Gramantygel *bilder*

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Gramantygel *bilder*

Har du sett bilderna från den undersökningen? Hästarna gick på bogarna på samtliga bilder.
Det är ungefär som Mikael Holmströms forskning som kom fram till att hästar inte flyttar bak vikten i piaff.... Nä, inte i de piafferna, men i korrekt utförda piaffer kanske...
Han har också kommit fram till att hästar som vinner i GP har en diagonal förskjutning i sin trav, och att man därför bör avla på dessa egenskaper. Oren trav eller bensprattel kallas det också...

Man kan med forskning bevisa nästan vad som helst. För att komma fram till sitt resultat, måste forskaren göra vissa antaganden. Tex har forskaren i det här fallet antagit att ryttarna som ingick i studien kunde rida sina hästar till samling.

Jag tycker tvärtemot många andra här att den bruna hästen jobbar på bra med gramantygeln. Den är inte på bogarna, har bra bakbensaktivitet samt frambensaktivitet och troligen hyfsad ryggverkan. Ngt spänd i nacke o hals kanske men hur skulle alternativet se ut (utan graman)? Det har vi ingen aning om utan att se ekipaget i verkligheten och både med o utan graman. Är mkt tveksam till att denna häst skulle gå bättre utan graman.

Fjordingen har ju varierad form med gramanen. Är på bogarna på vissa bilder men inte på alla. I galopp är den t o m över tygeln med graman. Många bra inlägg i denna tråd, t ex om forskningsresultat som inte ska förväxlas med statistik och Alice underbara berättelse som jag känner igen mig i. Ni som är trött på gramantrådar behöver väl inte tala om det, gnälla o stånka hela tiden för det kommer väl nya personer hit till BUke som är intresserade. Låt bli att titta in i tråden då!

kommer du ihåg vart du sett dessa bilder?

skulle vara intressant att se.

jag har sett bilder i anknytning till forskningen(nätet,artiklar etc etc). där hästarna inte tycktes gå på bogarna. dock kan det ju vara infällda bilder som forskningen inte egentligen hade ngt att göra med.

jag påpekar ännu en gång ,jag varken är för eller emot.

Jag tycker att du kan testa att rida graman, men vill även tipsa om en övning som min kompis gjorde med sin korsningsponny (halvblod/russ) Han slog sig mer än gärna fri och blev stark.. berodde mest på att han inte riktigt orkade bära upp sig ordentligt..
Nu är det ca 8 mån sen hon började med den övningen och ponnyn går i stadig fin form med bra tramp å påskjut..

Kanske ska tillägga att denna ponny var väldigt seg och lat och även MKT stel i sidorna.. men med denna övning ett par ggr i veckan så blev han mjukare, och även mkt piggare (smidigare) då han stretchade genom i kroppen ordentligt..

Det hon gjorde var att hon gick på en volt ca 20 m.. Och på den öppna delen på volten flyttáde hon undan innerskänkeln och när hon sen kom fram till väggen rätade hon ut och red på fram..
det gjorde hon endast i skritt tills hon kände att det fungerade och han flyttade med mer lätthet, då ökade hon kraven mer tvärning mer skritt fram efter..
Efterhand gick hon över till att göra samma sak i trav och sen även i galopp.. Men tänk på att inte tvära för mkt i början.. skynda långsamt.. bli heller inte "arg" på henne/honom om h*n inte orkar hålla igång skritten riktigt i början.. men du ska givetvis känna att h*n fortfarande går på..

en annan sak hon gjorde mkt var att galoppera, kanske mest för att få upp flåset för att han skulle orka ordentligt, men även för att bli lite mer motiverad.. (han gillade inte alls dressyr förut) men är nu toppen fin och jobbar kanon..

Har även en annan övning som jag har gjort med min häst som inte bär upp sig själv ordentligt, går mer än gärna¨på bogarna..
Då går man oxå på en volt, gör öppna ett par steg rätar ut och gör sedan förvänd öppna ett par steg räta ut, öppna, räta ut, förvänd öppna.. både skritt och trav men börja med max 15 min.. tar ganska bra på dom.. men gärna göra det varje dressyr pass..
min häst var mkt smidigare och bär sig bättre efter den övningen..:p

Lycka Till med ponnyn din!!

Det låter som ett för grovt tillvägagångssätt att "bara" mäta kraften mot marken.

Det visar bara i mina ögon de negativa effekterna med graman.
Dvs att den tar spjärn mot en hårdare hand (känns inte hårdare, men med konstant kontakt i hjälptygeln blir det hårdare tryck i munnen, block o talja..) vilket visar sig i tryck mot marken.

Jag tycker att målet i steg ett för att få en bra grundform är att hitta ett läge där vikten förvisso tas upp lite mer bak men påskjutet mot handen och alltså mot marken minskar.

Ni har väl känt att en häst i balanserad form är mindre beroende av fäste mot underlaget. vid mer påskjut mot handen desto större risk att halka=dålig bärighet. (fast man i början,grundformen vill ha bärighet+påskjut tillsammans, i balans)
Nu menar jag inte att problemet är halkrisk med graman, men att det man kanske tolkat som bättre bärighet eg är större motstånd i handen, som visar sig i hårdare kontakt gentemot underlaget. mätte de minskad vikt fram oxå, det gör ju skillnad förståss..

Detta är helt uppenbart på en travhäst. Hänger på högertömmen =tar i massor med högerbak=bär ej alls utan tar upp vikten med det andra bakbenet.

Att bevisa något så svårdefenierat som hästens form, det kommer nog inte att ge så mycket på sikt.
I mina fördomar är forskare över lag mer inrutade på bevisföring, hard facts och mätbara variabler, mindre bra på att fånga upp harmonier och en känsla med sina egna ögon och få ner det som användbara bevis..

Men kan ändå se att hjälptygeln kan ha verkan. Om den används så att den inte tillåter hästen att ta stöd i den. Alltså släpper trycket omedelbart då hästen ger efter. Samma princip som med stångbett alltså. Ge den aldrig något att ta stöd mot (hänga i) Kontakten måste vara så lätt och omedelbart upphöra och hästen blir kvar i ett kraftigt stöd. Och möta upp med aktiverad bakdel. -Inte bara trada på framåt.
Går ju att styra med att släppa kontakten o se vart hästen tar vägen.

Återigen, att inte använda den för att tvinga kvar hästen i en viss form medan man ökar pressen på samling, utan ha den för att visa hästen en önskvärd GRUND form ett KORT kort tag. och släppa på den oMEDELBART då hästen kommer "ner" från sitt låsta läge och börjar lyssna och mjukna.

Det var en artikel i Ridsport, i samband med att foskningen offentliggjordes.

Men kan ändå se att hjälptygeln kan ha verkan. Om den används så att den inte tillåter hästen att ta stöd i den. Alltså släpper trycket omedelbart då hästen ger efter.

Återigen, att inte använda den för att tvinga kvar hästen i en viss form medan man ökar pressen på samling, utan ha den för att visa hästen en önskvärd GRUND form ett KORT kort tag. och släppa på den oMEDELBART då hästen kommer "ner" från sitt låsta läge och börjar lyssna och mjukna.

:bow: :bow:
De PRECIS så ja menar att en graman ska anvændas. dærfør førfasas jag av dessa som till o med hoppar med en spænd graman.

Till TS. texten ovan ær ett bra sætt att førklara hur gramanen ska anvændas

Du har ju helt rätt i det du säger, att en samlad häst "stampar" mindre. Det brukar bli märkbart tystare i ridhuset när de börjar bära sig.

Vad gäller gramantygel är jag en rätt rabiat motståndare till densamma. Den enda fördel jag möjligtvis kan se, är samma som jag kan se med ett skarpt bett: Om ryttaren har sådan respekt för utrustningen den har satt på sin häst, att en dragande hand blir stilla, skulle jag tro att det är mer positivt för hästen med gramanen/skarpa bettet än utan.
Därmed inte sagt att jag någonsin rekommenderar något av det, för det gör jag inte, och kommer inte att göra.
Jag brukar försöka lära dem att rida istället.

Den är inte på bogarna, har bra bakbensaktivitet samt frambensaktivitet och troligen hyfsad ryggverkan. Ngt spänd i nacke o hals kanske men hur skulle alternativet se ut (utan graman)?

I det läget ska handen ge efter och låta hästen sträcka halsen framåt. Då blir den inte spänd i nacken och ryggen. Att hålla ett kort tag innebär för mig en förhållning, tills den går igenom. Det handlar om sekunder. Sedan ska hästen ha full frihet att länga överlinjen.

Jag tror du förstår att jag var ironisk? Jag har själv aldrig använt graman, och jag tycker ofta att människor använder det av fel anledning. Men ibland behövs det drastiska hjälpmedel för att komma över ett problem, och kan det hjälpa att använda graman med förstånd och hjälp av en tränare så är väl det bara bra? Möjligt att hästen kommer hamna på bogarna ett litet tag. MEN istället för att fortsätta i samma spår; dvs inte rida hästen i form under lång tid (med alla komplikationer det medför), kan man kanske acceptera en tillfällig försämring om resultatet sen visar sig att bli att ekipaget hittar en bättre form att arbeta i?
Så tycker jag, och jag är banne mig inte oförståndig!!!

Men kan ändå se att hjälptygeln kan ha verkan. Om den används så att den inte tillåter hästen att ta stöd i den. Alltså släpper trycket omedelbart då hästen ger efter. Samma princip som med stångbett alltså. Ge den aldrig något att ta stöd mot (hänga i) Kontakten måste vara så lätt och omedelbart upphöra och hästen blir kvar i ett kraftigt stöd. Och möta upp med aktiverad bakdel. -Inte bara trada på framåt.
Går ju att styra med att släppa kontakten o se vart hästen tar vägen.

Gramanen kan vara ett utmärkt hjälpverktyg om den används som Lusidor beskriver, vilket är dess syfte.
99% av ryttare klarar ej av att använda den som den är avsedd. Vilket skapar problemet - inte hjälptygeln i sig själv i detta fallet.

bra inlägg :bow:
Så ska en graman användas. Men det krävs MYCKET skicklighet av ryttaren att veta/känna när det är läge att "ge efter"
Är väl därför man är/ska vara försiktig med användandet av graman. Lätt att hänga kvar

jag rider med graman 1-2 gånger i veckan på min d-ponny. man kan säga att det är istället för att betsla upp. Graman kan du mer eller mindre ha hängande, ibland korta den osv, jag rider hellre min häst på vanligt tränsbett, och har en "hängande" graman på, en betslar upp, då jag tycker att hästen också har lätt att "knäppa" av i nacken och gå i en dålig form.

eftersom så många är imot graman här, så är det inte så lätt att säga sina egna åsikter eftersom folk då hoppar på en direkt, men hur kommer det sig då att med graman har min ponny faktiskt blivit helt okej i sin form/kropp? drar ni alla över en o samma kant, eller betyder det att jag faktiskt kan rida rätt på graman??

bild:

före:
5323486.jpg

5390405.jpg

efter:
%7BDAD327BB-AB21-4F5B-940E-8500D86EDC41%7D.jpg

%7B3A1A2987-F915-4FA7-B02D-1F028795C4C9%7D.jpg

Den såg verkligen ut att ha sträckt ut sin bakre del av halsen och ökat sin totala längd någon deci!:)
I sådana fall kan jag iaf inte se någon nackdel med denna hjälptygel, som jag inte använder själv... Hm.. kanske ska prova ändå!:D
om din häst skulle gå avknäckt i nacken skulle den absolut inte ha förändrat området framför manken och släppt upp sin underhals så där. tror jag iaf!
Avknäckt innebär ju just att hästen inte påverkas bakom nacken.

Önskar att min långeman kunde genomgå samma förändring och bibehålla den formen på travbanan... Fast det kräver styrka, att behålla lång och väl välvd hals med sveriges längsta kallblodsrygg i 1.20 tempo.. suck..

Själv har jag min graman till unghästen som har kommit på att hon kan resa sig men när jag har gramanen å tar tag så avbryter hon så det är en liten nödlösning men annars låter jag den hänga, kan även ibland använda den när hon e fööör stissig å e uppe bland stjärnorna någonstans men använder den bara för att få ner henne på jorden å lite mer kontaktbar sen när hon landat så får den hänga lös å jag jobbar med mina vanliga tyglar på mitt vanliga tränsbett så så använder jag den :)

Och på min stora tjej på 15 år så kan jag sätta på den när hon leker apa å e allmänt jävlig bara för att ha den där för då vet hon att de e allvar å hon sköter sig perfekt trots att den bara händer där hehe så jag använder den väl kanske inte riktigt för att få hästen å böja på nacken... mer nödlösning eller orkar inte bråka grej :)

Den såg verkligen ut att ha sträckt ut sin bakre del av halsen och ökat sin totala längd någon deci!:)
I sådana fall kan jag iaf inte se någon nackdel med denna hjälptygel, som jag inte använder själv... Hm.. kanske ska prova ändå!:D
om din häst skulle gå avknäckt i nacken skulle den absolut inte ha förändrat området framför manken och släppt upp sin underhals så där. tror jag iaf!
Avknäckt innebär ju just att hästen inte påverkas bakom nacken.

Önskar att min långeman kunde genomgå samma förändring och bibehålla den formen på travbanan... Fast det kräver styrka, att behålla lång och väl välvd hals med sveriges längsta kallblodsrygg i 1.20 tempo.. suck..

tack så mkt, det var roligt att höra :) jag menade inte att min häst "knäcker" av i nacken, jag menade att det är lätt i det stora hela att många hästar gör det när dom rids på skarpare bett, som ex pessoa eller pellam. :) Men allt går nog bara man vill och ger det tid. För mig har/är gramanen bara en posetiv hjälptygel.

Gramnan har ju gett dig ett bra resultat... Du har ju använt den rätt med andra ord...

Min har oxå gått och går en del på graman och det är en assevärd skillnad på henne...

Gramanen är en posetiv tygel för m ig oxå

Fin häst annars oxå

Själv har jag min graman till unghästen som har kommit på att hon kan resa sig men när jag har gramanen å tar tag så avbryter hon så det är en liten nödlösning men annars låter jag den hänga,

Det är en av de få anledningar jag kan förstå, faktiskt, hästar som reser sej är det värsta som finns.

Panikie: bilder är alltid luriga för du kan samma dag ta helt olika bilder av en häst beroende på hur den står och hur du tar kortet, om den är spän eller avspänd osv osv. I mina ögon handlar dina bilder mer om det.

Sen om det är gramanen som du ser som orsaken till att din häst ev skulle ha utvecklats är det sorgligt, tycker jag. Hoppas du har en bra tränare nu istället. För din hästs skull.

F ö är det trist att så många är så förtjusta i att gå genvägar och slippa ta jobbet med att få en häst att arbeta korrekt, men det är väl alltid lockande att få "resultat" snabbt vad det än gäller. Och även om man inte har färmåga att avgöra resultatet.

Det finns mycket okunskap och naivitet i denna tråd och säkert kommer resultatet att bli fler hästar som glatt rids på graman efter inrådan på buke :angel: :cry: och därmed ridas fel, och faktiskt skadas. Det bästa vore om moderator tog bort DENNA tråd.

Senast ändrad av en moderator:

Jag har ju fått svaret på min fråga. Gramanen är ingen snabblösning men det kan hjälpa om den används rätt. Vilket är mkt(!) svårt. Moderator borde låsa tråden nu, den kommer inte längre vad det gäller diskution och jag har ju som sagt fått svar.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hästmänniskan Gammal användare, men vill gärna vara anonym så ingen som läser det känner sig utpekad. Jag har en lång historia i hästvärlden med egen...
Svar
19
· Visningar
2 516
Senast: Mia_R
·
Hästmänniskan Jag har haft min häst i många år och utbildat den själv med hjälp av tränare. Älskar hästen över allt annat och har ridit den tusentals...
Svar
17
· Visningar
3 422
Senast: Solstig
·
Gnägg Jag har haft min häst i två år nu. Han är världens snällaste och verkligen min bästa vän. Vi brukade hoppa förut och det gick väldigt...
Svar
4
· Visningar
2 052
Senast: Mia_R
·
Kropp & Själ Lite luddig rubrik kanske men kom inte på något som riktigt passade. Det är är apropå tråden om hur man klarar ett tråkigt jobb där det...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
6 615
Senast: Grazing
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar