Gramantygel *bilder*

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Gramantygel *bilder*

En häst måste träna upp sina muskler när dom ska göra något, och om en häst inte har muskler för att gå ner i form så får man jobba upp dom, ta den långa vägen och inte den korta och slänga på denen graman. Du har fått tips på muskeluppbyggande träningar, så gör dom så att hästen har muskler till att utföra det arbete du vill.
Har använt gramenen innan men jag insåg att den bara fick min häst att böja på nacken, vilket jag inte strävar efter.
Använde den på en travare en gång som inte ville fatta galopp, då den bara slängde upp huvudet och rusade iväg (och till slut kom in i en dålig galopp). Det funkade och hästen är jättebra i galoppen nu.

Att din häst inte vill/orkar gå i form kanske beror på att den inte kan, och då vore det väl djurplågeri att tvinga ner den? Hästen kan ha ont? Det kan vara ganska mkt.
Min häst ville inte heller gå i form när jag började rida den (har bilder men har inte lust att lägg ut) men efter att ha tränat för tränare 2ggr i veckan så gick det till slut i skritten, senare i traven och jag är fortfarande på att bygga upp hans galopp så han går ibland i form i galoppen och ibland inte. Det har tagit mej 2år att få honom i form och då har jag jobbat för att få den..

Så mitt tips är: Fortsätt att kämpa, inte ta några genvägar och det tar lång tid att bygga upp en häst.

En häst måste träna upp sina muskler när dom ska göra något, och om en häst inte har muskler för att gå ner i form så får man jobba upp dom, ta den långa vägen och inte den korta och slänga på denen graman. Du har fått tips på muskeluppbyggande träningar, så gör dom så att hästen har muskler till att utföra det arbete du vill.
Har använt gramenen innan men jag insåg att den bara fick min häst att böja på nacken, vilket jag inte strävar efter.
Använde den på en travare en gång som inte ville fatta galopp, då den bara slängde upp huvudet och rusade iväg (och till slut kom in i en dålig galopp). Det funkade och hästen är jättebra i galoppen nu.

Att din häst inte vill/orkar gå i form kanske beror på att den inte kan, och då vore det väl djurplågeri att tvinga ner den? Hästen kan ha ont? Det kan vara ganska mkt.
Min häst ville inte heller gå i form när jag började rida den (har bilder men har inte lust att lägg ut) men efter att ha tränat för tränare 2ggr i veckan så gick det till slut i skritten, senare i traven och jag är fortfarande på att bygga upp hans galopp så han går ibland i form i galoppen och ibland inte. Det har tagit mej 2år att få honom i form och då har jag jobbat för att få den..

Så mitt tips är: Fortsätt att kämpa, inte ta några genvägar och det tar lång tid att bygga upp en häst.

Du svarade nog fel person. Jag behöver inte graman:smirk:

Det vet du väl att bara man sätter på en graman så orkar hästen allting. :angel:

Att den slår sig loss i övergångar, byten etc beror ju bara på att hästen är lat och istadig, aldrig att den inte är tillräckligt stark och har en ryttare som inte klarar av att rida den ordentligt.

Men gramanen lösa ju allt, voila!! så går hästen supert och har plötsligt fått massa muskler att bära sig med, ojoj vilket fantastisk snöre.....

:cool:

:bow: :bow: :bow:

I mitt fall så är det delvis för att få överfriska hästar lite mer koncentrerade på arbete och inte vad som sker runt omkring...

De hästar som slår sig fria eller total exploderar jobbar inte speciellt bra de heller, om inte annat så kan de göra sig illa i onödan.

Sen har jag haft ett par hästar som varit "stjärnkikare" eller velat gå med huvudet rätt upp och varit omöjliga att rubba skallen på när de ska titta sig omkring. Dessa hästar har aldrig lärt sig något som kallas dressyr men med ett par gånger på graman så brukar de tycka att det är ganska skönt att gå i rätt form och roligt att arbeta.

Det handlar inte om att rida på graman varje dag men ibland så anser jag mig behöva använda den och ofta gör jag en knut på gramanen så att jag kan lägga fram den på halsen (då sitter den på utan att inverka och jag behöver inte sitta och passa på den då hästen inte kan trampa på den) när jag känner att jag inte behöver den mer.

