Gramantygel *bilder*

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Gramantygel *bilder*

jag rider också på graman ibland :)
Och jag har även ridit min 4 åring på graman!!!!! :eek:
Och det gjorde jag för att han började komma på att man kan springa och slänga upp huvudet, Och jag vill helst inte bli nockad av min häst och jag vill inte att han ska göra illa sig heller. och efter 2 gånger med graman så slutade han :)

Jag tycker att du kan prova rida med graman, ibland så måste man hjälpa hästen, kom ihåg att hela tiden tänka framåt så att hästen inte knäcker av i nacken. Ett annat alternativ till graman är en gummisnodd.Då slipper du hålla reda på 2 tyglar :)
Lycka till!

Du har fått flera svar jag instämmer i. Hur vet tränaren att hästen är lat och "egentligen orkar":confused: Märkligt att en tränare säger så.

Dessutom ännu märkligare att en tränare tror att du genom munnen skulle komma åt bakbenen:confused:

Rid mer framåt och använd halvhalter för att få hästen i balans och få med bakdelen.

Är det en "riktig" tränare eller ägaren som hjälper dej?

Klart hästen kan gå med huvudet där du vill med graman men det handlar ju inte bara om att kröka på nacken och det ser kanske snyggare ut än med nästan i vädret, men om hästen sen är avknäckt och inte har med bakdel och rygg, det ser/känner inte alla tyvärr. :crazy: Man tror att hästen arbetar rätt och näjer sig med följd att man har en häst som knäpper av.:crazy:

Om man ska få en häst att arbeta ärligt framåt och avslappnat med egen motor och arbete genom hela överlinjen så är gramanen inte rätt väg anser jag i alla fall.

gramanen kan vara ett jätte bra hjälpmedel om hästen behöver lite hjälp, men man måste ju veta va man sysslar me, min häst funkar inte alls me graman men har ridit andra som de hjälper på. har du kollat halls å så på hästen så de inte är nån kota som stör?? har hästen bra förutsättningar för att kunna gå i form?? tror din tränare har koll :rofl:

Ja sa ju att jag skulle bli idiotförklarad redan innan...
Hur man kan använda graman på så unga hästar är för mig totalt obegripligt! :eek: :confused: Men jag vet att det förekommer.... :crazy:

Vad säger dig att jag inte har "motorn" igång innan??? Nu är det i och för sig så att jag rider fullblod och det är viss skillnad mot att rida unga halvblod, vilka normalt sett knappt går att rida rakt fram på... då skulle en graman vara fel att använda, troligtvis skulle det inte gå att styra överhuvudtaget...

Från att ha varit total motståndare av graman och egentligen alla hjälptyglar så har jag kommit underfund med att det kan vara ett fantastiskt verktyg! Men enormt kraftfullt sådant som kan göra hästen närapå omöjlig att rida, med avknäppt nacke, stum mun och inget jobb med bakbenen. Detta är svårt att få tillbaka om det blivit så fel....man kan ibland nästan se på muskulaturen att en häst ridits felaktigt på graman, tycker jag! Och man kan definitivt känna det när man rider.

Men med rätt tränare och känlig hand och känslig ridning så kan jag varmt rekommendera dig att i af prova! Har tyvärr inga bilder...

Vad är det som gör att du tycker att man ska använda graman på så unga fullblod då?
Vad är det som gör att du inte rider dessa unga hästar utan graman?
Vad är det du vill uppnå med graman?

Flashlight: du håller väl på med fullblod om jag förstått det rätt? Går det inte att rida fullblod utan graman? :confused:

Flashlight: du håller väl på med fullblod om jag förstått det rätt? Går det inte att rida fullblod utan graman? :confused:

Jo och unga, men utan graman. Skulle faktiskt aldrig komma på att sätta graman på dem, jag vet inte varför i så fall. Om jag hade en gammal travare som gått uppkäkad kanske jag i alla fall skulle tänka tanken. :crazy:

Jag tycker fullblod har lätt att knäppa av och böja på nacken tjusigt, men det betyder inte att de för det arbetar genom överlinjen så som jag vill ha det, dvs aktivitet som hänger ihop från bakfötter till och med nacke, med ärligt sug fram i handen.

Jag vet att det finns dom som sätter på fullblod graman mer för att ha kontroll om dom är överfriska. Precis som med halvblod och särskilt hopphästar.
För min del tycker jag just fullblod är allra minst aktuella för graman eftersom de är så känsliga att det räcker säte och hand. Men det är jag.

Sen är jag jättetrött på gramantrådar som det nog finns 100-tals begravda på buke om man söker.....

Och varför då bry sig om alla dessa stackare som inte kan rida och som verkligen inte förstår den riktiga ridkosten som flashlight, centaur och dressyrmupp verkar kunna?

Ett dressyrforum är kanske fel plats att ställa gramanfrågor.....

Dressyr går ut på att hästen ska arbeta avspänt och välgymnastiserat genom kroppen och med så fin inverkan som möjligt. Det gör inte en häst på graman, eftersom gramanen tvingar in hästens huvud i en viss form:crazy: Man kan sä'ga vad man vill om att det inte är så, men vitsen med en graman är att få en hävstångseffekt så att ryttaren ska "rå på" hästen och få ner/bak nosen.

Ingen kan väl förneka att den ger ökad kraft till ryttaren, varför annars sätta på den, någon annan effekt har den inte.

Som dressyrryttare (om jag nu ska räkna mej dit:rofl: ) vill man få hästen fram till handen genom arbete bakifrån genom bakdelen, ryggen och manken o nacken. Hela vägen.

Senast ändrad av en moderator:

Prova rid med graman för din tränare. Då kommer ni nog att upptäcka om den är bra eller mindre bra för din häst. Är det en fjording? Det är vanligast att sätta graman på heta hästar som slår upp huvudet. Då kan den göra gott. MEN tänk på att inte rida så ofta på graman för då kan hästen få ledinflammationer om den inte orkar gå i den formen egentligen, knäpper av och belstar mest i fram. Det har faktiskt hänt vår c-ponny! Det räcker att rida en gång i veckan med graman tycker jag och ta bort den helt så fort det bara går. Det gör ingenting att hästen inte är i form hela tiden. Variera ridningen och rid ut vissa dagar. Andra sätt att få hästen mer framåt o arbetsvillig kan vara att dra ner lite på stråfodret (hö) och istället öka kraftfodret (havren). Att ha hästen i box på natten istället för ute på lösdrift är också en idé.

Dra ner grovfodret och dra upp kraftfodret :confused:

Nu får du nog ta och ge en källhänvisning på detta påstående !

All vettig hästhållningskunskap säger tvärtom :confused: :mad:

Ökar du verkligen hömängden och minskar på havren om du vill att hästen ska bli piggare???

Jag tycker att det är allmänt vedertaget att en ökad mängd havre gör hästen piggare (den får mer energi) samt även att den kan bli piggare av mindre mängd hö om den t ex går på fri tillgång kan man istället ge den en bestämd mängd 5 ggr/dygn. Om hästen är tjock blir det ju jobbigare för den att röra sig och därmed blir den ofta slöare.

Att sedan många ägare generellt ger sina hästar alldeles för lite grovfoder och för mkt kraftfoder är en helt annan sak.

Det måhända vara effektivt att dra ner på strå, öka kraften och stalla hästen men inte tusan är det snällt :crazy: Ridningen går ju ut på att hästen ska tycka det är lika roligt som ryttaren. Det är snarare det man ska eftersträva än en häst som springer bara för den får massa kraftfoder.

Hömängden får aldrig påverkas av hur den är att rida om det inte är fråga om panikbantning då man kan fylla ut med halm och sämre kvalitetshö.

Grunden måste väll ända vara grovfodret och vill man få en piggare häst får man väll se till att köpa hö med hög energihalt och sen högenergikraftfoder...det finns mycket bra sådant kraftfoder att köpa men ALDRIG dra ner på grov, ströfodret !

Om detta inte hjälper får man nog fundera över om hästen har ont, problem av slag som sänker, tar bort framåtbjudningen = felsökning.....

Jag rider ponnyn med graman ibland när jag ska träna byten, öppnor å slutor, skänkelvikningar och sådant i galopp. Hon går jätte stadigt å fint annars men just när man gör desssa saker som inte tycker är sjukt kul börjar hon hoppa upp å ner ibland :P

Själv rider jag mycket på graman just för att visa hästarna var jag vill ha dem och efter ett par gånger brukar det enkelt att rida dem utan. Jag blir säkert halshuggen av att skriva det men jag rider dessutom mest vad ni kallar unghästar (3-5 år) på graman och får ofta höra hur fint mina hästar bär sig/arbetar.

Hur menar du att du visar dem var du vill ha dem med gramanen? Vill ha vad? Hur menar du att du med gramanen får till ett ärligt arbete bakifrån, genom överlinjen, med sug fram mot handen?

Vad är ditt syfte med gramanen, helt enkelt? Är det på grund av den som de bär sig så fint:confused: Varför skulle du inte få dem dit utan?

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hästmänniskan Gammal användare, men vill gärna vara anonym så ingen som läser det känner sig utpekad. Jag har en lång historia i hästvärlden med egen...
Svar
19
· Visningar
2 516
Senast: Mia_R
·
Hästmänniskan Jag har haft min häst i många år och utbildat den själv med hjälp av tränare. Älskar hästen över allt annat och har ridit den tusentals...
Svar
17
· Visningar
3 422
Senast: Solstig
·
Gnägg Jag har haft min häst i två år nu. Han är världens snällaste och verkligen min bästa vän. Vi brukade hoppa förut och det gick väldigt...
Svar
4
· Visningar
2 052
Senast: Mia_R
·
Kropp & Själ Lite luddig rubrik kanske men kom inte på något som riktigt passade. Det är är apropå tråden om hur man klarar ett tråkigt jobb där det...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
6 616
Senast: Grazing
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar