna? (jag utgår från att du kan bedöma det) Jag har som Sara-Ida aldrig sett det. Det är en anledning till att jag tycker att graman är ett väldigt dåligt "hjälpmedel".

Tycker du det är fel att berätta om nackdelar man har sett med olika metoder? Är det ok?:confused:

Nej, jag håller med, och jag undrar om det ens är teoretiskt möjligt att få den i jämnvikt med en sådan hjälptygel.

Jag tror faktiskt inte det, pga den verkan som gramanen har, men andra kanske har andra erfarenheter:confused:

Den får en avknäppt nacke, något annat är knappast möjligt som jag ser det, om man inte sätter den på en häst som redan arbetar lugnt och stadigt förstås men det gör väl knappast någon:confused: Hur man ska kunna få till längningen av överlinjen och arbetet i ryggen med den på en spänd häst begriper jag inte. Men det är ju mycket jag inte begriper här i världen å andra sidan.:cool:

Det är ju möjligt att alla som säger att de bara har den en kort stund först, SEN får hästen att arbeta i jämvikt men då är frågan vad gramanen hade för roll i det öht, eller om det är att den bara slappnat av.:confused: Men vad vet jag.

Jag förespråkar inte graman generellt men det kan behövas ibland vid enstaka tillfällen på vissa hästar men naturligtvis bara av duktiga ryttare eller ryttare som rider enskilt för tränare.

Det kan ha blivit en ovana att hästen vill slänga upp huvudet ibland men i övrigt arbetar i en fin form. Jag har två exempel där det har funkat bra med graman som tillfällig hjälp. Det ena ett halvblod och det andra en ponny. Båda är dock hästar med mkt energi och det har inte varit ngt problem att få dem att jobba med ryggen och bakifrån trots att gramanen sitter på. Däremot får man passa så inte hästen blir på bogarna. Nu är det här högställda hästar som strävar uppåt så det har inte varit ngt stort problem. Gramanen har fått dom att slappna av mer och vant av dom med att slänga upp huvudet i tid och otid. För dom har slängt upp huvudet för riktigt duktiga tränare/ridlärare också. Gramanen har hjälpt, jag lovar er. Halvblodsvalacken tävlade dressyr lätta klasser med vinst o placeringar efter utbildningen där graman användes ibland. Sedan behövdes det inte mer. Men när han varit avställd längre tid kunde det behövas ett kort tag igen. Jag har använt gramanen på hästarna i 6-årsåldern då de varit ganska nyinköpta och väldigt dåligt/fel utbildade för sin ålder. Dom var vana att springa omkring lite som dom ville utan att vänta o lyssna på ryttarens hjälper. Båda har kalasbra gångarter kan tilläggas och är riktiga arbetsmyror.

Det finns dressyrtränare på svår nivå som rekommenderar graman på vissa hästar medan andra tycker att man bör avstå från hjälptyglar.

Alltså, shit! Jag är imponerad över att du ens orkar svara på alla kommentarer som skrivs.
Jag tycker självklart att alla ska få ha sin åsikt, både de som är för och emot graman.
Själv tycker jag inte att man är en hästplågare om man använder det, för det är ett hjälpmedel.

Frågor ställs här för att folk vill ha hjälp, inte för att de vill bli påhoppade. Tycker det är jättetråkigt att det ska vara så mellan hästfolk, det finns alltid någon som vet bättre.

Jag är inte ute efter något bråk, tycker bara att det är synd att så många andra är det.

Bra jobbat av dig iaf Annika, som kan ge svar på tal och vet vad du sysslar med.

Bra sagt! :bow:

Tackar!

Det är just den "trista" stämningen här på buke där alla vet bäst hela tiden som jag tycker är trist. Många söker svar på frågor och får bara mothugg direkt. Själv har jag blivit idiotförklarad många gånger om men jag står för det jag gör/säger.

Själv använder jag min graman mest på de hästar som blir höga/öppna i formen och just för att kunna lägga ner dem i en lägre form. Jag rider just unghästar och de är på tygeln i alla gångarter men ofta lite för spända/tittiga för att kunna länga halsen och stretcha. Nu sitter jag i och för sig och rider mina dressyrpass på en gigantisk parkering eller på ridvägar. Men för det mesta rider jag utanför vår ATG kliniks fönster, och jag har ofta fått höra vilka fina hästar jag rider av både klinikpersonal och ridhästägare. Jag har också fått bjuda på ett gott skratt när jag har trillat av mitt i en vattenpöl framför picknickande ridhästägare...:D

Nu drar jag till Dubai på semester så ni får klara den här tråden utan mig :cool:

Det är det jag menar med att "motorn" måste arbeta för att gramanen över huuvd taget skam få någon effekt. Hästen måste arbeta bakifrån. Är bakbenen inte med så blir det INTE bättre när en graman används, men man får en snygg böj av halsen. :angel:

Sleepwalker: jag reagerar när man använder graman på unghästar, sedan struntar jag fullständigt i vem det än är som rider. Det är totalt förkastligt, anser jag. Om man rutinmässigt slänger på graman på 3-4-åringar och skriver om det på nätet som om det vore något att rekommendera så får man finna sig i att någon/några reagerar...

. Båda är dock hästar med mkt energi och det har inte varit ngt problem att få dem att jobba med ryggen och bakifrån trots att gramanen sitter på.

Hästar med mycket energi som slänger upp huvudet brukar knappast arbeta med ryggen. Det kanske känns så pga att att vill framåt, om man sätter på graman och de kröker på nacken så känns det nog väldigt bra:angel: OCh de som inte begriper bättre tycker nog det ser fint ut också.

Men har du bilder på hur de hästarna MED graman arbetar med bra ryggverksamhet så lägg in dem, jag har ju aldrig sett att det har lyckats med graman men visa mej gärna. Ts ville ju se bilder också.

Tackar!

Det är just den "trista" stämningen här på buke där alla vet bäst hela tiden som jag tycker är trist. Många söker svar på frågor och får bara mothugg direkt. Själv har jag blivit idiotförklarad många gånger om men jag står för det jag gör/säger.

Är det trist stämning för att inte alla håller med:confused: Varför bara klaga på stämningen, diskutera på istället, du tycker ju att du har rätt och argumenterar för det och det gör andra också och argumenterar för sin syn.

Är inte det okej:confused:

Jag är i of s trött på gramantrådar kan jag erkänna.

*knapplån*

Jag har heller aldrig sett någon häst som har rididts på graman som inte är på bogarna.

Den enda gången som jag har sett gramanen göra någon nytta är när folk rider ut på heta hästar som gärna springer fort med huvudet högt upp. I dessa fall gör inte martingalen någon nytta då den inte gör ryttaren starkare. Då fungerar gramanen som en extra broms. Men då går inte hästen i någon form heller utan det är helt enkelt en bara en broms. Sen kan man ju diskutera om det finns andra sätt att ha heta hästar under kontroll vid uteridning men det känns onödigt att ta upp den diskussionen här.

Jag har själv provat att rida med graman ute på en het häst men på den hästen blev effekten i stället att den drog in huvudet mot bogen och sprang lika fort för det. Så där fick jag hitta andra lösningar.

Så sammanfattningsvis så kan man säga att jag tycker att gramanen i vissa fall kan vara fungera bra att ha som en "starkare" broms vid uteridning på vissa heta/starka hästar. Men det fungerar som sagt långt från alla. Men som hjälp till att få hästen att hitta formen tycker jag den inte den fungerar då den har en tendes att få hästen att gå på bogarna.

Jag ser det som ett personligt misslyckande som ryttare om jag måste ha en graman för att min häst skall gå i form.

Det bästa tippset jag kan ge TS är att byta tränare. Av det du har skrivit om tränare här så tycker jag tyvärr inte det verkar vara någon speciellt duktig person.

Mvh

Tora

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hästmänniskan Gammal användare, men vill gärna vara anonym så ingen som läser det känner sig utpekad. Jag har en lång historia i hästvärlden med egen...
Svar
19
· Visningar
2 516
Senast: Mia_R
·
Hästmänniskan Jag har haft min häst i många år och utbildat den själv med hjälp av tränare. Älskar hästen över allt annat och har ridit den tusentals...
Svar
17
· Visningar
3 422
Senast: Solstig
·
Gnägg Jag har haft min häst i två år nu. Han är världens snällaste och verkligen min bästa vän. Vi brukade hoppa förut och det gick väldigt...
Svar
4
· Visningar
2 052
Senast: Mia_R
·
Kropp & Själ Lite luddig rubrik kanske men kom inte på något som riktigt passade. Det är är apropå tråden om hur man klarar ett tråkigt jobb där det...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
6 618
Senast: Grazing
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Lugnande medel till hund.
  • Uppdateringstråd 30