I mitt fall så är det delvis för att få överfriska hästar lite mer koncentrerade på arbete och inte vad som sker runt omkring...

De hästar som slår sig fria eller total exploderar jobbar inte speciellt bra de heller, om inte annat så kan de göra sig illa i onödan.

Sen har jag haft ett par hästar som varit "stjärnkikare" eller velat gå med huvudet rätt upp och varit omöjliga att rubba skallen på när de ska titta sig omkring. Dessa hästar har aldrig lärt sig något som kallas dressyr men med ett par gånger på graman så brukar de tycka att det är ganska skönt att gå i rätt form och roligt att arbeta.

Det handlar inte om att rida på graman varje dag men ibland så anser jag mig behöva använda den och ofta gör jag en knut på gramanen så att jag kan lägga fram den på halsen (då sitter den på utan att inverka och jag behöver inte sitta och passa på den då hästen inte kan trampa på den) när jag känner att jag inte behöver den mer.

Där jag skiljer mej i syn är att jag vill (också)att hästen fokuserar och lyssnar men jag tror inte gramanen skulle få den dit snabbare. När dom glor och stissar upp sej så lyssnar dom inte och man får rätt bestämt tala om att man finns där öht vissa dagar.

Men jag ser inte nån vits eller behov av att få huvudet mer fast eftersom spänningarna i kroppen finns kvar och det är dem jag vill ha bort, för att få en ärlig bjudning och avspänt arbete fram mot handen och få hästen genomarbetad i kroppen. Vissa dagar kräver det mycket tålamod:cool: Men jag tror graman skulle ge fortsatt spänning bara. Jag vill först och främst få hästen fokuserad. Lyssna på mej, inte allt annat.
Jag brukar använda en kombination av rösten (röstkommandon dom kan) mycket framridning i lätt sits o galopp, rätt öppen form, bara jobba framåt, i balans, och med många halvhalter och uppbalanseringar. Gärna länga sprången men inte rusa och stissa. Mest nöta på och få ur lite överfriskhet.

Galopp är ju lösgörande i sej och sen kan man fortsätta jobba med att få hästen fokuserad på det jag gör och inte allt som händer i omgivningen. :cool:

Nu kanske du rider på banan mest och där finns ju oändliga vidder att glo på om man har den läggningen (som häst) och jag förstår att det är helt annat eftersom jag rider i ridhus och skogen/gärden mm.

Men varken på mina egna fullblod (fd löphästar) eller hästen jag rider nu dagligen (starthäst) eller de övriga två starthästarna jag rider ibland har jag nånsin känt behov av graman för att komma tillrätta med ev överfriskhet, eller okoncentration och överladdning, om dom är riktigt stissiga är det bästa att bara gå ut och göra av med lite energi i så fall. Jag tycker att det man har i handen inte brukar vara problemet, helt enkelt. Däremot tittigheten och tendensen att hoppa högt för allt, men där har jag sporrar när jag rider och talar om att det är inte ok att fladdra iväg hur som helst, pigg eller ej. Samt rösten, förstås.

F ö: jättekul att du är här på dressyr och diskuterar:idea:

Senast ändrad av en moderator:

Kan jag rida i ridhus är det en drömupplevelse. Vilket jag gör då och då om jag har lite tid över. Brukar åka till Djursholms RK och rider ofta med i nån grupp för instruktör, det är kanon för galoppörerna att få lite "miljöträning" tidigt. Jag har fö tävlat några av mina starthästar både i dressyr och hoppning i utbildningssyfte men nu börjar jag få så mycket häst i stallet att jag inte riktigt har tid för små äventyr på klubbtävlingar och liknande.

Mitt grundläggande dressyrarbete gör jag antingen på Täby Galopps parkering eller på den gräsplätten nere vid tågvolten om underlaget tillåter. Där blir aldrig koncentrationen speciellt hög eller långvarig men det är urenkelt att rida i ridhuset istället!

Mitt grundläggande dressyrarbete gör jag antingen på Täby Galopps parkering eller på den gräsplätten nere vid tågvolten om underlaget tillåter. Där blir aldrig koncentrationen speciellt hög eller långvarig men det är urenkelt att rida i ridhuset istället!

Ja det kan jag tänka mej ger saker att tänka på. Men det finns mycket att se även i ridhus om man är på det humöret:rofl: :devil: För att inte tala om att det låter både här och där:eek:

Jag brukar gå ner till fotbollsplanerna när det pågår träningsmatcher överallt, för att dressyra på ett gärde intill, för att träna koncentrationen. En och annan motorcross och hundägare kommer också "förbi" och det är jättenyttigt.

Vill bara lägga till att jag ändå inte tror på att använda gramanen, eftersom hästen fortfarande blir lika spänd, bara fastlåst med huvudet, vilket skapar fel förutsättningar och inte ger arbete bakifrån genom överlinjen som jag vill ha utan skapar andra spänningar istället.

De här skillnaderna har jag kommit fram till med mina hästar:

Den känsliga hästen, fullblodet, behöver röra på sig för att komma till ro i sin kropp och kunna arbeta koncentrerat i dressyr.
Hon blir het, kort och spänd av sin överskottsenergi men är ändå möjlig att inverka på. Det går att få henne i en rund galopp, eller övertala henne att sänka huvudet o sträcka på sig trots spänningen mentalt o fysiskt.

Den andra däremot. Han är stenhård med minimal koncentrationsförmåga och kontrollbehov.
Den hästen är OMÖJLIG rent ut sagt att inverka på med huvudet uppe och hela överlinjen låst. Det har han visat både i hantering och ridning. Noll kontakt.
Han kunde som yngre helt vägra gå i närheten av stalldörren på tävling. Fram med häst som kunde gå före in, eller linor á la lastträning osv. Totalt obändig.
I ridning längs vägen var han OMÖJLIG att rubba en millimeter i sidled.
Även på stallgången då han låst sig var han återigen OMÖJLIG att flytta ett steg åt sidan. Kul häst att rida dressyr på....

Men, så fort jag "tar över" släpper hans låsta läge och adrenalinnivåerna kan minska.
Jag kan alltså¨gå bakvägen och "tvinga" ned hans huvud och passa på hans kropp tills han fogat sig i rätt form för avslappning. Då kommer den kort därefter. Han släpper i musklerna och frustar.
Känns som, tack matte för att du hjälper mig släppa kontrollen!

Den hästen blir värre av rörelse. Löpning triggar igång mer spänning.
Det eskalerar tills man fruktar för livet.. (smått överdrivet..) Men faktiskt då han var som mest spänd och jag skulle galoppera lös honom gick vi omkull med katastrofala följder:eek: .

Med sTOR pondus (ovant för mig som trivs med känsliga nippriga fullblod:crazy: ) har jag konsekvent tvingat denna häst att släppa kontrollen. Numera krävs mycket små signaler och han pustar ut och lägger över spakarna till mig och börjar andas.

(blunda nu ni som hatar folk som tror att man kan prata med djur!)

Jag har frågat honom vilken uppvärmning som passar innan start för att få loss hela kroppen. Jag gissade på galopp pga den lösgörande verkan.
Han sa omedelbart, mattes träning! den gör att jag kommer ner i min kropp och kan slappna av. Galopp är bra arbete. jag galopperar och andas, men mattes träning (dressyr) hjälper mig att sluta tänka.

Alltså hjälper jag honom genom att tvinga. Med ett stort ansvar på mina axlar att avväga träningen perfekt. men den känslan har inte varit så svår att finna då hästen börjar kommunicera och arbeta i avslappning.

Jag jämför honom nu med en person med panikångest:smirk: han mår bra av att jag tvingar honom ur det låsta läget, att sänka huvudet ger möjlighet att andas djupt och bryta tankebanorna.
Annars vid tävling verkar det som om han analyserar, bedömer och triggar sig att prestera max (är elithäst med STOOR vinnarskalle) tills han strypt all syretillförsel till bakkroppen och tappar bakaktionen.

Att innan värmningen med jämna mellanrum sänka huvudet inger lugn, självförtroende och pondus till prestationen efteråt.

