Gramantygel *bilder*

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Gramantygel *bilder*

Tycker det låter jättebra att prova med graman. Jag begriper inte varför det skulle vara så farligt?! Visst, det finns en chans att hästen är ostadig i formen därför att den inte är tillräckligt stark, men som det är nu arbetar den ju inte i rätt form och kan alltså inte bygga på sig rätt muskler. Just nu får den alltså inte den träning den behöver. Varför då envisas med att fortsätta träna på samma sätt?!

TS verkar mycket klok och förståndig, tror knappast att denna hjälp kommer att missbrukas i dina händer.
Lycka till du kloka hästägare! :bow:

Du skulle bara veta:devil: Haha ne men jag är inte speciellt duktig däremot tänker jag innan... Men det är inte alltid det blir bra då heller:rofl:

Tänkte också skriva det att jag red på ridbanan idag och tränade samma övningar som jag gjorde med gramnen i måndags. Jag tyckte hon var något stabilare samtidigt som hon inte körde huvudet rakt upp utan "bara" höjde det. Det beror ju på att hon inte orkar som hon ska. Ska väl tillägga att jag hade mjukat upp henne med galoppövergångar i skogen innan, samt att jag bara höll på ca 20 min på banan.

Jag tror det är bra för mig att hitta sitsen med gramanen samtidigt som det ger henne lite stabilitet. Men då tror jag det är bättre att låna en mer välutbildad häst nån gång i veckan och hitta samma sak där. För att jobba mer på formen med hjälp av tömkörning. Visserligen är jag inte helt emot gramanen men vill absolut inte att hon ska gå på bogarna...

Eller är jag ute och cyklar igen?

jag har alltid varit emot gramananvändning. Har tyckt att det är helt ok att ha som "nödbroms" i skogen, men aldrig mer än så.
Och det var precis därför jag satte på en sorts graman i skogen förra veckan. Men så satt jag o red, galopperande o travade rakt fram, och kunde lätt lägga ner honom i form. Gino har alltid haft en tendens att hamna antingen bakom hand, eller över hand, men nu kunde jag rida honom med nacken som jag vill ha den. I början gick han väl mest med lite böjning på nacken, men efter 5-10 minuter började han verkligen arbeta med ryggen och bakbenen under sig. :d Efter ca 20 minuter tog jag av gramanen för att trava hem, ponnyn var betydligt lättare att få i en bra form, och likaså nu 5 dagar senare. :love: Visst, han går inte i någon grand prix form, men han går i en trevlig låg och lite längre unghästform. Jag tänker inte sätta på gramanen varje dag, men om jag kan rida på den i skogen en gång varannan vecka, och få samma resultat, tills han har satt rätt muskler, så är jag glad för det. :)
Har tyvärr inga bilder eftersom jag red själv i skogen, och jag har bara ridit med den en gång.

Men det kanske ska tilläggas att jag inte red med en ihopdragen häst, utan att han snarare var lång i formen, och väldigt framåt nedåt. Och att jag inte hade en "riktig" graman, utan fixade med martingalen och fick ungefär samma effekt. :idea:

Samt att jag som sagt aldrig sett en häst på graman som inte varit på bogarna MEn men alla förespråkare sitter nog här och tänker att "jamen just jag är ju så skicklig så det blir inte på bogarna"
Jag har uppfattat det så att de flesta här som använt gramanen och fått positivt resultat, har inte använt den för att pressa in hästen i samling.
Om man använder den för att förstärka formen nedåt och sedan uppmuntrar hästen att länga sig, vari ligger problemet?

Om man skiljer på att länga/lugna/sänka hästens form, och att pressa fram en samling som den är omogen för.

Man hittar alltså en grundform med hjälptygeln, tar av den och jobbar vidare mot ökad samling. Hittar inte ryttaren den grundformen, kommer de förmodligen stå och stampa utan framsteg läänge länge. och det tycker inte jag är så bra för någon häst.

Tycker oxå att det verkar ganska horribelt med hjälptyglar o snören som ger en impuls i varje steg. Då syns gramanen mildare då ryttaren styr över kontakten och kraften i den. om nu ryttaren har vett att använda den korrekt.
Vill man inte behålla påskjutet samtidigt som hästen tar för sig framåt? känner att pessoasele borde skapa viss spänning för bakbenen att komma undan trycket-obehaget, och krypa under sig med en lite onaturlig hållning.

Känner faktiskt att det skulle vara en kul idé att prova graman någon gång på kontrollfreaket med starkt behov av ryggaktivitet. För att exprimentera och se hur mycket på bogarna vi landar!:devil: :love:Man lär så länge man lever, åt alla håll!

Om man använder den för att förstärka formen nedåt och sedan uppmuntrar hästen att länga sig, vari ligger problemet?

Om hästen går på bogarna är det ett problem tycker jag. Hästen länger sig inte med graman, den går inte heller "neråt" snarare "ihop".

till att börja med så tänker jag bara säga att jag tycker inget om gramanen...

det finns forskning om gramanens inverkan på bakbenen. du har säkert hört om den. Men du säger ändå att du aldrig sett någon häst som inte går på bogarna med graman?

kortfattat.
man kom fram till att gramantyglar tillsammans med vanliga tyglar hade signifikant större vertikal (uppåtgående) och framåtgripande impuls i bakbenen jämfört med vanliga tyglar eller bara graman.

dock var ju denna forskning gjord med rutinerade ryttare.

jag tycker som sagt inget om gramanen, men du sa att hur duktig man är än så får man hästen på bogarna med graman?
rätta mig gärna om jag har fel.

denna positiva effekt får man som sagt om man är en rutinerad ryttare och vet hur en graman ska användas.

till att börja med så tänker jag bara säga att jag tycker inget om gramanen...

det finns forskning om gramanens inverkan på bakbenen. du har säkert hört om den. Men du säger ändå att du aldrig sett någon häst som inte går på bogarna med graman?

kortfattat.
man kom fram till att gramantyglar tillsammans med vanliga tyglar hade signifikant större vertikal (uppåtgående) och framåtgripande impuls i bakbenen jämfört med vanliga tyglar eller bara graman.

dock var ju denna forskning gjord med rutinerade ryttare.

jag tycker som sagt inget om gramanen, men du sa att hur duktig man är än så får man hästen på bogarna med graman?
rätta mig gärna om jag har fel.

denna positiva effekt får man som sagt om man är en rutinerad ryttare och vet hur en graman ska användas.

Jag tycker bara att det räcker att titta på TS bilder så ser du ett klassiskt exempel på hur gramanen verkar, även om ryttaren knappt håller i den. De flesta ryttare är heller inte medvetna om att hästen går på bogarna! Ofta är det personerna på marken som ser detta tydligast. Jag vet tom elitryttare som i åratal har ridit med nosen i backen utan att märka att hästen jobbade i fel form. Till slut gick det inte längre - hästen gick sönder. Detta är det främsta skälet för mig att inte använda mig av hjälptyglar. Känslan när hästen knäpper av är förrädisk.

Studier av det här slaget ska man också vara mycket försiktig med. De är sällan välgjorda och svåra att dra slutsatser av. Jag läste förresten intervjun med Isabelle Werths tränare i dagens ridsport och han bannade hjälptyglar helt. Jag vet många andra duktiga ryttare som också tar helt avstånd från dem och vinner stora mästerskap ändå. Det räcker som argument för mig att lösa problemen på annat sätt.

8621563.jpg

bild på mig o gramantygel, tycker det är ett bra hjälpmedel. om det används på rätt sätt, man kan ju enkelt reglera hur man vill hålla den o inte bara dra i hop. Bilden är tagen hos en gubbe jag jobbade några somrar åt, som red in och sålde halvblodshästar, han själv tyckte att unghästarna behövde lite hjälp att söka sig framåt nedåt. särskillt när jag på den tiden inte vägde mer än 45 kilo och skulle rida ihop stora hästar. tycka vad man vill om det, men hästarna blev väldigt ridbara även utan graman.

Jag har uppfattat det så att de flesta här som använt gramanen och fått positivt resultat, har inte använt den för att pressa in hästen i samling.

Helt enkelt för att en förändring i hästens form som inte kommer som resultat av vad hästen gör med sin bakdel är en felaktig eftergift. Du kan aldrig påverka hästens form på ett positivt sätt framifrån!

8621563.jpg

bild på mig o gramantygel, tycker det är ett bra hjälpmedel. om det används på rätt sätt, man kan ju enkelt reglera hur man vill hålla den o inte bara dra i hop. Bilden är tagen hos en gubbe jag jobbade några somrar åt, som red in och sålde halvblodshästar, han själv tyckte att unghästarna behövde lite hjälp att söka sig framåt nedåt. särskillt när jag på den tiden inte vägde mer än 45 kilo och skulle rida ihop stora hästar. tycka vad man vill om det, men hästarna blev väldigt ridbara även utan graman.

Jag vill inte vara negativ, men den här hästen är ihopdragen i halsen och därför spänd. Utan gramanen hade den sannolikt kunnat länga sig mer och slappna av. Återigen ett exempel där jag inte förstår vad som motiverar hjälptygeln.

Raderat, vill inte vara negativ mot folks bilder:crazy:

Senast ändrad av en moderator:

bra exempel på hur det går med graman kanske? :idea:

:devil:

Ja, precis.:cry: Om den är ett bra exempel den bilden så är det nog på det - hur det blir med graman.......

