Gramantygel *bilder*

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Gramantygel *bilder*

FLÅÅÅÅt glømde sæ att de va min egen erfernhet,
min filosofi i de hela måste ja ju då få førklara. ett fullblod(generellt) har høgre æmnesomsættning vilket gør att de får tillgång till energi att bygga muskler snabbare æn en kallblodig varelse. + fullblod e væl endå avlade på sin fantastiska førmåga att bygga muskler o bli mkt snabba snabbt.eller? nå min egen filosofi alla fall. de e væl inte før inget vi sæger att ett kallblod kræver lite længre tid innan den e færdig før livet under ryttare. asså vi rider inte in kallbloden lika tidigt før att de e inte færidga før de.

Om så många är trött på dessa gramantrådar varför ens svara å bara gnälla??? Bättre å inte yttra sej!
Sen har dock alla rätt att ha sin åsikt!!
Å ja håller helt me annika!! Rider dock inte själv me graman särskilt ofta! Någon gång om året vid behov bara, men tycker de e ett bra hjälpmedel som dock inte funkar på alla hästar!!!

Var detta riktat till mig?
Om det var på vilket sätt har jag gnällt?

Mvh

Tora

Sadlar har varit ett rent h*lvete! Har inte funnits någon som passat alls men nu har jag en som ligger någorlunda. Sitsen beror mycket på att jag har dålig ryggmuskulatur efter många skador men tränar för fullt med det nu.

Jag som är fjordnörd gillar inte heller bulldozser fjordingen som dressyrhäst men det är faktiskt väldigt underbara de också! Min är mjuk och fin i musklerna men har väldigt mkt i skallen :D

Jag tyckte att gramanen funkade till viss del, det blev ju både fördelar och nackdelar men det hjälpte det jag ville ha hjälp med. Och ja jag har sett ett par knäckta hästar som aldrig sett en graman ens. Så det beror ju på ryttaren också!

Tack för svaret och ursäkta gramatiken men hade brottom :p

*KL*

Det där med lugnande inverkan när man sänker huvudet på hästen när den blir/är spänd, även om man sas gör det mekaniskt.

Jag testade det idag, hade pulsmätare på hästen av annan anledning, och hon var ganska ordentligt på tårna i början av ridturen. På lös tygel så kikade hon på allt möjligt, blåste, skyggade och skuttade. Pulsen 110 slag/minut.

Tog då kontakt med tygeln och bad henne sänka huvudet och gå i en låg form (behövs ingen graman på henne för det *s*) och VIPS sjänk pulsen som en sten ner till 75 slag/minut. Och hon slutade titta och skygga och hoppa. Höjde formen men tygelkontakt kvar, inget skyggande och hoppande, men spänd och tittig - puls 95..

Så nog fungerar det allt..

Hej.
Tycker TS att hon får en bättre kännsla med graman på sin häst så kan hon ju fortsätta att använda den under uppsikt av tränare. Ingen av oss har ju trots allt suttit på just hennes häst och vet hur den fungerar. Men ven jag tycker att graman ska användas med förstånd och så lite som möjligt.
En tanke bara: Om du vill få igång din häst bakifrån så prova en pessoasele. Passar inte alla, med den har hjälpt min häst (Hbl) att hitta en bra form för arbete samt stärkt honom enormt i galoppen.

Lycka till!! :)

Nu är vi ruggit OT, men pessoaselen är ett av mina hatinstrument, aldrig fattat vitsen med att hästen ska få ett ryck/drag i munnen vid varje steg =/

Då blir det bättre ja, men det blir likförbenat ett tryck/ryck om de tar ut steget 'bakåt'. Visst försvinner de om de sätter sig mer och bär mer, men det försvinner också om de kortar sitt baksteg och håller igen rörelsen. Vilket tyvärr är hur de flesta orutinerade hästar jag sett gör. (På en äldre, mer skolad häst däremot kan den säkert vara bra)

Väldigt olika på vilka hästar det är bra på....på vissa är det katastrof ! Krävs en viss kunskap för att andvända....i fel hand blir den ett fruktansvärt verktyg !

Mm, och just därför skulle jag inte rekommendera den rakt av på exvis Bukefalos. (Eh, JAG skulle aldrig rek den alls, anser det finns andra vägar, men tror som sagt att den skulle kunna fylla sitt syfte utmärkt i vissa fall, men de gånger jag sett den användas, av 'hobbyryttare' eller vad man ska säga, har resultatet inte blivit bra)

Mm, och just därför skulle jag inte rekommendera den rakt av på exvis Bukefalos. (Eh, JAG skulle aldrig rek den alls, anser det finns andra vägar, men tror som sagt att den skulle kunna fylla sitt syfte utmärkt i vissa fall, men de gånger jag sett den användas, av 'hobbyryttare' eller vad man ska säga, har resultatet inte blivit bra)

:bow: :bow:

:bow: :bow: Nej just det. Och de som skrivit om det här i tråden gör mej inte mer positiv.

Samt att jag som sagt aldrig sett en häst på graman som inte varit på bogarna:angel: MEn men alla förespråkare sitter nog här och tänker att "jamen just jag är ju så skicklig så det blir inte på bogarna"

Men det blir det. Anser jag. OCH vad är då vitsen:confused:

Om man är så pass skicklig som de tror så behövs knappast graman....kanske en ide att låsa tråden nu för den kommer ej längre:crazy:

:bow: :bow: Nej just det. Och de som skrivit om det här i tråden gör mej inte mer positiv.

Samt att jag som sagt aldrig sett en häst på graman som inte varit på bogarna:angel: MEn men alla förespråkare sitter nog här och tänker att "jamen just jag är ju så skicklig så det blir inte på bogarna"

Men det blir det. Anser jag. OCH vad är då vitsen:confused:

Nu pratade jag om pessoaselen iofs :angel: Men det finns anledning att noga tänka efter innan man rek graman med sådär rakt av utan att veta något om hur personen i fråga rider, hur kunnig h*n är och så. Så är ju applicerbart på graman med. Jag anser dock att graman är - rätt och/eller väldigt försiktigt använd - är betydligt mindre negativ än en pessoasele. Men jag brukar inte rekommendera graman till höger och vänster heller, men har använt det själv, och förstår som sagt precis vad Annika och de som använt den som en vägvisare bara menar och hur och vad de uppnått för resultat.

Att använda den som finslipad martingal är ju dock inte den vanligaste användningen direkt.. :devil:

Tycker det låter jättebra att prova med graman. Jag begriper inte varför det skulle vara så farligt?! Visst, det finns en chans att hästen är ostadig i formen därför att den inte är tillräckligt stark, men som det är nu arbetar den ju inte i rätt form och kan alltså inte bygga på sig rätt muskler. Just nu får den alltså inte den träning den behöver. Varför då envisas med att fortsätta träna på samma sätt?!

TS verkar mycket klok och förståndig, tror knappast att denna hjälp kommer att missbrukas i dina händer.
Lycka till du kloka hästägare! :bow:

Jag har provat en pessoa men tyckte inte riktigt om det. Då känns det lättare med en vanlig tömkörningsgjord.:bump:

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hästmänniskan Gammal användare, men vill gärna vara anonym så ingen som läser det känner sig utpekad. Jag har en lång historia i hästvärlden med egen...
Svar
19
· Visningar
2 516
Senast: Mia_R
·
Hästmänniskan Jag har haft min häst i många år och utbildat den själv med hjälp av tränare. Älskar hästen över allt annat och har ridit den tusentals...
Svar
17
· Visningar
3 422
Senast: Solstig
·
Gnägg Jag har haft min häst i två år nu. Han är världens snällaste och verkligen min bästa vän. Vi brukade hoppa förut och det gick väldigt...
Svar
4
· Visningar
2 052
Senast: Mia_R
·
Kropp & Själ Lite luddig rubrik kanske men kom inte på något som riktigt passade. Det är är apropå tråden om hur man klarar ett tråkigt jobb där det...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
6 616
Senast: Grazing
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Autistisk bror
  • Valet i USA
  • Kalla hamburgare