Med min islänning som hade svårt att få bakbenen med sig så jobbade jag honom med att ta med sig bakbenen ett par steg, sen fick han vila ett par steg!
Är hästen van att gå på ett visst sätt så jobbar ju musklerna på ett visst sätt och då är det jobbigt att arbeta på det nya sättet en längre tid.
Ge ochså massor med beröm när hästen tänker rätt.
I början skulle jag inte kräva att hästen både trampa under sig (viktigast) och gick i form.

Ta hjälp av en duktig tränare för att få bra övningar och hjälp.

så du menar att nær ja satte graman på lilla kørponnyn i 10 minuter før att ja inte kunde førmå mig att få honom att fatta (på annat sætt) att man bær med ryggen lættare om man har huvet nere o inte i stjærn kikar stællning. så då skapade ja massa låsningar i honom? asså ja hade den på en gång i 10 minuter. sedan dess har han fattat att de e lættare att jobba om han har huvudet fram o ner.
de kændes som han fick en aha upplevelse. o neee han ær inte avknæppt alls.

asså ja fattar att de finns idioter till allt men asså TS ska ju nu testa IHOPA med sin trænare o ja hoppas att denne inte e en av dessa idioter och att TS oxå kan førstå att de finns bættre sætt men att detta med kan vara ett.

Om nån skulle spänna ner ditt huvud mot din mage mot din vilja i tio minuter skulle du spänna dig rätt ordentligt, eller hur? Speciellt om personen i fråga såg till att du sprang samtidigt.

men han føljde den inte spænde emot.......ja fick ju inte mer i handen æn innan...... o dessa 10 minuter rækte ju..... o før den sakens skull så måste man inte tvinga huvudet heeeeela vægen in till bringan før att man kan(o vem sa att ja tvingade honom o springa????)
han fick ju eftergifter minsta lilla han gav efter.... exakt samma som vi ger med vanlig tygel.
Ja tog ju inte o drog åt som en idiot tills han gav sig væl...... hmmm ja mærker att du inte har sett ngt alls positivt med graman.

Ja har sett æven de som sliter o drar o till o med HOPPAR med graman. Då førstår ja att de blir åt hel--te.

som sagt som hjælp e de oki men som de mærks på massa hær har ni inte riktigt sett de funka som de ska.

O nu till ett annat som jæmfærelse...... om du nu ska dra in mænniskan i de hela
ja har ett hjælp som ja spænner på mig sjælv fær att ja ska kunna læra mig att ha bak mina axlar. inte f-n har ja den hela dan o ja de gør skiiiit ont att ha den på men den hjælper mig att LÆRA mig ha axlarna rætt. den har ja i 10 minuter åt gången. SYND att inte ja kan læra mig lika snabbt som min hæst gjorde. Jag har problem med scoliose o denna "inspænning" ska hjælpa mig att kunna gå korrekt læra mig hur de ska kænnas nær de e rætt o få musklerna att børja funka.
SÅ JA man kan ha de som hjælp men de kan ju oxå bli helt åt hel--te om man gør fel eller inte har hjælp

Det blir ridning på styrka även om man ger eftergifter. Vore det nåt annat skulle man inte behöva gramman. Min gamla ridlärare kallade det block och talja vilket jag tycker var fruktansvärt illustrativt. Alla som har seglat nån gång och dragit i ett skot vet att konstruktionen gör en dussintals gånger starkare än vad man är egentligen. Gramman fungerar efter precis samma princip. Det blir samma känsla i handen som om man betslar upp, hästen känns lätt och trevlig eftersom den inte har nåt att sätta emot.

Utifrån din jämförelse med scoliosehjälpmedlet tolkar jag det som att du tycker det är okej att utsätta hästen för smärta tillfälligt och lära den att rätt position gör inte ont, fel gör?

men de e ju så vi rider...?????? fel e inte de behagliga......eller??? men ja tror inte att hæsten har smærta som ja har med min inspænnign. før har hæsten ont går den emot inte med. enligt min egna uppfattning....
men asså ja tog inte i allt på en gång på dessa 10 minuter..... hmmm ja undrar va du tror om mina 10 minuter...... de va lugnt o sansat o vi førstod varandra jætte bra o efter åt fick han paus o næsta dag behøvdes inte graman ja satte asså inte ens på den. hmmm ja ialla fall de hjælpte o han fick inga spænningar o han blev inte sæmmre av de o han var precis lika på bettet efter bara nu fick man igång ryggen o magen på ett før ridningen effektivt sætt.... ja ser inte hur min anvændning påverkade min hæst negativt?

som sagt ja førstår att graman anvænds i tid o otid men ja fick verkligen inte fram mina signaler till hæsten så ja provade men ja ville ju heller inte ha den men de funkade før oss o ja har inte haft den till andra sedan dess men har heller aldrig haft samma problem innan o inte efter.

som sagt hæsten mår bra o detta va før 10 år sedan
de behøvdes bara som en vægvisning, hade hellre tagit till graman æn suttit o kæmpat længe o kanske den vægen fått spænningar o KS før att hæsten inte førstod då hur han skulle gøra før att før hans skull skulle bli lættare att bæra mig nær ja ville sitta uppe på.

berætta nu igen hur jag gjorde fel.

Har ett par hästar som fungerar likadant. De hästar som gärna "ser sig om" och är lite okontaktbara fungerar ofta utmärkt på gramanen och jag upplever att många hästar tycker det är skönt att gå i rätt form med "huvudet på rätt plats". Spänningar finns på alla hästar, på olika ställen, försök inte tala om för mig att de bara uppstår om man rider "hårdhänt" på graman och inte om hästen får trava runt precis som den vill medans ryttaren försöker påkalla uppmärksamhet.

Ingen här har påstått att gramanen är det ultimata hjälpmedlet på alla hästar och att den ska användas varje dag och timmar i sträck...

Jag rider ponnyn med graman ibland när jag ska träna byten, öppnor å slutor, skänkelvikningar och sådant i galopp. Hon går jätte stadigt å fint annars men just när man gör desssa saker som inte tycker är sjukt kul börjar hon hoppa upp å ner ibland :P

Du borde inte använda den. Bilderna i en annan tråd visar att hon går i bättre form utan hjälptygel. Med graman är hon ihopdragen fram och klart på bogarna. knappast den effekten man vill ha i en samlande rörelse. Orkar hon inte bära sig i dessa rörelser är hon inte stark nog för att göra dem.

De hästar som gärna "ser sig om" och är lite okontaktbara fungerar ofta utmärkt på gramanen och jag upplever att många hästar tycker det är skönt att gå i rätt form med "huvudet på rätt plats".

En mycket duktig tränare förklarade detta med att hästar av naturen hellre går på bogarna än bär sig i jämnvikt. Jag har inte hittills sett någon häst riden på graman som inte har haft vikten på framdelen. Om hästen tittar sig omkring är den inte fokuserad på sin ryttare och inte heller avspänd i nacke och rygg. Då är inte gramanen någon lösning, utan ryttaren måste aktivera hästen och få den att lyssna på ryttarens signaler. De ska vara så tydliga för hästen att de prioriteras framför andra. Det uppnår man med konsekvent utbildning. Inte med hjälptyglar.

Fast har du varit ute och bara ridit i skogen i ett halvår tycker jag inte du kan kräva av hästen att den ska gå i en perfekt form under ett dressyrpass sen. Jag tror på träning!

Fast man brukar väl vanligtvis rida hästen i form även ute i skogen? eller är det bara jag som tränar mina hästar ute?

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hästmänniskan Gammal användare, men vill gärna vara anonym så ingen som läser det känner sig utpekad. Jag har en lång historia i hästvärlden med egen...
Svar
19
· Visningar
2 516
Senast: Mia_R
·
Hästmänniskan Jag har haft min häst i många år och utbildat den själv med hjälp av tränare. Älskar hästen över allt annat och har ridit den tusentals...
Svar
17
· Visningar
3 422
Senast: Solstig
·
Gnägg Jag har haft min häst i två år nu. Han är världens snällaste och verkligen min bästa vän. Vi brukade hoppa förut och det gick väldigt...
Svar
4
· Visningar
2 052
Senast: Mia_R
·
Kropp & Själ Lite luddig rubrik kanske men kom inte på något som riktigt passade. Det är är apropå tråden om hur man klarar ett tråkigt jobb där det...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
6 616
Senast: Grazing
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 30
  • Kattbilder #10