Det får mej ännu mer övertygad om att vi i denna tråd har helt olika uppfattning om vad en bra form är, vad strävar man efter? När tycker man att man fått en bra form???:angel:

Senast ändrad av en moderator:

Om man är så pass skicklig som de tror så behövs knappast graman....kanske en ide att låsa tråden nu för den kommer ej längre:crazy:

Nej, håller med. Det är uppenbart att vi har helt olika utgångspunkter och mål i ridningen, de som förespråkar graman och de som inte gör det.

Tack för åsikter! förstod att det inte skulle duga, det andas den atmosfären här. Tycker ändå att det kan funka med graman ibland att hitta känslan för att få hästen mellan handen o skänkeln. Om ni vill använda bilden som skräckexempel så bjuder jag på det! tänkte bara dela med mig, eftersom hon sökte bilder och en "dålig" är väl bättre än ingen alls?!

Tack för åsikter! förstod att det inte skulle duga, det andas den atmosfären här. Tycker ändå att det kan funka med graman ibland att hitta känslan för att få hästen mellan handen o skänkeln. Om ni vill använda bilden som skräckexempel så bjuder jag på det! tänkte bara dela med mig, eftersom hon sökte bilder och en "dålig" är väl bättre än ingen alls?!

Jag tycker inte att du ska ta det på det sättet. Men du håller inte med om att hästen är ihopdragen i nacken? Jag kan sätta vad som helst på att du hade fått en mer harmonisk och snygg hållning på hästen utan hjälptygeln. Det har inte med ryttarens styrka i handen att göra!

Jag håller med dig om att det _ibland_ kan vara en hjälp för ryttaren, men att det skulle vara en hjälp för hästen köper jag inte.
Skräckexempel tycker jag absolut inte,(handlar ju åxå om vilken situation man är i - ibland måste man kanske vara glad för att få kontakt öht med hästen) men jag skulle inte kalla det en optimal arbetsform, hästen ser onödigt spänd ut i hals/nacke.

jag kan hålla med om att det inte är korrekt form, det kan ju va ett tillfälligt "tillbakatagande"?

jag kan hålla med om att det inte är korrekt form, det kan ju va ett tillfälligt "tillbakatagande"?

Nu förstår jag inte. Vad är tillbakatagande? En kraftig förhållning? Det är möjligt att hästen lägger sig på handen (om det är vad du syftar på) och det gör min också - ganska ofta. det jag har lärt mig är att hästen då inte riktigt respekterar att handen betyder stopp. Antingen förstår den inte hjälpen, de är trots allt inte så smarta som vi ibland tror att de är, eller så är "stoppmusklerna" otränade och svaga och hästen försvarar sig med att protestera. Ett bra knep är då att rygga ett steg. Man håller kvar trycket i hästens mun tills den går bakåt, då lättar man ur helt. Gör man det konsekvent varje gång hästen lägger sig på handen - halt och ett steg bakåt och sedan framåt - tränar man både muskulaturen och får en lydigare häst.

som sagt är jag varken för eller mot gramanen.

den här mätningen gjordes i Sverige för att ta reda på positiva/negativa effekter med gramanen.

man använde sig av en mätplatta för att mäta benens tryck(kraft) mot marken. mätningen gjordes i samlad trav.
8 svenska halvblod användes och dom reds på ett närmast optimalt sätt i samlad trav över den tredimensionella plattan (0.6x0.9m)

hästarnas rörelser och hastigheter registrerades med hjälp av ett speciellt kamerasystem.

mitt mål var inte att rosa gramanen, för jag har också sett skräck exempel.
utan mer presentera forskning kring ämnet.
och i denna forskning var det att KORREKT använd så kan gramanen(i kombination med vanliga tyglar) få just den önskade effekten att få hästen att flytta sin tyngdpunkt mer till bakbenen.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hästmänniskan Gammal användare, men vill gärna vara anonym så ingen som läser det känner sig utpekad. Jag har en lång historia i hästvärlden med egen...
Svar
19
· Visningar
2 516
Senast: Mia_R
·
Hästmänniskan Jag har haft min häst i många år och utbildat den själv med hjälp av tränare. Älskar hästen över allt annat och har ridit den tusentals...
Svar
17
· Visningar
3 422
Senast: Solstig
·
Gnägg Jag har haft min häst i två år nu. Han är världens snällaste och verkligen min bästa vän. Vi brukade hoppa förut och det gick väldigt...
Svar
4
· Visningar
2 052
Senast: Mia_R
·
Kropp & Själ Lite luddig rubrik kanske men kom inte på något som riktigt passade. Det är är apropå tråden om hur man klarar ett tråkigt jobb där det...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
6 615
Senast: Grazing
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar