Gramantygel *bilder*

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Gramantygel *bilder*

1. Form kommer bakifrån

2. Din ponny är för lat (enligt vissa...) till att gå i form, vilket leder till....

3. ...att hon inte jobbar på med bakbenen

4. Graman tar ned hästens huvud. Den verkar INTE på bakbenen eller ryggen. Så har man en häst som inte vill jobba ordentligt bakifrån är det jättedumt att sätta på graman, hästen kommer endast knäppa av i nacken!

Är det din tränare som säger att du ska ha graman? I såna fall skulle jag starkt överväga att byta tränare..

you name it! jag håller med dej till 100%!

Testa gramanen när du rider för instruktören! Bara för att man rider på graman behöver man inte tvinga hästen att springa med näsan i bringan och hålla för kung och fosterland. Här på buke är alla världsbäst och klarar av att rida sina hästar i korrekt form utan några som helst hjälpmedel och bettlöst och bomlöst klarar man sig inte utan... Bara så du vet :cool:

Själv rider jag mycket på graman just för att visa hästarna var jag vill ha dem och efter ett par gånger brukar det enkelt att rida dem utan. Jag blir säkert halshuggen av att skriva det men jag rider dessutom mest vad ni kallar unghästar (3-5 år) på graman och får ofta höra hur fint mina hästar bär sig/arbetar.

men som många redan sagt (förlåt om jag blir tjatig:smirk: ) så hjälper gramanen inte att få hästen att gå i form utan bara knäppa av i nacken. det kke ser ut som att hästen går fint men för en som kan sin sak ser det mest hemskt ut.

så ta den långa "tråkiga" vägen. du vet, genvägar är alltid senvägar

Ja det är tyvärr effekten av graman tycker jag. Har aldrig sett någon, vare sig skicklig eller annan lyckas få hästen ärligt samlad eller ens i jämvikt med graman, utan det blir på bogarna. De har inte fått upp framkärran på hästen (eller ner bak). Det gäller alla jag har sett och det är en hel del under åren:crazy: Särskilt då hoppryttare men även folk som rider travare och även dressyrryttare ibland..

Jag vet en häst som alltid får upp framkärran och ner bakdelen när man sätter på gramman! Medryttarhästen stegrar om man sätter på en gramman :idea: Snacka om att få upp framdelen :devil:

Själv använder jag min graman mest på de hästar som blir höga/öppna i formen och just för att kunna lägga ner dem i en lägre form. Jag rider just unghästar och de är på tygeln i alla gångarter men ofta lite för spända/tittiga för att kunna länga halsen och stretcha.

Grejen är återigen ett lydnadsproblem i grunden. En häst kan inte koncentrera sig på två saker samtidigt. Om den kastar med huvudet är den inte koncentrerad på ryttarens hjälper som säger framåt. Det är alltså där knuten sitter. Genom att göra den uppmärksam för ryttarens signaler stänger den av omgivningen. Det tar förstås tid och tålamod, men gramanen gör inte jobbet.

KL*

ja sæger en sak till bara
en graman ska man inte sitta o rida runt med den ska vara ett HJÆLPMEDEL som man plockar av nær man har en ønskad eftergift fårn hæsten. Man ska inte vænta tills den krøker in næsan in i bogarna o e heeeelt avknæppt. då har man førlorat hela iden med en hjælp o den e snarare en stjælp.
o ne ja tycker inte man ska gå långa vægen om den långa vægen riskerar att resultera i att du får en mer spænd hæst æn om du hade graman.
JAG HATAR nær folk som ni alla som bara hoppar på o dissar bara før att era hæsta e lættridna eller inte behøver ngn lite endaste hjælp før att vara avslappnade.

Nu till TS, ja tycker inte du ska ha graman mer æn nær din trænare ser de. Ja skulle vart vældigt førsiktig o ja tycker du ska ta till dig alla negativa komentarer som råd att tænka på nær du sitter dær med gramanen.
Før alla fel de har tagit upp ær alvarliga o e sådana som många inte vet om eller tænker på.

tex
- avknæppta i nacken
- de slutar jobba med ryggen
- de slæpper bettet

osv
ni andra kom med konkreta førslag till TS vad hon ska tænka på nær hon væl sitter dær
så att hon ær medveten om problemen o så hon kan konfrontera sin trænare nær hon kænner att de intræffar. Mest troligt kommer TS att prova graman så då e de ju inte mer æn att hon får veta på ett vettigt sætt vad som kommer att hænda. inte skræmselpropagande før de funkar inte.

ja men vadå
de e ju inte riktat till alla, men om du tar åt dig så vasse go

Jag tolkade det inte som riktat till mig men jag har då aldrig sett eller träffat nån häst som är som du beskrev och "inte behøver ngn lite endaste hjælp før att vara avslappnade". I alla fall inte när det suttit nån ovanpå...

ne de e just så ja osså menar, men ibland kænner man sig så dålig hær på forumet før att man sjælv har inte lyckats med ngt som dessa "experter" hær gør varje gång.
ja syftar ju nu till tex som ett av mina inlægg i denna tråden tidigare.
en ponny ja inte fick rætt men med en liiiten stund med graman så vart de heeelt andra ord i skællan. pang direkt har ja suttit o dratt ihopa den med 15 ton o misshandlat stackars hæsten, før de hade ju kunnat gå att fixa genom alla møjliga øvningar som ja redan testat till leda.
man ønskar att ngn hade hjælpt en med graman tidigar så hæsten hade slupit alla min desperata førsøk på hæsten i fråga.

ja men de hade ju inte med TS fråga att gøra bara min egna dumma funderingar

Har ni inte provat det.. När man inte kan få hästen att gå i form, man vet inte hur det ska kännas, men ungefär hur det ska se ut. Och så kommer det en annan ryttare på för första gången, och så går hästen i form som om den aldrig ´gjort något annat. Samma häst, samma utrustning, samma ridpass.. Olika ryttare. Jag upplevde detta för 16 år sedan, första gången, eller jag hade väl upplevt det tidigare men det var bara en "aha-gång". Det var nog där jag fattade hur lite jag faktiskt kunde, och hur mycket jag hade kvar att lära. Innan dess trodde jag helt seriöst att jag kunde hoppa på tävlingarna på TV om jag bara hade en häst som kunde hoppa 160 bana..
Ju mer man lär sig ju mer inser man att det finns att lära... Frustrerande och inspirerande
U

jaaa precis, desto mer man vet desto mindre vet man......
o ja hade provat en annan ryttare till denne hæsten som ja relaterar min minimala kunskap till om graman.
som sagt de har inte funnits samma problem innan denne o inte efter heller. så ja tror de e MKT få som egentligen skulle dra nytta av sjælva hjælpmedlet.

KL*

JAG HATAR nær folk som ni alla som bara hoppar på o dissar bara før att era hæsta e lættridna eller inte behøver ngn lite endaste hjælp før att vara avslappnade.

Jag kan bara tala för mig själv och jag ägnar mig inte åt skrämselpropaganda, men jag tror att de flesta ryttare är dåliga på felsökning. Om man vet vad som är fel, och hur hästar fungerar eller tänker, är det lättare att korrigera för det som brister. Varför krångla till saker?

Om jag har en häst som inte lyssnar eller slappnar av (viket kan vara samma sak) ser jag till att rida den i en miljö utan onödiga orosmoment och tränar den i start och stopp. Hur enkelt som helst, bara att få fram för skänkeln och stanna för tygeln. Inga andra hjälper. Svarar den inte för handen, låter jag den rygga ett par steg, gör om, berömmer. Jag tvingar hästen att skritta på mellan avbrotten, också ett knep för att få den avspänd. jag testar att jag kan få den att ta kortare och längre steg. Den KAN inte vara psykiskt spänd och lyssna på ryttaren samtidigt. Lyssnar den på mig är den alltså med mig och jag kan börja inverka. Detta torde alla ryttare och alla hästar kunna göra. När allt sedan fungerar har man en häst som slappnar av, för den vet vad som förväntas av den.

KL*

ja sæger en sak till bara
en graman ska man inte sitta o rida runt med den ska vara ett HJÆLPMEDEL som man plockar av nær man har en ønskad eftergift fårn hæsten. Man ska inte vænta tills den krøker in næsan in i bogarna o e heeeelt avknæppt. då har man førlorat hela iden med en hjælp o den e snarare en stjælp.
o ne ja tycker inte man ska gå långa vægen om den långa vægen riskerar att resultera i att du får en mer spænd hæst æn om du hade graman.

Nu till TS, ja tycker inte du ska ha graman mer æn nær din trænare ser de. Ja skulle vart vældigt førsiktig o ja tycker du ska ta till dig alla negativa komentarer som råd att tænka på nær du sitter dær med gramanen.
Før alla fel de har tagit upp ær alvarliga o e sådana som många inte vet om eller tænker på.

tex
- avknæppta i nacken
- de slutar jobba med ryggen
- de slæpper bettet

osv
ni andra kom med konkreta førslag till TS vad hon ska tænka på nær hon væl sitter dær
så att hon ær medveten om problemen o så hon kan konfrontera sin trænare nær hon kænner att de intræffar. Mest troligt kommer TS att prova graman så då e de ju inte mer æn att hon får veta på ett vettigt sætt vad som kommer att hænda. inte skræmselpropagande før de funkar inte.

Jag är mkt mer medveten om vilket hjälpmedel jag faktiskt använde nu men som sagt så provade jag ju gramanen. Man skulle ju inte strunta i att äta glass bara för att alla andra sa att man skulle få hjärtsjukdommar:banana: Ne men skämt och sido jag letar efter ett hjälpmedel som hjälper mig att hitta hur hon ska gå så jag vet när jag är där även utan graman. Tränaren sa när hästen gick på bra med baken samt hade sug i handen. Dvs. INTE när hon ev. var avknäppt i nacken eller jobbade dåligt med ryggen. Gramanen gav den hjälp jag ville åt men jag är inte så säker på att jag kommer rida så mkt med den, endast när jag har med mig en kompetent instruktör. Jag vet att gramanen inte ger nått gratis men vi vet ju var vi ska vara.:D

http://fjordtokan.zoomin.se/P312182?norefresh=1

en bild på träningspasset, kanske inte perfekt men mycket bättre än många andra gånger. Kolla på hemsidan för fler bilder.

Jag tycker att din häst har en avgjort bättre form utan gramanen! Helt utan tvivel. Med gramanen hamnar hon bakom lod och på bogarna och med en onaturlig böjning i nacken. Däremot tycker jag att du bör korrigera din sits som en första åtgärd. Om du lutar dig framåt hamnar tyngdpunkten på bogarna. För att hjälpa hästen att balansera sig och bli lätt i framdelen måste du sitta rakt. Annars blir även formen lidande.

Nu skrev jag ju inte mina inlägg för att prata varken väl eller illa om gramantyglar. Och jag tycker självklart att man ska få ha en åsikt.
Vilket ni också verkar tycka, ellerhur?
Då tycker jag faktiskt att ni borde respektera folk som tycker att det fungerar bra för dem att rida på gramantyglar, lik väl som folk med graman ska respektera dem utan.

Och ja, man får diskutera, men ibland tycker jag att inläggen här har en ganska otrevlig ton. Eller, ja, egentligen väldigt ofta faktiskt.

Vi ska ju hjälpa varandra, inte tracka ner på varandra!!
:)

Jag tycker att din häst har en avgjort bättre form utan gramanen! Helt utan tvivel. Med gramanen hamnar hon bakom lod och på bogarna och med en onaturlig böjning i nacken. Däremot tycker jag att du bör korrigera din sits som en första åtgärd. Om du lutar dig framåt hamnar tyngdpunkten på bogarna. För att hjälpa hästen att balansera sig och bli lätt i framdelen måste du sitta rakt. Annars blir även formen lidande.

Precis min tanke åxå när jag såg bilderna...

okey, sitsen är ju en av de många saker jag ändrar på...

Jag också.. :p Men om man fixar till sin egen position och tyngdpunkt får man så många andra positiva effekter på köpet. Jag har filmat mig själv några gånger och redan kunnat korrigera vissa saker.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hästmänniskan Gammal användare, men vill gärna vara anonym så ingen som läser det känner sig utpekad. Jag har en lång historia i hästvärlden med egen...
Svar
19
· Visningar
2 516
Senast: Mia_R
·
Hästmänniskan Jag har haft min häst i många år och utbildat den själv med hjälp av tränare. Älskar hästen över allt annat och har ridit den tusentals...
Svar
17
· Visningar
3 422
Senast: Solstig
·
Gnägg Jag har haft min häst i två år nu. Han är världens snällaste och verkligen min bästa vän. Vi brukade hoppa förut och det gick väldigt...
Svar
4
· Visningar
2 052
Senast: Mia_R
·
Kropp & Själ Lite luddig rubrik kanske men kom inte på något som riktigt passade. Det är är apropå tråden om hur man klarar ett tråkigt jobb där det...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
6 616
Senast: Grazing
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Akvarietråden V
  • Uppdateringstråd 30